MENEDZSMENT TANÁCSADÁS A NYUGAT-BALKÁNON ÉS SZLOVÉNIÁBAN Janko ARAH, LLM Budapest, március 21. Budapest, VI. Országos Tanácsadói Konferencia
A Balkán-félszigetet földrajzilag a Soča–Vipava–Krka–Száva–Duna vonal határolja Budapest, VI. Országos Tanácsadói Konferencia
1. Alapvető információk a nyugat-balkáni térségről Budapest, VI. Országos Tanácsadói Konferencia
1.1. A Nyugat-Balkán meghatározása az EU-s terminológia szerint Az Európai Unió és a tagállamai Nyugat-Balkán alatt Albániát és a jugoszláv utódállamokat értik, kivéve Szlovéniát. Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank Horvátországot sem veszi be a Nyugat-Balkán definíciójába. Manapság a Nyugat-Balkán inkább politikai, mint földrajzi alapú meghatározása Délkelet-Európa azon államainak, amelyek nem tagjai az Európai Uniónak. Jugoszlávia felbomlása után hat utódállamot ismertek el nemzetközileg szuverén köztársaságként: Szlovéniát, Horvátországot, Bosznia-Hercegovinát, Macedóniát, Montenegrót és Szerbiát. A koszovói albán intézmények 2008-ban kiáltották ki függetlenségüket. Budapest, VI. Országos Tanácsadói Konferencia
1.2. A Nyugat-Balkán országainak népessége: OrszágTeljes népess.A félszigetenNépsűr. Várh. élett. Albánia ,5/km2 77,4 év Bosznia-Hercegovina ,0/km2 74,9 év Horvátország ,8/km2 75,3 év Koszovó ,7/km2 Macedónia ,0/km2 74,2 év Montenegró ,3/km2 Szerbia ~ ,9/km2 73,9 év főnél nagyobb lakosságú városok a Nyugat-Balkánon Sorsz.VárosOrszágLakosság 1Belgrade (Belgrád)Szerbia Zagreb (Zágráb)Horvátország SkopjeMacedónia TiranaAlbánia Sarajevo (Szarajevó)Bosznia Banja LukaBosznia (R. Srpska) Novi Sad(Újvidék)Szerbia Budapest, VI. Országos Tanácsadói Konferencia
1.4. Különbségek: - Politikai, szociális és gazdasági tényezők - Határellenőrzési és kereskedelmi szempontok - Valuta - Hadsereg 1.5. Bruttó hazai össztermék (vásárlóerő-paritás) 1.6. Munkanélküliség Budapest, VI. Országos Tanácsadói Konferencia
Ország Horvátország 141,2146,0151,2154,2157,2160,4 Macedónia58,570,281,892,398,7105,8 Törökország497,2538,7566,4653,7781,9899,5 Albánia61,070,781,293,395,096,9 Bosznia-Hercegovina62,174,889,1106,0108,1110,2 Montenegró31,432,633,334,034,735,4 Szerbia189,7190,9194,8198,7202,7206,8 Koszovó (az UNSCR 1244 sz.)68,3124,766,167,368,770,0 Több országot érintő program109,0140,7160,0157,7160,8164, IPA (előcsatlakozási támogatási eszköz) többéves mutatószámai a pénzügyi keretegyezményben (millió €-ban) - új projektlehetőségek Budapest, VI. Országos Tanácsadói Konferencia
2. Menedzsment tanácsadás – a nyugat-balkáni piac virágzó része 2.1. Környezet - a világgazdaság világfalut hoz létre, amelyben a lakókat a technológia köti össze. A vállalatok az ügyfeleket szomszédaikként kezelik, a menedzsment tanácsadók korán alkalmazkodnak a globális gazdaság elveinek megfelelő üzletvitelhez. - privatizáció, közvetlen külföldi tőkebefektetés, pénzügyi segítség (IPA, Világbank, EBRD, privát üzleti tenderek, nemzetközi donor tenderek) - a kormányok többet tehetnek a gazdaság fejlesztése érdekében, viszont nincs gazdasági stratégiájuk - potenciális ügyfelek: úgy gondolják, hogy az alkalmazottaik meg tudják oldani a problémákat - a kenőpénz, a korrupció, az előnyben részesítés és az átláthatóság hiánya akadályozza a versenyt - a menedzsment tanácsadók szerint a piac fejletlen - a nehézséget az okozza, hogy a potenciális ügyfelek – a menedzsment tanácsadói szolgáltatások vásárlói – nincsenek tisztában a tanácsadói szolgáltatás értékével - a NyB piac valódi kihívás a menedzsment tanácsadók számára – fejletlen piac, pénzügyi helyzet, nem ismerik fel a menedzsment tanácsadói szolgáltatások szükségét, hiányos információ a menedzsment tanácsadásról Budapest, VI. Országos Tanácsadói Konferencia
2.2. Menedzsment tanácsadók - bejegyzett szervezetek – KKV szektor, hazai és jórészt magántulajdonban, kevés alkalmazott, nem állami szervezetek, egyetemi tanácsadók és szabadúszók – egyéni tanácsadók (főleg otthonról dolgoznak) - az ügyfelek inkább cégeket bíznak meg (megbízhatóbbnak tartják őket, professzionálisak – jobban képzett alkalmazottak, hatékonyság, nagyobb kapacitás, team munka, szélesebb szolgáltatási kör) egyéni tanácsadók helyett - az ügyfelek általában nagyon elégedettek a menedzsment tanácsadókkal, néhány akadály van – drága, nincs olyan szolgáltatás, amit az ügyfél igényelne 2.3. Vezető menedzsment tanácsadói szolgáltatások - széles a paletta, viszont a NyB piacon a hagyományos szolgáltatások dominálnak: pénzügyi szolgáltatások, jogi szolgáltatások, továbbá IT tanácsadás, humán erőforrás menedzsment, képzés, innováció, CSR, marketing/PR, megvalósíthatósági tanulmányok A menedzsment tanácsadók keményen dolgoznak, jól teljesítenek és folyamatosan fejlődnek. A modern munkaerőpiac minden elvárásának megfelelnek A menedzsment tanácsadást igénybevevők éves befektetései - KKV: 2,000 – 5,000 € - nagyvállalatok: 50,000 €-ig - néhány esetben (nemzetk. menedzsment tanácsadó cég bevonásával) akár 1 M € - az alacsony bevételű ügyfelek menet közben csökkentik a költségvetést Budapest, VI. Országos Tanácsadói Konferencia
2.5. Egy menedzsment tanácsadó cég megbízásának jellegzetességei - szokásos eljárás: a munka végeztével a menedzsment tanácsadó cég továbbra is kapcsolatban marad az ügyféllel, hogy értékeljék az elvégzett munkát; a menedzsment tanácsadó cégek függnek attól, hogy a volt ügyfél újra megbízza őket - a menedzsment tanácsadó cégekkel kapcsolatos információk forrásai: internet, ajánlások, ajánlattételi felhívások és tenderek - külső menedzsment tanácsadó cég esetén a szolgáltatás minősége a fő szempont, ezt követi a gyorsaság és a hatékonyság, a forgalom és a profit növelése, illetve az ügyfél iparágának ismerete - hiányzik a marketing - a személyes kapcsolat terén - a tanácsadói iparnak nehézséget okoz, hogy a potenciális ügyfelek rossz színben látják 2.6. A menedzsment tanácsadás jövője - a menedzsment tanácsadó cégek küzdenek a fennmaradásért a jelenlegi gazdasági válságban (cégek megszűnése, menedzseri pozíciók elfogadása,…) - a válság ellenére a menedzsment tanácsadók optimisták a jövővel kapcsolatban: piaci réseket keresnek a terjeszkedéshez, nemzetközi erőforrásokat keresnek jó lehetőségként, kormányokkal vagy állami tulajdonú intézményekkel együttműködni nem célravezető, inkább nemzetközi donor ügynökségek vagy alapok felé kell terjeszkedni. Budapest, VI. Országos Tanácsadói Konferencia
3. Menedzsment tanácsadás a Nyugat-Balkán néhány országában 3.1. Menedzsment tanácsadás Horvátországban - 11,000 tanácsadó cég, 6,000 egyéni tanácsadó, 8 minősített menedzsment tanácsadó - Hrvatska udruga poslovnih savjetnika – Horvátországi Menedzsment Tanácsadók Szövetsége (UPS – AMC) Elnök: Nikola Nikšić - 15 menedzsment tanácsadó cég, 15 egyéni; 50 tanácsadó - Minősített menedzsment tanácsadói oktatás Macedóniában és Szerbiában, a jövőben: Kazahsztánban - FÓRUMOK – 4 x 2 óra: a menedzsment tanácsadó cégek szükségleteinek meghatározása, EU források, hogyan lehet kifizetteni a számlát - MALI HRAST (horvátországi fejlesztési stratégia, tudásbázis mikro-, kis- és közzépvállalkozások számára) - PRIMUS díj ben 3. hely; 2013-ban CIA díj Budapest, VI. Országos Tanácsadói Konferencia
3.2. Menedzsment tanácsadás Macedóniában - Második privatizáció (nincsenek állami cégek), stratégiai befektetők; vérszegény helyzet – cél a túlélés - Management Consulting Association 2000 (Menedzsment Tanácsadói Szövetség 2000, MCA 2000) Elnök: Risto Ivanov - hálózati megbeszélés - minősített menedzsment tanácsadók támogatása és minősítése: 45 (Koszovóból is) – EBRD támogatás - Macedón menedzsment tanácsadók Koszovóban és Albániában 3.3. Menedzsment tanácsadás Szerbiában - 11,366 tanácsadóként bejegyzett cég vagy személy; - Udruženje poslovnih konsultanata Srbije – Szerbiai Menedzsment Tanácsadók Szövetsége (UPKS – AMCS) ; Elnök: Aleksandra Vladisavljević - 46 tag: 22 cég, 24 egyéni tanácsadó; 10 minősített tanácsadó - Consultancy Industry in Serbia (A tanácsadói ipar Szerbiában), összefoglaló jelentés, 2010 június Budapest, VI. Országos Tanácsadói Konferencia
Államilag finanszírozott, magáncégek, és nemzetközi donor szerződések javadalmazása Budapest, VI. Országos Tanácsadói Konferencia Államilag finansz.MagáncégekNemzetközi donorok Legtöbbször fair Legtöbbször nem fair Bizonytalan
A tanácsadók és az ügyfelek egymásra találása Budapest, VI. Országos Tanácsadói Konferencia Ajánlás Korábbi együttműködés Személyes ismeretség A tanácsadó ajánlatott tett az ügyfél tenderén A tanácsadó közvetlenül kapcsolatba lépett az ügyféllel A tanácsadó egy intézményen keresztül lépett kapcsolatba az ügyféllel Ügyfelek Tanácsadók
Hogyan határozzák meg a tanácsadók az üzleti sikerüket? Budapest, VI. Országos Tanácsadói Konferencia Szerbia gazdasági növekedésének elősegítése Annak a tudata, hogy a velem együtt dolgozók elégedettek a munkájukkal Profit Az ügyfél elégedettsége Most important – legfontosabb Somewhat important – valamennyire fontos Somewhat not important – nem igazán fontos Least important – legkevésbé fontos
Az ügyfelek miben látják a tanácsadók megbízásának legnagyobb előnyét? Budapest, VI. Országos Tanácsadói Konferencia Szállítási határidők előbbre hozása A költségek csökkentése A forgalom növelése Tudásfejlesztés Üzletvitel fejlesztése Igen Nem
4. Menedzsment tanácsadás Szlovéniában Egy főre eső GDP – €; munkanélküliség (ILO): 9,2%, 13% regisztrált, munkanélküliek száma 124,966; betöltendő állások száma 6,217; átlagos bruttó bér €; államadósság a GDP 53,8%-a; költségvetési hiány a GDP 4,2%-a; állami bevétel 44,3 % - Zbornica za management consulting Slovenije – Szlovén Menedzsment Tanácsadói Kamara (ZMCS – MCCS) Enlök: Janko Arah - 40 menedzsment tanácsadó cég, nincs minősített tanácsadó - Havi rendszerességű előadások/workshopok – nem hagyományos módszerek bizonytalan időkben - Tanácsadói Nap decemberben - Constantinus Slovenia, CIA - ICMCI - online lap: Slovenski svetovalec (a cikkek és jelentések angolul is elérhetők) - együttműködés az osztrák, horvát, orosz, szlovák, stb. Mendzsment tanácsadói szövetséggel - hálózatépítés - menedzsment tanácsadási trendek Budapest, VI. Országos Tanácsadói Konferencia