A feladat és a hozzá használható eszközök kiválasztása 2. témakör:
Nemcsak a képek ábrázolási módja, a használt eszközök közt is nagy a változás. A kezdeti természetes eszközöktől kezdve ma már számítógépen, és képalkotó, szintén elektronikusan működő készülékekkel készülnek a képek, filmek. A festmények valóságrögzítő funkcióját (portré, életkép, csendélet, tájkép stb.) átveszi a fénykép, a festészetben pedig megjelennek az avantgárd és absztrakt festészeti irányzatok es évek közepétől megjelenik a mozgókép, a mozgás illúziójának tökéletes megvalósulási formája a film lesz - egymás után fűzött időpillanatok sorozata.
A fotográfia, vagy fényképészet a látható fény által közvetített képi információk rögzítése technikai eszközök (fényképezőgép, fényérzékeny anyag, memóriakártya, stb.) segítségével. Az első képalkotó eszköz a fényképezőgép őse, a fekete lyuk volt.
1826-ban megjelenik a fénykép, ami fokozatosan válik alkalmassá pillanatképek rögzítésére (eleinte több órás expozíciós idő, az első fényképnél 8 óra). Egy francia feltaláló, Nicéphore Niépce litográfiák készítése közben jutott el a fényképezéshez. A rajzokat akkoriban kézzel másolták át a litográfiás kőre. Niépce azonban nem tudott rajzolni. Szorultságában kidolgozott egy módszert: a képeket fénnyel másolta át. A metszetet olajjal kente be, hogy átlátszó legyen, ezután fényérzékeny oldattal bevont ónlemezre helyezte, és az egészet a napra tette ban megjelenik a fénykép, ami fokozatosan válik alkalmassá pillanatképek rögzítésére (eleinte több órás expozíciós idő, az első fényképnél 8 óra). Egy francia feltaláló, Nicéphore Niépce litográfiák készítése közben jutott el a fényképezéshez. A rajzokat akkoriban kézzel másolták át a litográfiás kőre. Niépce azonban nem tudott rajzolni. Szorultságában kidolgozott egy módszert: a képeket fénnyel másolta át. A metszetet olajjal kente be, hogy átlátszó legyen, ezután fényérzékeny oldattal bevont ónlemezre helyezte, és az egészet a napra tette.
Honfitársa, Louis Daguerre ( ) jódgőzzel kezelt ezüstlemezre készített felvételeket. A lemez felületén fényérzékeny anyag, ezüst-jodid keletkezett. Az így készült képet dagerrotípiának nevezzük. A fényérzékeny ezüst vegyületeket később üveglemezre vitték fel. Az így készült üveglemezek lettek a negatívok, ezekről kellett egyenként elkészíteni a pozitív képet.
Magyarok a fényképészetben: Az első fényképezőgépekhez használt lencsék torzítottak, az első, valóban jó leképezést adó fényképészeti objektívek megalkotója Petzval József (mérnök- matematikus, egyetemi tanár, feltaláló). A csillagászati fényképezés egyik úttörője Gothard Jenő (gépészmérnök, saját laboratóriumában dolgozott, elméleti önképzéssel, műszerek készítésével foglalkozott.)
Gyakorlati rész: 1.Képalkotás és képtárolás a számítógépen Számítógépen a legegyszerűbb képalkotási lehetőség a Paint program. Fényképeket is tárolhatunk számítógépen. Szkennerrel a papírról is bemásolhatunk képeket. A digitális fényképezőgép a fényképeket egy memóriakártyán tárolja, ezért a képek egyenesen bemásolhatók a számítógépbe, ahol különböző programokkal szerkeszthetőek.
- A digitális fényképezőgépbe nem kell a filmet befűzni, helyette egy elektronikus képérzékelő van beépítve. - Ez egy szilícium kristály, amelyre mátrixszerű elrendezésben rendkívül sok és apró fényérzékeny cellát integráltak. - Az érzékelőre vetített képet a fényérzékeny cellák a méretüknek megfelelő képpontokra, ún. pixelekre bontják fel. 2.A digitális fényképezőgép felépítése nagyon hasonló a filmes fényképezőgépekéhez, az eltérés csak a különböző képrögzítési elvből adódik.
3. A fényképezőgép működése és beállítások a gyakorlatban, képek készítése különböző helyzetekben, megvilágításokkal: Az első lépés eldönteni mit akarunk fényképezni és hogyan, ezután jöhetnek a beállítások: Minden fényképezőgépen gondoskodni kell a felvétel helyes beállításáról, ki kell jelölni a készítendő kép határvonalait, ellenőrizni kell az élességállítást és a mélységélességet. Ezt a feladatot a keresők látják el.
A mélységélesség három dologtól függ: –az objektív gyújtótávolságától, –a beállított élesség távolságától és –a rekesznyílástól. A rekesznyílás szűkítésével a mélységélesség növekszik, nagylátószögű objektívvel, szűk rekesznyílás mellett nagy mélységélesség érhető el. Teleobjektívvel, nyitott rekesszel a mélységélesség lecsökken, a zavaros háttér életlenné válik, így a téma kiemelhető a háttérből. Az expozíció alkalmával a filmsík megvilágításának erősségét a rekesszel, a megvilágítás idejét pedig a zárszerkezettel szabályozzuk