JKL rendszerek – HAJÓK, HAJÓZÁS Előadó: Dr. Simongáti Győző
Tartalom A hajózás jelentősége Hajók A hajó főbb rendszerei Tengerhajózás Belvízi hajózás Hajók Főbb jellemzői Csoportosítás Jellegzetes hajótípusok A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere A hajó kormányrendszere Rakodórendszerek Elektromos rendszer Navigációs rendszer Csőrendszerek Egyéb rendszerek
A hajózás jelentősége Tengerhajózás Interkontinentális szállítás Interkontinenális Csináld máshogy... Szárazföldön Összehasonlitás többi móddal Előnyös tulajdonságok (környezetvédelem, energiaigény, nagy mennyiségű áru, veszélyes áru szállítás,uthálózatfenntartási költség, beruházásigény, emberi munka igény) A mai hajók már egyben raktározási és gyártási funkcióval!
A hajózás jelentősége Belvízi hajózás Intrakontinentális szállítás Interkontinenális Csináld máshogy... Szárazföldön Összehasonlitás többi móddal Előnyös tulajdonságok (környezetvédelem, energiaigény, nagy mennyiségű áru, veszélyes áru szállítás,uthálózatfenntartási költség, beruházásigény, emberi munka igény) A mai hajók már egyben raktározási és gyártási funkcióval!
A hajózás jelentősége A vízi szállítás előnyei Nagy mennyiségű áru szállítható Fajlagos energiaigény kicsi Környezetbarát Nagy Biztonság Beruházásigény fajlagosan kicsi Úthálózat – fenntartás költsége alacsony Emberi munka igény alacsony A vízi szállítás hátrányai Kis mennyiségű áru szállítása nem gazd. Nem door to door szállítás Beruházás – megtérülés Belvízen kötött útvonal Interkontinenális Csináld máshogy... Szárazföldön Összehasonlitás többi móddal Előnyös tulajdonságok (környezetvédelem, energiaigény, nagy mennyiségű áru, veszélyes áru szállítás,uthálózatfenntartási költség, beruházásigény, emberi munka igény) A mai hajók már egyben raktározási és gyártási funkcióval! Multimodális szállítás
Hajók A hajók főbb jellemzői Teljes hossz (Lmax) Függélyek közötti hossz (Lpp) Vízvonal hossz (Lwl) Teljes szélesség (B) Vízvonal szélesség (Bwl) Merülés (T) Oldalmagasság (D)
Hajók A hajók főbb jellemzői Lightship Deadweight hordképesség Vízkiszorítás Vízkiszorítás tömege
Hajók A hajók főbb jellemzői Bruttó és nettó köbtartalom
Hajók Csoportosítás Működési terület szerint Hajók Tengeri nyílt tengeri parti folyam-tengeri Belvízi folyami tavi
halász és halfeldolgozó szolgálati célú- és munkahajók Csoportosítás Rendeltetés szerint Hajók Polgári kereskedelmi áruszállító személyszállító átkelő parti üdülő halász és halfeldolgozó szolgálati célú- és munkahajók Hadi
Hajók Csoportosítás Áruféleségek szerint áruszállítók darabáru sz. vegyes darabáru hűtő RoRo élőállat autó egységrakomány konténer bárka ömlesztett áru sz. szárazáru sz. érc gabona OBO folyékony ömlesztett tankhajó mélytengeri parti bunker shuttle tanker tartályhajó folyékony gáz LNG LPG etilén kemikáliák
Hajók Jellegzetes típusok Általános áruszállító General Cargo Ship
Hajók Jellegzetes típusok Konténerszállító hajó - Container Ship
Hajók Jellegzetes típusok Gördülő rakományt szállító hajó - RoRo Ship – Car/truck carrier
Hajók Jellegzetes típusok Hűtőhajó Refrigerated Cargo Carrying Ship (Reefer)
Hajók Jellegzetes típusok Bárkaszállító hajó LASH (Lighter Aboard SHip) - Barge Carrying Ship
Hajók Jellegzetes típusok Élőállatszállító hajó Lifestock Carrier Ship
Hajók Jellegzetes típusok Ömlesztettáru szállító hajó - Bulker Ship
Hajók Jellegzetes típusok Tankhajó - Tanker Ship
Hajók Jellegzetes típusok Tartályhajó - Folyékony gázt szállítók Liquefaction itself packages the gas into volumes well suited to international carriage - freight rates for a gas in its non-liquefied form would be normally far too costly. The principal gas cargoes are LNG, LPG and a variety of petrochemical gases. All have their specific hazards. The shape of the LNG Carrier is quite unmistakable, with the shape of the Moss tanks (which are like enormous spherical thermos flasks !) visible along the deck, which has led to the nickname of "Dinosaur Eggs Carriers". An alternative design is known as the "membrane" type, which allows for a more standard shape of vessel without the "eggs". The cargo tanks, more generally referred to as the 'cargo containment system', are installed in the hold, often as a completely separate entity from the ship; i.e. not part of the ship's structure or its strength members. Herein lies a distinctive difference between gas carriers and their sisters, the oil tankers and chemical carriers. Cargo tanks may be of the independent self-supporting type or of a membrane design.
Hajók Jellegzetes típusok Tartályhajó – Kemikáliákat szállítók With LNG reliquifaction is not economically viable. It is a requirement by class that a suitable method be installed for the handling of this gas. One common method is to utilise the gas as fuel for the propulsion plant. A suitable method of disposing with excess energy should be fitted. Typically for a steam powered vessel this would take the form of a steam dumping arrangement. Alternately, the gas may be vented although port restrictions mean it may not always be possible. For LPG boil off can be reliquified or a suitable venting system clear of the ship may be used. Burning in the main engine can be very problematic, not least with the ensuring safe gas tightness on the engine. Combustion problems and the probable production of noxious gasses are also areas of concern. Existing LNG carriers do not reliquefy boil-off gases, they are steam ships and the gas is used as fuel for the ship's boilers. The first ships to burn this gas in medium speed diesel engines will be delivered in 2005/6, and ships with reliquefaction plant and conventional slow speed diesel engines will enter service late in 2007. It is likely that gas turbine propelled ships may appear soon after this. From the outside chemical tankers look similar to refined products carriers. The difference lies with the tanks which must be lined with a suitable material which is inert to the cargo and may be capable of heating or cooling the cargo. Also the hold may be divided up into many well isolated tanks to allow the carriage of many types of chemical simultaneously (parcel tankers). They range in total cargo capacity from approximately 3,000 to 50,000 tons, although most are well under 50,000 tons. The manifold where the ship is unloaded tends to be complicated and the decks are normally covered with pipe work, valves, vents and processing plant. Chemicals were once carried around the world as deck cargo in drums and glass carboys on conventional ships, stowed near the rail so they could be easily jettisoned if acid started to leak over the deck or fire broke out and never carried in the holds. But chemical shipments grew substantially, with more demanding products, and gradually a class of ship designed to carry chemicals in bulk was evolved. These are highly sophisticated ships - some people describe them as "liquid liners" with the most complex vessels able to carry up to sixty different types of chemicals, each in its own carriage conditions, with its own piping and pumping system. Some cargoes will require heating, others refrigerating, some are so volatile that they must be kept safe under a blanket of inert nitrogen, others react violently with water, so must be handled in ultra-dry conditions. Some are desperately corrosive and require tanks of the highest quality of stainless steel , while others must have tank coatings of a precise specification. Some cargoes must be kept in motion, lest they settle out, and others can only be carried in tanks which have never carried cargoes with which they are incompatible. Some cargoes can be tainted (szennyezett) by the residue of a previous cargo, even after a stainless steel tank has been scrupulously cleaned and purged. Some cargoes react violently to others, or to exposure to the atmosphere. Many are flammable, explosive or give off noxious vapours so safety will always be an important consideration. Some are edible (ehető). Many of these chemical cargoes are immensely valuable, demand fantastic standards of cleanliness to maintain their product purity and must be discharged to the last drop, with none left remaining on board. Special pumps are installed to assist in this. The stowage and handling of one of these chemical parcel tankers (so called because a tank constitutes a "parcel" of cargo), demands enormous care and precision, meticulous planning and a great deal of specialist knowledge additional to the normal skills of the navigator. A multiple port schedule, with perhaps several different specialist berths to load and discharge in the same port is not unusual. The use of computers for planning and stowage has been invaluable in modern times; indeed it is difficult to recall how the business was undertaken without such electronic assistance. Special training and certification is required for officers in these ships, who need to have a good knowledge, not merely of these cargoes and their characteristics, but of all the trade names given to the varied products, which may be presented in port. New products are being developed all the time by the chemical industry throughout the world, and being offered for shipment. Keeping up with the scientists is a special responsibility for this sector of the shipping industry, which, despite the often hazardous cargo carried, enjoys an excellent safety record with a modern fleet of double-hulled ships which range from 3000 tonne acid tankers to 80,000 tonne chemical parcel vessels. Ethane Néhány ismertebb anyag: sztirol, növényi olaj, Ammonia, Beer, Fruit Juice, Asphalt, Benzene, Alcohols, Wine, Acid
Hajók Jellegzetes típusok Átkelőhajók és kompok
Hajók Jellegzetes típusok Parti és üdülőhajók
Hajók Jellegzetes típusok Halászhajók
Hajók Jellegzetes típusok Nehéz rakományt szállító hajó – Heavy lift
Hajók Jellegzetes típusok Vontatók – Tugs
Hajók Jellegzetes típusok Jégtörők – Icebreakers
A hajó hajtásrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere A hajtásrendszer funkciója A hajtásrendszer elemei propeller tengelyrendszer főgép Győző anyaga
A hajó hajtásrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Főgép típusok Dízelmotorok - Lassúfordulatú 100-120 (80-150) ford/perc - Közepes fordulatú 250-750 ford/perc - Gyors fordulatú 1500 ford/percig Győző anyaga
A hajó hajtásrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere A főgép típusok Gázturbinák Győző anyaga
A hajó hajtásrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Főgép típusok Gőzturbinák Győző anyaga
A hajó hajtásrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Főgép típusok Elektromotor Győző anyaga
A hajó hajtásrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Tengelyrendszer elemei Hajtóművek Győző anyaga
A hajó hajtásrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Tengelyrendszer elemei Csapágyak Győző anyaga
A hajó hajtásrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Tengelyrendszer elemei Tönkcső Győző anyaga
A hajó hajtásrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Propellerek Lapátos kerék Győző anyaga
A hajó hajtásrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Propellerek Hagyományos hajócsavar Győző anyaga
A hajó hajtásrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Propellerek Gyűrűs hajócsavar Győző anyaga
A hajó hajtásrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Propellerek Állítható szárnyú hajócsavar (ÁSzCs) Controllable Pitch Propeller (CPP) Győző anyaga
A hajó hajtásrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Propellerek Vízsugár hajtás Jet Thrust Győző anyaga
A hajó hajtásrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó hajtásrendszere Propellerek Cikloidál hajtás Győző anyaga
A hajó kormányrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó kormányrendszere A kormányrendszer funkciója Passzív kormányok
A hajó kormányrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó kormányrendszere Aktív kormányok Forgatható gyűrű Kormánypropellerek
A hajó kormányrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó kormányrendszere Aktív kormányok Azimuth hajtás Cikloidál hajtás
A hajó kormányrendszere A hajó főbb rendszerei A hajó kormányrendszere Aktív kormányok Orrsugár - kormány Schottel - jet
A hajó főbb rendszerei Rakodórendszerek Rakodóberendezések funkciója Rakodóberendezések csoportosítása Ciklikus üzemű rakodó berendezések (árbócdaru, forgódaru, portáldaru) - Folyamatos üzemű rakodó berendezések (szállítószalagok, elevárorok) Rakodóberendezések jellemzői - szállított árufajta - hajózási körzet - a teherbírás - beruházási és üzemeltetési költség - önsúly - rakodási teljesítmény - üzemeltetési-karbantartási tulajdonságok
Repülőgépek és Hajók Tanszék A hajó főbb rendszerei Rakodórendszerek Repülőgépek és Hajók Tanszék Árbocdaruk
A hajó főbb rendszerei Rakodórendszerek Forgódaruk
A hajó főbb rendszerei Rakodórendszerek Fedélzeti portáldaruk
A hajó főbb rendszerei Rakodórendszerek Folyamatos üzemű rakodóberendezések Szállítóközeggel Mechanikus rendszerű
A hajó főbb rendszerei Rakodórendszerek Folyamatos üzemű rakodóberendezések Szivattyúk
A hajó főbb rendszerei Elektromos rendszer Az elektromos rendszer funkciója
A hajó főbb rendszerei Navigációs rendszer A navigációs rendszer funkciója
A hajó főbb rendszerei Csőrendszerek A csőrendszerek funkciója A csőrendszerek csoportosítása Gépüzemi csőrendszerek Üzemanyag – rendszer Kenőolaj – rendszer Szennyolaj – rendszer Sűrítettlevegő – rendszer Kipufogó és füstgáz – rendszer Hűtővíz – rendszer Hidraulikus és pneumatikus – rendszerek
A hajó főbb rendszerei Csőrendszerek A csőrendszerek csoportosítása Hajóüzemi rendszerek Fenékvíz – rendszer Ballasztvíz – rendszer Tűzoltó – rendszer Töltő és kiadó csőrendszerek Rakodó csőrendszerek Tankfűtő csőrendszer Egészségügyi csőrendszerek Vízellátó rendszerek Szennyvíz rendszerek Fűtés rendszer Klimatizáló és szellőző rendszerek
A hajó mint rendszer Egyéb rendszerek Kikötő és csatoló rendszerek
A hajó mint rendszer Egyéb rendszerek Életmentő rendszerek