100 éves a motoros repülés Szolnokon
„Éjjel a városban tartózkodott Taucz Péter léghajós.” A szélhámosok 1896. november 29. „Az elmúlt napokban Szolnokon járt Kozma Sándor repülőgép tervező, aki a találmányához könyöradományt gyűjtött a városban.” 1897. szeptember 3. „Éjjel a városban tartózkodott Taucz Péter léghajós.”
A léghajók kora 1901. november 7. A Császári és Királyi 1.Léggömbösosztag léghajója Szolnok mellett szállt le Franz Hinterstoisser kapitánnyal a fedélzetén. 1910. március 31. Két léghajó repült át a város felett 2000-3000 méter magasságban, majd különböző irányban távoztak.
A motoros repülés hőskora I. 1910. május 15. Megnyílt a szolnoki aeroplánt bemutató kiállítás, melyre 60 fillér volt a belépési díj. A több hónapos munka és fejlesztés után elkészült az első Szolnokon épített repülőszerkezet. A második építése ekkor még folyamatban volt. 1910. november 26. „Kvasz András magyar aviatikus ma felszáll a szandai réten”
A motoros repülés hőskora II. 1913. November 3. Pierre Daucourt és Henry Roux 3-400 méter magasban átrepültek a város felett. 1913. november 9. „Prodam Guidó pilóta látványos felszállását ma délután fél 3 órakor a rékasi út melletti katonai gyakorlótéren fogja megtartani.”
Az első repülőtér 1914. március. 3 „A Magyar Aero Szövetség tervbe vette egy aviatikai hálózat kiépítését és azzal a tiszteletteljes kérelemmel járul a (városi) Tanács elé, hogy kegyeskedjék városának határában (egy megfelelő) területet kiszemelni.” 1916. május 23. „A katonai hadvezetőségnek sürgősen szüksége volna egy harci gyakorló repülőtérre, ahol a pilóták és megfigyelők mindennemű légi támadásra, bombavetésre lennének kioktatva.
A Tanácsköztársaság repülő eseményei 1919. március 22. Budapesttől körülbelül kilencven kilométerre, délre félkörben Székesfehérvártól Szolnokig repülő megfigyelő állomásokat kell kiépíteni. 1919. május 8. Román Királyi Légierő felderítő gépe Grecu Nistor főhadnagy pilótával és Steflea Stan főhadnagy megfigyelővel fotó felderítést végzett a vasúti pályaudvar, és a Tiszán átívelő vasúti híd felett.
Az első szolnoki repülőgép 1935. március 17. A KAMC osztálygyűlésén megalakult a sportrepülő szakosztály. Július 20. Délután a levegőbe emelkedett az első szolnoki építésű repülőgép, az Imre. Augusztus 24. 4 óra 10 perckor az első oktatási napon megtörtént az első katasztrófa. Lovas István oktató meghalt.
Döntés a repülőtér építéséről 1939. február 17. Döntés a repülőtér építéséről 1939. augusztus 19. Elkezdődött a repülőtér építése 1940. augusztus 1. Megalakult az 1/I. Vadászrepülő Osztály 1940. augusztus 9. A repülőtér hadialkalmazásra alkalmas
1941. július. Elkezdődött a Re-2000-es átképzés 1941. augusztus 7 1941. július. Elkezdődött a Re-2000-es átképzés 1941. augusztus 7. A Ludas Matyi század kitelepült a keleti frontra 1942. június 1. A Dongó század kitelepül a keleti frontra 1942. augusztus 20. A kormányzó helyettes repülőbalesetben meghalt
1943. augusztus 28. Utolsó bevetés a keleti fronton, a Dongó század haza települt. Szentgyörgyi Dezső volt a legeredményesebb pilóta 1944. január. Elkezdődött a szolnoki századok átfegyverzése Me-109-re 1944. április 3 és április 13. Légi harcok az amerikai repülőgépek ellen
(RAF) Vasútállomás. 6 halott. Az „amerikai szezon” I. 1944. június 1. éjszaka. (RAF) Vasútállomás. 6 halott. 1944. június 2. Vasútállomás. 163 magyar, 174 német, 1 szovjet hadifogoly halott 1944.06.27. Város. 6 halott. 1944.07.02. Vasúti Tisza-híd
Az „amerikai szezon” II. 1944.08.20. Repülőtér, vasútállomás. 95 magyar, 9 német halott 1944.08.28. Vasúti Tisza-híd 1944.08.29. Vasútállomás 1944.09.01. vasúti Tisza-híd, 1 halott 1944.09.03. Vasúti Tisza-híd 1944.09.05. Vasúti Tisza-híd 1944.09.19. Vasútállomás, MÁV Javító Műhely, 12 halott
Szovjet támadások 1944.10.08. Város 1944.10.13. Vasútállomás. 1 halott 1944.10.14. 4 magyar katona halott. 76. Könnyű Tüzérosztály 1944.10.21. Tisza-híd és Zagyva-híd 1 halott 1944.10.22. Vasútvonal a Tisza-híd felé. 1 halott 1944.10.25. 1 magyar katona halott. VI. Légvédelmi Tüzér Osztály 1944.10.26. MÁV Járműjavító, teherpályaudvar. 2 halott 1944.10.28. MÁV Járműjavító, teherpályaudvar. 2 halott 1944.10.29. Város. 1 halott
Német támadások 1944.11.11. Város. 1 halott 1944.11.26 Város. 1 halott 1944.12.17. Vasútállomás 1 halott 1944. 12. 24. Tisza.híd
1944. november 7 és 1945. március között szovjet repülőalakulatok települtek a repülőtéren 1948. Október 1. újra üzemképes a katonai repülőtér 1949. október 1. Megalakult a Honvéd Killián György Repülő Hajózó Tiszti Iskola
1954-ben rendszeresítették a MiG-15-öst Szolnokon 1956 1954-ben rendszeresítették a MiG-15-öst Szolnokon 1956. október 23 és november 4 között felderítő és szállító repülések 1957. augusztustól 1961. közepéig szovjet alakulat állomásozott a repülőtéren. Ez idő alatt szünetelt a hajózó képzés
Mezőgazdasági repülés 1954. március 26. Elkezdődik az üzemszerű repülőgépes növényvédelem
1964. novemberben érkeztek meg az L-29 Delfinek 1973. november 6 1964. novemberben érkeztek meg az L-29 Delfinek 1973. november 6. Megnyílt a repülőmúzeum
1984. május 1. Megalakult a 89. Vegyes Szállítórepülő Ezred 1990 1984. május 1. Megalakult a 89. Vegyes Szállítórepülő Ezred 1990. április 1. Az alakulat felvette Szolnok város nevét. 1993. szeptember 1. Elkezdődött a hazai hajózó képzés
2004. május 24. Megalakult az MH 86. Szolnok Helikopter Ezred 2007 2004. május 24. Megalakult az MH 86. Szolnok Helikopter Ezred 2007. március 1. Megalakult az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis
2008. május 11 és július 11 között NVG kiképzés Oroszországban 2010 2008. május 11 és július 11 között NVG kiképzés Oroszországban 2010. április 14. Air Mentor Team
Köszönöm a figyelmet!