A közösségi védjegyrendszer reformja Dr. Lukácsi Péter MIE Konferencia Siófok, 2016. május 6.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
Dél-alföldi Regionális Igazgatósága SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁJUS 17.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosításáról szóló évi LV. törvény A békéltető testületeket érintő változások Dr. Szomori Béla.
Off-label alkalmazás a mentésben Dr. Temesvári Péter orvos igazgató Országos Mentőszolgálat.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
A közösségi szabadalom megteremtése és az európai szabadalmi rendszer dr. Stadler Johanna Magyar Szabadalmi Hivatal Belső Piaci Hét november 25.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
Az agrár-szakigazgatás szervezeti rendszerének változásai 2017-től
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Határozatok elismerése és végrehajtása az Európai Unióban
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
Dr. Kovács László Főtitkár
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Esélyek a munkaerőpiacon
Mezőgazdasági kisüzemek fejlesztése
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
Öröklési szerződés és Köteles rész
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Felvételi
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Önfeledt játék a biztonság tudatában
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Kalibrálásról… egy kicsit másképpen
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Előadó: dr. Bánky Tamás tudományos igazgató ÉMI Kht.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Adatszolgáltatás a számlákról
Posteinerné Toldi Márta
Legjobb végrehajtás elve (best execution)
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Országos Tűz- és Katasztrófavédelmi Konferencia
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
KÜLFÖLDI ELEM ESETÉN ALKALMAZANDÓ KÜLÖNLEGES RENDELKEZÉSEK
Vidékfejlesztési pályázatok megvalósításához útravaló
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

A közösségi védjegyrendszer reformja Dr. Lukácsi Péter MIE Konferencia Siófok, május 6.

2 / 21 I. Áttekintés 1.A Európai Parlament és a Tanács december 16-i (EU) 2015/2436 Irányelve - Új Irányelv: felváltja a korábbi, 2008/95/EK Irányelvet - A régi Irányelv 19 cikkből, az új Irányelv 57 cikkből áll 2. A Közösségi Védjegy Rendelet „csak” módosul - Módosítja az Európai Parlament és a Tanács december 16-i (EU) 2015/2424 Rendelete

3 / 21 II. Változások a megnevezésekben -A Rendelet elnevezése „Az európai uniós védjegyről szóló Rendelet” elnevezésre módosul; -A „közösségi védjegy” megnevezést felváltja az „európai uniós védjegy”; -A „Belső Piaci Harmonizációs Hivatal” az „Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala” új elnevezést kapta (rövidítve: EUIPO vagy „a Hivatal”; -A Hivatal elnöke „a Hivatal ügyvezető igazgatója” lett -Hatályba lépés: március 23.

4 / 21 III. Változások az anyagi jogban 1. Megjelölések lajstromozhatósága -Szín- és hangmegjelölések: kifejezetten bekerültek a lajstromozható megjelölések felsorolása közé (Rendelet 4. cikke) -A „grafikai ábrázolhatóság” követelménye helyett: „az európai uniós védjegyek lajstromában (a továbbiakban: védjegylajstrom) való ábrázolásának módja lehetővé tegye azt, hogy az illetékes hatóságok és a nyilvánosság egyértelműen és pontosan meghatározza a jogosultat megillető oltalom tárgyát” -Hatályba lépés: október 1. -Végrehajtási szabályok még nincsenek (főleg új típusú védjegy)

5 / 21 III. Változások az anyagi jogban 2. Együttes és tanúsító védjegyek Rendelet VIII. cím -Az európai uniós együttes védjegyre vonatkozó szabályozás mellé bekerül a 2. fejezetben az európai uniós tanúsító védjegyek részletes szabályozása: Rendelet 74a-74k. Cikkeiben -Hatályba lépés: október 1. Irányelv 6. szakasz: Hitelesítési jegyek vagy tanúsító védjegyek, valamint együttes védjegyek - Részletes szabályozás: cikkek

6 / 21 III. Változások az anyagi jogban 3. Abszolút kizáró okok -A funkcionalitás mint kizáró ok módosul: nem csak formára, hanem „egyéb jellemzőre” is vonatkozik (7. cikk (1) bekezdés e) pont: A megjelölés nem részesülhet védjegyoltalomban, ha i) olyan formából vagy egyéb jellemzőből áll, amely az áru jellegéből következik; ii) olyan formából vagy egyéb jellemzőből áll, amely a célzott műszaki hatás eléréséhez szükséges; vagy iii) olyan formából vagy egyéb jellemzőből áll, amely lényeges értéket ad az áruhoz” - Hatályba lépés: március 23.

III. Változások az anyagi jogban 3. Abszolút kizáró okok (folyt.) -Az abszolút kizáró okok kiterjesztésre kerültek minden nemzeti, mind az európai uniós, mind a nemzetközi megállapodás alapján korábbi ütköző eredetmegjelölések és földrajzi jelzések [Rendelet 7. cikk (1) bek. j) és k) pontjai] -Az abszolút kizáró okok bővültek a korábbi ütköző hagyományos különleges termékekkel és növény fajtanevekkel [Rendelet 7. cikk (1) bek. l) és m) pontjai] - Hatályba lépés: március / 21

8 / 21 III. Változások az anyagi jogban 4. Relatív kizáró okok -Az európai uniós vagy tagállami eredetmegjelölések és földrajzi jelzések a relatív kizáró okok között önálló korábbi jogot alkotnak [Rendelet 8. cikk (4a) bekezdése] -Tehát már korábbi európai uniós, illetve tagállami eredetmegjelölések és földrajzi jelzések alapján is lehetséges a felszólalás -Hatályba lépés: március 23.

9 / 21 III. Változások az anyagi jogban 5. Az európai uniós védjegyoltalom tartalma -Külön nevesítésre került, hogy tilos a megjelölés kereskedelmi névként, vállalkozás neveként vagy annak részeként való használata [Rendelet 9. cikk (1) bek. d) pont] -Összehasonlító reklámban a megjelölés csak a megtévesztő és összehasonlító reklámról szóló irányelv (2006/114/EK) szabályainak megfelelően használható [Rendelet 9. cikk (1) bek. f) pont] -A Rendelet külön cikkben szabályozza a csomagolás vagy egyéb eszközök használatával kapcsolatos előkészítő cselekmények megtiltásához való jogot (Rendelet 9a. cikk) -Hatályba lépés: március 23.

10 / 21 III. Változások az anyagi jogban 5. Az európai uniós védjegyoltalom tartalma (folyt.) -A jogosultaknak lehetősége nyílik megtiltani a harmadik országból az EU területére történő hamis tranzitáruk behozatalát [Rendelet 9. cikk (4) bekezdés] -Feltéve, hogy a védjeggyel azonos vagy attól lényegében nem lehet megkülönböztetni -Kivéve, ha áru birtokosa/nyilatkozattevő bizonyítja, hogy a rendeltetés helye szerinti országban a védjegyjogosult nem jogosult megtiltani a forgalomba hozatalt -Ez az újítás a reform egyik legvitatottabb kérdése volt (tranzitáru szabadsága v hamisítás elleni küzdelem minden áron) -Hatályba lépés: március 23.

11 / 21 III. Változások az anyagi jogban 6. Az európai uniós védjegyoltalom korlátai -A korlátozás terjedelme a névhasználattal kapcsolatban csökkent: csak természetes személyekre vonatkozik, nem általánosan (Vt. korábban így rendelkezett) - Kiterjesztésre került „hivatkozás céljából történő” használatra -Megkülönböztetésre nem alkalmas megjelölés használatára is kiterjed a védjegyoltalom korlátja, nemcsak leírő megjelölésekre (Rendelet 12. cikk) -A Rendelet kifejezetten szabályozza a később lajstromozott védjegy jogosultjának továbbhasználati jogát, ha bejelentésekor a korábbi védjegy jogosultja nem léphetet volna fel sikeresen, pl. nem használta a védjegyét ténylegesen vagy nem volt még jóhírű (Rendelet 13a. cikk) -Hatályba lépés: március 23.

12 / 21 IV. Osztályozás óta követett joggyakorlat kodifikálása (főleg IP Translator) -Az árujegyzékben minden kifejezésnek pontosnak és precíznek kell lennie -Használhatók a Nizzai Osztályozás fejezetcímeiben szereplő általános fogalmak vagy más általános kifejezések, amennyiben az egyértelműség és pontosság követelményének megfelelnek (CP2 – 11 kifejezés nem felel ennek meg) -A Rendelet egyértelművé teszi, hogy az általános kifejezéseket úgy kell értelmezni, hogy abba a kifejezés szó szerinti jelentése által jelölt áru vagy szolgáltatás tartozik („means what it says”) -A Rendelet kifejezetten rendelkezik róla, hogy az áruk és szolgáltatások hasonlóságának vizsgálatakor az áruk és szolgáltatások nem tekintendők egymáshoz hasonlónak pusztán azért, mert azonos osztályban szerepelnek, illetőleg nem hasonlónak pusztán azért, mert eltérő osztályban szerepelnek -Hatályba lépés: március 23.

13 / 21 IV. Osztályozás -Azok a védjegyjogosultak, akik június 22. előtt (IP Translator ügy előtt), teljes fejezetcímmel (plusz áruk nem zárják ki) nyújtották be bejelentésüket szeptember 24-ig írásbeli nyilatkozatot nyújthatnak be a Hivatalhoz, hogy a bejelentéskor szándékuk az adott osztály fejezetcímének szó szerinti jelentése által lefedett áruk és szolgáltatások körén túli, ÉS a betűrendes jegyzékben szereplő árukra és szolgáltatásokra is kiterjedt -A nyilatkozatban a bejelentés benyújtásának napján hatályos Nizzai Osztályozás irányadó -Fontos, hogy amely védjegyek tekintetében határidőn belül nem kerül benyújtásra nyilatkozat, azokat úgy kell tekinteni, hogy ezek oltalma csak a fejezetcímben szereplő fogalmak szó szerinti jelentése által jelölt árukra és szolgáltatásokra terjed ki

14 / 21 IV. Osztályozás -Későbbi védjegyek védelme: önmagában a kiterjesztés révén nem válthat bitorlóvá -A nyilatkozattal történő lajstrom módosítása esetén a védjegyjogosult nem léphet fel a módosított árujegyzék alapján egy későbbi védjegy ellen -Kizárólagos jogok ellenére harmadik személyek továbbra is használhatják a megjelölést, amennyiben a használat a lajstrom módosítása előtt kezdődött és az akkori lajstrombejegyzés szó szerinti jelentése alapján nem sértette a jogosult jogait

15 / 21 V. Felszólalások 1.Használat igazolása -A Rendelet kifejezetten meghatározza, hogy amennyiben egy jogosultnak igazolnia kell a használatot, a releváns öt éves időszak nem a meghirdetés, hanem a bejelentés (vagy elsőbbség) napjától visszafelé indul (nem a közzétételtől) -A korábbi rendelkezéssel ellentétben, amennyiben a későbbi megjelölés benyújtásához vagy elsőbbségéhez képest a korábbi védjegy lajstromozási napja óta öt év még nem telt el, a használat igazolására nincs szükség -Továbbra is csak kérelemre -Hatályba lépés: március 23.

16 / 21 V. Felszólalások 2. Felszólalás Madridi védjegyek esetében -Egy EU-ra kiterjesztett nemzetközi védjegy elleni felszólalás határideje a kiterjesztés meghirdetésének napját követő egy hónap elteltével kezdődik (korábban hat hónap) -A felszólalás határideje továbbra is három hónap -Hatályba lépés: március 23.

17 / 21 VI. Lényeges eljárásjogi változások -Az európai uniós védjegybejelentést csak az EUIPO-hoz lehet benyújtani, hatályos: március 23. -A védjegy megkülönböztetésére nem alkalmas eleme vonatkozásában nem tehető többé disclaimer, hatályos: március 23. -Opcionális a korábbi európai uniós védjegyekre vonatkozó kutatási jelentés készítése és korábbi jogosultaknak értesítés megküldése, hatályos: március 23. -Elsőbbség igénylésére vonatkozó kérelmet a védjegybejelentéssel együtt kell benyújtani, hatályos: október 1.

18 / 21 VI. Lényeges eljárásjogi változások -Változik az ügynök nevében a jogosult engedélye nélkül lajstromozott védjegy átruházására vonatkozó eljárás: -A jogosult átruházási kérelmét az EUIPO Törlési Osztályhoz (korábban vagy az uniós védjegybíróságok egyikéhez) nyújthatja be -Hatályos: október 1.

19 / 21 VII. Díjak 1. A Hivatalnak fizetendő díjakat a Rendelet I. sz. melléklete tartalmazza, a Díjrendelet hatályát veszti 2. Egyes lényeges díjak: -Egyedi védjegyek bejelentési díja: Alapbejelentés: 1000 € (papír alapon) / 850 € (elektronikusan) Az alapbejelentés egy osztályt fed le 2. osztály díja: 50 € 3. és minden további osztály díja: 150 € -Egyedi védjegyek megújítási díja (lényeges csökkentés): Alapdíj: 1000 € (papír alapon) / 850 € (elektronikusan) – korábban € három osztályig Az alapbejelentés egy osztály megújítását fedi le 2. osztály díja: 50 € 3. és minden további osztály díja: 150 €

20 / 21 -Felszólalás díja: 320 € (a korábbi 350 € helyett) -A védjegyoltalom megszűnésének megállapítására vagy a védjegy törlésére irányuló kérelem díja: 630 € (700 helyett) -Fellebbezési díj: 720 € (800 helyett) -A Nemzetközi Irodának fizetendő díj EU-t megjelölő nemzetközi lajstromozás, illetőleg annak megújítása esetén: Alapdíj: 820 € összegnek megfelelő CHF, 2. osztály díja: 50 € összegnek megfelelő CHF, 3. és minden további osztály díja: 150 € összegnek megfelelő CHF - Hatályba lépés: március 23. VII. Díjak

21 / 21 -Irányelv anyagi rendelkezései tükrözik a Rendeletet -3 év az átültetésre -Időközben diszkrepancia lehet az uniós védjegyrendszerrel - Eddig opcionális rendelkezések kötelezőek lesznek -Jóhírű védjegy oltalma -Rosszhiszeműség mint törlési ok -Eljárási harmonizáció -Felszólalási eljárás, amiben több, mint egy jogra lehet hivatkozni (használat igazolási kötelezettséggel) -Közigazgatási utat kell a törlési és a megszűnési eljárásoknak biztosítani (jelenleg több tagállamban bírói hatáskör) – 7 év az átültetésre -Használat hiánya védekezési lehetőség lesz bitorlási perben VIII. Nemzeti védjegyjogokra hatás

Köszönöm szépen a szíves figyelmüket! Dr. Lukácsi Péter