Beszédfelismerés és beszédszintézis Beszédfelismerés neurális hálózatokkal Beszélő személy felismerése Takács György 15. előadás Beszedf 2016. 05. 03.
A Markov modell előnyei Kezelhetővé teszi a folyamatos beszédfelismerés problémáját, Szétválasztható az állapot rákövetkezések gyakoriságának és állapotok jellegvektorokkal kapcsolatos tulajdonságainak tanítása, Szétválasztható a személyfüggő és személyfüggetlen elemek tanítása, Kifinomult programrendszerek forráskódú formái rendelkezésre állnak, A rendszerek értékelésére gazdag tanító- és teszt-adatbázisok rendelkezésre állnak a világnyelveken Beszedf 2016. 05. 03.
A Markov modell problémái Diszkrét állapotok sorozatával modellez Az állapotban maradás esélye dominál Ha egy állapotsorozat = fonémasorozat, akkor milyen hosszú legyen a fonémasorozat Nehezen kezelhetők a bizonytalan állapotok Beszedf 2016. 05. 03.
A beszédhangok folytonos és diszkrét természete Beszedf 2016. 05. 03.
A feladat: beszédjel bemenet – írott szöveg kimenet Beszedf 2016. 05. 03.
Az időben folytonos bemenő jel jön (néha szünet) A kimenet diszkrét halmaz elemeinek egymás utáni (térbeli) füzére (néha szóközi szünet). Az egyes halmazelemekre a megfigyelés alapján egy vagy több jelöltet állíthatunk. A jelöltállítás történhet szabályos időközönként, vagy ha új jelölt bukkan fel. A jelöltek akusztikai-fonetikai szinten leggyakrabban fonémák. A feldolgozás több rétegben célszerű (akusztikai-fonetikai réteg, szintaktikai réteg, szemantikai réteg …) Beszedf 2016. 05. 03.
Modellek a folyamatos beszéd felismerési folyamatához Kezelni legyenek képesek a folytonos folyamat diszkrét állapotokba átrendezését Minél több összefüggés megtanítása a diszkrét reprezentáció alapján lehetséges legyen Alkalmas modell egy olyan neurális háló, amely bemenetén fogadja a folyamatos beszédjelet előfeldolgozás után és kimenetén adja a diszkrét szimbólumokat Alkalmas modell egy rejtett Markov folyamat, amely az állapotsorozatok kezelését lehetővé teszi. Beszedf 2016. 05. 03.
A -- az agy beszédfelfogási folyamatait utánzó modellekre? Ha nagyon sokat tudunk a beszédfolyamatról – mire lehet építeni a beszédfelismerőket? A -- az agy beszédfelfogási folyamatait utánzó modellekre? B -- beszédkeltési folyamatokat leíró modellekre? Beszedf 2016. 05. 03.
A mai bemutatott neurális hálózatos megoldás jellegzetességei Nem pontos mása az agyban lejátszódó folyamatoknak, bár A típusú megoldásra tör! Sok ötletet próbál átvenni azokból amit tudunk az emberi beszédérzékelési folyamatokról Empirikus megoldásokat keres arra is, amire nincs átvehető és megvalósítható racionális módszer A vázolt módszer csak az akusztikai-fonetikai szintet tartalmazza, a magasabb nyelvi szintek Prószéky Professzor Úr tárgyához kapcsolódnak….. Beszedf 2016. 05. 03.
Általános alapproblémák, amelyekre az NN alapú megközelítéstől megoldást remélünk A beszéd folyamatos (nincsenek szóközönként szünetek) igazi szünetek csak nagyobb prozódiai egységek között vannak – folyamatosan adjon a kimenet fonéma jelölteket. Adjon egy hálózat kimenet akkor aktivitást, amikor fonéma váltás van, pedig a fonémaváltás folytonos! Ugyanannak a diszkrét beszédhangnak gyakorlatilag végtelen sok reprezentációja elképzelhető (bemondó, tempó, hangerő, hanglejtés, hangkörnyezet, hasonulás….., érzelem függvényében) -- Mégis tanítsuk a hálózatot arra, hogy fonémajelölteket adjon, a jelöltek közül válogasson a rendszer magasabb nyelvi szinteket alapul véve Elnagyolt ejtés, pontatlanság, ejtési hiba, beszédhiba, gyakran előfordul – kisebb hálózati aktivitás jelezze az elnagyolt jelöltet is. „érteni” kell a mondandót ahhoz, hogy jól felismerhessük! Ez természetesen marad a nyelvi feldolgozó szintnek. Beszedf 2016. 05. 03.
A feladat: beszédjel bemenet – írott szöveg kimenet Beszedf 2016. 05. 03.
A rendszer elemei Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
A kettős ablak elve: a szűrőkimenetek aktuális állapotát és a durva hálózat megelőző és rákövetkező állapotait egyszerre veszi figyelembe a fonémajelöltek számolásakor Beszedf 2016. 05. 03.
Az előfeldolgozó szűrő jellemzői Beszedf 2016. 05. 03.
A magyar fonéma készlet és az egyes fonémák durva (főbb) képzési jellemzői Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
A fonéma jelölteket számoló hálózat a svéd és a magyar fonéma készletre Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszélő személy felismerés beszélő személy azonosítás beszélő személy verifikálás Beszedf 2016. 05. 03.
Speaker recognition: who is speaking Speaker verification (voice authentication) : the speaker claims to be of a certain identity and the voice is used to verify this claim . Speaker verification is a 1:1 match where one speaker's voice is matched to one template Speaker identification is the task of determining an unknown speaker's identity. Speaker identification is a 1:N match where the voice is matched to N templates. Speaker identification problems generally fall into two categories: Differentiating multiple speakers when a conversation is taking place. Identifying an individual's voice based upon previously supplied data regarding that individual's voice. Beszedf 2016. 05. 03.
Személy azonosítás alapjai Alapulhat az azonosítás olyan tárgyon, amit az adott személy birtokol (kulcs, kártya, igazolvány) Alapulhat azon, amit az érintett személy tud (PIN, jelszó) Alapulhat a személy statikus testi jellemzőin (magasság, testsúly, ujjlenyomat, kéz alakja, retina jellemzők, arc, egyes beszédjellemzők) Alapulhat a személy tevékenységi, viselkedési jellemzőin (kézírás, gesztusok, arckifejezések, egyes beszédjellemzők) Beszedf 2016. 05. 03.
Személy azonosítás gyakorlati megvalósításai A feladattól függően a birtokolt, a tudott, a statikus testi jellemzők és a viselkedési jellemzők együttese. Tényleges letagadhatatlanok és utánozhatatlanok a bevett jellemzők? Ujjlenyomat, aláírás, fényképes igazolvány, PIN … Kellenek az újak? Szem felvétel DNS vizsgálat Hanglenyomat mozgásminták Beszedf 2016. 05. 03.
Mennyire megbízható a „hanglenyomat”? Összemérhető az aláírással biztonsági szempontból? gépesítés szempontjából? költség szempontjából? Összemérhető az ujjlenyomattal Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Something they carry, like a key. 2006.10.31 This credit card might be too secure for you I've been checking out a new high-tech credit card that reminds me of a security lesson I learned years ago. Soon after I started a tech reporting job at the San Jose Mercury News in 1999, I was lucky enough to land a cubicle next to a guy named David L. Wilson. Dave, who covered the Microsoft anti-trust trial, was a geek's geek and a treasure trove of information. One of the things he explained to me early on was a basic concept in security — something called three-factor authentication. If you want to make it hard to break into something — I mean, really lock it down — demand three unique pieces of information from people before they're allowed in. Something they carry, like a key. Something they know, like a password. Something they are — a piece of biometric data like a fingerprint, a voice print or a retinal scan. Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Automatic speaker recognition is the use of a machine to recognize a person from a spoken phrase. These systems can operate in two modes: to identify a particular person or to verify a person’s claimed identity. Beszedf 2016. 05. 03.
Alapkérdések a beszélő személy felismerésben Milyen jellemzőket mérjünk? Hogyan normalizáljunk? Szövegfüggő vagy szöveg-független legyen? Hogyan ítélhető meg a döntés biztonsága? Mennyire utánozható? Mennyire változtatható el tudatosan (esetleg náthától magától is)? Menyire eredeti vagy manipulált a bemondás/felvétel? Beszedf 2016. 05. 03.
Mért jellemzők Anatómiai meghatározottságúak (magasabb formánsok, zárfelpattanási idő, toldalékcső hossza, arcüreg, homloküreg rezonanciái, akusztikus csőmodell paraméterei – LPC paraméterek) Tanult vonások (egyes hangok ejtése, intonáció, ritmus, tempó, szófordulatok…) Beszedf 2016. 05. 03.
Normalizálás Kétszer nem tudunk pontosan ugyanúgy elmondani még egy szót sem. A hangerő, környezeti zaj, tempó viszonylag széles skálán változhat. Normalizálás lehetséges az időben, szintben (mint izolált szavas felismerésnél) Normalizálás lehetséges a szövegfüggetlen beszélő felismerésnél hosszabb időre vett átlagok alapján a paraméter térben. Beszedf 2016. 05. 03.
Szövegfüggő vagy szövegfüggetlen legyen? Beszedf 2016. 05. 03.
1) Fixed password system, where all users share the same password sentence. This kind of system is not likely to be used in a real application, instead, every user would have a unique password to improve security. However, it is a good way to test speaker discriminability in a text-dependent system 2) User-specific text-dependent system, where every user has his own password 3) Vocabulary-dependent system, where a password sequence is composed from a fixed vocabulary to make up new password sequences. Note that the password may or may not be prompted by the system. Examples: randomised digit sequences. 4) Speech-event-dependent system, where the system spots, and depends on specific speech events. Phonetic events, such as the occurrence of vowels, fricatives or nasals, are candidates for the characteristic speech events 5) Machine-driven text-independent system, where the system prompts for an unpredictable text to be spoken. In this case, speaker recognition is combined with speech recognition techniques to verify that the right text was uttered 6) User-driven text-independent system, where the user can say any text he wants Beszedf 2016. 05. 03.
Szövegfüggőség és rendszerjellemzők kategóriákba rendezve: 1 – gyenge, 2 – közepes, -- jó Beszedf 2016. 05. 03.
Hogyan ítélhető meg a döntés biztonsága egy rendszerben? Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
A beszélő azonosítás állatkertje „birkák” – gondnélküli felhasználók alacsony hibaértékekkel „kecskék” – megbízhatatlan felhasználók, változatos hanglenyomatok, nagy hibaértékekkel „bárányok” – sebezhető felhasználók, könnyen utánozhatók „farkasok” – a potenciálisan sikeres imposztorok Beszedf 2016. 05. 03.
Az imposztorok ügyei Nehéz ezekről statisztikailag értékes anyagot gyűjteni, Lehetnek alapos ismereteik a támadott személy hangjáról, A hangfelvétel gyűjtést akadályozni kell! Lehetnek technikailag igen képzett imposztorok (felvételek készítése, lejátszása, manipulálása, személyfüggő szintézis) Gyanús lehet, ha a referencia és azonosítandó felvétel túl hasonló (felvétel visszajátszása) Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Mennyire változtatható el tudatosan (esetleg náthától magától is)? Mennyire utánozható? Mennyire változtatható el tudatosan (esetleg náthától magától is)? Menyire eredeti vagy manipulált a bemondás/felvétel? Beszedf 2016. 05. 03.
VoiceID 99,5% biztonság Beszedf 2016. 05. 03.
Azonosítási vagy verifikálási hibákhoz vezető tényezők: Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Azonos személyek mért beszédjellemzőinek változásai a felvételek közötti idő függvényében Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
System Operation Decision Enrollment Microphone A/D Conversion Filtering Feature Extraction Pattern Matching Decision Enrollment Speaker Model Beszedf 2016. 05. 03.
Technical Overview Preprocessing Pattern Matching Reference Template Sample Utterence Cepstrum Coefficient Reference Template Weight A/D Conversion Cepstral Normalization Dynamic Time Warping End Point Detection Silence Removal Distance Computation Expansion by Polynomial Function Emphasis Filtering Comparison Segmentation Feature Selection Accept/Reject Beszedf 2016. 05. 03. Speaker Model
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Termék példa: Nuance Voice Biometric Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.
Beszedf 2016. 05. 03.