A közösségi védjegyrendszer reformja Dr. Lukácsi Péter MIE Konferencia Siófok, május 6.
2 / 21 I. Áttekintés 1.A Európai Parlament és a Tanács december 16-i (EU) 2015/2436 Irányelve - Új Irányelv: felváltja a korábbi, 2008/95/EK Irányelvet - A régi Irányelv 19 cikkből, az új Irányelv 57 cikkből áll 2. A Közösségi Védjegy Rendelet „csak” módosul - Módosítja az Európai Parlament és a Tanács december 16-i (EU) 2015/2424 Rendelete
3 / 21 II. Változások a megnevezésekben -A Rendelet elnevezése „Az európai uniós védjegyről szóló Rendelet” elnevezésre módosul; -A „közösségi védjegy” megnevezést felváltja az „európai uniós védjegy”; -A „Belső Piaci Harmonizációs Hivatal” az „Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala” új elnevezést kapta (rövidítve: EUIPO vagy „a Hivatal”; -A Hivatal elnöke „a Hivatal ügyvezető igazgatója” lett -Hatályba lépés: március 23.
4 / 21 III. Változások az anyagi jogban 1. Megjelölések lajstromozhatósága -Szín- és hangmegjelölések: kifejezetten bekerültek a lajstromozható megjelölések felsorolása közé (Rendelet 4. cikke) -A „grafikai ábrázolhatóság” követelménye helyett: „az európai uniós védjegyek lajstromában (a továbbiakban: védjegylajstrom) való ábrázolásának módja lehetővé tegye azt, hogy az illetékes hatóságok és a nyilvánosság egyértelműen és pontosan meghatározza a jogosultat megillető oltalom tárgyát” -Hatályba lépés: október 1. -Végrehajtási szabályok még nincsenek (főleg új típusú védjegy)
5 / 21 III. Változások az anyagi jogban 2. Együttes és tanúsító védjegyek Rendelet VIII. cím -Az európai uniós együttes védjegyre vonatkozó szabályozás mellé bekerül a 2. fejezetben az európai uniós tanúsító védjegyek részletes szabályozása: Rendelet 74a-74k. Cikkeiben -Hatályba lépés: október 1. Irányelv 6. szakasz: Hitelesítési jegyek vagy tanúsító védjegyek, valamint együttes védjegyek - Részletes szabályozás: cikkek
6 / 21 III. Változások az anyagi jogban 3. Abszolút kizáró okok -A funkcionalitás mint kizáró ok módosul: nem csak formára, hanem „egyéb jellemzőre” is vonatkozik (7. cikk (1) bekezdés e) pont: A megjelölés nem részesülhet védjegyoltalomban, ha i) olyan formából vagy egyéb jellemzőből áll, amely az áru jellegéből következik; ii) olyan formából vagy egyéb jellemzőből áll, amely a célzott műszaki hatás eléréséhez szükséges; vagy iii) olyan formából vagy egyéb jellemzőből áll, amely lényeges értéket ad az áruhoz” - Hatályba lépés: március 23.
III. Változások az anyagi jogban 3. Abszolút kizáró okok (folyt.) -Az abszolút kizáró okok kiterjesztésre kerültek minden nemzeti, mind az európai uniós, mind a nemzetközi megállapodás alapján korábbi ütköző eredetmegjelölések és földrajzi jelzések [Rendelet 7. cikk (1) bek. j) és k) pontjai] -Az abszolút kizáró okok bővültek a korábbi ütköző hagyományos különleges termékekkel és növény fajtanevekkel [Rendelet 7. cikk (1) bek. l) és m) pontjai] - Hatályba lépés: március / 21
8 / 21 III. Változások az anyagi jogban 4. Relatív kizáró okok -Az európai uniós vagy tagállami eredetmegjelölések és földrajzi jelzések a relatív kizáró okok között önálló korábbi jogot alkotnak [Rendelet 8. cikk (4a) bekezdése] -Tehát már korábbi európai uniós, illetve tagállami eredetmegjelölések és földrajzi jelzések alapján is lehetséges a felszólalás -Hatályba lépés: március 23.
9 / 21 III. Változások az anyagi jogban 5. Az európai uniós védjegyoltalom tartalma -Külön nevesítésre került, hogy tilos a megjelölés kereskedelmi névként, vállalkozás neveként vagy annak részeként való használata [Rendelet 9. cikk (1) bek. d) pont] -Összehasonlító reklámban a megjelölés csak a megtévesztő és összehasonlító reklámról szóló irányelv (2006/114/EK) szabályainak megfelelően használható [Rendelet 9. cikk (1) bek. f) pont] -A Rendelet külön cikkben szabályozza a csomagolás vagy egyéb eszközök használatával kapcsolatos előkészítő cselekmények megtiltásához való jogot (Rendelet 9a. cikk) -Hatályba lépés: március 23.
10 / 21 III. Változások az anyagi jogban 5. Az európai uniós védjegyoltalom tartalma (folyt.) -A jogosultaknak lehetősége nyílik megtiltani a harmadik országból az EU területére történő hamis tranzitáruk behozatalát [Rendelet 9. cikk (4) bekezdés] -Feltéve, hogy a védjeggyel azonos vagy attól lényegében nem lehet megkülönböztetni -Kivéve, ha áru birtokosa/nyilatkozattevő bizonyítja, hogy a rendeltetés helye szerinti országban a védjegyjogosult nem jogosult megtiltani a forgalomba hozatalt -Ez az újítás a reform egyik legvitatottabb kérdése volt (tranzitáru szabadsága v hamisítás elleni küzdelem minden áron) -Hatályba lépés: március 23.
11 / 21 III. Változások az anyagi jogban 6. Az európai uniós védjegyoltalom korlátai -A korlátozás terjedelme a névhasználattal kapcsolatban csökkent: csak természetes személyekre vonatkozik, nem általánosan (Vt. korábban így rendelkezett) - Kiterjesztésre került „hivatkozás céljából történő” használatra -Megkülönböztetésre nem alkalmas megjelölés használatára is kiterjed a védjegyoltalom korlátja, nemcsak leírő megjelölésekre (Rendelet 12. cikk) -A Rendelet kifejezetten szabályozza a később lajstromozott védjegy jogosultjának továbbhasználati jogát, ha bejelentésekor a korábbi védjegy jogosultja nem léphetet volna fel sikeresen, pl. nem használta a védjegyét ténylegesen vagy nem volt még jóhírű (Rendelet 13a. cikk) -Hatályba lépés: március 23.
12 / 21 IV. Osztályozás óta követett joggyakorlat kodifikálása (főleg IP Translator) -Az árujegyzékben minden kifejezésnek pontosnak és precíznek kell lennie -Használhatók a Nizzai Osztályozás fejezetcímeiben szereplő általános fogalmak vagy más általános kifejezések, amennyiben az egyértelműség és pontosság követelményének megfelelnek (CP2 – 11 kifejezés nem felel ennek meg) -A Rendelet egyértelművé teszi, hogy az általános kifejezéseket úgy kell értelmezni, hogy abba a kifejezés szó szerinti jelentése által jelölt áru vagy szolgáltatás tartozik („means what it says”) -A Rendelet kifejezetten rendelkezik róla, hogy az áruk és szolgáltatások hasonlóságának vizsgálatakor az áruk és szolgáltatások nem tekintendők egymáshoz hasonlónak pusztán azért, mert azonos osztályban szerepelnek, illetőleg nem hasonlónak pusztán azért, mert eltérő osztályban szerepelnek -Hatályba lépés: március 23.
13 / 21 IV. Osztályozás -Azok a védjegyjogosultak, akik június 22. előtt (IP Translator ügy előtt), teljes fejezetcímmel (plusz áruk nem zárják ki) nyújtották be bejelentésüket szeptember 24-ig írásbeli nyilatkozatot nyújthatnak be a Hivatalhoz, hogy a bejelentéskor szándékuk az adott osztály fejezetcímének szó szerinti jelentése által lefedett áruk és szolgáltatások körén túli, ÉS a betűrendes jegyzékben szereplő árukra és szolgáltatásokra is kiterjedt -A nyilatkozatban a bejelentés benyújtásának napján hatályos Nizzai Osztályozás irányadó -Fontos, hogy amely védjegyek tekintetében határidőn belül nem kerül benyújtásra nyilatkozat, azokat úgy kell tekinteni, hogy ezek oltalma csak a fejezetcímben szereplő fogalmak szó szerinti jelentése által jelölt árukra és szolgáltatásokra terjed ki
14 / 21 IV. Osztályozás -Későbbi védjegyek védelme: önmagában a kiterjesztés révén nem válthat bitorlóvá -A nyilatkozattal történő lajstrom módosítása esetén a védjegyjogosult nem léphet fel a módosított árujegyzék alapján egy későbbi védjegy ellen -Kizárólagos jogok ellenére harmadik személyek továbbra is használhatják a megjelölést, amennyiben a használat a lajstrom módosítása előtt kezdődött és az akkori lajstrombejegyzés szó szerinti jelentése alapján nem sértette a jogosult jogait
15 / 21 V. Felszólalások 1.Használat igazolása -A Rendelet kifejezetten meghatározza, hogy amennyiben egy jogosultnak igazolnia kell a használatot, a releváns öt éves időszak nem a meghirdetés, hanem a bejelentés (vagy elsőbbség) napjától visszafelé indul (nem a közzétételtől) -A korábbi rendelkezéssel ellentétben, amennyiben a későbbi megjelölés benyújtásához vagy elsőbbségéhez képest a korábbi védjegy lajstromozási napja óta öt év még nem telt el, a használat igazolására nincs szükség -Továbbra is csak kérelemre -Hatályba lépés: március 23.
16 / 21 V. Felszólalások 2. Felszólalás Madridi védjegyek esetében -Egy EU-ra kiterjesztett nemzetközi védjegy elleni felszólalás határideje a kiterjesztés meghirdetésének napját követő egy hónap elteltével kezdődik (korábban hat hónap) -A felszólalás határideje továbbra is három hónap -Hatályba lépés: március 23.
17 / 21 VI. Lényeges eljárásjogi változások -Az európai uniós védjegybejelentést csak az EUIPO-hoz lehet benyújtani, hatályos: március 23. -A védjegy megkülönböztetésére nem alkalmas eleme vonatkozásában nem tehető többé disclaimer, hatályos: március 23. -Opcionális a korábbi európai uniós védjegyekre vonatkozó kutatási jelentés készítése és korábbi jogosultaknak értesítés megküldése, hatályos: március 23. -Elsőbbség igénylésére vonatkozó kérelmet a védjegybejelentéssel együtt kell benyújtani, hatályos: október 1.
18 / 21 VI. Lényeges eljárásjogi változások -Változik az ügynök nevében a jogosult engedélye nélkül lajstromozott védjegy átruházására vonatkozó eljárás: -A jogosult átruházási kérelmét az EUIPO Törlési Osztályhoz (korábban vagy az uniós védjegybíróságok egyikéhez) nyújthatja be -Hatályos: október 1.
19 / 21 VII. Díjak 1. A Hivatalnak fizetendő díjakat a Rendelet I. sz. melléklete tartalmazza, a Díjrendelet hatályát veszti 2. Egyes lényeges díjak: -Egyedi védjegyek bejelentési díja: Alapbejelentés: 1000 € (papír alapon) / 850 € (elektronikusan) Az alapbejelentés egy osztályt fed le 2. osztály díja: 50 € 3. és minden további osztály díja: 150 € -Egyedi védjegyek megújítási díja (lényeges csökkentés): Alapdíj: 1000 € (papír alapon) / 850 € (elektronikusan) – korábban € három osztályig Az alapbejelentés egy osztály megújítását fedi le 2. osztály díja: 50 € 3. és minden további osztály díja: 150 €
20 / 21 -Felszólalás díja: 320 € (a korábbi 350 € helyett) -A védjegyoltalom megszűnésének megállapítására vagy a védjegy törlésére irányuló kérelem díja: 630 € (700 helyett) -Fellebbezési díj: 720 € (800 helyett) -A Nemzetközi Irodának fizetendő díj EU-t megjelölő nemzetközi lajstromozás, illetőleg annak megújítása esetén: Alapdíj: 820 € összegnek megfelelő CHF, 2. osztály díja: 50 € összegnek megfelelő CHF, 3. és minden további osztály díja: 150 € összegnek megfelelő CHF - Hatályba lépés: március 23. VII. Díjak
21 / 21 -Irányelv anyagi rendelkezései tükrözik a Rendeletet -3 év az átültetésre -Időközben diszkrepancia lehet az uniós védjegyrendszerrel - Eddig opcionális rendelkezések kötelezőek lesznek -Jóhírű védjegy oltalma -Rosszhiszeműség mint törlési ok -Eljárási harmonizáció -Felszólalási eljárás, amiben több, mint egy jogra lehet hivatkozni (használat igazolási kötelezettséggel) -Közigazgatási utat kell a törlési és a megszűnési eljárásoknak biztosítani (jelenleg több tagállamban bírói hatáskör) – 7 év az átültetésre -Használat hiánya védekezési lehetőség lesz bitorlási perben VIII. Nemzeti védjegyjogokra hatás
Köszönöm szépen a szíves figyelmüket! Dr. Lukácsi Péter