Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Emelt sebesség D-55 állomási áramkörök Rétlaki Győző TEB Központ.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Emelt sebesség D-55 állomási áramkörök Rétlaki Győző TEB Központ."— Előadás másolata:

1 Emelt sebesség D-55 állomási áramkörök Rétlaki Győző TEB Központ

2 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása: a sebesség miatt csak sugárzókábel lehet a váltókörzetben Ellenőrzött jelfeladás biztosítása Gépi „Megállj”-ra ejtés lehetősége Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

3 Kiegészítések Művi oldások kiegészítése Elektronikus időzítők alkalmazása Szükséges ejtőképesség vizsgálatok Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

4 Kiegészítések Gépi „Megállj”-ra ejtés lehetősége Bejárat: a bejárati jelzőt Megállj-ra ejtő szigeteltsín mindig kétsínszálas 75 Hz-es. Táplálása a bejárati jelzőnél van, csak egyenes bejárat esetén jelzőkezeléskor (második jelzővezérlő jelfogók ák.) fordul. Ha a bejárati jelző vörös, az azt meghaladó vonat a jelet „maga alá tapossa” és megáll. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

5 Kiegészítések Gépi „Megállj”-ra ejtés lehetősége Kijárat: a jelzőt egy önálló jelfeladó szakaszként kialakított rövid sugárzókábel követi, majd ezután van telepítve a „többi”. Az első - kijáró és a fogadóvágányt már elhagyó - vonatot követő második (csak bejáró) vonat megcsúszása esetén a rövid sugárzókábelen már nem kaphat jelet. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

6 Kiegészítések Ellenőrzött jelfeladás biztosítása A sugárzókábel folyamatosságának ellenőrzése: Ideiglenes tervezési irányelvek szerint: nyugalmi állapotú ellenőrzés kívánatos. „Élő” áramkörök szerint: X jelfogók, ellenőrzés a menet beállításának folyamatában, időben „pontszerűen”. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

7 Kiegészítések Ellenőrzött jelfeladás biztosítása Jelfeladás ütemezésének ellenőrzése: MATÜA - vonal és állomási csatlakozás MATÜA - 1-es ütem ellenőrzése állomáson (az az aggályos ütem) illesztéshez: MÜAILL Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

8 Kiegészítések Ellenőrzött jelfeladás biztosítása Jelfeladás ütem-meglétének ellenőrzése: C1 és LK jelfogók Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

9 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Sugárzókábelek egymásutániságának ellenőrzése: Ha kijárat esetén a „hosszú” sugárzókábel X jelfogója nem húz meg (mert nem „érzi” a sugárzókábel jelenlétét), a „rövid” sugárzó már esélyt sem kap. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

10 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Sugárzókábelek egymásutániságának ellenőrzése: Bejárat esetén az élő berendezés (Öttevény) dokumentációja szerint a bejáró vonat előtt a K-V mágnes akkor nem fordul át, ha a sugárzókábel nincs meg. (Igaz, ekkor bejárat sem lesz jelzővel.) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

11 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása JM! szakasz: K-V támasz egyenes bejáratnál fordul, váltókörzet: egyenes bejáratnál jelfeladás fogadó vágány: jelfeladás mindig Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

12 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása 1. Probléma: a hosszú váltókörzetben a rövid bejáró vonat mögött elállítják a váltót: JF1 elejt Megoldás itt: CF1-szerű kapcsolás: C1 jelfogó Korábban: Balatonszentgyörgy JE és JF jelfogók Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

13 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása 2. Probléma: a hosszú váltókörzetben a rövid bejáró vonat mögött megcsúszó második vonat megkapja az elsőre vonatkozó jelet Megoldás: bejárat esetén ez nem áll fenn, mert a JM! szakasz K - V támasza a vonat alatt (után) visszafordul Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

14 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása 3. Probléma: több egymás utáni jelfeladási körzetben az egyik szakasz kimaradása hamis befékezést okoz. Megoldás: sorrendkapcsolás (a JM! szakasz ebből bejárat esetén sincs kihagyva, de a sugárzók bekapcsolása közötti sorrend nem fordított) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

15 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása JM! szakasz: K-V támasz alapban, váltókörzet: egyenes kijáratnál jelfeladás fogadó vágány: jelfeladás mindig Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

16 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása 1. Probléma: a hosszú váltókörzetben a rövid kijáró vonat mögött elállítják a váltót: JF1 elejt Megoldás: CF1-szerű kapcsolás: C1 jelfogó Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

17 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása 2. Probléma: a hosszú váltókörzetben a rövid kijáró vonat mögött megcsúszó második vonat megkapja az elsőre vonatkozó jelet Megoldás: kijárat esetén a jelfeladás szakaszolása; a kijárati jelző utáni első szakasz külön kapcsolódik le Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

18 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása 3. Probléma: több egymás utáni jelfeladási körzetben az egyik szakasz kimaradása hamis befékezést okoz. Megoldás: sorrendkapcsolás (a JM! szakasz valószínűleg sugároz, - mert sínáramkör) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

19 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A sugárzókábelek táplálása az X jelfogókkal figyelve történik. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X C1 LK X R X X SK h SK r

20 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Az X jelfogó akkor képes meghúzni, ha az általa figyelt sugárzókábel rá van kapcsolódva a transzformátorra. Ezt az Rsz 4000 Ω-os ellenállással kell beszabályozni. A „figyelés” után az X jelfogónak ez a tekercse rövidre záródik. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X Rsz

21 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása 1. X jelfogó „figyel” Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X

22 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása 2. X jelfogó a „figyelés” után rövidzárt képez, a második tekercsén tartóra akad (48V=). Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X

23 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A sorrendiség: 1. A „hosszú” szakasz 2. A kijárati jelző utáni „rövid” szakasz függetlenül a menet irányától Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X C1 LK X R X X

24 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Első lezárás (kijárat) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X C1 LK X R X X

25 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A jelfeladás engedélyezése (második lezárás) után megjelenik az ütemezett jel és gerjesztést kap C1 C1-re a célpont orientalitás miatt van szükség. (D-70: CF1) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E C1 1

26 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Miután C1 a félhullámban egyenirányított ütemezett jelről húz és tart, az ejtési késleltetésnek a hosszú szünetnél (max. 720 ms) nagyobbnak kell lennie. (360/180 - V. kártya: 1-es ütem) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E C1 1

27 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A C1 tartó biztosítja, hogy az egyszer engedélyezett jelfeladás akkor is bekapcsolva marad, ha az 1-es fogalom jelfogó (ÜT) elejt. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E C1 1

28 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása LK jelfogó: bejárat esetén a célretesz, kijárat esetén a S 1 Z fényellenőrző kapcsolja be. Bejárat esetén a célretesz később húz vissza, mint ahogy a jelfeladást a váltókörzetben ki kell kapcsolni. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E ++ S1ZS1Z R R C1 LK S1ZS1Z

29 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása LK tartó: A „rövid” sugárzókábel által lefedett szigetelt szakaszok és első lezáró. A kijárati jelzőt visszaejtő szakasz biztosan benne van. (Ez a tartó csak kijáratra kell.) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E ++ S1ZS1Z R R C1 LK S1ZS1Z

30 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Előkészítés: C1 meghúz Rétlaki Győző: D-55 állomás_E ++ S1ZS1Z R R C1 LK S1ZS1Z

31 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Működtetés: S 1 Z pót és LK egyszerre húz meg Rétlaki Győző: D-55 állomás_E ++ S1ZS1Z R R C1 LK S1ZS1Z

32 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A „hosszú” szakasz táplálása a C1 és LK meghúzása után kezdődik a sugárzókábel meglétének ellenőrzésével (A működést ld. korábban.) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X C1 LK X R X X

33 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Ha a „hosszú” szakasz ellenőrzése megvolt, a szakasz bekapcsolódik (X meghúz)... Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X C1 LK X R X X

34 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Az X jelfogók tartója: A sugárzókábeles jelfeladásban érdekelt két szélső váltó első lezáró pót jelfogói kapcsolják be. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X X X +

35 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A „hosszú” szakasz X jelfogója tartóra akad. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X X X +

36 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása és a „rövid” szakasz vizsgálata kezdődik. (A „hosszú” szakasz X jelfogója tart.) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X C1 LK X R X X

37 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Ha a „rövid” szakasz vizsgálata befejeződött, ott is bekapcsolódik a jelfeladás. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X C1 LK X R X X

38 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A „rövid” szakasz X jelfogója is tartóra akad. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X X X +

39 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Amikor a kihaladó vonat eleje a kijárati jelzőt követő szigetelt szakaszra lép, az LK tartója bekapcsolódik, miközben a kijárati jelző üzemszerűen visszaesik. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E ++ S1ZS1Z R R C1 LK S1ZS1Z

40 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A „rövid” szakasz kikapcsolódik, amikor a kihaladó vonat eleje az őt követő szigetelt szakaszra lép. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X C1 LK X R X X

41 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A „rövid” szakasz végleg kikapcsolódik, ha a szakasz oldódik. LK tart, és a kikapcsolt szakasz X jelfogója is tart. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X C1 LK X R X X

42 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása LK elejt. A hosszú szakasz táplálása a megkerülő ágon folyamatos. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X C1 LK X R X X

43 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A hosszú szakasz táplálása a C1 elejtésével szűnik meg. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X C1 LK X R X X

44 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) Első lezárás: bejárat. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X C1 LK X R X X

45 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) A jelfeladás engedélyezése (második lezárás) után megjelenik az ütemezett jel és gerjesztést kap C1. A meghúzó C1 tartót zár a korábban ismertetettek szerint: mindkét irányra ugyanaz az 1 db C1 jelfogó van felhasználva. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E C1 1

46 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) LK jelfogó: C1 meghúzása előtt a célretesz elejtése készíti elő az áramkört. (A célretesz szakító érintője a S 1 Z érintő kétszeres kihasználása miatt szükséges.) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E ++ S1ZS1Z R R C1 LK S1ZS1Z

47 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) LK jelfogó: A C1 meghúzása után LK is működhet. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E ++ S1ZS1Z R R C1 LK S1ZS1Z

48 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) LK jelfogó tartója jelen van, de bejáratra nem ad többlet szolgáltatást. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E ++ S1ZS1Z R R C1 LK S1ZS1Z

49 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) A „hosszú” szakasz táplálása a C1 és LK meghúzása után kezdődik a sugárzókábel meglétének ellenőrzésével. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X C1 LK X R X X

50 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) A „hosszú” szakasz X jelfogója tartóra akad. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X X X +

51 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) és a „rövid” szakasz vizsgálata kezdődik. (A „hosszú” szakasz X jelfogója tart.) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X C1 LK X R X X

52 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) A „rövid” szakasz X jelfogója is tartóra akad. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X X X +

53 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) Ha a „rövid” szakasz vizsgálata befejeződött, ott is bekapcsolódik a jelfeladás. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X C1 LK X R X X

54 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) Ha a sugárzókábelek vizsgálata befejeződött, a bejárati jelzőre majd kivezérlődhet a Szabad. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E K VK KVV 1 1 X X 1 C1

55 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) C1 a második lezárás után húz meg. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E K VK KVV 1 1 X X 1 C1

56 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) A sugárzókábelek folyamatosságának vizsgálata közben X-ek meghúznak. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E K VK KVV 1 1 X X 1 C1

57 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) A JM! szakasz K - V támasza átvált... Rétlaki Győző: D-55 állomás_E K VK KVV 1 1 X X 1 C1

58 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) és a bejárati jelző második vezér jelfogója meghúzhat. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E K VK KVV 1 1 X X 1 C1

59 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) Az X jelfogók vizsgálata csak a bejáratban szerepel. Miért? Rétlaki Győző: D-55 állomás_E K VK KVV 1 1 X X 1 C1

60 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) Az LK jelfogó működtetése bejáratra a célretesz, kijáratra a S 1 Z érintővel történik. A további működés: X h - X r. Ha a kijárati irányra is be akarjuk tenni a függést, akkor a második vezérnek ki kellene bírnia az S 1 Z - LK - X h - X r működést visszaesés nélkül, és további kiegészítés válna szükségessé. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E ++ S1ZS1Z R R C1 LK S1ZS1Z

61 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése) Az SK jelfogó meghúzása a sugárzókábelek bekapcsolásának szükségességét jelzi. A jelfogó visszajelentési célú, de ejtésellenőrzése van. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E SK + S1ZS1Z S1ZS1Z 1

62 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése) Az SK jelfogó tartó működtetése az első lezárással (kijárati jelző utáni váltó) készül elő. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E SK + S1ZS1Z S1ZS1Z 1

63 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése) A működtetés a be- vagy kijárati jelző Szabad-ra kapcsolásával kezdődik (ez a függés helyettesíthető a kijárati jelző utáni első váltó második lezáró érintővel is). Rétlaki Győző: D-55 állomás_E SK + S1ZS1Z S1ZS1Z 1

64 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése) Az SK az első lezáró oldódásáig tartóra akad. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E SK + S1ZS1Z S1ZS1Z 1

65 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése) A kijárati jelző ábrája utáni első vágánycsík bekötése Rétlaki Győző: D-55 állomás_E vill LK X X XX SK

66 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése) Ha a menet során jelfeladás nem szükséges, a vágánycsík az első lezáráskor működik. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E vill LK X X XX SK

67 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése) Ha a menet során jelfeladás kell, a vágánycsíknak ez a része az első lezáráskor kigyullad, és akkor marad kigyújtva, ha a jelfeladás bekapcsolódott. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E vill LK X X XX SK

68 Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése) Ha a menet során jelfeladás kell, de valamiért nincs, a vágánycsíknak ez a része az első lezáráskor kigyullad, majd villogni kezd. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E vill LK X X XX SK

69 Állomási 1-es ütem ellenőrzése Az állomási ütemadók az ütemezés kódtartalmát nem képesek ellenőrizni, ezért erre a célra egy MATÜA kódtartalom érzékelő áramkörét használjuk fel. Mivel az ÜA sáv vezérlése a 75 Hz-es hálózattól nem független, ezért a 75 Hz-es jelet a MATÜA felé le kell választani. Erre szolgál a MÜAILL, amely galvanikus leválasztást biztosít. Az alkalmazott MATÜA csak ütemfigyelési feladatot lát el. A szükséges 24V= tápfeszültséget a MATÜA biztosítja. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

70 Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása Bejáratnál: a bejárati jelző előtti szakaszon a MATÜA ad. Vezérlése: fényellenőrző érintővel Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

71 Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása Bejáratnál: a bejárati jelző utáni szakaszon, a sugárzókon az állomási ütemek kiválasztása Vezérlése: a kijárati jelző második vezér + 1-es fogalom Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

72 Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása Áthaladásnál: ha állomási sorompó is van, a csapórudak megindulásáig a kijárati jelzőn az alsó sárga világít. A bejárati jelző utáni szakaszon csökkentett jelfeladás kell. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E SrxJ 1

73 Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása Működés: 1-es ütem (nincs kijárat) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E SrxJ 1

74 Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása Működés: 2-es ütem (kitérő kijárat van) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E SrxJ 1

75 Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása Működés: 2-es ütem (egyenes kijárat van, de a sorompó csapórudak még nem indultak el) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E SrxJ 1

76 Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása Működés: 4-es ütem (egyenes kijárat van, és a sorompó csapórúdjai már megindultak) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E SrxJ 1

77 Kényszer oldás Röviden: majdnem csak ennyi... Rétlaki Győző: D-55 állomás_E 3’ 1 3’ 2 3’ 3 3 3’ 1 3’ 3 3 KE x BA xx KOT x/16 3’ 3 3 x x KOT x + B A x/ KE x KOT MELI 3’ + MELI 16” x A B KO

78 Kényszer oldás Működés: A vonat „messze” van, A és B húz MELI alapállás ellenőrzése. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E 3’ 1 3’ 2 3’ 3 3 3’ 1 3’ 3 3 KE x BA xx KOT x/16 3’ 3 3 x x KOT x + B A x/ KO

79 Kényszer oldás A kezeléskor meghúz a KO és a jelzőhöz tartozó gombjelfogó. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E 3’ 1 3’ 2 3’ 3 3 3’ 1 3’ 3 3 KE x BA xx KOT x/16 3’ 3 3 x x KOT x + B A x/ KO

80 Kényszer oldás Meghúz x (a jelzőhöz tartozó KO jelfogó). Második tekercsén tartót zár. Az A és B jelfogókat tartóra kapcsolja. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E 3’ 1 3’ 2 3’ 3 3 3’ 1 3’ 3 3 KE x BA xx KOT x/16 3’ 3 3 x x KOT x + B A x/ KO

81 Kényszer oldás A meghúzó x kapcsolja a JM! kezelést is, ezért a jelző visszaesik. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E 3’ 1 3’ 2 3’ 3 3 3’ 1 3’ 3 3 KE x BA xx KOT x/16 3’ 3 3 x x KOT x + B A x/ KO

82 Kényszer oldás A 16” késleltetés kezdődik. (KOT lámpa villog.) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E + KE x KOT MELI 3’ MELI 16” x A B

83 Kényszer oldás A 16” késleltetés lejár. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E + KE x KOT MELI 3’ MELI 16” x A B

84 Kényszer oldás A 16” késleltetés lejár, x/16 meghúz. (Közben a nyomógombok föl lettek engedve.) x tart. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E 3’ 1 3’ 2 3’ 3 3 3’ 1 3’ 3 3 KE x BA xx KOT x/16 3’ 3 3 x x KOT x + B A x/ KO

85 Kényszer oldás x tartásának időtartamára a művi oldás hatásos. A Kiz visszahúzatást mindig ide kell kötni, hogy ne függjön a lezárók állapotától (különben a JM! szakaszon megálló, majd visszatoló szerelvény után a következő vonatot KO használata után is ki kell Hívó-zni). Rétlaki Győző: D-55 állomás_E KE +KO KOT x x/16 KOT B x

86 Kényszer oldás Működés: A vonat „közel” van, legalább B ejt (a rajzon A is ejt) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E 3’ 1 3’ 2 3’ 3 3 3’ 1 3’ 3 3 KE x BA xx KOT x/16 3’ 3 3 x x KOT x + B A x/ KO

87 Kényszer oldás A kezeléskor meghúz a KO és a jelzőhöz tartozó gombjelfogó. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E 3’ 1 3’ 2 3’ 3 3 3’ 1 3’ 3 3 KE x BA xx KOT x/16 3’ 3 3 x x KOT x + B A x/ KO

88 Kényszer oldás Meghúz x (a jelzőhöz tartozó KO jelfogó). Tartó még nincs, a gombokat a KOT lámpa kigyulladásáig kell nyomni. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E 3’ 1 3’ 2 3’ 3 3 3’ 1 3’ 3 3 KE x BA xx KOT x/16 3’ 3 3 x x KOT x + B A x/ KO

89 Kényszer oldás Meghúz KOT és kigyújtja a lámpát, valamint x-nek tartót zár. A KOT lámpa folyamatos fénnyel világít. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E 3’ 1 3’ 2 3’ 3 3 3’ 1 3’ 3 3 KE x BA xx KOT x/16 3’ 3 3 x x KOT x + B A x/ KO

90 Kényszer oldás A nyomógombokat fel lehet engedni. Az időzítés a nyomógombok felengedésekor kezdődik. KOT tart. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E 3’ 1 3’ 2 3’ 3 3 3’ 1 3’ 3 3 KE x BA xx KOT x/16 3’ 3 3 x x KOT x + B A x/ KO

91 Kényszer oldás A 3’ késleltetés kezdődik, az időzítő 3-as jelfogója meghúz. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E + KE x KOT MELI 3’ MELI 16” x A B

92 Kényszer oldás KOT tartója az időzítő 3-as jelfogójának meghúzásakor záródik. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E 3’ 1 3’ 2 3’ 3 3 3’ 1 3’ 3 3 KE x BA xx KOT x/16 3’ 3 3 x x KOT x + B A x/ KO

93 Kényszer oldás A 3’ késleltetés lejár, az időzítő 1-es és 2-es jelfogója is meghúz. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E + KE x KOT MELI 3’ MELI 16” x A B

94 Kényszer oldás Az időzítő 1-es és 2-es jelfogóinak érintői átváltanak. KOT tart. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E 3’ 1 3’ 2 3’ 3 3 3’ 1 3’ 3 3 KE x BA xx KOT x/16 3’ 3 3 x x KOT x + B A x/ KO

95 Kényszer oldás KO meghúz. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E 3’ 1 3’ 2 3’ 3 3 3’ 1 3’ 3 3 KE x BA xx KOT x/16 3’ 3 3 x x KOT x + B A x/ KO

96 Kényszer oldás KOT tartásának időtartamára a művi oldás hatásos. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E KE +KO KOT x x/16 KOT B x

97 Kényszer oldás Ha KOT időzítése lejár és elejt, az időzítő táplálása megszűnik. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E + KE x KOT MELI 3’ MELI 16” x A B

98 Kényszer oldás x tartója lekapcsolódik. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E 3’ 1 3’ 2 3’ 3 3 3’ 1 3’ 3 3 KE x BA xx KOT x/16 3’ 3 3 x x KOT x + B A x/ KO

99 Kényszer oldás KO vége. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E KE +KO KOT x x/16 KOT B x

100 Kényszeroldás (visszajelentés) Alaphelyzet: a visszajelentő lámpa sötét. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E ~vill. x KOT

101 Kényszeroldás (visszajelentés) „Időzítés nélküli” KO esetén: a visszajelentő lámpa villog. (A nyomógombokat föl lehet engedni. Az időzítés - 16” - a gombok lenyomásakor indul.) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E ~vill. x KOT

102 Kényszeroldás (visszajelentés) „Időzített” KO esetén: a visszajelentő lámpa folyamatosan világít. (A nyomógombokat föl lehet engedni. Az időzítés - 3’ - a gombok fölengedésekor indul.) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E ~vill. x KOT

103 Fényellenőrző ismétlők Mi miért került ide? Rétlaki Győző: D-55 állomás_E + V PVPV S1ZS1Z V/PVS2S2 S1ZS1ZS2S2 S1ZS1Z +++ S2S2 S2S2 Bejárati jelző fényellenőrző ismétlő jelfogók áramköre (ÜM egység)

104 Fényellenőrző ismétlők 1. Ha a S 1 Z fényellenőrző tartója nem tökéletes, az ismétlő ne ugráljon. (A vonali áramkör ne legyen szaggatott táplálású.) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E + V PVPV S1ZS1Z V/PVS2S2 S1ZS1ZS2S2 S1ZS1Z +++ S2S2 S2S2

105 Fényellenőrző ismétlők 1a. Állomási hálózatkimaradás esetén a térköz a táplálásváltást ne vegye észre. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E + V PVPV S1ZS1Z V/PVS2S2 S1ZS1ZS2S2 S1ZS1Z +++ S2S2 S2S2

106 Fényellenőrző ismétlők 2. Ha egy fénnyel van bejárat és kimarad a hálózat, ne okozzon sarkítás változást, hogy a PV jelfogó húz a leggyorsabban vissza. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E + V PVPV S1ZS1Z V/PVS2S2 S1ZS1ZS2S2 S1ZS1Z +++ S2S2 S2S2

107 Fényellenőrző ismétlők 3. Ha emelt sebességű állomási sorompó miatt a második sárga akkor alszik ki, amikor a térközbe a villogási szünet megy ki, legyen egy rövid fix sárga sarkítás, hogy ne legyen blokkzavar. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E + V PVPV S1ZS1Z V/PVS2S2 S1ZS1ZS2S2 S1ZS1Z +++ S2S2 S2S2

108 Vonali sorompó állomási indítása A MELI-02 nem biztonsági időzítő, ezért itt is duplázott módon van beépítve. Időzítő táplálás: 24V= Időzítők alapállás vizsgálata: új jelfogóval. A jelfogó ejtőképességének ellenőrzése a kezdő - cél áramkörben történik. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E J +24V=++ J R R

109 Vonali sorompó állomási indítása Kijárat állításakor a célretesz elejt. Az időzítők indulnak, alapállásuk ellenőrzése. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E J +24V=++ J R R

110 Vonali sorompó állomási indítása Az időzítők lejárnak. Alapállás vizsgáló tart. Szinkron időzítés! Rétlaki Győző: D-55 állomás_E J +24V=++ J R R

111 Vonali sorompó állomási indítása J meghúz (függés: 2310) és tartót zár. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E J +24V=++ J R R

112 Vonali sorompó állomási indítása J (függés: 2310) tart. A vizsgáló jelfogó visszaejt. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E J +24V=++ J R R

113 Vonali sorompó állomási indítása (egyidejű időzítések) Állomási és állomási indítású vonali sorompó időzítéseinek „párhuzamos” kapcsolása. Az állomási indítású vonali sorompó időzítése helyből induló vonatnál csak a második lezárás megtörténte (és az állomási sorompó időzítésé- nek lejárta) után indul. Azért, hogy ez a két időzítés egyszerre induljon, műkapcsolás kell. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

114 Vonali sorompó állomási indítása (egyidejű időzítések) Alaphelyzet: célretesz és vonali ismétlőzár áramkörök Rétlaki Győző: D-55 állomás_E R ++ R +++ R AS + R R

115 Vonali sorompó állomási indítása (egyidejű időzítések) Időzítések egyszerre indulnak, ha a sorompó indító jelfogóval elejtetik a célreteszt. A célretesz pót indítja a vonali sorompó időzítését. (0008B-A-101 2/2b) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E + R + R + + R R

116 Ejtőképesség ellenőrzés A D-55-nél korábbi berendezések az ismétlőzár jelfogó áramkörében ellenőrizték a többi jelfogó ejtőképességét - az ismétlőzár meghúzató ágában. Ez az ellenőrzés a menet (oldás) után történt. A D-55 berendezés ezt az ellenőrzést a kezdő - cél jelfogók áramkörében végzi a menetbeállítás kezdeti szakaszában (gyakorlatilag a függőségek vizsgálata és a menet lebonyolódása előtt). Amennyiben egy jelfogó ejtésvizsgálata működés után is szükséges (pl. sorompó indító), úgy azt a rá jellemző helyen (általában a soron következő áramkörben) kell elvégezni. (ld. 309) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

117 Ejtőképesség ellenőrzés A kezdő - cél áramkörben megkülönböztetünk: start, illetve cél specifikus ellenőrzéseket (ezek csak egy adott jelzőhöz, irányhoz tartozók); Példa: fényellenőrző jelfogók ejtésvizsgálata. közbenső áramköri rácsban végzett ellenőrzéseket (ezek általában valamely - a vágányhálózat adott részén elhelyezkedő - elemhez tartozó jelfogók). Példa: sorompó indító jelfogó ejtésvizsgálata. A második esetben - ha az ellenőrzésre rövidebb ideig van lehetőség, mint ahogy a kezdő - cél szétkapcsolódik - közbenső áthidalásra van szükség. Példa: sorompó indító jelfogó. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

118 Ejtőképesség ellenőrzés Kezdő - cél áramkörben a bejárati jelző kezdő ágában (a kezdő tartó áthidalja): új elem nincs. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

119 Ejtőképesség ellenőrzés Kezdő - cél áramkörben a bejárati jelző cél ágában (a cél tartó áthidalja): Állomási indítású vonali sorompóval kapcsolatos elemek: időzítők és az azokat vizsgáló jelfogó alapállása. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E

120 Ejtőképesség ellenőrzés Kezdő - cél áramkörben a bejárati jelző közös ágában (a tartó még áthidalja): Állomásvégi A és B, SK MATÜA K jelfogója Rétlaki Győző: D-55 állomás_E A B SK x x K

121 Ejtőképesség ellenőrzés Kezdő - cél áramkörben a kijárati jelző közös ágában (a tartó még áthidalja): Jelfeladással kapcsolatos: C1, LK, X h, X r jelfogók Rétlaki Győző: D-55 állomás_E X X C1 LK

122 Ejtőképesség ellenőrzés Kezdő - cél áramkörben a kijárati jelző cél ágában (a tartó még áthidalja): Túlvégi jelfeladással kapcsolatos: (C1,) LK jelfogók (Akkor működnek, ha a célként vizsgált kijárati jelző start lesz.) Kijárati jelző első vezér hidalja át. (Ha előbb van kijárat kezelve, mint bejárat, lehessen bejárat is) Rétlaki Győző: D-55 állomás_E C1 LK

123 Ejtőképesség ellenőrzés Kezdő - cél áramkörben a kijárati jelző start ágában (a tartó még áthidalja): SK Rétlaki Győző: D-55 állomás_E SK

124 Ejtőképesség ellenőrzés Kezdő - cél áramkörben a bejárati jelzőnél (a tartó nem hidalja át): Művi oldás jelfogói (amelyeket „menet közben” nem elég ellenőrizni). Rétlaki Győző: D-55 állomás_E x KOT x/16

125 Ejtőképesség ellenőrzés Kezdő - cél áramkörben az áramköri rácsban (a tartó nem hidalja át, önálló zárásról kell gondoskodni a legkorábbi működés előtt): állomási sorompó A, B, Bpót, indító, Srx1 jelfogók áthidal: azonos szigetelt szakasz első lezárója Rétlaki Győző: D-55 állomás_E A B B 1

126 Ejtőképesség ellenőrzés (Oldás áramkörében) A sorompó A, B jelfogói a szigetelt szakaszhoz tartozó oldó áramkörben. Rétlaki Győző: Állomási sorompó A B T CSTE

127 Ejtőképesség ellenőrzés (Oldás áramköre) Az állomásvég A, B jelfogói az első, lezáróval rendelkező szigetelt szakaszhoz tartozó oldó áramkörben. Rétlaki Győző: Állomási sorompó A B

128 Ejtőképesség ellenőrzés Nem számít ejtőképesség vizsgálatnak, ha egy jelfogó ejtett állapotában záró érintkezője funkcionálisan van az áramkörben. Példa: művi oldás jelfogóinak ejtve záró érintkezői a második jelzővezérlő jelfogók áramkörében. Rétlaki Győző: Állomási sorompó


Letölteni ppt "Emelt sebesség D-55 állomási áramkörök Rétlaki Győző TEB Központ."

Hasonló előadás


Google Hirdetések