Szécsi László 3D Grafikus Rendszerek 10. előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Winnie the pooh & friends
Advertisements

Mintacím szerkesztése •Mintaszöveg szerkesztése •Második szint •Harmadik szint •Negyedik szint •Ötödik szint D modelling in the terrestrial.
„Songlish” How not to be a „Bicky Chewnigh”. Lehet zöld az ég…
Számold meg a fekete pontokat!
1 KÖZÖSSÉG AZ ÚJ TESTAMENTUMBAN Romans 12:10 figyelem egymásra, gyengédség, tisztelet, szolgálatkészség, buzgóság, empátia, az Úr szolgálataRomans 12:10.
 Árnyalási egyenlet  Saját emisszió  Adott irányú visszaverődés.
Sugárkövetés: ray-casting, ray-tracing
Sugárkövetés: ray-casting, ray-tracing Szirmay-Kalos László.
3D képszintézis fizikai alapmodellje
Kliensoldali Programozás
A kiskorúak védelmének etikai dilemmái
Ptol-1 Ptolemy Claudius, the great Greek mathematician lived and worked in the 2 nd century B.C. An important theorem about inscribed quadrilaterals.
Torr-1 Pierre Fermat, the great French mathematician (and lawyer) asked the following problem from Torricelli, the physician living in Firense: Find.
Sims-1 This chapter is about Simson line. The question arises in connection with orthic triangles: from which points should we draw perpendicular lines.
Térfogatvizualizáció
Vektorok különbsége e-x = [ex-xx ey-xy ez-xz] e e-x x szempozíció
Sugárkövetés: ray-casting, ray-tracing
3D képszintézis fizikai alapmodellje Szirmay-Kalos László Science is either physics or stamp collecting. Rutherford.
Textúrák Grafikus játékok fejlesztése Szécsi László g07-texture.
CSÚSZÁSGÁTLÓ DEKORÁCIÓ Egy kopásálló, a legkülönbözőbb üveg, kerámia, porcelán, tűzzománc tárgyakra, burkoló lapokra, és szaniter árukra magas hőmérsékleten.
Entropy Lawrence Sklar: Up and Down, Left and Right, Past and Future.
A varázslat világába lépsz be... Enter the world of magic …
4.6. A Fénysugár-követés módszere (ray-tracing) Mi látható a képernyőn, egy-egy képpontjában ? És az ott milyen színű ? (4.7. Árnyalás)
From eco-efficiency to sustainable production Maria Csutora Pietro Bertazzi The workshop is based on research done in the HU-0056 “Sustainable consumption,
Winnie the pooh & friends
Virgo Augustus 24. – September 23.. Virgo Symbols.
Vizualizáció és képszintézis
ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Pál László balesetvizsgáló.
The official language of our country is Hungarian.
A világon elsőként: NEMZETKÖZI VIRTUÁLIS SAKKISKOLA (  Világszerte elfogadott tény, melyet számos kutatási eredmény is.
2009.IV.30.Argumentation techniques 1 Non-mirrorable argumentation techniques in English Analysis of theological texts aiming persuasion effects László.
 Presentation for our collegues regarding meeting in Greece  Journalist from HVG (Weekly World Economy) visited our school  Visit at the Budapest Zoo.
A Tordai-hasadék legendája. I am going to tell you the legend of how Torda Gorge evolved. Elmesélem nektek az erdélyi Tordai-hasadék keletkezésének történetét.
Fiktusz Lilla | elemzés
„Animal Integration in the Educational Programme „ZORO”
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Vektor- és mátrixműveletek WebGL-hez
Pozitron Emissziós Tomográfia (PET)
Számítógépes grafika Bevezetés
Vizualizáció és képszintézis
"Shoes on the Danube Bank”
(Резьба по яичной скорлупе)
Miklós Kóbor Department of Geophysics & Space Sciences,
Agyi elektródák felületmódosítása
Farkas Bálint | Technical Evangelist | Microsoft
Transzformációk Szirmay-Kalos László.
Inverter applications
Vizualizáció és képszintézis
Vizualizáció és képszintézis
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Vizualizáció és képszintézis
Ruletták a Minkowski síkon
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
„Animal Integration in the Educational Programme „ZORO”
Material+ kioptimalizált uniformok
Polymer Theory Why are we looking at polymer theory?
Sugármetszés implicit szintfelülettel
Túlfeszültség védelem a hálózaton
„Agilis-e vagy?” – egy váltókezelő naplója
HWSW Meetup – Felhő és ami mögötte van
Environment mapping Szécsi László
Microsoft SQL licenselés a gyakorlatban
Csurgalékvíz tisztítás
Számítógépes grafika Bevezetés
Zoltán Baracskai In the age of digital natives: fast thinking, experience mining, and rule based behaviour these three metaphors are sufficient to describe.
Microsoft eszközpályázat
(Резьба по яичной скорлупе)
Számold meg a fekete pontokat!
This table is avarage! Read instructions below!
Holográfia Gábor Dénes (Dennis Gabor): a Hungarian electrical engineer and physicist, he invented the holography. He received the 1971 Nobel Prize in Physics.
Előadás másolata:

Szécsi László 3D Grafikus Rendszerek 10. előadás Környezet-leképezés Szécsi László 3D Grafikus Rendszerek 10. előadás

Radiancia = Sűrűség a pozícióra és az irányokra nézve egyaránt Kifejezi, mennyi fény halad a tér egy bizonyos pontjában egy bizonyos irányba szem This measure is radiance. This is absolutely the most important measure in computer graphics, and when less educated graphics programmers talk about light intensity, they most often should say radiance instead. Radiance is density of radiant power with respect to both position and direction. We are going to examine it more rigorously, but let us first consider intuitively what it can express and why it is a good measure for us. Radiance is a function of both position and direction. Although we have been talking and will continue to talk in terms of surfaces, radiance can be interpreted at any point in space (if there is no surface there, just image we put one there). Thus, our complete virtual world can be imagined as a continuous, five-dimensional (3D for position, +2D for directions) radiance field. Of course we will only be interested in the radiance at certain points and directions, but the field is still there. Now consider two points in space, and their radiances along the line that connects them. We know that light travels along straight lines. So what is the relation between the radiance at those two points? If there is no object in between to block the light, no medium that scatters the light, and no interfering light source that adds more radiance, the flock of photons travelling along one arrow will be the same as the photons travelling at the other. Radiance will not change along rays of light. Now imagine at one point is our eye, and at the other a surface point. If we manage to find the radiance exiting the surface toward the eye, than we have also managed to find the radiance arriving at the eye from that given direction. Let us look at the proper definition of radiance, and see that the above properties indeed are true and radiance can be used to characterize the appearance of surface points. = felületi pont

Az árnyalási egyenlet The Holy Grail of computer graphics is the rendering equation. This expresses how much light a certain surface point reflects into a certain direction, i.e. what color a surface appears under given lighting conditions. Although the rendering equation is a formidable-looking integral equation with term yet unexplained, its meaning can be put in words quite simply. Also, after simplifying assumpltions andwith simple lighting and material models, the rendering equation will turn in pretty simple and swiftly computable formulas. The rendering equation expressed the outgoing radiance L towards direction w from shaded surface point x, as the radiance incoming from all directions, times the probability it is reflected towards the outgoing direction. The factor cos’ fr(’, x, ) expresses the probability density of a photon incoming from ’ refected towards . We will examine it further in the following slides. In the real world, in most situations, some radiance is going to be incoming from all directions, reflected from the surrounding surfaces. However, actually computing this integral (an approach called global illumination) would lead to immense computational costs and very slow, if realistic, rendering. Thus, we consider a simpler theoretical case: when all light is incoming from a single direction.

Különleges esetek ideális, sima felület csak egy irányból jön be fény csak egy adott irányból bejövő fény verődhet vissza a kimenő irányba csak egy adott irányból bejövő fény törhet a kimenő irányba csak egy irányból jön be fény nem kell integrál

Sima felületek ideális visszaverődési irány transzmittancia reflektancia ideális törési irány

Irányok meghatározása bejövő radiancia felületi normálvektor bejövő fényirány reflektancia transzmittancia beesési/visszavert szög tört szög ideális visszaverődés iránya ideális törés iránya ismert Note that d points inwards. Why do we use d and not l? Because the light incoming here is not necessarily from an abstract light source, and in our practice, it never will be. Furthermore, d points inward and l would point outward. keresett

Törésmutató és reflektancia a reflektancia, transzmittancia és a törési szög az anyagi jellemzőktől függenek törésmutató kioltási tényező reflektancia, transzmittancia meghatározása legegyszerűbb modell: konstans reflektancia (tükör színe) Fresnel Szirmay-féle közelítéssel: törési szög meghatározása Snelius-Descartes

Elnyelő és átlátszó anyagok Elnyelő anyag: fém Átlátszó anyag: dielektrikum, víz tört rész elveszik reflektancia hullámhosszfüg gő arany: ezüst: egy törésirányt akarunk, törésmutató ne függjön a hullámhossztól üveg: víz:

Elnyelő anyagok fémek

A reflektancia hullámhosszfüggő gold silver The Fresnel function depends on the wavelength and on the incident angle. When we see an object, we can observe surfaces of many different orientations, so we perceive the Fresnel function as a whole.

Elsődleges sugár esete Although the Fresnel law describes the case of incoming light separated into a reflected and a transmitted part, because of the symmetry of the BRDF this also works the other way round: if we look at the surface point from direction –d, the radiance reflected towards the eye, along direction -d, is the radiance incoming from dr times the Fresnel reflectance plus the radiance incoming from dt times the Fresnel transmittance.

Normálvektor és törésmutató ha negative: másik oldalról érkezik

Ideális visszaverőséd iránya To render smooth surfaces, we should compute the ideal reflection direction. Assume that incident direction d and surface normal n are unit length vectors. Incident direction d is decomposed to a component parallel to the normal and a component that is perpendicular to it. Then, the reflection direction is built up from these two components. vec3 dr = reflect(d, normal);

Átlátszó anyagok üveg, víz, dielektrikumok

Elsődleges sugár esete Although the Fresnel law describes the case of incoming light separated into a reflected and a transmitted part, because of the symmetry of the BRDF this also works the other way round: if we look at the surface point from direction –d, the radiance reflected towards the eye, along direction -d, is the radiance incoming from dr times the Fresnel reflectance plus the radiance incoming from dt times the Fresnel transmittance.

Ideális visszaverődés iránya ugyanaz, mint az elnyelőnél

Törési szög koszinuszának meghatározása Snelius-Descartes ha negatív: teljes belső visszaverődés Pitagorasz

Ideális törési irány meghatározása Snelius-Descartes b The refraction direction calculation is also similar. The refraction direction dt is expressed as a combination of the normal vector and a vector that is perpendicular to the normal, t. These vectors should be combined with weights cos(beta) and sin(beta) where beta is the refraction angle. As in the reflection case, d is decomposed into perpendicular component n cosa and parallel component d + n cosa. The parellel component is of course perpendicular to the surface normal. Its length is sin α. Thus, dividing d + n cosa by sin a gives us t, a unit tangent vector of the surface. Because of Snell’s law, we know that the tangential component of the refracted direction is tsinb. To make the refracted vector unit length, the normal component must be ‒ ncosb. Now, using Snell’s law to eliminate beta, and cos*cos + sin*sin = 1 to eliminate sines, we get the formula for the ideal refracted direction expressed with the refractive index and the incoming light angle. vec3 dt = refract(d, normal, mu);

Cube map 6 szeletes textúratömb kocka felületén minden irányt lefed irány függvényében is tudunk tárolni valamit HW: a textúra irányvektorral címezhető kiszámítja melyik lap milyen u,v

Environment map nem a felületi jellemzőket, hanem a megvilágítást tároljuk textúrában – bejövő radiancia az irány függvényében nem függ a felületi pont pozíciójától végtelen távoli környezet minden irányból jön be fény összes texelre kellene összegezni DE: ideális tükör: csak 1 irányból érdekes mi jön be

Env map FS konstans 1 reflektanciával uniform vec3 eye; uniform samplerCube background; varying worldPos; varying worldNormal; void main(void) { vec3 normal = normalize(worldNormal); vec3 viewDir = normalize(worldPos - eye); gl_FragColor = textureCube(background, reflect(-viewDir, normal)); }

Hogyan rajzoljuk magát a környezetet? nagy valamire feszítve sky box sky dome full viewport quad teljes nézeti ablakot lefedő négyszög a pixel shaderben megkeressük az irányt Z bufferelés: mindennél hátrább van ezt rajzoljuk elöször VAGY a full-screen quad Z-je legyen 0.9999 (norm. képenyőkoordinátában)

Sugárirány kiszámítása NDC-ből (EVP)-1 -et nevezzük rayDirMatrix-nak

Konstruktorban, ill. mozgatás után this.rayDirMatrix = new Mat4(); this.updateRayDirMatrix();

homogén osztással mi lesz? Full viewport quad VS attribute vec3 vertexPosition; attribute vec2 vertexTexCoord; varying vec3 rayDir; uniform mat4 rayDirMatrix; void main(void) { rayDir = (vec4(vertexPosition, 1) * rayDirMatrix).xyz; gl_Position = vec4(vertexPosition.xy, 0.999, 1); } homogén osztással mi lesz? ez miért oké? minden mögé

Háttér FS uniform vec3 eye; varying vec3 rayDir; uniform samplerCube background; void main(void) { vec3 d = normalize(rayDir); gl_FragColor = textureCube(background, d); }