A valóságig és tovább
A kubizmus Picasso Braque Gris Léger Delaunay Metzinger Duchamp Laurens Lipchitz González Duchamp- Villon Archipenko Gaudier- Brzeska Epstein Picasso : Hegedű, 1912
Az avantgarde stílusok – az „izmusok”- indulása ig tartanak től : posztkubizmus Orfikus kubizmus Szintetikus kubizmus Analitikus kubizmus Néger korszak Kubizmus: Fauvizmus Der blaue Reiter Die Brücke Expresszionizmus: szín forma
Cézanne hatása A forma autonómiájához, önmagában való értékeléséhez ad előképet. A dolgokat meg kell fosztani pillanatnyi esetlegességüktől, valójában a természetben „ minden a gömb, a kúp és a henger szerint formálódik” Cézanne
Az afrikai szobrászat hatása A néger szobrok alakítása „ ésszerű „ /Picasso/, szellemi törvényeknek engedelmeskednek, nem a látszatnak. A formák legegyszerűbb és legkifejezőbb alakját mutatják fel. Királyfej, bronz, Benin
Mi lehet a közös vonás Cézanne festészetében és az afrikai szobrokban? Különbözőségeik ellenére közös vonásuk : A forma szigora A szemlélet objektivitása Mindkettőnél a „hogyan?”-ra figyelünk fel, nem a „mit?”-re
Néger korszak v Cézanne-i korszak Analitikus kubizmus Szintetikus kubizmus A KUBIZMUS KORSZAKAI:
Picasso : Avignoni kisasszonyok, 1907 Az illuzionista tér helyett egy, a kép síkjához alkalmazkodó „tér” alakult ki, mert A figuráknak nincs súlyuk A távol-közel nem szétválasztható Mivel a figurák még nincsenek széttörve,nem kubista „még” Minden egy együttes pozitív- negatív ritmust alkot, egységes relief a „háttér” előtt Ha nincs illuzionista tér, a forma hátrafelé lévő részeit a látott részek mellé kell helyezni, a testet mintegy síkban kiterítve,egy alakban egyesítve az összes „nézetét”. A formák geometrizálódnak
Pablo Ruiz Picasso 1881, Malaga – 1973, Antibes Maria Picasso Lopez és DonJosé Ruiz Blascó első gyermeke Barcelona – élénk művészeti élet 1900,1901 –az első párizsi utak:témái a mulatók, az utca és 1904 között hosszan Párizsban : ez a „kék korszak” ideje 1904-ben lesz a végleges letelepedés Párizsban
A kék korszak Elmaradnak a lokál -jelenetek, tisztaságra vágyik, a valódi vesztesek, áldozatok körét festi: koldusok, betegek, agyondolgozott asszonyok, őrültek,stb. A rajzzal is,a színnel is szegényembereit eszményi szférába emeli, stílusa messze nem naturális, hanem komponált,nyújtott, az alakok léte allegórikus értelmű. Szegény emberek a parton, 1903
Öreg gitáros
A rózsaszín korszak től derűsebb szín csatlakozik a kékhez : a rózsaszín.A képek szereplői is változnak : a cirkusz figurái lesznek. Az érzelmi töltés azonban ugyanaz marad –szeretet, tisztaságvágy-,s a harlekin is Picasso magányos énjének megfelelője. Ez sem realitás, az artisták a prózai lét fölé emelkednek, végül nyugalomba, klasszikus harmóniába oldódnak a jelenetek.
1906-tól : a forma realitása a természet realitása helyett Picasso érzelemmentesebb, új formákat kutató, munkamódszerében drámaian módosító lesz. Ez a Néger korszak ideje
1906-tól : a forma realitása a természet realitása helyett Picasso érzelemmentesebb, új formákat kutató, munkamódszerében drámaian módosító lesz. Ez a Néger korszak Női fej,1907
Estaque-i viadukt, ban az Őszi Szalon kiállítási zsűrijében Matisse „kis kockák / cubes / konstrukciói „ megjegyzéssel utasította el Braque e képeit.
Georges Braque 1882, Argenteuil -1963, Párizs 1907-től keres új utakat és kapcsolódik így Picassóhoz Képeiről eltűnik a perspektíva, helyette felüllátásos, összefoglaló kompozíció Egyenetlen ecsetvonások „darabok” Pohár tálcán,
Braque : Nagy akt, 1908Picasso
Analitikus kubizmus A képtárgyak elveszítik zárt formáikat,felbomlanak Elemi részeik geometrikus idomokká íródnak át Ezek az eredeti kapcsolódási rendtől eltérő csoportokba rendeződnek vissza Braque : Gyertyák és kártyák,1909 telén
Braque 1911-es képei
Picasso analitikus kubista képei Mandolinos nő,1910 tavasza A gitáros
Kahnweiler portréja,1910
Szintetikus kubizmus Expresszív,gyakorlatias képalkotás Anyagszeretet
Kollázsok készítése Braque : Palack, újság,pipa és pohár, 1913 Braque : Pohár, carafe és újság,1914
Braque: 1914 Picasso : Gitár
Picasso:Abszintes pohár, 1914 Talált tárgyakból = objects trouvées További kubista festők
Juan Gris Üvegek és kések, 1911 Reggeli,1915
Fernand Léger 1909-es Nő vörösben és kékben,1914 A kis reggeli,1919
Metzinger
1920 – Picasso klasszicista korszakának kezdete : modern szellemben újraértelmezi az ókori görög, római stílusokat,hatalmas, szoborszerű,statikus, időtlen, melankolikus alakokká – „Bohóc” sorozat neoklasszicista módon,eleganciával
1928-tól a szürrealizmus kap egyre növekvő szerepet munkáiban, így egyre mélyebb értelmezések, kettős jelentések születnek. Metszően élénk színek, helyükről kimozdított testrészek jellemzik – Ló, Minotaurusz, mitológiai alakok, síró nők a témái.Két utolsó utazása Spanyolországban. Minotaurusz és alvó nő,1933
Guernica : baszk kisváros, a köztársaságpárti ellenállás központja április 26-án lebombázza a Luftwaffe. Picasso átélte a bombázást. A festmény 3,5 x 8,7 m-es Guernica, 1937
bikaharcember
Síró nő,1937 Dora Maar,1938
Bika, 1943 Baguin és kicsinye, 1951
Női lámpa, 1955 Faunarc, 1955 Picador, 1955 Arc körökkel, 1969
Robert Delaunay
A kubizmus szobrászata 1912-től A Section d’ Or /=aranymetszés/ csoport : Picabia Archipenko Jacques Villon Raymond Duchamp-Villon Marcel Duchamp A vortisták : Henri Gaudier-Brzeska Jacob Epstein Raymond Duchamp-Villon: A nagy ló,1914
Marcel Duchamp Lépcsőn lemenő akt, 1911
Henri Laurens
Lipchitz Hagar,1971
Julio González
Raymond Duchamp-Villon
Archipenko
Gaudier-Brzeska
Jacob Epstein
Az avantgarde stílusok – az „izmusok”- az I. Világháború ig : től : posztkubizmus 1936-ig Orfikus kubizmus Szintetikus kubizmus, Section d’Or Analitikus kubizmus Néger korszakKubizmus: Fauvizmus Der blaue Reiter Die Brücke Expresszionizmus szín forma 1919-ig Vorticizmus Londonban A kubizmust az I. világháború megakasztja