Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Rejtélyes hibák 2 Rétlaki Győző TEB Központ. Választék 1.Térközi foglaltság a vonat előtt 2.TM! Menetirány váltásakor 3.A vágányúti blokk zárásakor oldódik.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Rejtélyes hibák 2 Rétlaki Győző TEB Központ. Választék 1.Térközi foglaltság a vonat előtt 2.TM! Menetirány váltásakor 3.A vágányúti blokk zárásakor oldódik."— Előadás másolata:

1 Rejtélyes hibák 2 Rétlaki Győző TEB Központ

2 Választék 1.Térközi foglaltság a vonat előtt 2.TM! Menetirány váltásakor 3.A vágányúti blokk zárásakor oldódik a jelzőblokk 4.Emelt sebességű KO nem működik 5.Villogó sárga után vörös a térközben 6.Megfordul a menetirány a vonat alatt 7.Vonali sorompó visszajelentés 8.Nem látszik a vonat a térközben

3 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Térközi foglaltság a vonat előtt Alaphelyzet: ― 75 Hz-es vonali szigeteltsín (térköz) ― előjelzős térköz ― a gyorsvonatoknál nem, személyvonatoknál esetleg

4 Rétlaki Győző: Rejtélyes hibák 2 A nem üzemszerű működés Jön a vonat, szabad a jelző.

5 Rétlaki Győző: Rejtélyes hibák 2 A nem üzemszerű működés A vonat közelebb ér, a jelző vörösre vált.

6 Rétlaki Győző: Rejtélyes hibák 2 A nem üzemszerű működés A közeledő vonat előtt a vevőjelfogó elejt, miközben a sínjel és referencia jel is látszólag megvan.

7 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Térközi foglaltság a vonat előtt Belátható: ― a sínáramkör adóoldali üresjárási árama (I 1ü ) kisebb a rövidzárásinál (I 1r ) ― a vonat közeledtére az áramerősség nő

8 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Térközi foglaltság a vonat előtt Feltételezés: ― az elektronikus kapcsoló elem veszteségi ellenállása az áramerősség növekedésével csökken, ha az elem hibás

9 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Térközi foglaltság a vonat előtt Következmény: az elektronikus vevő úgy érzi, hogy a referencia jel folyamatossá válik a folyamatos referencia jel 18s múlva foglaltságot eredményez a hibát előidéző áramerősség kb. 300 mA.

10 TM! Menetirány váltásakor Rétlaki Győző: Földelési rendszer TM! Menetirány váltásakor A jelenség: ― a menetirány kijáratra fordulásakor az első térközben blokkzavar marad. ― kétvágányú pálya másik vágányán a térközjelző vörös lesz. (Dominó-70 térközcsatlakozás esetén)

11 TM! Menetirány váltásakor Rétlaki Győző: Földelési rendszer TM! Menetirány váltásakor A jelenség oka: ― a térközszekrényben a TM! jelfogó meghúz

12 TM! Menetirány váltásakor Rétlaki Győző: Földelési rendszer TM! Menetirány váltásakor Következmény: ― a másik vágányon a vörös térközjelző a közlekedő vonat előtt nem vált vissza ― az irány megfordulása után térközzavar maradhat (az Mpót késleltetésétől függően)

13 TM! Menetirány váltásakor Rétlaki Győző: Földelési rendszer TM! Menetirány váltásakor A jelenség miértje: ― a vonali áramkör átmeneti állapotában (a térközben már fordult a menetirány, az állomásvégen még nem és lehetnek az első szakaszban sorompók is) az állomási T1 és a szekrényi TM! csévéi sorosan kapcsolódnak.

14 TM! Menetirány váltásakor Rétlaki Győző: Földelési rendszer TM! Menetirány váltásakor A jelenség méretezése (D55): A soros csévék: T1 U 12 k Ω TM! SS 3750Ω, me TM! Gerjesztési igény: 270 AM Kialakuló áram max. 0,006A Gerjesztettség: 113 AM 42%

15 TM! Menetirány váltásakor Rétlaki Győző: Földelési rendszer TM! Menetirány váltásakor A jelenség méretezése (D70): A soros csévék: T Ω TM! SS 3750Ω, me TM! Gerjesztési igény: 270 AM Kialakuló áram max. 0,0136A Gerjesztettség: 252 AM 94% MEGHÚZHAT!

16 TM! Menetirány váltásakor Rétlaki Győző: Földelési rendszer TM! Menetirány váltásakor A jelenség méretezése (SIMIS IS - Cegléd): A soros csévék: T Ω TM! SS 3750Ω, me TM! Gerjesztési igény: 270 AM Kialakuló áram max. 0,0101A Gerjesztettség: 187 AM 70% Meghúzási határ alatt van.

17 TM! Menetirány váltásakor Rétlaki Győző: Földelési rendszer TM! Menetirány váltásakor A nem túl elegáns megoldás: I TM 1,5 kΩ 10W Siófok – Zamárdi-felső között a TM! jelfogók úgy vannak méretezve, hogy az átmeneti állapotban ne tudjanak meghúzni.

18 Rétlaki Győző: Földelési rendszer A vágányúti blokk lezárásakor oldódik a jelzőblokk Az állítóközpontban a váltókezelő már a vágányút kicsöngetése előtt elfektette a kallantyút. A vágányút kicsöngetésével egyidőben zárja a vágányutat. A villamos védőkapcsolás nem körültekintő tervezése miatt a benyomott csengő érintőn és az induktor egyenáramú keféjén át záródik az áramkör.

19 Rétlaki Győző: Földelési rendszer A vágányúti blokk lezárásakor oldódik a jelzőblokk A vizsgálat megállapítása: a tervezési hiba miatt a szükséges érintkezők a blokkelemekről hiányoznak.

20 Rétlaki Győző: Földelési rendszer A vágányúti blokk lezárásakor oldódik a jelzőblokk Az induktorfigyelő jelfogó áramköre: I I Vá Vt Eá II VáEá II Vt4Vt3Vt 2,1

21 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Emelt sebességű állomáson nem működik a nem oldódott közbenső váltó kényszeroldása Az A – B jelfogós közelítés érzékelésben azokon a helyeken, ahol emelt sebességű állomási sorompó is van (1-es vonal), gyakorlatilag nincs olyan, hogy a vonat „messze” van (mert addig nincs jelzőkezelés). A kényszeroldó áramkör ugyanúgy épül fel, mint ahol az A és B jelfogók kiválaszthatják a KO időzítés bekapcsolását vagy elhagyását.

22 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Emelt sebességű állomáson nem működik a nem oldódott közbenső váltó kényszeroldása A nem szándékolt áramköri ág: B állomásvég B 1.váltó Első váltó oldódott KO felhúzatja a B-t

23 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Emelt sebességű állomáson nem működik a nem oldódott közbenső váltó kényszeroldása A meghúzó B jelfogó miatt a KOT nem tud működni, ezért az oldás elmarad.

24 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Emelt sebességű állomáson nem működik a nem oldódott közbenső váltó kényszeroldása Az ideiglenes megoldás: B állomásvég B 1.váltó Az áramút fixálása.

25 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Villogó sárga után vörös a térközben Amennyiben a bejárati jelzőn a Szabad fények váltása közben az alsó sárga lekapcsolódik. Az alsó sárga a térköz felé szaggatott sárga sarkítást kapcsol. Amennyiben a váltás a sötét félperiódusban történik, a sárga és a zöld vezérek nem tudnak meghúzni (blokkfeltétel: meghúzás csak a sárga sarkításról).

26 Az alapáramkör szerinti megoldás: 3. Ha emelt sebességű állomási sorompó miatt a második sárga akkor alszik ki, amikor a térköz felé a villogási szünet megy ki, legyen egy rövid fix sárga sarkítás, hogy ne legyen blokkzavar. Rétlaki Győző: D-55 állomás_E + S2S2 S2S2 + V PVPV S1ZS1Z V/PVS2S2 S1ZS1ZS2S2 S1ZS1Z ++

27 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Az alapáramkör szerinti megoldás: Emelt sebességű D55 alapáramkör / D70 alapáramkör 360MN

28 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Megfordul a menetirány a vonat alatt Az SJP egység „c” módosítása után /1987. Ha a beépített egység közelében az 1-es térközi jelleg megszakad

29 (7)11.9 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Megfordul a menetirány a vonat alatt (2) 6.4 m1 3 2 (1) 5151 S152 m2 3 2 (2) 6151 S152 (8) M2 (8) M2 (8) M2 (2)6.1 2 m2 1 (7) M1 (7) M1 2 1 (1) m1 1 2 m2 1 (1)5.1 2 m1 1 (5) 95(3) 93(4) 94(2) 92 (1) 91 Az egység módosított rajzrészlete: Jelfogón érintő fordítás: 4/1-ről 3/2-re. Pótsúly: 24g !!!

30 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Megfordul a menetirány a vonat alatt m2 m1m2 M1 Sorompó 1 m1m2 m1m2m1m2 M2 M1 Térköz M1 szakadás 3

31 Rétlaki Győző: Földelési rendszer A vonali sorompó kézi lezárt állapotban is vonat általi lezárást mutat Elektronikus „v mágnes” beépítése után. A fogalmak előállítása: tv r t v r t v

32 Rétlaki Győző: Földelési rendszer A vonali sorompó kézi lezárt állapotban is vonat általi lezárást mutat A jelenség magyarázata: I (mA) r tv r 0,1 r 0,3 20 mA 25 mA 75 mA 80 mA r tv K 510 Ω 4000 Ω Az elektronika nyugalmi árama

33 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Nem látszik a vonat a térközben A kétsínszálas sínáramkör addig érzékelheti a söntöt, amíg a sínfolytonosság megvan.

34 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Nem látszik a vonat a térközben A vágányfojtó transzformátorok között zárt áramkör alakul ki.

35 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Nem látszik a vonat a térközben A vágányfojtó transzformátorok között zárt áramkör alakul ki. A vágányfojtó transzformátorok középkivezetése földpont.

36 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Nem látszik a vonat a térközben Ha eltörik a sín, a zárt rendszer felbomlik. Az áram új utakat keres … és talál …

37 Rétlaki Győző: Földelési rendszer Miért nem okoz minden síntörés sönthibát? A sín hosszanti ellenállása hozzáadódik a tengelysönthöz. Amíg ez elég, addig nincs foglaltság.


Letölteni ppt "Rejtélyes hibák 2 Rétlaki Győző TEB Központ. Választék 1.Térközi foglaltság a vonat előtt 2.TM! Menetirány váltásakor 3.A vágányúti blokk zárásakor oldódik."

Hasonló előadás


Google Hirdetések