THE TRANSPARENCY AND DISCLOSURE PRACTICES OF HUNGARIAN STATE-OWNED ENTERPRISES Budapest, June 12, 2015.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
2005. szeptember 15. A CEBS CRD-hez kapcsolódó egyéb, előkészület alatt álló anyagai Seregdi László szeptember 15.
Advertisements

Winnie the pooh & friends
Mintacím szerkesztése •Mintaszöveg szerkesztése •Második szint •Harmadik szint •Negyedik szint •Ötödik szint D modelling in the terrestrial.
„Songlish” How not to be a „Bicky Chewnigh”. Lehet zöld az ég…
Köszöntjük a konferencia résztvevőit! Welcome to the participants of the conference!
Az Audi Hungaria elvárásai és részvétele a magyar regionális repülőterek fejlesztésében Chicfarm Green Manifesto: -Do you have a farm in your house? -Can.
Innovatív elemek a SKA végrehajtásban Innovative elements in SCF implementation.
Az eredményesség kulcsa egy önkormányzati gazdaságfejlesztési projekt esetében The keys of success in case of an economic development project implemented.
Alapítva: 1870 ORSZÁGOS METEOROLÓGIAI SZOLGÁLAT Use of ALARO/AROME products at the Hungarian Meteorological Service (HMS) Zsolt Pátkai Weather-forecast.
From eco-efficiency to sustainable production Maria Csutora Pietro Bertazzi The workshop is based on research done in the HU-0056 “Sustainable consumption,
Winnie the pooh & friends
Indiai tanmese az elefántról …. “The Blind Men and the Elephant", by John Godfrey Saxe ( ). It was six men.
A MAGYAR ÁLLAMI VÁLLALATOK ÁTLÁTHATÓSÁGA ÉS KÖZZÉTÉTELI GYAKORLATA Budapest, június 12.
ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Pál László balesetvizsgáló.
1 From building roads to building society Federation for the Development of Community Participation 2012.
Mikro- és nanotechnológia Vékonyréteg technológia és szerepe a CRT gyártásban Balogh Bálint szeptember 21.
ZooGuide – az ismeretterjesztés és az oktatás eszköze  Érdekes és részletes leírások a park állatairól  „Audioguide” funkcióval kiegészített virtuális.
The official language of our country is Hungarian.
Consultation system between Government and Associations of Local Governments in Hungary Péter Szegvári Dr. expert Oslo, Norway 23 April of „Önkormányzati.
A világon elsőként: NEMZETKÖZI VIRTUÁLIS SAKKISKOLA (  Világszerte elfogadott tény, melyet számos kutatási eredmény is.
Have you ever asked yourself: PART FCL – What's behind it and how does it affect me? Airprox – What to do when coming too close? Alternative propulsion.
Alapítva: 1870 ORSZÁGOS METEOROLÓGIAI SZOLGÁLAT Hungarian Meteorological Service Györgyi Baranka Training Workshop for National Meteorological and Hydrological.
URBACT City Lab – Metropolitan Governance Managing Metropolitan Areas Across Boundaries & Frontiers 12 February Lille.
Copyright and on-line infringements; enforcement experiences
„Tisztább kép” – együttműködési program Az új szintetikus drogok feltérképezéséért 2 nd European Workshop – ’Breaking the Drug Cycle’ project Budapest,
2009.IV.30.Argumentation techniques 1 Non-mirrorable argumentation techniques in English Analysis of theological texts aiming persuasion effects László.
„Tisztább kép” – együttműködési program Az új szintetikus drogok feltérképezéséért Tamás Figeczki Budapest, 19 April 2016 ‚Breaking the drug cycle’ - joint.
Shared Services Community Meeting Mr. Csaba Kilián Executive investment director
„Tisztább kép” – együttműködési program Az új szintetikus drogok feltérképezéséért „Tisztább kép” — együttműködési program az új szintetikus drogok feltérképezéséért.
 Presentation for our collegues regarding meeting in Greece  Journalist from HVG (Weekly World Economy) visited our school  Visit at the Budapest Zoo.
Information on the sources of information on the quality of education Hungary Daniel Horn research fellow MTA KRTK KTI and ELTEcon
The Role of Primary Dealers in the Financing of the Budget in the First Half of
Simon Péter főtitkár Bolyai János Matematikai Társulat
Köszöntjük a konferencia résztvevőit
The HRC’s Committee of Cross-Border Higher Education Institutions and the Makovecz Program Dr. Márta Takács, President of the of the Hungarian Rectors’
Mariko Ouchi ILO-Budapest Office
„Animal Integration in the Educational Programme „ZORO”
Prof. Dr. Wéber György Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
ResearcherID bemutatása
Survey on competitiveness
"Shoes on the Danube Bank”
(Резьба по яичной скорлупе)
Miklós Kóbor Department of Geophysics & Space Sciences,
Farkas Bálint | Technical Evangelist | Microsoft
ENEREA - Észak –Alföld Regional Energy Agency
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Blockchain…de mi hajtja?
Ruletták a Minkowski síkon
Bevezetés az informatikába
FELSŐNYÉK, MAGYARORSZÁG
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
„Animal Integration in the Educational Programme „ZORO”
Equality and solidarity in school practice
Pairwise object comparison based on Likert-scales and time series – the idea of human-oriented science in light of artificial intelligence and value.
Magnetic Miskolc Gergely Virág
Vasas Lívia, PhD 2017 DART-Europe E-theses Portal European Portal for the discovery.
Készletek kezelése építőipari logisztikai feladatok során
„Agilis-e vagy?” – egy váltókezelő naplója
HWSW Meetup – Felhő és ami mögötte van
Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Csurgalékvíz tisztítás
Az Ericsson Magyarország első negyedszázada
Feedback on the Evaluation Experiences during Implementation
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Microsoft eszközpályázat
(Резьба по яичной скорлупе)
Public relation at our school
Social Renewal Operational Programme
Volunteering in Hollókő
Előadás másolata:

THE TRANSPARENCY AND DISCLOSURE PRACTICES OF HUNGARIAN STATE-OWNED ENTERPRISES Budapest, June 12, 2015

WHAT WAS THE PURPOSE OF THE STUDY? This study is a follow-up to the 2013 study The subjects of the study: 66 Hungarian state-owned enterprises We analyzed the companies from the viewpoint of transparent operations Methodology: examination of publicly accessible information from the companies’ websites and other public interest databases We set up three types of indices and compiled rankings: 1)Compliance With Law Index (TTI): an index defined during the previous study; shows the extent to which companies comply with legal disclosure requirements 2)Recommended Disclosure List Index (ALI): information that supports transparency and integrity-based corporate governance in other ways (e.g. OECD recommendations) 3)Aggregate Index: the weighted average of the two above indices

HISTORY Findings of the 2013 study: Polarized field in terms of transparency, weak average performance in compliance with the law: 2 companies scored more than 90 points in the TTI, while most fell into the point range. Strong rejection from executives: they are not very willing to speak on the topic. Institutions and tools that promote corporate integrity and transparency can be found in only a few places: mostly procurement rules and regulations and confidentiality agreements, while the least used solutions are ethical hotlines and having a compliance department. What happened between the two studies? Workgroup discussions: their goal was the review of the legal environment and the exchange of good practices. E-learning curriculum: general teaching material that helps compliance with disclosure requirements and transparency.

++++ improvement of more than 200%; +++ improvement of 50 to 200%; ++ improvement of 10 to 50%; + improvement of 0 to 10%; - decline of 0 to 50%; - - decline of more than 50% RESULTS: TTI RANKING RankCompany TTI (points) Change from HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt Magyar Fejlesztési Bank Zrt Diákhitel Központ Zrt Magyar Közút Nonprofit Zrt Szerencsejáték Zrt Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt Államadósság Kezelő Központ Zrt Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft Magyar Exporthitel Biztosító Zrt Magyar Export-Import Bank Zrt Vértesi Erdészeti és Faipari Zrt Egererdő Erdészeti Zrt Kincsem Nemzeti Lóverseny és Lovas Stratégiai Kft Dalerd Délalföldi Erdészeti Zrt HM Kaszó Erdőgazdaság Zrt Bábolna Nemzeti Ménesbirtok Kft Magyar Lóversenyfogadást Szervező Kft Magyar Porcelánmanufaktúra Kft Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt Mezőhegyesi Állami Ménes Lótenyésztő- és Értékesítő Kft Average score: 61

Companies achieved an improvement of more than 30% compared to 2013, scoring on average 61 points out of 100, compared to the previous 46. Companies achieved/surpassed the set goal of a minimum 20% improvement. RESULTS: TTI

RESULTS: TTI WEBSITE ITEMS

RESULTS: TTI SECTOR ANALYSIS The different performance of the various sectors depends on several factors: the companies have different characteristics, while the attitude of the chief executive, the measures taken by the entity exercising ownership rights and the practices at other companies in the sector all vary. There are large differences between companies within a certain sector (e.g. services and Defense Ministry companies).

RESULTS: ALI RANKING RankCompanyALI (points) 1.Szerencsejáték Zrt Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt Magyar Államvasutak Zrt Magyar Villamos Művek Zrt Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt Diákhitel Központ Zrt Magyar Fejlesztési Bank Zrt Magyar Posta Zrt Dunántúli Regionális Vízmű Zrt Dunamenti Regionális Vízmű Zrt Bakonyerdő Erdészeti és Faipari Zrt Dalerd Délalföldi Erdészeti Zrt Bábolna Nemzeti Ménesbirtok Kft ExVÁ Robbanásbiztos Berendezések Vizsgáló Állomása Kft Kisalföldi Erdőgazdasági Zrt TAEG Tanulmányi Erdőgazdaság Zrt Zalaerdő Erdészeti Zrt Egererdő Erdészeti Zrt Concordia Közraktár Kereskedelmi Zrt Vértesi Erdészeti és Faipari Zrt Magyar Porcelánmanufaktúra Kft.0.00 Average score: 29

RESULTS: ALI WEBSITE ITEMS

Companies met the requirements of the ALI to a much lesser extent, which was expected due to its optional nature. RESULTS: ALI In the sector analysis, transport/forwarding is ahead of the representatives of the public works, waterworks and financial sectors. Similar to the TTI, there are great differences between companies within sectors here as well.

Those who participated in workgroup discussions achieved a significantly larger improvement in their TTI score and performed better in the ALI as well. This shows the importance of information exchange and that openness yields returns. TRANSPARENCY AND COOPERATION All of the companies who fell into the top 10% of performers took part in workgroup discussions.

A comprehensive view of the current disclosure practices of state-owned enterprises and their transparency. A total of 7 companies scored more than 75 points, 19 firms had a mediocre score, 30 performed quite poorly, and 10 companies scored less than 25 points. There was an improvement in terms of compliance with the law, but at the same time measures that are not required by law but would support sensible and transparent corporate governance have not yet spread. AGGREGATE INDEX

A significant improvement can be seen in terms of compliance with the law, but this remains insufficient: complying with the law is a minimum requirement for every company, therefore the score should be 100. Compliance with the list of recommended disclosures is still far from the ideal level. As a first step, companies should establish mechanisms that promote the spread of transparency and integrity-based corporate governance. As part of a longer process, regular controls, education, and an exchange of good practices and experiences is necessary. SUMMARY – RECOMMENDATIONS State-owned enterprises manage public funds, therefore their transparency is especially important.

CHANGE IN ATTITUDE: acceptance of integrity and transparency as a value should be a part of the corporate culture. Active commitment by upper management and the owners is important. The Hungarian government should initiate a modification of relevant laws to ensure that provisions relating to access to and disclosure of public interest information unequivocally and indisputably apply to all publicly owned companies and entities that operate from public funds. TI is committed to the clean and transparent use of public funds, therefore it remains ready to assist state-owned enterprises with the methods that have worked so far. SUMMARY – RECOMMENDATIONS

THANK YOU FOR YOUR ATTENTION