Számítógépes grafika Bevezetés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Winnie the pooh & friends
Advertisements

Mintacím szerkesztése •Mintaszöveg szerkesztése •Második szint •Harmadik szint •Negyedik szint •Ötödik szint D modelling in the terrestrial.
1.A hallàsi rendszer egyszerű: -- nem lineàris (1 dB be 1 dB ki) -- sàvszűrő ~àllandó Q-val ? inhibició, komodulalt takaras leengedese (CMR) -- mindez.
„Songlish” How not to be a „Bicky Chewnigh”. Lehet zöld az ég…
Köszöntjük a konferencia résztvevőit! Welcome to the participants of the conference!
Számold meg a fekete pontokat!
Grafika. 2 Mértékek és koordináta rendszer Használjuk a RGB és QBColor függvényeket a színekhez Grafika létrehozása Load/change picture futási időben.
Bevezetés a tárgyakhoz Tárgyak  Objects are the containers for values of a specified type  Objects are either signals, variables or constants  Once.
Számítógépes grafika Szirmay-Kalos László
SEVEN DONT'S AFTER A MEAL Hét dolog amit nemszabad tenni, étkezés után.
Torr-1 Pierre Fermat, the great French mathematician (and lawyer) asked the following problem from Torricelli, the physician living in Firense: Find.
Sims-1 This chapter is about Simson line. The question arises in connection with orthic triangles: from which points should we draw perpendicular lines.
Számítógépes grafika Bevezetés
Entropy Lawrence Sklar: Up and Down, Left and Right, Past and Future.
A varázslat világába lépsz be... Enter the world of magic …
Cinema du look Posztmodern Neobarokk. Jean Jacques Beineix Luc Besson Leos Carax.
From eco-efficiency to sustainable production Maria Csutora Pietro Bertazzi The workshop is based on research done in the HU-0056 “Sustainable consumption,
Winnie the pooh & friends
A világon elsőként: NEMZETKÖZI VIRTUÁLIS SAKKISKOLA (  Világszerte elfogadott tény, melyet számos kutatási eredmény is.
2009.IV.30.Argumentation techniques 1 Non-mirrorable argumentation techniques in English Analysis of theological texts aiming persuasion effects László.
Szécsi László 3D Grafikus Rendszerek 15. előadás
A BCD használata üzleti partnerek felkutatásához
Lighting III.
Intézmények minősítése és tanulságok - példák az Egyesült Királyságból
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Vektor- és mátrixműveletek WebGL-hez
ResearcherID bemutatása
2D képszintézis Szirmay-Kalos László.
"Shoes on the Danube Bank”
XDSL hálózatok tervezése 9. Előadás
Miklós Kóbor Department of Geophysics & Space Sciences,
Farkas Bálint | Technical Evangelist | Microsoft
Transzformációk Szirmay-Kalos László.
Inverter applications
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Vizualizáció és képszintézis
Blockchain…de mi hajtja?
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Ruletták a Minkowski síkon
Bevezetés az informatikába
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Multiplikációs rendezvény – Békéscsaba
A nagyváradi villamosok megbízhatósági modellezése
Lívia Vasas, PhD 2018 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2018.
Vasas Lívia, PhD 2017 DART-Europe E-theses Portal European Portal for the discovery.
Többplatformos appfejlesztés Xamarinnal és Visual Studióval
Túlfeszültség védelem a hálózaton
Hosszúidejű Spektrogram mérés az ET 92 - vel
Népesedés és társadalmi egyenlőtlenség
Készletek kezelése építőipari logisztikai feladatok során
HWSW Meetup – Felhő és ami mögötte van
Lívia Vasas, PhD 2018 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2018.
Microsoft SQL licenselés a gyakorlatban
Vasas Lívia, PhD december
Lívia Vasas, PhD 2018 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2018.
Csurgalékvíz tisztítás
Számítógépes grafika Bevezetés
Zoltán Baracskai In the age of digital natives: fast thinking, experience mining, and rule based behaviour these three metaphors are sufficient to describe.
Basic notions of acoustics
egyetemi docens, tanszékvezető, KJE
Basic nositons of hearing and psychoacousics
Egy lekérdezés végrehajtása
Lívia Vasas, PhD 2019 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2019.
Számold meg a fekete pontokat!
Lívia Vasas, PhD 2018 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2018.
Lívia Vasas, PhD 2019 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2019.
Public relation at our school
A sas törénete… A bemutatót készítette: Mike
Vasas Lívia, PhD 2019 Témaközpontú irodalmazás, publikációs stratégia, tudományos közösségi hálók Közlési kötelezettség,
Holográfia Gábor Dénes (Dennis Gabor): a Hungarian electrical engineer and physicist, he invented the holography. He received the 1971 Nobel Prize in Physics.
Előadás másolata:

Számítógépes grafika Bevezetés Szirmay-Kalos László email: szirmay@iit.bme.hu http://cg.iit.bme.hu/

http://cg.iit.bme.hu 3 db kisházi 1 db nagyházi Kötelező ZH (pótZH)

Számítógépes grafika illuzió modellezés számok Virtuális világ képszintézis Számítás Analógia: 3D: optika 2D: kockás füzetbe rajzolás stb. In computer graphics we render virtual worlds by taking a photo of them and presenting their image to the user. The virtual world is stored in the computer memory. The virtual world model can be the result of an interactive modeling process, simulation, measurement, etc. Rendering can be regarded as an abstract mapping from the virtual world model to the intensity and color values of the computer screen. There are infinite number of possibilities to define this mapping. If we wish to have images that look like real images, we should simulate the image creation process or the real world. For example, we can simulate light transport, i.e. optics, or manual drawing. pixelek: piros zöld kék mérés

2D képszintézis analógia: rajzolás Modell Kép szín (200, 200) topology viewport Let us look at the details when the virtual world is two dimensional, so objects are in a plane. A convenient reference system is a Cartesian coordinate system with an origin, two axes and also a unit. Using these every point of the plane can be specified by two numbers defining the distance traveled along the two axes and measured with respect to the unit. With pairs of numbers, points can be defined, which can form primitives by adding topology information. For example, we can say that these three points define a triangle. Primitives are given material properties, which usually include the color. window (200, 100) geometria Saját színnel rajzolás 2D világ koordináta rendszer: Egység!!!

Tartalmazás (objektum, pont) határ kívül belül 3 2 1 végtelen kívül van!

3D képszintézis analógia: optika  Tone mapping pixel Virtuális világ  szín Valós világ  If we want to create photo like images, we should simulate the light transport and provide the user with the illusion that he watches the real world and not a computer screen. If we could guarantee that the human eye gets the same photons (i.e. the same number and of the same frequency) from the solid angle subtended by a pixel as the eye got from the real world, then it would not be possible for the user to distinguish between the computer monitor and the real world since the same photons result in similar color impressions. So in computer graphics, we should compute the number and frequency of photons, i.e. the power spectrum of the light that would enter the eye from the solid angle of each pixel. Then the display should be controlled to emit similar photons. Fortunately, we do not have to emit exactly the same spectrum since the human eye is very bad in measuring a spectrum. In fact, the illusion of most of the spectra can be provided by carefully selected red, green and blue intensities. So having calculated the spectrum, we convert it to an equivalent red/green/blue intensity triplet and get the monitor to emit it. The calculation of the light spectrum requires the solution of the photon transfer or the transfer of electromagnetic waves. The equations describing these phenomena are the Maxwell equations, so in fact, graphics should solve these fundamental equations to obtain the image.  

Optika:Fotorealisztikus képszintézis The results of the simulation of optics laws or Maxwell equations are indeed like real photos.

Optikai analógia vizualizációban The simulation of optics is useful even if the original data is not directly related to optical parameters. However, we can establish a correspondence between non-optical properties, like density or the extinction of X-ray etc, and hypothetical optical properties like opacity, transparency, color etc. Having established this relationship, we can photograph the scene and present the image which visualizes the data for us. Optikai paraméterek nem optikai jellemzőket kódolnak: láthatatlant láthatóvá

Illusztratív képszintézis However, in computer graphics it is not obligatory to use only the optics model. Instead, we can simulate the artistic process, like drawing, painting, hatching etc. We can also take other analogies. For example, the lower left image is a flow visualization obtained with the line integral convolution algorithm. This algorithm simulates the process of putting confetti into the flow and photographing it keeping the shutter open for a longer time. The confetties are blurred into the direction of the velocity field of the flow. Such analogies are essential when there is no direct method for visualizing the data, for example, when it is higher than three dimensional. The right upper image is made with the parallel coordinates method, which displays a seven-dimensional data set. Each dimension is given a vertical line and a point is then a polyline connecting its coordinates on each vertical line.

Adatvizualizáció

Kihívások Nagy modell(giga/terabyte) Valós idő: pár nsec/pixel

Tematika Analitikus geometria ismétlés Modellezés: görbék, felületek Transzformációk, homogén koordináták 2D képszintézis, freeglut+OpenGL 3 3D képszintézis fizikai alapjai Sugárkövetés Inkrementális képszintézis, freeglut+OpenGL+GLSL GPGPU: CUDA Animáció, Játék Fraktálok

Miért ezt a …-ot tanuljuk, és miért nem …-ot? 3D grafikus rendszerek: JavaScript, WebGL, DirectCompute, OpenCL Grafikus játékok fejlesztése: Direct3D/HLSL Vizualizáció és képszintézis: RenderMan, Vray, Nuke Játékfejlesztés: Blender, GIMP, PhysX, Bullet, Ogre3D, Unity3D GPGPU tárgyak: CUDA, OpenCL 3D számítógépes geometria és alakzatrekonstrukció: Blender, ParaView, Sketches Képfeldolgozás: OpenCV Virtuális és kiterjesztett valóságrendszerek: OpenCV, OpenGL ES + Android