2016. 09. 24.1 A szg-es grafika alapjai Juhász Tamás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Semmelweis Egyetem, Fogorvostudományi Kar, Oktatási Centrum
Advertisements

Minden amit tudni akartál de soha sem merted megkérdezni
Hány „D” is a „3D”, avagy látunk, vagy érzékelünk?
A digitális képfeldolgozás
Számítógép grafika.
Készítette: Farkas Ildikó 2006.Január 12.
Monitorok csoportosítása, működésük, jellemzői
Informatikai alapismeretek Hardver
Raszter és vektor Nagy Gyula YMÉK
Színformátumok és színmodellek
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Budapest, Előadó: Dr. Mihalik József
A Monitor A legfontosabb kimeneti eszköz a monitor. A monitoron megjelenő képek képpontokból (pixel) állnak. A jelenleg még a legelterjedtebb a katódsugárcsöves.
Vincze Alexandra Választott téma: Kiviteli perifériák Felkészítő tanár: Bartha Katalin Iskola: Kossuth Zsuzsanna Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium.
A színek számítógépes ábrázolásának elve
Árnyalás – a felületi pontok színe A tárgyak felületi pontjainak színezése A fényviszonyok szerint.
Digitális képanalízis
Készítette: Kecskés Imre
A digitális fényképezés alapjai
Multimédiás technikák 1. kérdés Melyik diszkrét médium? a)hang b)videó c)animáció d)kép.
Multimédiás technikák 1. kérdés A homogén foltok kódolása milyen tömörítést valósít meg? a)veszteséges b)káros c)veszteségmentes d)redundáns.
SZÍNEKRŐL.
SZÍNEKRŐL.
A digitális képfeldolgozás
Nyomtatók A szg.által szolgáltatott adatok papíron történő megjelenítésére szolgálnak. Csoportosításuk: Mechanikus ütközéses (impact) nyomtatók: kalapács.
Mai számítógép perifériák
Gútai Magyar Tannyelvű Magán Szakközépiskola, Szlovákia
Színes világban élünk.
Színtervezés számítógépes felhasználás számára Schanda János és a Virtuális Környezetek és Fénytan Laboratórium Dolgozói és PhD hallgatói.
T.K. 33 – 34. Az alapértelmezett előtér- és háttérszín, valamint a körvonalak színének beállításához a Paletta színeit használhatjuk. 1 Az RGB színrendszerben.
Képszerkesztési alapfogalmak
Színek Harkai Richárd Free Powerpoint Templates.
Hardver eszközök III. rész
Színkeverés.
Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)
A színek számítógépes ábrázolásának elve
Nyomdatechnika, tudnivalók, hasznos információk
Készítette : Tuska Borbála 8.b április
Színek.
Grafika.
Monitorok.
Térképészet Színmodellek.
Fogszín meghatározás 2008.
Színkezelés RGB-színrendszer Készítette : Zelnik Paloma
Színkezelés RGB-színrendszer Zarka Eszter márc. 27.
Színkezelés RGB-színrendszer Készítette: Soós Lilla 2012 március 27.
Képek feldolgozása 7. osztály.
Color Management I. színelmélet Lengyel Zsolt – Multimédia alapjai.
Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)
Mi az RGB? Red Green Blue, a képernyős szín-megjelenítés modellje. Ha mindhárom alapszín teljes intenzitással világít, fehér színt kapunk. Ha mindhárom.
Bináris szám-, karakter- és képábrázolás
Informatikai alapismeretek Hardver
Grafika alapfogalmak.
A fényhullámok terjedése vákuumban és anyagi közegekben
Digitális fotózás Alapok.
A színek szerepe a térképészetben
LCD kijelzők működése és típusai
1 A digitális képfeldolgozás alapjai A digitális képfeldolgozás alapjai.
MEGJELENÍTŐK BLASKÓ TIBOR TANÁR NEVE: CZUTH ÉVA MÉRNÖKTANÁRNŐ SZENTENDREI MÓRICZ ZSIGMOND GIMNÁZIUM, 2000 SZENTENDRE KÁLVÁRIA ÚT 16.
Digitális képfeldolgozás Póth Miklós. Digitális képtípusok Raszter – Képpontokból épül fel Vektor – egyenletekből épül fel.
FÜLEMÜLE ORSZÁGOS INFORMATIKA VERSENY A nyomtatók Készítette: Szöllősi Anna Osztály: 6.a Felkészítő tanár: Kovács Balázs Iskola neve: Budai Városkapu iskola.
A színes képek ábrázolása. A szín A szín egy érzet, amely az agy reakciója a fényre. Az elektromágneses sugárzás emberi szem által látható tartományba.
A színek szerepe a térképészetben
Egy kis SZÍNtan elsősorban a vizuális megismerés tantárgyhoz Sándor Zsuzsa A tanuláshoz szükséges animációkat tartalmaz, töltse le a PPt fájlt is!
Monitorok Készítette: Orosz Kristóf 6/b.
Adat- tárolás.
04 – Színek, színelmélet, színmodellek, színcsatornák
Színelmélet Kalló Bernát KABRABI.ELTE.
Adatfeldolgozási ismeretek 1/15. ML, 2017
A digitális kép bevezetés.
Bevezetés a szoftver-ergonómiába
Előadás másolata:

A szg-es grafika alapjai Juhász Tamás

Bevezetés Az opr-ek fejlődése  GUI (Graphics User Interface) A szg-es grafika képek, rajzok szg-en történő előállításával, ezek adathordozókon történő tárolásával foglalkozik. Ide sorolható még a képek beolvasása (pl. szkennelés, digitális fényképezés) mint input ill. a képek +jelenítése (képernyőn, papíron) mint output.

A szg-es grafika fajtái 1. Raszteres (v. pixelgrafikus) 1. Raszteres (v. pixelgrafikus) Az ilyen kép sorokba rendezett képpontokból (pixel) épül föl. A kép mérete függ a képpontok számától és a felbontás finomságától (dpi=dot per inch; 1 inch  2,54 cm ). Ez utóbbi a nyomtatóknál a faxokra jellemző 100 dpi-től a professzionális kiadványoknál alkalmazott 3000 dpi-ig is terjedhet.

Vektoros 2. Vektoros Az ilyen kép geometrikus képelemek halmazából áll. Ezeket az elemeket – elemi görbék és felületek – egyenként hozhatjuk létre, kezelhetjük és mindnek önálló tulajdonságai (attribútumai, paraméterei) vannak.

A raszteres kép inkább a „végső látványt”, míg a vektoros inkább az „előállítás módját” reprezentálja. Raszteres (.BMP): a 48. sor 126. pixele világoskék, a 48. sor 127. pixele világoskék, a 48. sor 128. pixele világoskék, a 48. sor 129. pixele világoskék, a 48. sor 130. pixele sárga, a 48. sor 130. pixele sárga, stb. Vektoros (.WMF): (x-u) 2 – (y-v) 2 = r 2 y = m*x + b vagy y-y0 = m(x-x0)

Más szempont szerinti osztályozások Álló vagy mozgó (animált) kép Fekete-fehér vagy színes kép A monitoron történő +jelenítés a képernyő felépítéséből adódóan mindig raszteres jellegű. A raszteres és vektoros képek a másik formátumba ált. bizonyos tűréssel átkonvertálhatók.

A színes kép Az emberi szem kb nm hullámhosszúságú fénytartományra érzékeny. (Ez a látható fénytartomány.) Ez alatt az ultraibolya, e fölött az infravörös tartomány található. Szemünk a látható spektrumból a kb. 550 nm-es zöld színre, majd a vörös és kék fénysugarakra a legfogékonyabb. A szín, a fényérzékelés attól függ, hogy a rájuk eső fény mely hullámhosszúságú részét nyelik el, verik vissza.

9 Nézze az alábbi ábrát és mondja ki a szavak SZÍNÉT (és ne a szavakat) ! SÁRGAKÉKNARANCS FEKETEVÖRÖSZÖLD LILASÁRGAVÖRÖS NARANCSZÖLDFEKETE KÉKVÖRÖSLILA ZÖLDKÉKNARANCS

A színeknek, a színérzetnek 3 fő jellemzője van 1. Színezet, árnyalat (Hue) 1. Színezet, árnyalat (Hue) alatt azt értjük, hogy milyen színt érzékelünk (sárga, kék, zöld, stb.) 2. Telítettség(Saturation) 2. Telítettség (Saturation) jelentése az, hogy mennyire tiszta a szín, mennyi fehéret tartalmaz (minél több benne a fehér, annál világosabb, annál fakóbb). 3. Világosság, fényesség (Brightness) 3. Világosság, fényesség (Brightness) a szín helyét adja + a fekete (0%) és a fehér (100%) között, ami a +világítás erősségétől vagy a fekete szín mennyiségétől függ.

Színek keverése Additív (Összeadó, RGB) Szubsztraktív (Kivonó, CMYK)

Additív színkeverés Alapszínei a vörös, a zöld és a kék. (RGB) Ezekre a színekre a legérzékenyebb a szemünk. Ezzel az eljárással dolgozik a monitor és a tévékészülék. A fényforrás által kibocsátott különböző színű fénysugarak "összeadódnak", és együtt hozzák létre a megfelelő színt. Ekkor a három alapszín a vörös (Red) a zöld (Green) és a kék (Blue). Ezért gyakori, hogy ezt a színkeverést RGB színkeverésnek nevezik. Az RGB színek keverésekor például: vörös+zöld = sárga; zöld+kék = kékeszöld (cián); kék+vörös = bíbor; vörös+zöld+kék = fehér. Az eredményül kapott kevert színek az alapszínek komplementerei, kiegészítő színei. Két alapszín és komplementerük együtt mindig fehér színt ad. A vörös komplementere a cián, a zöldé a bíbor, a kéké a sárga.

Additív színkeverés ábrája zöld kék vörös fehér sárga bíbor cián

Szubsztraktív színkeverés (CMYK) I. Ezzel az eljárással keverik ki a festékekből a színeket, így működik pl. a színes nyomtató. Ilyen eset áll elő egy vetített diakép vagy egy színes fénykép nézésekor, amikor a fehér fény a diafilm átlátszó hordozórétegén áthaladva, vagy a fotopapírról visszaverődve részben elnyelődik a felületek festékanyagaiban. Mivel ezek a színezékek bizonyos hullámhosszakat visszatartanak, "kivonnak" az összes színt tartalmazó fehér fényből, csak a maradék jut a szemünkbe. Itt a három alapszín a kékeszöld (cyan), a bíbor (magenta) és a sárga (yellow). De ezekből nem lehet tökéletes feketét kikeverni, így a feketét hozzá szokás venni, mint negyedik alapszínt. Ezt a színkeverést CMYK színkeverésnek is nevezik. ( A K az angol blacK, más felfogás szerint pedig a Key color, kulcsszín kifejezésből származik, amikor a fekete színt hozták először létre és ehhez igazították a többi színt.) Ekkor áll elő: sárga+bíbor = vörös; bíbor+kékeszöld = kék; kékeszöld+sárga = zöld; sárga+bíbor+kékeszöld = fekete (ill. szürke).

Szubsztraktív színkeverés (CMYK) II. A nyomdaiparban a CYMK eljárást a 4 festékszín miatt négyszínnyomásnak (grafikai pr-okban Process Color Model-nek) nevezik és ezt alkalmazzák a leggyakrabban. Ezzel szemben az RGB háromszínnyomásos módszert a számítástechnika világában az egyszerűbb grafikai programok használják. Ennek oka az, hogy ezen pr-ok outputja ált. a képernyő – ami fényt bocsát ki – és nem a papír, ami fényt nyel el. Az RGB-ben és a CMYK-ban előállított színek tartománya nem fedi tökéletesen egymást. Mivel szoftvereink különféle színmodelleket használnak, ezért gyakorlatilag nem ugyanazt látjuk egyik gépen ill. pr-ban, mint egy másikban. Papíron ugyanaz megint másként nézhet ki.

Szubsztraktív színkeverés (CMYK) ábrája bíbor vörös sárga zöld cián fekete kék

További színsémák HSB A HSB rendszer a színek három alapvető jellemzőjét használja fel definiálásukra (lásd 8. dia!) :lásd 8. dia! Hue - színárnyalat Saturation - telítettség Brightness - fényesség (Ezekkel a fogalmakkal találkozhat a színes TV-készülékek beállításakor.)