Trendek a fogyasztói társadalom ellenében – avagy hogyan rendeződik vissza a fogyasztás válság hatására Kozák Ákos – 2010. március 18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A lakosság gazdasági várakozásai GKI Fogyasztói Bizalmi Index Mérők Klubja május 30. Udvardi Attila Kutatásvezető GKI Gazdaságkutató Zrt.
Advertisements

A statisztika rejtelmei
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
Van-e válság 50 felett? Kozák Ákos – március 31.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS március Virág Barnabás Március 29.
Nobody’s Unpredictable Vélemények a pénzügyi-gazdasági válságról az internethasználó lakosság és a legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozások körében.
Trade Marketing Klub Kozák Ákos GfK Hungária Piackutató Intézet 2009
A gazdaság helyzete – kampányban
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
© GfK 2013 | Kozák Ákos | Mérők Klubja | február 27.1 A MIKROSZINTŰ FOGYASZTÁS MAKRO HATÁSAI © GfK 2013 | Kozák Ákos | Mérők Klubja | február.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei II. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank augusztus 29. * A prezentáció az MNB.
Tévhitek és tények a részvénybefektetésekkel kapcsolatban Jaksity György, a BÉT Igazgatósága elnökének sajtótájékoztatója.
Jelentés az infláció alakulásáról február 23. Szakértői bemutató Közgazdasági főosztály.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
Munkanélküliség.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató MNB.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
Inflációs Jelentés november Kovács Mihály András.
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
Lakossági eladósodási és megtakarítási trendek Barabás Gyula Magyar Nemzeti Bank Budapest, november 25.
TRANZITOLÓGIA V. ELŐADÁS
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
Cím Petz Raymund, kutatásvezető december 6. Az üzleti és lakossági felmérésekből származó „sentiment” indikátorok.
Gazdaságprognózis Dr. Vértes András elnök
A magyar gazdaság várható helyzete
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
International Center for Economic Growth Európai Központ International Center for Economic Growth Európai Központ A magyarországi fogyasztási és hitelezési.
Inflációs jelentés Elemzői fórum Kiss Gergely február.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok Hamecz István.
Az MNB feladata és eszközei május Az előadás menete célok és feladatok az inflációs célkövetés rendszere transzmissziós csatornák a monetáris.
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Európa, a régió és Magyarország bankszektorának kilátásai – XXVIII. Vezérigazgatói találkozó Siba Ignác szeptember 12. – Röjtökmuzsaj.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Csillag István. Folytatjuk…... Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg vagyunk….(????) A fundamentumok a csúcson! -GDP: 3,6% (2014.I-III.negyedév)KSH.
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
Fizetési mérleg jelentés
A magyar mezőgazdaság szerkezete
Makrogazdasági kilátások Inflációs Jelentés június
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – szeptember Magyar Nemzeti Bank Gábriel Péter, igazgató szeptember 24.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Hagyományos húsvéti húságazati helyzetkép (a prezentáció az AKI és a KSH adatainak felhasználásával készült) Változatlan stagnálás? avagy Történt-e.
Kormányszóvivői tájékoztató A KORMÁNY NOVEMBER HAVI NYUGDÍJINTÉZKEDÉSEI szeptember 22.
GfK HungáriaFogyasztói kötődés, kereskedelmi hűségprogramok2011. május 26 Fogyasztói kötődés, kiskereskedői hűségprogramok GfK Hungária Kovács Krisztina.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
GKI Zrt., A gépipar kilátásai, fejlődése ban Budapest, május 23. GÉPIPARI ÁGAZATI PÁRBESZÉD BIZOTTSÁG Némethné dr. Pál Katalin.
Pogány András stratégiai igazgató
MAGYAR GAZDASÁG Jobban teljesít?
Borsod-Abaúj-Zemplén megye gazdasági folyamatai
A makroökonómiai egymásrautaltság kétországos modellje lebegő árfolyamok rendszerében Dr. Karajz Sándor.
Fizetési mérleg jelentés április
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

Trendek a fogyasztói társadalom ellenében – avagy hogyan rendeződik vissza a fogyasztás válság hatására Kozák Ákos – március 18.

2 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. A jelenlegi válság és a megelőző történelmi válságok összevetése 1970-es évek közepe 1980-as évek eleje 1990-es évek eleje Ezred- forduló Jelenlegi válság Válság Mo. Alacsony fogyasztói bizalom Alacsony jövedelem Magasabb megélhetési költségek, infláció Alacsonyabb vagyon Kevés fogyasztási hitel Erős hatás Mérsékelt hatás Gyenge hatás Tények a jelenlegi válságról: a fogyasztói bizalom történelmi mélyponton van Európában, és csökken alacsonyabb foglalkoztatottsági számok alacsonyabb jövedelemhez vezetnek az alacsony olajárak könnyítik a terheket, az árcsökkentés eltolja a kiadásokat csökkenő ingatlanárak és tőzsdeindexek miatt csökken a háztartások vagyona a bankok visszafogják a fogyasztók hitelezését Forrás: McKinsey Global Institute EU Consumer Team analysis

3 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. A fogyasztás változása a válság idején* Egészségügy Lakásbérlet Autó fenntartás Étel Közlekedés (kivéve autó) Újság, könyv Alkohol- mentes italok ruházat vendéglátás kommunikáció alkohol Szabadidő szolgáltatás Háztartási gépek bútor Elektronikai berendezések Autó ÁTLAG: -2,2 ÁTLAG: 9,3 * UK, Németország, Franciaország, Olaszország Forrás: McKinsey Global Institute EU Consumer Team analysis létfenntartás szórakozás berendezések

4 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. A kiadáscsökkenés hatása a kategória költésekre Sorrend Sorrend további jövedelemnyomás alatt -5%-20% Forrás: McKinsey Global Institute Europe Survey Kiadáscsökkenés, %

5 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Makroökonómiai adatok A GDP alakulása (%)Fogyasztói árak változása (%) Munkanélküliségi ráta (%) Forrás: tényadatok – KSH, előrejelzés – MNB ??

6 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Makroökonómiai adatok Nettó reálbér alakulása (%) Kiskereskedelmi forgalom alakulása (%) Háztartások végső fogyasztásának változása(%) Source: Facts: Central Statistical Office, prognose: Ecostat, October, 2009 ?? ?

7 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Az infláció az egyes kategóriák esetében eltérően alakult A szeszesitalok, dohányáruk kategória fogyasztói árainál folyamatos emelkedés figyelhető meg 2009-ben (jövedéki adó emelése), novemberre az infláció meghaladta a 10 százalékot Az élelmiszerinfláció (4,4%) éves nagysága közel azonos volt mint a teljes piacon mért áremelkedés (4,2 %) A háztartási energia fogyasztói ára 2009 januárjában közel 20 százalékkal nőtt, éves szinten 8,2 százalékos volt az infláció; A ruházati termékek esetén volt a legkisebb a fogyasztói árváltozás mértéke a vizsgált időszakban, inkább stagnálásról beszélhetünk;

8 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Négy fő tényező határozza meg a fogyasztói kiadásokat Vásárlóerő Vagyon Fogyasztói vélemény Fogyasztói vélemény Vállalatok, Kormányok intézkedései Fogyasztói kiadások f  Hitel hozzáférhetőség  Infláció, árucikkek  Adóterhelés  Háztartás bevétele  Lakhatási költségek  Megtakarítások, adósság  Munkahely és a pénzügyi helyzet biztonsága  Gazdasági kilátások  Média  Kiadásösztönzők  Válságstratégiák  Promóciós taktikák Forrás: The Boston Consulting Group, 2009

9 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Fogyasztói vélemény Mérsékelt bizalom és alacsony vásárlási hajlandóság Vásárlási Hajlandóság Indexe Komplex Fogyasztói Bizalom Index Magyarország Forrás: Corvinus-GfK Fogyasztói Bizalom Index „W” vagy „U” modell? Újra pesszimisták az amerikaiak: 2009 februárban újra csökkent az amerikai fogyasztói bizalmi index, mely 10 hónapos mélyponton van* Újra pesszimisták az amerikaiak: 2009 februárban újra csökkent az amerikai fogyasztói bizalmi index, mely 10 hónapos mélyponton van* Forrás: Conference Board

10 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. negatív Tendenciák az ország gazdasági helyzetének érzékelésében (előző év azonos időszaka=100, kiigazítás nélkül, KSH adat) Fogyasztói vélemény Várakozások az ország gazdasági helyzetére vonatkozóan A GDP volumenindexe 50% Forrás: Corvinus-GfK Fogyasztói Bizalom Index illetve KSH

11 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Fogyasztói vélemény: félelem a munkanélküliségtől* Várakozások az elkövetkező 12 hónapra vonatkozóan Forrás: Corvinus-GfK Fogyasztói Bizalom Index *a munkanélküliség tényleges növekedése fogyasztás visszaesést okoz, de már a munkanélküliségtől való félelem is! augusztus és október között 112 ezer új munkanélküli A 2008 decemberi mélypont után enyhén mérséklődött a munkanélküliség növekedésétől tartók aránya

12 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Vásárlóerő Forrás: GfK Hungária, Vásárlőerő Index tanulmány, 2009 Egy főre jutó vásárlóerő Magyarországon, megyénként

13 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Vagyon A válság és az arra adott fogyasztói reakciók nyomán kialakuló új csoportok* Leginkább érintett csoport  Elvesztette állását, vagy csökkent a keresete  Vagyoncsökkenés (a hiteleihez képest)  Fizetéstől fizetésig él (ha van)  Kevés megtakarítással rendelkezik  Növekvő csoport Fogyasztási szokás  Annyira keveset költ, amennyire csak tud  Abszolút ár számít (ha kisebb a méret, akkor is)  Rövid távon optimalizál  Áldozatokat is hoz, akkor is, ha az egészségéről van szó (pl. bio tejről nem biora való átállás) Legnagyobb csoport  Bőséges cash-flow-val rendelkezik, de aggódik a jövőbéli mérlege miatt  Válság, mint egy "ébresztő" érintette  Ingatlana, vagyon veszít értékéből, munkahelye bizonytalan lesz  Magasabb és alacsonyabb bevételi kategória egyaránt Fogyasztási szokás  Több helyen vásárol  Ott vásárol, ahol legjobb az ár  Bármit megvásárol, aminek akciós az ára  Hosszabb távon optimalizál  Kevesebb áldozatot hoz: egészségét, minőséget, ízletességet nem áldozza be  Experimentál a privát márkákkal Legnagyobb csoport  Biztonságban érzi magát  Régóta jómódban él, nem érzi a vagyoncsökkenést  Nem látható annyira a csoport  Környezetében sok embert érint a válság komolyabban Fogyasztási szokás  Környezete hatására több akciós terméket vásárol  Nem keresi, de nyílt a promóciókra, ha azok megfelelnek elvárásainak  Nem áldoz be semmit preferenciái közül  Trade up továbbra is, de jobban megválasztja a kategóriákat Forrás: The Boston Consulting Group, 2009 Cash Counters/ Pénzszámlálók Cash Counters/ Pénzszámlálók Nervous Saver/ Ideges spóroló Nervous Saver/ Ideges spóroló Relaxed Opportunist/ Nyugodt opportunista Relaxed Opportunist/ Nyugodt opportunista *Nemzetközi trendek

14 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Vagyon Mrd HUF Mrd HUF A lakosság GDP arányos pénzügyi felhalmozása 2009 márciusban az 1996-os szintre esett Mrd HUF +900 Mrd HUF 2009 elejére a vagyon veszteség egyetlen oka: a devizaadósság állomány hatalmas átértékelődése 1000 milliárd forintos adósságapadásnak kellene bekövetkezni ahhoz, hogy a 2008 végi szint álljon vissza A lakosság nettó pénzügyi vagyona 1800 milliárd forinttal csökkent 2009 elejére. Az árfolyam korrekció után 900 mrd Ft ebből „visszajött” A háztartások nettó pénzügyi vagyona a GDP arányában (%) Forrás: MNB, né – Portfolio.-hu becslés

15 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Kormány intézkedései A kormány válságkezelő intézkedéseinek következtében javult a lakossági várakozás Forrás: Corvinus-GfK Fogyasztói Bizalom Index 2007 évi áremelések, szigorítások bejelentése Tervezett reformintézkedések, Forint árfolyamának zuhanása, általánosan gyengülő bizalom Bajnai-kormány megalakulása, válságkezelő intézkedések, fokozódó várakozások

16 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Mi a jövő? versus