A DEPRESSZIÓ PSZICHOTERÁPIÁJA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A DEPRESSZIÓ KOGNITÍV VISELKEDÉSTERÁPIÁJA Dr
Csoport munka.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Kognitív megközelítések
Szociális tanuláselmélet
interperszonális személyiség-koncepciója
Harry Stack Sullivan.
Gyermekkori depresszió
 A kongresszusi részvételt a Janssen Cilag Kft támogatja.
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Rokszin Mónika Pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
A lehetséges énképek.
A pszichológiai fejlődés
Túl magas- e Magyarországon a depressziósok száma?
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A pánikbetegség kezelése
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
A kényszeres drogfogyasztó személyisége, drogkarrier
Krízis.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A pszichikumról általában
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Az emberi agresszió.
Quality Human Management
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Mindennapi veszteségeink
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Az időskori depressziós zavarok lélektana
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Speciális gyermekvédelem
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
Személyiségfejlődési zavarok
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
PSZICHOPATOLÓGIAI ALAPFOGALMAK: Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai.
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Fenomenológiai megközelítés
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A DEPRESSZIÓ PSZICHOTERÁPIÁJA Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Pszichiátriai Szakkórháza Nagykálló ________________________________________________________________________________________________________________________________________ A DEPRESSZIÓ PSZICHOTERÁPIÁJA Dr. Bélteczki Zsuzsanna pszichiáter, pszichoterapeuta

Pszichológiai irányzatok hangulatzavar elméletei: Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Pszichiátriai Szakkórháza Nagykálló ________________________________________________________________________________________________________________________________________ Pszichológiai irányzatok hangulatzavar elméletei: dinamikus modell: intrapszichés történések vizsgálata magatartási modell: tanuláselméleti megközelítés kognitív modell: a jellegzetes kognitív torzulást emeli ki vulnerabilitási teória: az egyén és a környezet interakcióját emeli ki szociálpszichológiai modell: az interperszonális kapcsolatokat vizsgálja

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Pszichiátriai Szakkórháza Nagykálló ________________________________________________________________________________________________________________________________________ Dinamikus elméletek /Freud, Abraham, Rado,/ Freud, Abraham:- oralis és analis fixációt tételezett fel - sajátságos karakterformák ennek megfelelően hajlamosítanak a depresszióra A: oralis karakter/függőség: Más személyhez, vagy komplex kielégülésmódhoz való ragaszkodás jellemzi. Tárgyvesztés /egyensúlyt biztosító személy, képesség, testi integritás, pozíció elvesztése/ Freud szerint az elveszített tárgy a személyiségbe inkorporálódik, introjektálódik - így amikor a tárgyvesztés megtörténik - az már énvesztés, így később a saját Énje ellen fordul.

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Pszichiátriai Szakkórháza Nagykálló ________________________________________________________________________________________________________________________________________ Abraham oralszadisztikus jellemről beszél –lényegesnek tartja az agresszív késztetéseket - gyűlölet-szeretet ambivalenciáról beszél. - ambivalens kapcsolatok - a gyűlöletet megélésének képtelensége - elfojtott negatív érzelmek miatt képtelen szeretni – bűntudat - önvádlás. Analis karakter: / kényszeres pontosság, rendszeretet, makacsság, takarékosság / Megőrzés, megtartás, görcsös ragaszkodás - emiatt a veszteség dühreakciót, szorongást eredményez. A szeretett tárgyat mint magántulajdont kezeli.

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Pszichiátriai Szakkórháza Nagykálló ________________________________________________________________________________________________________________________________________ Rado – archaikus személyiségfejlődési szintre való regresszió - splitting /a tárgy jó és rossz elemre hasítása, majd a résztárgyak kóros introjekciója/ A jó rész a FÉ, a rossz rész az É-be épül - A FÉ célja hogy megtisztítsa az É-t a rossz tárgyaktól. M. Klein: A depresszív pozícióban való fixáció lényeges. Jellemző: kifejezett szorongás, amely az ambivalenciából fakad - a csecsemő egységes egészként látja anyját és fél, hogy agressziója megsemmisíti azt, destruktív vágyak - bűntudat. Introjectio-projectio-agresszió - ha a depresszióra hajlamos személy elveszít a lényeges tárgyat a depresszív pozíció újraéled - erős gyűlölet és agresszió ébred benne az elhagyó iránt.

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Pszichiátriai Szakkórháza Nagykálló ________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kohut grandiosus selftárgyelmélet - a depresszió a kóros, éretlen nárcizmus megnyilvánulása - a hangulatzavar hátterében nárcisztikus SZZ áll. Amon: gyermekkori traumák - az Énben szeretethiány /lyuk van/ az Én strukturális fejletlensége jellemző/ - az Én képtelen bizonyos frusztrációkat feldolgozni - a depresszió kitölti ezt a lyukat, átmeneti egyensúlyt teremt, innen indulhat el a pótlólagos Én-fejlődés. Benedetti: grandiosus self - túlértékelt, idealizált Én - amely nem integrálódik a személyiségbe - az önértékelés sérülékenysége jellemző. A többi embert projektív módon idealizálja, önmagát leértékeli. Ha a grandiosus self veszi át az irányítást mania alakul ki. A depresszió keletkezésében fontos a nárcisztikus tárgykapcsolat /a tárgy és az Én nagyon erős érzelmi töltésbe vonódik - kompenzációs jelleg - a személyiség sok hiányát, kóros vonását ellensúlyozza. Ez a kapcsolat a személyiség fő tartóoszlopa, amely kidől a tárgyvesztéssel. A depresszió protektív funkciója – a hangulatvesztés, szorongás, elkeseredés mögé rejti az elháríthatatlan tudattartalmakat a beteg, mivel más EM már hatástalan.

Jelenlegi dinamikus depresszió felfogás Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Pszichiátriai Szakkórháza Nagykálló ________________________________________________________________________________________________________________________________________ Jelenlegi dinamikus depresszió felfogás Közelít az általános rendszerszemléleti felfogáshoz! Figyelembe veszik: intrapszichés rendszert környezeti körülményeket a kettő interakcióját Lényeges még: korai tapasztalatok, korai anya-gyermek kapcsolat, önértékelés

Dinamikus terápia javasolt Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Pszichiátriai Szakkórháza Nagykálló ________________________________________________________________________________________________________________________________________ Dinamikus terápia javasolt krónikus ürességérzés, alacsony önértékelés veszteség vagy szeparáció gyermekkorban kapcsolatbeli konfliktusok ( szülők, partner ) alacsony igény az irányításra ambivalens tárgykapcsolatok Lényeges: - megfelelő introspekciós készség - álmokhoz, fantáziákhoz való hozzáférhetőség Előny: - a páciens a problémát belülről látja, a megoldást nem kívülről várja - szupportív módszer: az adaptív kapacitást megerősíti - hosszú követést tesz lehetővé, a célok flexibilisek Hátrány: - interperszonális szempontok alulbecsülése - a regresszió fokozódhat - repetitív depresszív kör alakulhat ki

Tanuláselméleti és kognitív modell Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Pszichiátriai Szakkórháza Nagykálló ________________________________________________________________________________________________________________________________________ Tanuláselméleti és kognitív modell A személy életében bekövetkező aktuális szituációt tartja lényegesnek. Seligman: tanult tehetetlenség /learned helplessness/ - aktivitással nem kontrollálható kellemetlen ingerkörnyezet. Wolpe: a depresszió oka a súlyos és tartós szorongás, a büntetéstől való félelem. Lazarus: a depresszióra hajlamos személyek társas kapcsolataikban ügyetlenek, kevés + megerősítést kapnak, a + megerősítés egyetlen módja a gátoltság, passzvitás, depresszió. Bandura: nagy a teljesítményelvárás és az elért teljesítmény szint közötti különbség /átmenet a kognitív teória felé, ötvözi a dinamikus és behaviour elméleteket/

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Pszichiátriai Szakkórháza Nagykálló ________________________________________________________________________________________________________________________________________ Beck – kognitív teória A depresszió keletkezésében nem a hangulat illetve az érzelmi zavar az elsődleges! A háttérben a percepció, interpretáció, tanulás, emlékezés folyamatainak zavara áll. A külvilág ingereinek negatív értékelése miatt a saját érzelmei is negatív irányban változnak, módosulnak. Kognitív tetrád: a beteg negatívan ítéli meg önmagát, a világot, jövőjét és én és másik viszonyát. A központban a negatív önészlelés áll. A depressziós egyének sérülékenysége már kisgyermekkorban kialakul - környezete negatív megítélése miatt. Kiváltó események - negatív kogníciók aktiválódása /bejáratott gondolkodási láncok, a valóság észlelése szükségszerűen torzul/ - lehangoltság, reménytelenségérzés alakul ki. Burns - gondolkodási hibák: az információfeldolgozás globális, árnyalatok nélküli, merev, sematikus lesz /dichotóm gondolkodás, túláltalánosítás, szelektív absztrakció, a pozitívum diszkvalifikálása, korai vagy önkényes következtetés, magnifikáció-minimizáció, érzelmi logika, kell típusú állítások, címkézés, megszemélyesítés/.

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Pszichiátriai Szakkórháza Nagykálló ________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kognitív terápia Cél: a tüneteket meghatározó, jellegzetes maladaptív kogníciók, a negatív automatikus gondolatok, diszfunkcionális attítűdök felismerése, módosítása. Jellemzők: aktív - nagyfokú struktúráltság - időhatáros -12-20 ritkán ennél nagyobb ülésszám - cél és problémaorientált - a jelenre és jövőre irányul - a múltat csak a problémák kialakulásának megértésére használja fel - edukatív jelleg – felkészíti a beteget, később önmaga T-vá válik Technikák: Konceptualizálás - kognitív modellben való értelmezés Ötoszlopos technika: spontán negatív, automatikus gondolatok felismerése I. negatív érzések, II. adott helyzet, közvetlen előzmények, III. automatikus negatív gondolatok azonosítása, %-ban megadni mennyire hitt bennük, IV. egyéb ésszerű, alternatív válaszok, magyarázatok keresés -%-ban megadni, mennyire tartja ezt valószínűnek, V. mennyire hisz most eredeti gondolataiban. Burns-féle háromoszlopos módszer /negatív gondolatok, logikai hibák, racionális válaszok/

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Pszichiátriai Szakkórháza Nagykálló ________________________________________________________________________________________________________________________________________ Hipnoterápia Több ezer éves módszer, első írásos emlék i.e. VII. sz. Lényege: egyik személy a másik szuggeszciójára megváltozott érzékeléssel, emlékezettel és akarati cselekvéssel reagál. Klasszikus esetben ez az élmény és az azt követő viselkedés érzékcsalódással határos szubjektív meggyőződéssel, kényszerrel határos akaratvesztéssel társul. Módosult, beszűkült tudatállapot- melyben a tudattalan tartalom bizonyos mértékig hozzáférhető és befolyásolható, a külvilág észlelése csökken. A hipnoterápia alatt mobilizálni illetve újraszervezni lehet a kevéssé vagy egyáltalán nem megfelelően fejlődött személyes erőforrásokat.

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Pszichiátriai Szakkórháza Nagykálló ________________________________________________________________________________________________________________________________________ Fontos: a pszichodinamikai problémakör könnyebben hozzáférhető facilitáló hatás az érzelmek könnyebben mobilizálhatóak a képzeleti tevékenység fokozódik a testi-érzékszervi élmények könnyebben hozzáférhetőek. egyéb terápiaformákkal jól kombinálható /imagináció:-képek, szimbólumok a személyiség feltárása, megismerése KVTH: hibás magatartás, kóros szokások korrekciója Jungi analitikus terápia.: traumatikus élmények feltárása, átkerezett feldolgozás/

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Pszichiátriai Szakkórháza Nagykálló ________________________________________________________________________________________________________________________________________ Családterápia Előzmény schizophren családok pszichoterápiája. Lényeges: család felvilágosítása, EE csökkentése, támogató és pozitív magatartás erősítése /relapszus prevenció/ A család komplex, folyamatosan változó nyílt rendszer - a pszichiátriai betegséget, ezek kialakulását és kezelését is rendszermodellben értelmezik. McMaster-modell: - a család egység - minden része kapcsolatban áll egymással, a családtagok kölcsönösen hatnak egymásra, a család szerkezete, szerveződése, működési mintái meghatározzák a betegség lefolyását. Depressziós férfiak családja kevésbé diszfunkcionális. A terápia szakaszai: Felmérés: szerkezet, szerveződés, tranzakciók, probléma meghatározása Kontraktuskötés: írásos forma, elvárások, célok. Kezelési szakasz: mely kérdések elsődlegesek, speciális feladatok végrehajtása, megfelelő változás- pozitív megerősítés Záró szakasz: tagok megfogalmazzák mit tanultak, hosszabbtávú célok.

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Pszichiátriai Szakkórháza Nagykálló ________________________________________________________________________________________________________________________________________ Keitner: - Családi Becslő Skála - beteg és 12 év feletti családtagok is kitöltik 1. Problémamegoldás 2. Kommunikáció 3. Szerepek 4. Affektív reakciókészség /kellemes, kellemetlen affektusokat is figyelembe veszi/ 5. Affektív involváció /gondoskodás, törődés / 6. Magatartás kontroll Gyakori zavar 1.2.4.5. vonatkozásában. A családi funkciókban mutatkozó általános javulás az EE csökkentése rövidíti a D időtartamát, a relapszus is ritkább. Szuicidalitás: öngyilkosságot elkövető depressziós betegek rosszabbnak ítélik meg a családi funkciókat, mint a család többi tagja.

Interperszonális terápia Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Pszichiátriai Szakkórháza Nagykálló ________________________________________________________________________________________________________________________________________ Interperszonális terápia Elősegíti a páciens személyközi világának és kapcsolati minőségének változását. A depressziót elősegítő tényezők feltárására és azonosítására törekszik: interperszonális veszteségek szerepkonfliktusok és átmenetek szociális izoláció szociális alkalmazkodás deficitje Cél: a beteg szociális és munkahelyi problémáinak megoldása a veszteségeket meg kell gyászolni - az ehhez kapcsolódó érzelmeket meg kell élni, konfliktusok feltárása, megoldása lényeges. a szociális közeg támogatását meg kell szerezni, az alkalmazkodás hiányosságait meg kell szüntetni Előny: ha az interperszonális kapcsolat lényeges a depresszió fenntartásában /családi, házassági konfliktusok adekvát kezelése/ Hátrány: intrapszichés vonatkozásokat kevésbé vesz figyelembe, a páciens problémáját leegyszerűsíti, csak az IP technikára fókuszál

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!