Nagyvárosi drogpolitikák a 21. században Sárosi Péter Fővárosi drogpolitika konferencia 2015. december 7.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Drogfogyasztói szobák Európában A jelenlegi kutatás áttekintése
Advertisements

ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT. KÖZBIZTONSÁGUNK A probléma nem más, mint megoldandó feladat…
Életkor és diszkrimináció
A járási rendszer megújítása
Szenvedélyek fogságában - a drogok
Szociális munkások a közszférában március 27. Varga István főiskolai adjunktus Szociális munkások a közszférában március 27. Varga István főiskolai.
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
© Dezember 2008 by Gabi Becker Prezentáció Drogfogyasztói szoba (DCR) Niddastrasse 49 Frankfurt/Main Németország.
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
Baranya Megyei Drogambulancia
Alkoholizmus.
Egészségpolitika.
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Zala megyei önkormányzati fórum A TÖOSZ programjai és aktuális önkormányzati ügyek Dr. Zongor Gábor főtitkár Január 26. Zalaszentgrót.
A járási rendszer megújítása
Drogpolitika Portörő Péter Nemzeti Kábítószerügyi Koordinációs Osztály Szociális és Munkaügyi Minisztérium Budapest, november 19.
A társadalmi bűnmegelőzés évi cselekvési programja Gönczöl Katalin Büntetőpolitikai szakállamtitkár.
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
A hazai intézményrendszer vázlatos bemutatása Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
A Magyar Köztársaság kormánya
Az EU-s hálózati munka tapasztalatai a hajléktalan- ellátásban FEANTSA
Modellértékű programok a szenvedélybetegek ellátása területén.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” Dr. Bencze József r. altábornagy Országos rendőrfőkapitány Közlekedésbiztonsági konferencia Budapest, 2009.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A morális pániktól a hatékony prevencióig Sárosi Péter Társaság a Szabadságjogokért “Megelőzhető halálesetek” Budapest, november 6. Sárosi Péter.
A szubsztitúciós terápia bevezetése a büntetés- végrehajtás hazai intézményeibe Sárosi Péter Ártalomcsökkentők Országos Közhasznú Egyesülete Budapest,
III. Magyarországi Ártalomcsökkentő Konferencia december 15. kedd.
A VIII. kerületi drogszcénában végzett szükséglet felmérő vizsgálat eredményei Rácz József, Márványkövi Ferenc és Melles Katalin MTA Pszichológiai Kutatóintézet.
Támogató politikák Angliában Neumann Eszter Educatio lapbemutató 2008/4-es szám március 5.
Családi csoport konferencia. a kliens egy ösztönző és őt bevonó hozzáállásból profitál a legtöbbet minden ember felelős a cselekedeteiért, és tiszteletben.
Taxi arculatok Európai nagyvárosok. Szabályozás LONDON Guidelines for Advertising on licensed London Taxis and Signs on licensed London Private Hire Vehicles.
Az Európai Unió bővülése Vincze János, 12. osztály Fazekas Mihály Gimnázium Debrecen >
A projekt általános szakmai célkitűzései
Alacsony-küszöbű szolgáltatások működési jellemzőit feltáró vizsgálat
Ártalomcsökkentés 2014 konferencia Sárosi Péter Társaság a Szabadságjogokért (TASZ)
TRANZIT ADDIKTOLÓGIAI SZOLGÁLAT
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Gyulafehérvári Caritas V. HARGITA MEGYEI CIVIL KONFERENCIA november 28. péntek „CIVIL KIHÍVÁSOK, ESÉLYEK AZ UNIÓBAN” Caritas - Európai kontextusban.
Informatio Medicata október 18.
„FÜGG Ő SÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia Egy attitűd-vizsgáló kérdőív tapasztalatai Dr. Papp Éva.
Ellátás-szervezési kérdések, korszerű ellátási formák, a szenvedélybetegségek megelőzésében és ellátásában Dr.Kassai-Farkas Ákos.
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
Gyermek- és ifjúsági addiktológia a napi gyakorlatban, a fejlesztés lehetséges útjai Arany Zoltán SZKTT ESZI Dr. Farkasinszky Terézia Ifjúsági Drogcentrum.
Közép-magyarországi régió Budapest régióPest megye régió TERÜLETI STATISZTIKAI MÓDOSÍTÁS ARÁNYOSÍTÁSFORRÁSFELTÁRÁS.
Szécsény Kistérség Gyerekprogram Kaposvár Kistérségi program HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉS KIÉPÍTÉSE SZÜKSÉGLETEK FELMÉRÉSE, MEGVITATÁSA HELYI PRIORITÁSOK.
A hazai addiktológiai kutatások főbb irányvonalai A Magyar Addiktológiai Társaság lezajlott konferenciájának főbb tapasztalatai Budapest, december.
Szükségletek és igények lehetséges értelmezése … Nemzeti Drogmegelőzési Intézet és az Országos Addiktológiai Intézet „Határ – Helyzetek” Konferencia Budapest,
Javaslat az intravénás drogfogyasztók HCV kezelésének előzmozdítására KCKT – Fővárosi drogpolitika: helyzetkép, problémák és megoldások december.
A határmenti programok aktuális állása
EGYÜTT KÖNNYEBB Ferenczy Anikó Magyar Kongresszusi Iroda Március 29.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
A járási rendszer megújítása
TOP vas megyei aktualitásai
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
A nagyvárosok, mint az európai térszerkezet kitüntetett pontjai
Az európai nagyvárosok népesedés szerinti típusai
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Dr. Felvinczi Katalin Nemzeti Drogmegelőzési Intézet
Ellenméreg – mérgezések megelőzése
33. EURÓPA FELOSZTÁSA.
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Közösségi szolgálat a közgázban
Előadás másolata:

Nagyvárosi drogpolitikák a 21. században Sárosi Péter Fővárosi drogpolitika konferencia december 7.

EMCDDA: Drogpolitika és a város Európában, 2015 Nyílt drogszcénák Rekreációs drogszcénák Városi drogpolitikák Városi drogstratégiák Városi drogkoordináció és költségvetés

A városi közegészség korszerű megközelítése Az egyéni felelősség hangsúlyozása felől a közösségi felelősség és a környezeti kockázatok felé Tim Rhodes: kockázati környezet (2002) – a környezet meghatározza az egyéni kockázatvállalást

Tim Rhodes, IJDP, 2002 MakroMikro Fizikai Drogkereskedelmi útvonalak Demográfiai folyamatok Drogfogyasztási helyszínek (“shooting galleries”) Szociális Drogfogyasztók marginalizációja Nemi egyenlőtlenségek Kortárs csoportnormák Helyi rendőrségi gyakorlatok Gazdasági Egészségbiztosítás Munkanélküliség Egészségügyi ellátás költségei Egzisztenciális költségek Jogi-politikai Az ellátórendszer jogi szabályozása Büntetőjogi szabályozás Steril fecskendők hozzáférhetősége Lakhatáshoz való hozzáférés

Városi drogpolitikák fejlődése Az 1980-es évek végétől új problémák: nyílt drogszcénák – HIV, hepatitis C, túladagolások, drogszemét – stratégiai megközelítés kell Kezdetben 3 pilléresek (prevenció, kezelés, kínálatcsökkentés) – ezt később kiegészítik még 1 pillérrel: ártalomcsökkentés Zürich: “tűpark” kísérlet, 1992 Frankfurt: 1988, Café Fix, első tűcsere Vancouver: Inside

Drogszcénák az európai fővárosokban Nyílt drogszcéna: “minden olyan szituáció, amelyben a polgárok nyilvánosan szembesülnek a drogfogyasztással és drogterjesztéssel.” (Bless et al. 1995) 2 fajtája: 1) szórt (dispersed) 2) koncentrált Léggömb-effektus: a probléma megszüntetése helyett a probléma áthelyeződése

EMCDDA: 8 városból jelentett nyílt drogszcénát ?

Városi drogstratégiák Fókusz: drog, alkohol, dohányzás? Pillérek: három- és négypilléres Egyes városokban (pl. Brüsszel) egyéb, általánosabb stratégiák részeként szerepel a drogkérdés Tematikus stratégiák: pl. nyílt drogszcénákkal Multidiszciplináris megközelítés Evaluáció kevésbé jellemző, mint országos szinten

Fővárosi drogstratégiák az EU-ban

Fővárosi drogkoordinációk az EU-ban

Fővárosi drogköltségvetés VárosKöltségvetési keret/év Berlin6,5 millió EUR Varsó1,2 millió EUR Dublin6,2 millió EUR (2011) Vilnius187 ezer EUR (2012) Koppenhága22,1 millió EUR (2011) Madrid29,4 millió EUR (2011) Budapest0 EUR

Büntető-igazságszolgáltatás A fókusz a drogterjesztés megakadályozásán van A drogfüggőséggel összefüggő beszerzési bűnözés visszaszorítása: minél több függőt kell az ellátórendszerbe csatornázni Arrest referral (az elkövető ellátásba utalása) Pozitív eredmények: Angliában a kezelésbe utaltak körében 52% volt a visszaesési arány, a kontroll-csoportban 91% Büntetés-végrehajtás: az ellátás kontinuitása

Manual Willi, Bern rendőrkapitánya “A drogfogyasztói szobák a legjobb eszközök a kezemben a közbiztonság biztosítására Bern városában.”

Drogszemét Anglia: külön stratégia szabályozza együttműködés a szereplők között: kinek mi a feladata, mit és hol gyűjt be A tűosztás és a tűbegyűjtés mint cél nem zárják ki egymást

Felügyelt drogfogyasztói szobák - több mint 100 Európában!

Koppenhága 2012 óta 3 felügyelt drogfogyasztói szoba 4300 kliens alkalommal injektált 301 esetben került sor túladagolásra – egyik sem halálos 70-80%-al csökkent az utcán begyűjtött fecskendők száma

Városi drogkoordináció: intézményi háttér Prága: Drog Bizottság – a fővárosi képviselőtestület albizottsága Madrid: Addiktológiai Intézet Bécs: Addikciós és Drogkoordinációs Intézet (SDW) Stockholm: Szociális Ügyek Hivatala Párizs: Fővárosi Misszió a Kockázatos Viselkedés Megelőzésére Brüsszel: főpolgármesteri hivatal irányítja a drogkoordináció 2 szervét: CLDB és FETIDO BLX London Drug and Alcohol Policy Forum – 33 DAT

Integrált ellátórendszer - Berlin

Prágai Deklaráció Városi drogpolitikák a globalizált világban c. konferencia, 2010 szeptember 30-október 2.

1. Nem megy minden egy kaptafára (“no size fits all”)

2. A realizmus a kulcs

3. Az emberi jogok mindenkire érvényesek

4. A közbiztonság nem ellentétes a közegészséggel

5. Bizonyíték-alapú döntéshozás

6. Evaluáció és monitorozás

7. Állandó információcsere

Köszönöm a figyelmet! Sárosi Péter