A valóságig és tovább. A kubizmus Picasso Braque Gris Léger Delaunay Metzinger Duchamp Laurens Lipchitz González Duchamp- Villon Archipenko Gaudier- Brzeska.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
Advertisements

Pablo Diego José Santiago Francisco de Paula Juan Nepomuceno Crispín Crispiniano de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Ruiz Picasso október.
Avantgard Európában 1945 előtt
PEREM-KÖZÉRZET ÉS CSALÁDMODELlEK A KORTÁRS VAJDASÁGI MAGYAR NOVELLÁKBAN Sz. Móra Regina 2008.
Realista építészet EKLEKTIKA
Courbet: Kőtörők
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Az avantgárd irodalma.
Aranymetszés képviselői
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Klimt: A csók
Max Ernst: A szürrealizmus és a festészet
Térábrázolás különböző életkorokban
Szecesszió: 1890 – 1914 Secessio lat. ‘kivonulás’ (Art Nouveau, Jugendstil, Modern Style) Új, igényes, dekoratív művészet – szembenállás az ipari technológia.
Európai művészet a XVIII –XIX. sz.-ban
Ismered?.
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Magyar művészet 1945 előtt.
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
Barokk szobrászat.
Manierizmus (16. sz. közepe és vége)
Expresszionizmus 31/A.
Ókori görög régészeti leletek
M Ű V É S Z E T.
Készítette : Tuska Borbála 8.b április
T.
A FAUVOK nyomában Témahét: 2010.
Az avantgárd művészeti irányzatok
Művészeti-irodalmi irányzatok, stílusok a 20. században
James Ensor: Intrikusok, 1911.
DADA DADA DADA.
A kubizmus.
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
A korai avantgárd és a film
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Fogalmak Térben görbült felület: nem fejthető síkba
Velázquez: „Las Meninas”
A klasszicizmus 24/A.
Németország és Kelet-Közép-Európa
Rippl-Rónai Múzeum Rippl-Rónai Megyei Hatókörű Városi Múzeum
A fények és színek hatása ....
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Szecesszió Készítette: Ecseri István.
Új művészeti törekvések a századelőn
ABA - NOVÁK (1894 – 1941) a barbár zseni Életmű - kiállítás MODEM Debrecen
Készítette: Balázs Hanna, Erdélyi Gyula
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
HALÁL a művészetben Készítette: Barna Eszter 9.a.
BAUHAUS I SZECESSZIÓ DESIGNELMÉLET I KÁDÁR MÁTÉ.
Nézőpont kérdése… A horizont.
a kubizmus kubus = kocka
A képzőművészet mozgásábrázolásra adott válaszai A futurista tanulság.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
AZ AVANTGÁRD (francia avant garde: előőrs) azoknak a XX. századi irányzatoknak a közös neve, amelyek a művészi forma radikális megújítására törekedtek.
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Pop-art.
Kassák Lajos Nézzük együtt….
Henry van de Velde „Arts without frontiers” Hisnyay – Heinzelmann Luca
Az enciklopédia szó jelentése
A felvilágosodás kora A klasszicizmus.
A fények és színek hatása ....
Előadás másolata:

A valóságig és tovább

A kubizmus Picasso Braque Gris Léger Delaunay Metzinger Duchamp Laurens Lipchitz González Duchamp- Villon Archipenko Gaudier- Brzeska Epstein Picasso : Hegedű, 1912

Az avantgarde stílusok – az „izmusok”- indulása ig tartanak től : posztkubizmus Orfikus kubizmus Szintetikus kubizmus Analitikus kubizmus Néger korszak Kubizmus: Fauvizmus Der blaue Reiter Die Brücke Expresszionizmus: szín forma

Cézanne hatása A forma autonómiájához, önmagában való értékeléséhez ad előképet. A dolgokat meg kell fosztani pillanatnyi esetlegességüktől, valójában a természetben „ minden a gömb, a kúp és a henger szerint formálódik” Cézanne

Az afrikai szobrászat hatása A néger szobrok alakítása „ ésszerű „ /Picasso/, szellemi törvényeknek engedelmeskednek, nem a látszatnak. A formák legegyszerűbb és legkifejezőbb alakját mutatják fel. Királyfej, bronz, Benin

Mi lehet a közös vonás Cézanne festészetében és az afrikai szobrokban? Különbözőségeik ellenére közös vonásuk : A forma szigora A szemlélet objektivitása Mindkettőnél a „hogyan?”-ra figyelünk fel, nem a „mit?”-re

Néger korszak v Cézanne-i korszak Analitikus kubizmus Szintetikus kubizmus A KUBIZMUS KORSZAKAI:

Picasso : Avignoni kisasszonyok, 1907 Az illuzionista tér helyett egy, a kép síkjához alkalmazkodó „tér” alakult ki, mert A figuráknak nincs súlyuk A távol-közel nem szétválasztható Mivel a figurák még nincsenek széttörve,nem kubista „még” Minden egy együttes pozitív- negatív ritmust alkot, egységes relief a „háttér” előtt Ha nincs illuzionista tér, a forma hátrafelé lévő részeit a látott részek mellé kell helyezni, a testet mintegy síkban kiterítve,egy alakban egyesítve az összes „nézetét”. A formák geometrizálódnak

Pablo Ruiz Picasso 1881, Malaga – 1973, Antibes Maria Picasso Lopez és DonJosé Ruiz Blascó első gyermeke Barcelona – élénk művészeti élet 1900,1901 –az első párizsi utak:témái a mulatók, az utca és 1904 között hosszan Párizsban : ez a „kék korszak” ideje 1904-ben lesz a végleges letelepedés Párizsban

A kék korszak Elmaradnak a lokál -jelenetek, tisztaságra vágyik, a valódi vesztesek, áldozatok körét festi: koldusok, betegek, agyondolgozott asszonyok, őrültek,stb. A rajzzal is,a színnel is szegényembereit eszményi szférába emeli, stílusa messze nem naturális, hanem komponált,nyújtott, az alakok léte allegórikus értelmű. Szegény emberek a parton, 1903

Öreg gitáros

A rózsaszín korszak től derűsebb szín csatlakozik a kékhez : a rózsaszín.A képek szereplői is változnak : a cirkusz figurái lesznek. Az érzelmi töltés azonban ugyanaz marad –szeretet, tisztaságvágy-,s a harlekin is Picasso magányos énjének megfelelője. Ez sem realitás, az artisták a prózai lét fölé emelkednek, végül nyugalomba, klasszikus harmóniába oldódnak a jelenetek.

1906-tól : a forma realitása a természet realitása helyett Picasso érzelemmentesebb, új formákat kutató, munkamódszerében drámaian módosító lesz. Ez a Néger korszak ideje

1906-tól : a forma realitása a természet realitása helyett Picasso érzelemmentesebb, új formákat kutató, munkamódszerében drámaian módosító lesz. Ez a Néger korszak Női fej,1907

Estaque-i viadukt, ban az Őszi Szalon kiállítási zsűrijében Matisse „kis kockák / cubes / konstrukciói „ megjegyzéssel utasította el Braque e képeit.

Georges Braque 1882, Argenteuil -1963, Párizs 1907-től keres új utakat és kapcsolódik így Picassóhoz Képeiről eltűnik a perspektíva, helyette felüllátásos, összefoglaló kompozíció Egyenetlen ecsetvonások „darabok” Pohár tálcán,

Braque : Nagy akt, 1908Picasso

Analitikus kubizmus A képtárgyak elveszítik zárt formáikat,felbomlanak Elemi részeik geometrikus idomokká íródnak át Ezek az eredeti kapcsolódási rendtől eltérő csoportokba rendeződnek vissza Braque : Gyertyák és kártyák,1909 telén

Braque 1911-es képei

Picasso analitikus kubista képei Mandolinos nő,1910 tavasza A gitáros

Kahnweiler portréja,1910

Szintetikus kubizmus Expresszív,gyakorlatias képalkotás Anyagszeretet

Kollázsok készítése Braque : Palack, újság,pipa és pohár, 1913 Braque : Pohár, carafe és újság,1914

Braque: 1914 Picasso : Gitár

Picasso:Abszintes pohár, 1914 Talált tárgyakból = objects trouvées További kubista festők

Juan Gris Üvegek és kések, 1911 Reggeli,1915

Fernand Léger 1909-es Nő vörösben és kékben,1914 A kis reggeli,1919

Metzinger

1920 – Picasso klasszicista korszakának kezdete : modern szellemben újraértelmezi az ókori görög, római stílusokat,hatalmas, szoborszerű,statikus, időtlen, melankolikus alakokká – „Bohóc” sorozat neoklasszicista módon,eleganciával

1928-tól a szürrealizmus kap egyre növekvő szerepet munkáiban, így egyre mélyebb értelmezések, kettős jelentések születnek. Metszően élénk színek, helyükről kimozdított testrészek jellemzik – Ló, Minotaurusz, mitológiai alakok, síró nők a témái.Két utolsó utazása Spanyolországban. Minotaurusz és alvó nő,1933

Guernica : baszk kisváros, a köztársaságpárti ellenállás központja április 26-án lebombázza a Luftwaffe. Picasso átélte a bombázást. A festmény 3,5 x 8,7 m-es Guernica, 1937

bikaharcember

Síró nő,1937 Dora Maar,1938

Bika, 1943 Baguin és kicsinye, 1951

Női lámpa, 1955 Faunarc, 1955 Picador, 1955 Arc körökkel, 1969

Robert Delaunay

A kubizmus szobrászata 1912-től A Section d’ Or /=aranymetszés/ csoport : Picabia Archipenko Jacques Villon Raymond Duchamp-Villon Marcel Duchamp A vortisták : Henri Gaudier-Brzeska Jacob Epstein Raymond Duchamp-Villon: A nagy ló,1914

Marcel Duchamp Lépcsőn lemenő akt, 1911

Henri Laurens

Lipchitz Hagar,1971

Julio González

Raymond Duchamp-Villon

Archipenko

Gaudier-Brzeska

Jacob Epstein

Az avantgarde stílusok – az „izmusok”- az I. Világháború ig : től : posztkubizmus 1936-ig Orfikus kubizmus Szintetikus kubizmus, Section d’Or Analitikus kubizmus Néger korszakKubizmus: Fauvizmus Der blaue Reiter Die Brücke Expresszionizmus szín forma 1919-ig Vorticizmus Londonban A kubizmust az I. világháború megakasztja