04 – Színek, színelmélet, színmodellek, színcsatornák

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Minden amit tudni akartál de soha sem merted megkérdezni
Advertisements

Az optikai sugárzás Fogalom meghatározások
Készítette: Farkas Ildikó 2006.Január 12.
Színformátumok és színmodellek
Készítette: Berényi Lili Sallai Andi
A Monitor A legfontosabb kimeneti eszköz a monitor. A monitoron megjelenő képek képpontokból (pixel) állnak. A jelenleg még a legelterjedtebb a katódsugárcsöves.
Petyus Dániel, Szederjesi Miklós konzulens: Dr. Molnár András
Nyomtatók Nem ütő nyomtatók.
LÁTÁS FIZIOLÓGIA I.RÉSZ
A színek számítógépes ábrázolásának elve
Digitális képanalízis
A digitális fényképezés alapjai
SZÍNEKRŐL.
SZÍNEKRŐL.
1. A digitális fényképezőgép felépítése
Mai számítógép perifériák
Szem.
Színes világban élünk.
Látás – észlelet Az informatikus feladata információs technológiák:
Színtervezés számítógépes felhasználás számára Schanda János és a Virtuális Környezetek és Fénytan Laboratórium Dolgozói és PhD hallgatói.
Schanda János Virtuális Környezet és Fénytani Laboratórium
Színtervezés számítógépes felhasználás számára Schanda János és a Virtuális Környezetek és Fénytan Laboratórium Dolgozói és PhD hallgatói.
T.K. 33 – 34. Az alapértelmezett előtér- és háttérszín, valamint a körvonalak színének beállításához a Paletta színeit használhatjuk. 1 Az RGB színrendszerben.
Képszerkesztési alapfogalmak
Színek Harkai Richárd Free Powerpoint Templates.
Fény és hangjelenségek
FLUORESZCENS IN SITU HIBRIDIZÁCIÓ
Színhasználat Készítette: Bene Attila
Kontrasztok.
A színek számítógépes ábrázolásának elve
Készítette : Tuska Borbála 8.b április
Színek.
(A rovarok tájékozódása)
Világosság és fénysűrűség ajánlások a mezopos fénysűrűség értékelésére
A polarizációs mikroszkópia
Nyomtatók.
Monitorok.
A napfény felbontása prizmával. Rozklad slnečného svetla prizmou
Térképészet Színmodellek.
Fogszín meghatározás 2008.
Színkezelés RGB-színrendszer Készítette : Zelnik Paloma
Színkezelés RGB-színrendszer Zarka Eszter márc. 27.
Színkezelés RGB-színrendszer Készítette: Soós Lilla 2012 március 27.
Color Management I. színelmélet Lengyel Zsolt – Multimédia alapjai.
Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)
Mi az RGB? Red Green Blue, a képernyős szín-megjelenítés modellje. Ha mindhárom alapszín teljes intenzitással világít, fehér színt kapunk. Ha mindhárom.
Bináris szám-, karakter- és képábrázolás
Grafika alapfogalmak.
A fényhullámok terjedése vákuumban és anyagi közegekben
Színképfajták Dóra Ottó 12.c.
Digitális fotózás Alapok.
A színek szerepe a térképészetben
Részecske vagyok vagy hullám? Miért kék az ég és miért zöld a fű?
1 A digitális képfeldolgozás alapjai A digitális képfeldolgozás alapjai.
A szg-es grafika alapjai Juhász Tamás.
MEGJELENÍTŐK BLASKÓ TIBOR TANÁR NEVE: CZUTH ÉVA MÉRNÖKTANÁRNŐ SZENTENDREI MÓRICZ ZSIGMOND GIMNÁZIUM, 2000 SZENTENDRE KÁLVÁRIA ÚT 16.
Mesterséges és természetes világítás 7. témakör. A fényképezésben azok a fényforrások a jelentősek, amelyek az elektromágneses spektrum nm (látható.
A fény törése és a lencsék
FÜLEMÜLE ORSZÁGOS INFORMATIKA VERSENY A nyomtatók Készítette: Szöllősi Anna Osztály: 6.a Felkészítő tanár: Kovács Balázs Iskola neve: Budai Városkapu iskola.
Részecske vagyok vagy hullám? Miért kék az ég és miért zöld a f ű ?
OMKTI1 Tartalék világítások, látási folyamatok a mérnök szemével, számítási eljárások (BG) ……..
A színes képek ábrázolása. A szín A szín egy érzet, amely az agy reakciója a fényre. Az elektromágneses sugárzás emberi szem által látható tartományba.
Digitális fényképek javítása. Nyissuk meg a ferde.jpg képet! 1.Válasszuk a forgatás eszközt! 2.Irány: javítás 3.Előnézet: kép+rács 4.A képre kattintva.
6/b. hét Vajta: Képfeldolgozás és megjelenítés 2017 tavasz
A színek szerepe a térképészetben
Név: Ulicska Réka Osztály: 6
3D megjelenítés eszközei
Színelmélet Kalló Bernát KABRABI.ELTE.
3. Az emberi szem felépítése és a látás alapfolyamatai
Előadás másolata:

04 – Színek, színelmélet, színmodellek, színcsatornák

Színelmélet Fény: az elektromágneses spektrum ember számára látható és ahhoz közeli része

Színelmélet A különböző hullámhosszúságú fotonok más-más érzetet keltenek a szemlélőben, ezeket az érzeteket nevezzük színeknek Amikor nem érkeznek fotonok a retinánkra, azt feketének látjuk

Színérzet Egy adott színérzet előállítható egyféle hullámhosszú fotonokból álló fénnyel, vagy többféle hullámhosszú fotonok keverékéből is Kivétel: bíbor (magenta), az csak vörös és kék fotonok keverékéből jöhet létre

Színérzet A színérzékelésünk alapja a retina felépítése: Csapok centrálisan helyezkednek el abszorpciós maximumaik [nm] 420 (kék), 530 (zöld), 560 (vörös csapnak nevezzük, de a sárgában van a maximuma) Pálcikák perifériásan több abszorpciós maximum ~500 nm fényérzékenyégük sokszorosa a csapokénak

Színérzet

Színmodellek A monitorokon megjelenő színeket igyekeznek természetesen beállítani, a retina igényeinek megfelelően, ezért a legáltalánosabban ismert színmodell az RGB fénykibocsájtáson alapszik 3 alapszíne van, ezek keveréke adja a fehéret, az összes hiánya a feketét

Színmodellek Nyomtatásnál festékeket alkalmazunk CMYK fényelnyelésen alapszik 3 vagy 4 alapszín (tinta), elvileg a fekete előállítható a 3 másikból, de a nyomtatókban gyakran van egy fekete patron is a fehér a nyomtatandó terület üresen hagyásával állítható elő nagyon igényes, élethű nyomtatáshoz kiegészítik zöld és narancs színekkel (CMYKGO), de ez nem terjedt el nagyon

Színmodellek A fenti modellek tiszta színeket adnak, de ezeket használva ovodásrajz színvilágot kapunk A képpontoknak a színen kívül még van telítettsége fényereje Ezen alapszik a HSB (hue, saturation, brightness) színmodell

Színmodellek Egyéb színmodellek CIELAB, vagy Lab, vagy L*a*b* az eddigeiktől eltérően felvétel és ábrázolásfüggetlen színdefiníció (emiatt pl. csak az L értéket változtatva lesz hamisszínes a felvétel) az emberi érzékelésnél és számítástechnikai eszközökénél sokszor nagyobb színtartomány (virtuális színek) L=luminance, fényesség a= első színtengely (vörös-zöld) b=második színtengely (kék-sárga)

Színmodellek Színmodellek szerinti csatorna szétválasztás Plugins/Color Inspector 3D

Színmodellek hisztogramm beállítása Plugins/Color Inspector 3D

Világos vs sötét látótér Világos látóteret általában egyszerre képezzük le (pedig használhatnánk színszűrőket) Sötét látótérnél már eleve alkalmazunk színszűrőket (gerjesztési és emittált fény szétválasztása), vagy színes kamerával mindent felveszünk egyszerre

Világos látóterű mikroszkóp, többes jelölés DAB - Ni-DAB kettős jelölés

Világos látóterű mikroszkóp, többes jelölés H S a* G B B b*

Fluoreszcens többes jelölés Fluoreszcens jelnél mindenképpen kell színszűrő (ld bevezetés) itt inkább az a probléma, ha egyszerre több csatornát akarunk felvenni (spec szűrők) helyette inkább egymásután több felvételt készítünk, de ilyenkor nagyon fontos lencsének ne legyen szférikus, vagy kromatikus aberrációja!!!!

Fluorfór választás a mikroszkóphoz Mikroszkópoban levő szűrőkmadatai alapján pl innen: http://www.thermofisher.com/hu/en/home/life-science/cell-analysis/labeling-chemistry/fluorescence-spectraviewer.html

Egy vs többcsatornás felvétel egyidejű többcsatornás felvétel gyors, előnyös lehet élő sejtek megfigyelésénél a fluorofórok más színcsatornákban is adhatnak jelet (pl. fals pozitív kolokalizáció) speciális, több sávos dichroikus tükrök kellenek egymás utáni többcsatornás felvétel tovább tart, de ez fixált metszet esetén nem gond váltogatni kell a szűrőket (jó, ha automata) egy csatornában csak az odaillő jel lesz

Színcsatornák Felvétel után az egyes színcsatornák általában egymástól elválasztva tárolódnak Ha mégsem, a kép RGB, vagy más komponensekre bontható (Image/Color/Split Channels, vagy RGB Stack, HSB Stack, Lab Stack)

Színcsatornák

Színcsatornák Image/Color/Channel Tool...

Játszani File/New/Image/Type:RGB Edit/Invert Image/Type/RGB (RGB Stack, HSB Stack, Lab Stack) Image/Adjust/Color Balance Image/Color/Split Channels Image/Color/Merge Channels... Image/Color/Arrange Channels (csak a sorrendet változtatja) Image/Color/Stack to RGB Image/Color/Make Composite, Image/Color/Replace Red with Magenta , (játék: Dichromacy, Simulate Color Blindness) Image/Color/Set Color by Wavelength (380 és 780 között) Analyze/Color Histogram Analyze/Tools/Synchronize Windows Plugins/Color Inspector 3D.

Házi feladat Motorizált vagy nem motorizált mikroszkópokon több z-síkban (legalább 5 sík) felvételek készítése nagy nagyítással. Motorizált, vagy nem motorizált asztalú mikroszkópon nagy nagyításon több, egymással 10-15%-ban átfedő képek készítése, legalább 3x3 látómező.