Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

IFJÚSÁGI KÖZÖSSÉGEK LÉTREHOZÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI A FALVAKBAN Készítette: Pencz Violetta Becsehely Község Közművelődési és Kulturális Fejlődéséért Alapítvány.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "IFJÚSÁGI KÖZÖSSÉGEK LÉTREHOZÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI A FALVAKBAN Készítette: Pencz Violetta Becsehely Község Közművelődési és Kulturális Fejlődéséért Alapítvány."— Előadás másolata:

1 IFJÚSÁGI KÖZÖSSÉGEK LÉTREHOZÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI A FALVAKBAN Készítette: Pencz Violetta Becsehely Község Közművelődési és Kulturális Fejlődéséért Alapítvány Becsehely, április 23.

2 Tanultátok-e a számokat? Bizony számok az emberek is, Mintha sok 1-es volna az irkában. Hanem ezek maguk számolódnak és csudálkozik módfölött az irka, hogy mindegyik csak magára gondol, különb akar lenni a többinél s oktalanul külön hatványozódik, pedig csinálhatja a végtelenségig, az 1 ilyformán mind 1 marad és nem szoroz az 1 és nem is oszt. Vegyetek erőt magatokon és legelőször is a legegyszerűbb dologhoz lássatok – adódjatok össze, hogy roppant módon felnövekedvén, az istent is, aki végtelenség valahogyan megközelítsétek. József Attila: A számokról

3 KÖZÖSSÉG: - kifejezhet embercsoportot; - lokalitást(helyi vagy faluközösség); - közös alkotást(közösségi színház); -érzést, szándékot,képességet az együttműködésre; - gazdálkodási formát; - azonos eszmék, célok, azonos értékrend vállalását; - etnikai és kulturális értékekhez való tartozást; - nemzeti–állami–politikai együvé tartozást;

4 Fontos ismérvei: -„ mi” tudat - kooperáció képessége - nyílt, tiszta kommunikáció - közös értékrend - egymás segítése - felelősségvállalás egymásért - közös és szabadon meghatározott tartalmú cselekvések - csoportból fejlődik ki (magasabb szint)

5 Az ifjúsági közösségfejlesztés céljai: A fiatalok önbizalmának erősítése, cselekvési kedvük növelése, a közösség/település iránti felelősségérzet kialakítása, közösségeik önszerveződésének elősegítése és érdekeik nyilvános megjelenítése. Az ifjúsági közösségfejlesztés révén a fiatalok képesek lesznek bekapcsolódni a település életébe, a helyi kérdések alakításába, amely valódi részvételhez vezet.

6 MIÉRT VAN SZÜKSÉG KÖZÖSSÉG- FEJLESZTÉSRE?

7 -A falvakból a fiatalok a középiskola elkezdésével a városokba áramlanak - A szakmát tanulók, a felsőfokú tanulmányokat folytatók nagy része jövőjét a városokban, vagy rosszabb esetben külföldön képzeli el. - A kisebb települések infrastruktúrája (munkahelyek, szolgáltatások, szórakozási lehetőségek) többnyire nem elégíti ki az ifjúság igényeit. - Növelni kell a falu népességmegtartó erejét.

8 - a gazdasági növekedés nem fogja megoldani a helyi közösségek problémáit, hanem még fokozza is a környezeti problémákat, a szegénységet, az emberek egymás elleni kijátszottságát. -a fejlődés nem a javakkal kezdődik, hanem az emberekkel, az emberek tanultságával, szervezettségével és fegyelmével - a falvak fennmaradása jelentősen függ a népesség összetételétől

9 -a kicsi, a hagyományokhoz, a tapasztalatokhoz kapcsolódó helyi és lehetőleg közösségi megoldásoknak van igazi megtartó ereje, amelyekben megjelenik az önszerveződés és az önsegítés, s amelyekhez szükséges a korábbi tudások továbbfejlesztése, a művelődés, a nyitott gondolkodás és a cselekvő életforma = ALULRÓL JÖVŐ KEZDEMÉNYEZÉS

10 - Y ; Z nemzedék - csendes nemzedék - „Mamma hotel” nemzedék - a „net” generáció A mai ifjúság néhány jellemzője:

11 KIK SEGÍTHETNEK? HONNAN INDULJUNK EL? Kell egy cél Kell egy ösztönző közvetítő – aki(ami) felvállalja az irányítást Kell helyismeret Kellenek kapcsolatok Kellenek segítők Kell előzetes ismeret (iskolai csoportok)

12 A közösségfejlesztés során hét fázis figyelhető meg: 1.kapcsolatfelvétel, a résztvevők bevonása, cselekvő tényezők összegyűjtése; 2. a helyzet feltárása; 3. a közösség véleményének feltárása; 4. a feladatok megtervezése, cselekvési terv készítése 5. technikák elsajátítása, a közösségek megalakulása; 6. a közösség külső és belső kapcsolatainak aktivizálása, érdekérvényesítés; 7. a munka koordinálása, a folyamatok értékelése és a továbblépés tervezése.

13 BECSEHELYI PÉLDÁK: - Önkormányzat ( Közéleti klub) - IKSZT - Egyházközség - Önkéntes tűzoltók - Sportkör - Hölgyklub - Hegyközség Egyik sem kimondottan csak a fiataloké, de bármelyikben van helyük

14 Kimondottan ifjúsági szerveződés nálunk sincs Rendezvények látogatása jó alkalom a bevonásukra - Falunap - Szüreti fesztivál - Advent, Karácsony - Farsang - Községi ünnepélyek - IKSZT rendezvényei

15 Felhasznált irodalom: HALLGATÓ ÉVA – VERCSEG ILONA (2008): A közösségi munka szerepe a közösségi szolgáltatásokban Parola; 3. sz old VARGA A. TAMÁS –VERCSEG ILONA (1990): A közösségfejlesztés hazai sajátossága.i Kultúra és Közösség; 1. sz old. Márkus Dóra: Közösségfejlesztés – Szakdolgozat (PPKE) KOFE Fogalomtár Közösségfejlesztés: Módszertani segédlet Vass Andrea: Ifjúsági közösségfejlesztés

16 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "IFJÚSÁGI KÖZÖSSÉGEK LÉTREHOZÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI A FALVAKBAN Készítette: Pencz Violetta Becsehely Község Közművelődési és Kulturális Fejlődéséért Alapítvány."

Hasonló előadás


Google Hirdetések