Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az idő, az időjárás és az éghajlat fogalmak tartalmi alapozása és oktatásuk módszertana.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az idő, az időjárás és az éghajlat fogalmak tartalmi alapozása és oktatásuk módszertana."— Előadás másolata:

1 Az idő, az időjárás és az éghajlat fogalmak tartalmi alapozása és oktatásuk módszertana

2 Az idő A légkör pillanatnyi fizikai állapota egy adott helyen. Folyamatosan változik. Fő jellemzői: Napsugárzás, Levegő hőmérséklete, Légnyomás, Szél, Levegő páratartalma, Felhőzet, Csapadék.

3 Az időjárás A légkör fizikai állapotjellemzőinek alakulása egy vagy néhány nap alatt. Fő jellemzői: Napsugárzás, Levegő hőmérséklete, Légnyomás, Szél, Levegő páratartalma, Felhőzet, Csapadék.

4 Az éghajlat Valamely földrajzi hely időjárási rendszere. Az éghajlati jellemzők alakulása hosszabb időszakon keresztül: több év, illetve évtized alatt. Nem egyszerűen csak az időjárási elemek átlagértékei jellemzik, hanem azok változásai, tendenciái, a szélsőségek nagysága és azok gyakorisága.

5 Az időjárási elemek oktatása Az alsó tagozatban az egyes évszakokban megfigyeltetjük a rájuk jellemző: Napsugárzást, Hőmérsékletet, Szelet, Felhőzetet, Csapadékformákat.

6 A megismerő módszerek jól alkalmazhatók az elemi meteorológiai ismeretek elsajátításában: megfigyelés, összehasonlítás, viszonyítás, becslés, mérés, kísérlet. Az időjárási elemek oktatása 2.

7 A napsugárzás oktatásakor a következőket figyeltetjük meg: A napsugárzás erősségének változása (napi és évszakos ciklus). A napsugárzás időtartamának változása évszakok szerint. A napsugárzás melegítő hatása függ a napsugarak hajlásszögétől, a felszín színétől és anyagától. A levegő felmelegedésének folyamata. Az üvegházhatás. Az időjárási elemek oktatása 3.

8 A levegő hőmérsékletének tanulmányozása. A mérés módszertana. Hőmérők és hőmérsékleti skálák. A hőmérséklet mérésének időpontja. Napi, havi és évi középhőmérséklet számítása. Összefüggés a napsugárzás, a levegő hőmérséklete és az élőlények élettevékenysége között. Az időjárási elemek oktatása 4.

9 A levegő mozgásai és azok következményei. A levegő mozgása lehet: Függőleges Vízszintes > szél. A levegő mozgásainak mozgatórugói. A szél keletkezése és jellemzői: – Iránya. Szelek elnevezése. – Erőssége. > Beaufort-skála Az időjárási elemek oktatása 5.

10 A Beaufort-skála A szél erősségének szemléletes bemutatására szolgál. Az iskolákban leegyszerűsített változatát használjuk: – 0 szélcsend, a füst egyenesen száll fel – 3 gyenge szél, a fák könnyű gallyait megmozgatja – 5 erős szél, a fák ágait is megmozgatja – 8 szélvihar, a nagy fákat meghajlítja Alkalmazását rajzokkal segíthetjük, gyakoroljuk.

11 A csapadék keletkezése és formái. A természetben történő megfigyeltetés nagyon lényeges. Az egyes csapadékfajták keletezését kísérletekkel lehet bemutatni. A megfigyeléseket az időjárási naptárban rögzítsük. Itt jeleket használunk az egyes csapadékfajták dokumentálására. Az időjárási elemek oktatása 6.

12 Időjárási naptár DátumÓraFelhőzetHőmérséklet o CSzélCsapadék Fátyolfelhő120Harmat 13Gomolyfelhő Esőfelhő143Eső Esőfelhő130Eső

13 Az éghajlat fogalmának oktatása 1. Az éghajlat tanítása során a tanulóknak be kell mutatni az éghajlat alakító tényezőket: A napsugárzás nagyságát befolyásolók. – Besugárzás – Földrajzi szélesség – A légkör átlátszósága, vízgőztartalma, felhőzet A földfelszín energiaforgalmát befolyásolja: – A felszín színe. – A felszín anyaga. – A felszín borítottsága. Anyag- és energiaáthelyeződések: – Szelek és légáramlatok, – Tengeráramlások – Domborzati tényezők. – Emberi (antropogén) hatások.

14 Az éghajlat fogalmának kialakítása során tudatosítani kell a tanulókkal: egy hely éghajlatát a hosszabb távon tapasztalt időjárások együttese alakítja ki és jellemzi. Az évtizedek során végzett megfigyelések, mérések adatai alapján lehet egy terület éghajlatának jellemzőit megfogalmazni. Tematikus térképeket és grafikonokat használunk: – Napsütéstartam – Levegő hőmérséklete – Csapadék fajtái és mennyisége. Az éghajlat fogalmának oktatása 2.

15 Egy-egy táj esetében a makroklimatikus viszonyokat mutatjuk be. Arra alkalmas osztályoknál tárgyalhatjuk a mikroklímát és annak kialakító tényezőit. Hazánk nagy tájainak alakításakor a különböző tájak makroklímáját összehasonlítjuk és keressük a különbségek okait. Az összehasonlításhoz a tanulókkal gyakoroltatni kell a logikai térképolvasást. 4. osztályban már lehet internetes oldalakat is bemutatni. Az éghajlat fogalmának oktatása 3.

16 Fontosabb honlapok az idő és időjárás, valamint az éghajlat oktatásához

17 Műholdfelvétel Európáról

18 Komplex időkép 1.

19 Időjárás előrejelzés 1.

20 Időjárás előrejelzés 2.

21 Időjárás előrejelzés 3.

22 Időjárás előrejelzés 4.

23 Időjárás előrejelzés 5.

24 24 órás csapadéktérkép

25 Légnyomástérkép

26 Az éjszakai és nappali föld félgömb

27 Napi maximumhőmérséklet

28 Napi minumumhőmérséklet

29 Pillanatnyi időkép

30 Komplex időkép


Letölteni ppt "Az idő, az időjárás és az éghajlat fogalmak tartalmi alapozása és oktatásuk módszertana."

Hasonló előadás


Google Hirdetések