Department of Philosophy and History of Science

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
2005. szeptember 15. A CEBS CRD-hez kapcsolódó egyéb, előkészület alatt álló anyagai Seregdi László szeptember 15.
Advertisements

Winnie the pooh & friends
LDV Project  Szeretettel köszönjük Önöket Egerben a Leonardo Projekt Workshopján  We welcome - with much love - our dear guests!
Mintacím szerkesztése •Mintaszöveg szerkesztése •Második szint •Harmadik szint •Negyedik szint •Ötödik szint D modelling in the terrestrial.
„Songlish” How not to be a „Bicky Chewnigh”. Lehet zöld az ég…
Köszöntjük a konferencia résztvevőit! Welcome to the participants of the conference!
Az Audi Hungaria elvárásai és részvétele a magyar regionális repülőterek fejlesztésében Chicfarm Green Manifesto: -Do you have a farm in your house? -Can.
Számold meg a fekete pontokat!
1 KÖZÖSSÉG AZ ÚJ TESTAMENTUMBAN Romans 12:10 figyelem egymásra, gyengédség, tisztelet, szolgálatkészség, buzgóság, empátia, az Úr szolgálataRomans 12:10.
Ellenőrző kérdések a)Auto-indexing enabled b)Auto-indexing disabled c)Nem eldönthető 1.
Iskolai internetbiztonsági prevenciós programok – a rendőrség szerepe a felvilágosításban Internet safety preventions at schools – the role of Police in.
A kiskorúak védelmének etikai dilemmái
SEVEN DONT'S AFTER A MEAL Hét dolog amit nemszabad tenni, étkezés után.
Mérnöketika.
Ptol-1 Ptolemy Claudius, the great Greek mathematician lived and worked in the 2 nd century B.C. An important theorem about inscribed quadrilaterals.
Web 2.0 Budapest – San Francisco Only the Web 2.0 Conference brings the intelligence, innovation, and leadership of the internet industry together in one.
ELÉG MAGYAR MÉRNÖKÜNK VAN A GAZDASÁGI ÉS INNOVÁCIÓS KITÖRÉSHEZ? TAMÁS PÁL [MTA Szociológiai Kutatóintézet, Budapest]
Az eredményesség kulcsa egy önkormányzati gazdaságfejlesztési projekt esetében The keys of success in case of an economic development project implemented.
idegen nyelvi érettségi
Az emelt szintű idegen nyelvi érettségi feladattípusai.
2014BME. Mi is az az AIESEC? Hallgatók által vezetett nemzetközi non-profit szervezet Mintegy aktív tag 113 ország 2 fő profil – Tagok fejlesztése.
A varázslat világába lépsz be... Enter the world of magic …
ügyviteli, irodatechnikai, kommunikációs ismeretek
Beginner Dialogues - In a motel / hotel Getting a room for the night - Good evening. Can I help you? - Yes, please. I'd like a room for the night. - Would.
Krónikus regurgitáció Chronic regurgitation A képen látható információk alapján fogalmazza meg mit lát a felvételen és mire gondolna ez alapján! Based.
From eco-efficiency to sustainable production Maria Csutora Pietro Bertazzi The workshop is based on research done in the HU-0056 “Sustainable consumption,
Winnie the pooh & friends
Virgo Augustus 24. – September 23.. Virgo Symbols.
1 From building roads to building society Federation for the Development of Community Participation 2012.
Have you ever asked yourself: PART FCL – What's behind it and how does it affect me? Airprox – What to do when coming too close? Alternative propulsion.
Copyright and on-line infringements; enforcement experiences
2009.IV.30.Argumentation techniques 1 Non-mirrorable argumentation techniques in English Analysis of theological texts aiming persuasion effects László.
Social Renewal Operational Programme (adaptability) Development of the national LLG system / New Hungary Development Plan , phase I
 Presentation for our collegues regarding meeting in Greece  Journalist from HVG (Weekly World Economy) visited our school  Visit at the Budapest Zoo.
Maven és Ant Build eszközök bemutatása
Simon Péter főtitkár Bolyai János Matematikai Társulat
AGILE COCKTAIL – Shaken or stirred HWSW free!
Köszöntjük a konferencia résztvevőit
„Animal Integration in the Educational Programme „ZORO”
Prof. Dr. Wéber György Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
ResearcherID bemutatása
Survey on competitiveness
Miklós Kóbor Department of Geophysics & Space Sciences,
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Mi a megbocsátás jelentősége? What is the significant of forgivness?
Blockchain…de mi hajtja?
Mérnöketika.
Ruletták a Minkowski síkon
FELSŐNYÉK, MAGYARORSZÁG
„Animal Integration in the Educational Programme „ZORO”
Guidance activity at the Hungarian National Employment Service
Equality and solidarity in school practice
Social Renewal Operational Programme
Polymer Theory Why are we looking at polymer theory?
Pairwise object comparison based on Likert-scales and time series – the idea of human-oriented science in light of artificial intelligence and value.
„Agilis-e vagy?” – egy váltókezelő naplója
Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Csurgalékvíz tisztítás
Nem akarok menedzser lenni!
Zoltán Baracskai In the age of digital natives: fast thinking, experience mining, and rule based behaviour these three metaphors are sufficient to describe.
egyetemi docens, tanszékvezető, KJE
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Microsoft eszközpályázat
Számold meg a fekete pontokat!
Social Renewal Operational Programme
Mérnöketika.
Gazdasági mediáció Economic mediation „Mi a legfontosabb kérdés
Főcím, ajánlott kezdőkép.
This table is avarage! Read instructions below!
Előadás másolata:

Department of Philosophy and History of Science Akos Gyarmathy Dr. Tihamer Margitay Department of Philosophy and History of Science 1111 Budapest, Egry J. U. 1. E606/612 gyarmathy@filozofia.bme.hu margitay@filozofia.bme.hu Engineering ethics

Overview Class 1. Department of Philosophy and History science Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

The aim of this course Department of Philosophy and History science To prepare participants to understand, evaluate and handle ethical problems apparent on the field of engineering. Tools of moral decisions Ethical theories applied in decisions An integrated system of rational methodology for complex ethical, technical and economic decision-making Awareness of psychological distortions affecting the right and ethical choice. Case studies for ethical decision-making, identifying ethical problems and evaluating the possible solutions (e.g. corruption, recovering mistakes) Main theoretical objectives: Acquiring new factual knowledge, new perspectives for evaluation and new behavioral skills. Main practical objectives: becoming able to analyze and solve complex decision problems with particular attention to their ethical dimension. Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

What won’t happen here We do not learn an ethical code Department of Philosophy and History science We do not learn an ethical code about what is right or wrong about what should have been done in any situation Instead: we recollect tools and information for evaluating the situation and form one’s own judgement. We do not measure ethical, technical and business aspects against each other Instead: we learn how to handle all these aspects together within an integrated decision process. Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

Grading and assessment Department of Philosophy and History science Two tests: Both are required to be a pass Mid-term: 10.02 – 30% End-term: 12.04 – 70% Retake (only one test can be retaken): 12.11. Alternatively: one can receive extra points for the tests for an inclass presentation. Length: 10 min presentation, 1-2 pages written submission. Task: problems given in class. Voluntary: you need to submit your written solution four days before the presentation (every Thursday midnight) Course material is available at the following address: http://filozofia.bme.hu/orak/2741 Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

Introduction Department of Philosophy and History science Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

Examples of complex decisions Department of Philosophy and History science Examples of complex decisions Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

Ethical cases 1.: Evaluating actions Department of Philosophy and History science Speeding When to ask ethical questions about speeding? Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

Ethical cases 2.: ethical dilemma Department of Philosophy and History science The company struggles with financial problems. Introducing a new product could solve these problems. The production line for the new product is ready. Modifying them would mean significant delay and financial loss. It turns out that there is an error in the new product. Modifying the product would increase its price so it would exceed the acceptable limit determined by the marketing department. How would you choose? (Start production or perform the necessary modifications?) Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

Ethical cases 3: Evaluating actions Department of Philosophy and History science Ford pinto design: Ford Pinto (1970-80, 2 millin sold) http://v8cars.hu/mag.php?cikk=amerikaban_tortent_a_ford_pinto_tortenete Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

Ethical cases 4: ethical dilemma Department of Philosophy and History science You are the head of an engineering team. One member of the team, hence the team as a whole commits an error in designing a ceiling for construction. You realize the error after submitting the design since nobody had a double check on the design. The construction group has already started working on the ceiling. How would you decide? Inform the leadership or leave it, since the design’s tolerance will hold? Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

Ethical cases 5: discovering errors Department of Philosophy and History science Construction: Kansas Hyatt Hotel 1981 Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

Evaluating actions Action evaluation: Department of Philosophy and History science Action evaluation: Practical aspect: the action is suitable for its goals Moral aspect: how does the action relate to our moral values? How does it relate to other’s values, norms, interests? Evaluating an action is always contextual. The evaluation is bound to a system of factors. Values behind ethical evaluation E.g. Euthanasia : One primal value is life itself Quality of life is more important than life itself. All ethical disagreements are connected to value assumptions (implicit or explicit). Moral dilemmas always demonstrate a conflict of values. Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

Conditions of the Intentionally right action Department of Philosophy and History science Conditions of intentionally right action are Recognize the moral problem Decision: being able to choose the right action. Wanting to do the right action. For 1 we need to understand the social roles and professional practices of the engineer and infer the group of typical problems an engineer has to face. For 2 we need to understand decision theory, ethics in general and the psychology of decision making. For 3 we need to understand the consequences of good and bad actions. And also the fact that sometimes we are not good. Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

The field of ethics Department of Philosophy and History science Az etika (erkölcstan) a cselekedet (ember, élet, szabályok) megítélésének kérdéseit, illetve a cselekedetek megítélését lehetővé tevő értékeket vizsgáló filozófiai tudományág. Ilyen kérdések tartoznak ide: Mi számít jónak, helyesnek, gonosznak stb. ? Milyen szempontok szerint lehet megítélni egy cselekedetet? Mikor jó/helyes egy cselekedet? Milyen a jó/erényes ember? Milyen a jó/erényes élet? Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

Types of ethical theories Department of Philosophy and History science 1) Normative ethics Explains us what do we have to do 2) Descriptive ethics It only describes what we think we should do. Analyzes different ethical systems, their origins, discourse and social environment. 3) Meta-ethics It deals with the question of grounding ethical statements in different levels (are there objective ethical facts, what makes ethical statements true?) *1. Normatív etika: melyek a helyes cselekedetek, mit kell tennem, hogyan élhetek teljes boldog életet? Segítsek-e az idős nénin, amikor a dolgozatírásra rohanok be, vagy inkább saját boldogságom a fontos? Boldog legyek vagy szabad? (Mátrix példa, amikor az illető választhat a boldog illúziók világa, illetve a boldogtalan de szabad élet között.) Vajon az élet maga, vagy az élet minősége az igazán fontos? (eutanázia) 2. Deskriptív etika (nem értékel, csak leír): A különböző kultúrák milyen értékeket preferálnak? Mi a funkciója az erkölcsnek? Mi lehet az eredete az erkölcsnek? Az altruizmus csak az embert jellemzi? (Kultúrtörténet, szociológia, pszichológia, biológia és evolúciós megközelítések. 3. Metaetika: Létezik-e maga a jó? Ha létezik, akkor hogyan? Mint egy tárgy? Vagy mint egy matematikai törvény? Igazolhatóak-e a normatív állítások? A jó csak nézőpont kérdése, (erkölcsi relativizmus) avagy léteznek örökérvényű, mindenkire érvényes értékek, követelmények? Az egyenlőség, a szabadság, a boldogság tényleg objektív, mindenkire érvényes értékek, vagy pusztán csak ízlést, konvenciót fejeznek ki? Ha a korábbi társadalmakat tekintjük, ezek eltérő értéktételezései vajon azt fejezek ki, hogy nem tudunk az értékek felől – minden kultúra felett – ítélni, avagy inkább azt, hogy ezek primitívebb társadalmak voltak. Ha ez utóbbi az igaz, akkor ezt hogyan tudjuk bizonyítani? Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

Norms and Values Norms: rules for behaviour and action. Department of Philosophy and History science Norms: rules for behaviour and action. They guide behaviour by sanctions from others Values: things and properties that represent values for us. They control behaviour Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

Moral Department of Philosophy and History science Az erkölcs a társadalmilag elfogadott normák és értékek rendszere, ami a viselkedést szabályozza, és amelyet a közösség (általában) informális eszközökkel (elismerés, rosszallás) tartat be. Erkölcs és morál: gyakran szinonimák, ha azonban nem azonos jelentésben használják őket, akkor az erkölcs a közösség által elfogadott (külső) norma és értékrend, míg a morál az egyén által magáévá tett (belső) norma és értékrend. Ez a különbség látszik akkor, amikor valaki csak azért csinál valamit, hogy ne szólják meg, de legszívesebben másként tenne. Erkölcs és jog. A jog is a viselkedést szabályozza, ez is norma és értékrend, de ez formális, és intézményesen tartatjuk be. Lehet valami legális és erkölcstelen, és illegális és mégsem (nagyon) erkölcstelen. Pl. Olyan anyagot beépíteni, ami káros, de még nem tiltott. Tényleg biztonságos körülmények között szükségből túllépni a megengedett sebességet. Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

Ethical questions and engineering decisions Department of Philosophy and History science Ethical debates are often non-conclusive. This is not a good reason for neglecting moral questions and distrusting moral decisions. A moral question is similar to a design problem: there are multiple good (and bad) solutions for it. Both require analytic skills, a lot of theoretical knowledge and practice (in applying theoretical knowledge. Moral decisions ought to be made in integration with technical and finantial issues. Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics

How to benefit from this class? Department of Philosophy and History science Practical knowledge: the ability to evaluate and handle situation. You have to practice what you have learned. Practice with the home assignment. Discuss ethical problems in class. Home assignment: Think about the following question: what are the values important for you? Choose the 5 most important ones and describe them. Write a diary about the following question: how much do these values affect your everyday decisions? Which on does and which one does not? Describe at least five examples of both. Gyarmathy-Margitay: Engineering Ethics