Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BARANGOLÁS AZ ÁLLANDÓSÁG ÉS VÁLTOZÁS ÖSVÉNYEIN AZ OKTATÁSBAN Dr. Pais Ella Regina pszichológus TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BARANGOLÁS AZ ÁLLANDÓSÁG ÉS VÁLTOZÁS ÖSVÉNYEIN AZ OKTATÁSBAN Dr. Pais Ella Regina pszichológus TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1."— Előadás másolata:

1 BARANGOLÁS AZ ÁLLANDÓSÁG ÉS VÁLTOZÁS ÖSVÉNYEIN AZ OKTATÁSBAN Dr. Pais Ella Regina pszichológus TÁMOP B.2-13/1

2 MOTTÓ Figyelj a jelenre! Figyelj magadra! Figyelj másokra A nagy dolgok észrevétlenül lépnek az életedbe! Ne várd a csodát, ha nem úgy élsz, hogy minden pillanatodban a csoda lehetősége rejlik. Müller Péter

3 FIGYELJ A JELENRE! A rendszer leggyorsabban változó eleme Család szülők Oktatási intézmény tanárok Szervezetek A TANULÓ Z generáció

4 CÉL Generációs kihívásoknak való megfelelés vizsgálata, különös tekintettel a teljesítménymotiváció változásaira és a hatékonyabb együttműködésre.

5 PROBLÉMA KÖZELÍTÉS Kit tanítunk? Generációs kihívások az oktatásban Ki tanít? Tanári kompetenciák – kontra kiégés Hogyan tanítunk – tanítsunk? Mit tanítunk – tanítsunk?

6 ÁLLANDÓSÁG A HIT „Minden a képzelőerőnkön, az akaratunkon múlik és azon, van-e bennünk HIT. Amit hittel végzünk az sikerül. Mert hinni abban kell ami nincs, azért, hogy legyen.” Selvarajan Yesudian

7 ÁLLANDÓSÁG A HÁROM B Bizalom Évek kellenek a bizalom kiépítéséhez, de elég néhány másodperc a leromboláshoz Coelho P. Biztonság A biztonságot keresed? Légy te a biztonság... Popper Péter Beszélgetés Szótlanná tesz a holmikorésmennyiért. - Én beszélgetnék - Fodor Ákos

8 ÁLLANDÓSÁG A HÁROM E Erő Te magad vagy az az erő,amely életre hívja a történéseket-a jót,a rosszat egyaránt. Rajtad áll melyikre tartod magad érdemesnek… Rajtad múlik, bearanyozod a napjaidat, vagy feketére fested magad körül a világot. Tatiosz Elkötelezettség A mély elkötelezettség egy álom iránt nem jelent korlátokat és kényszert: felszabadít. Még egy bonyolult, kanyargós ösvény is elvezethet a célodhoz, ha végig mész rajta. Coelho P. Elfogadás Minden emberi kapcsolat az adás és az elfogadás képességén alapul. Popper P.

9 ÁLLANDÓSÁG A HÁROM T Tudás Minden jó azoknak jut, akik megszerzik a tudást. Coelho P. Tenniakarás Vészhelyzetben a tenni akarás lesz úrrá az elmén és a szíven, egy (….) késztetés, amely még a rosszul elsült akciót is többre tartja a tétlenségnél. Kooutz R.D. Türelem Nincs erősebb, mint ez a két harcos; a türelem meg az idő; ezek mindenre képesek. Tolsztoj L.

10 VÁLTOZÁS FIGYELJ MÁSOKRA! Generáció Típus Korszak

11 A Z GENERÁCIÓ ÜZENETEI AZ OKTATÁS SZÁMÁRA Okos, tehetséges generáció Nagyon gyakorlatias Információszerzésük élményalapú Problémákban gondolkodnak Legidősebb anyák gyermekei - helikopter szülő Tekintély - hierarchia elutasítás Virtuális identitás MOTIVÁLATLANSÁG– tanult tehetetlenség Céltalanság, kiúttalanság életérzése „E” világ gyermekei - bedrótozottság Időhiány az életükben – túl nagy terhek Nehéz megfelelés - magas heti óraterhelés Kudarcok - meg nem értettség

12 A TELJESÍTMÉNYMOTIVÁCIÓ A Z GENERÁCIÓ KÖRÉBEN Iskola típusNnÉrtékelhető % általános iskola felső tagozat ,6 szakiskola ,4 szakközépiskola ,9 gimnázium ,5 művészeti szakközépiskola494897,9 fiatalkorú börtönlakó392871, ,3 Mérési módszer - Levenson H. tesztje

13 A VIZSGÁLT FAKTOROK Kontroll A viselkedés és annak megerősítése közötti viszony, amely kompetencia megélésre épül. Külső kontroll attitűd: Hit abban, hogy az irányítás külső tényezőkben van, konformitás. Gyerekkortól szülői – környezeti hatásra alakul. Belső kontroll attitűd: Hit abban, hogy az irányítás a személy kezében van, autonómia, nonkonformitás. Szociális tapasztalat + szülői hatásra alakul. Fatalizmus: Kontrollba vetett hit elvesztése, tanult tehetetlenség állapota. Énhatékonyságra épül

14 KÜLSŐ BELSŐ KONTROLL ATTITŰD VIZSGÁLAT – ÁTLAG (M), SZÓRÁS (ST.D.)

15 ÁLTALÁNOS KÖZÉPISKOLA GIMNÁZIUM MŰVÉSZETI SZAKISKOLA FIATALKORÚ B. SŰRŰSÖDÉS VIZSGÁLAT ISKOLA TÍPUSONKÉNT

16 SŰRŰSÖDÉS VIZSGÁLATI EREDMÉNYEK ÁLTALÁNOS

17 SŰRŰSÖDÉS VIZSGÁLATI EREDMÉNYEK GIMNÁZIUM

18 SŰRŰSÖDÉS VIZSGÁLATI EREDMÉNYEK MŰVÉSZETI

19 SŰRŰSÖDÉS VIZSGÁLATI EREDMÉNYEK SZAKISKOLA

20 SŰRŰSÖDÉS VIZSGÁLATI EREDMÉNYEK FIATALKORÚ BÖRTÖNLAKÓ KÜLSŐBELSŐFATALIZMUS 1. (4 szomszéd) MA. 2. (4. szomszéd) A+.A

21 ELOSZLÁS VIZSGÁLAT Külső kontroll attitűd n: 878 Átlag: 23,5 Szórás: 5,163

22 ELOSZLÁS VIZSGÁLAT Belső kontroll attitűd N: 878 Átlag: 34,15 Szórás: 5,448

23 ELOSZLÁS VIZSGÁLAT Fatalizmus n: 878 Átlag: 23,96 Szórás: 5,76

24 KI TANÍT? - ELHELYEZKEDÉS A SZEMÉLYISÉGVONÁS MEZŐBEN Dominancia (Do) és az Önkontroll (Ök) skálák lehetséges kölcsönhatásai n=125 ítélkezés prekoncepció kritizálás énes motívumok zárkózottság szubmisszió közöny kötődési igény hiánya kooperativit ás szorongás egyetértés függőség kezdeményezés irányítást nem igényel környezet bevonása együttműködő készség ítélkezés prekoncepció kritizálás énes motívumok zárkózottság szubmisszió közöny kötődési igény hiánya Dominancia (Do) és az Önkontroll (Ök) skálák lehetséges kölcsönhatásai n=128 kezdeményezés irányítást nem igényel környezet bevonása együttműködő készség kooperativitás szorongás egyetértés függőség  között végzettek  5 éve pályán lévők

25 KI TANÍT? - ELHELYEZKEDÉS A SZEMÉLYISÉGVONÁS MEZŐBEN Nárcisztikus Önző Egocentrikus Ingerlékeny Zárkózott Érzékeny Sértődékeny Gátlástalan Megengedő Nehezen motiválható Nárcisztikus Önző Egocentrikus Ingerlékeny Zárkózott Érzékeny Sértődékeny Erősen büntető Gátlástalan Megengedő Nehezen motiválható Kiegyensúlyozott Stabil Határozott Jó empátiás készség Jutalmazó  között végzettek  5 éve pályán lévők

26 KI TANÍT? - ELHELYEZKEDÉS A SZEMÉLYISÉGVONÁS MEZŐBEN Visszafogott Türelmes Őszinte Szerény Félszeg Ambiciótlan Közönyös Megbízhatatlan Karrierista Önző Agresszív Megalkuvó  között végzettek  5 éve pályán lévők Kiegyensúlyozott Felelősségteljes Ambiciózus Hatékony Karrierista Önző Agresszív Megalkuvó Félszeg Ambiciótlan Közönyös Megbízhatatlan Visszafogott Türelmes Őszinte Szerény

27 TANÁRI KOMPETENCIA ÉRTÉKELÉS Szakmai tanárképzési folyamat végén heterogenitás a vizsgált kompetencia területeken Pályán lévők csoportja homogénebb Mindkét csoportra jellemző a szorongás, a fatalizmus, az előrejutás belső motivációjának hiánya, a motivációs struktúrában és a konfliktuskezelésben pedig a BÜNTETÉS preferálása erősebb A friss diplomások körében nagyobb a kreativitás, az intellektuális rugalmasság, de kapcsolataikban intoleránsabbak és agresszívebbek A pályán lévők határozottabb, magabiztosabb, felelősségteljesebb magatartást mutatnak, szociális intelligenciájuk jobb.

28 VÁLTOZÁS KOMPETENCIA KONTRA KIÉGÉS A jelenség A személy komplex lelki, mentális és fizikai erőforrásainak kiapadása, amelynek hátterében folyamatos, krónikus érzelmi megterhelés és stressz áll. erős megterhelés szabadságérzés hiánya kevés motiváció elégedetlenség romló munkahelyi kapcsolatok cél - ideál vesztés inkompetencia érzés mentális kimerülés reménytelenség negatív attitűdök Okok és következmények magánélet problémái Figyelj magadra!

29 LELKESEDÉS FRUSZTRÁCIÓ APÁTIA PSZICHOSZOMATIZÁCIÓ KIÉGÉS FÁZISAI Figyelj magadra!

30 TÜNETEK Pszichés ingerlékenység cinizmus negatív társas viszonyok labilitás önértékelési zavarok BÜNTETÉS, bosszú

31 KEZELÉSE Szervezeti és egyéni szinten történjen Fontos: diszkrepancia elkerülése a saját - és a környezet értékítélete i között. Okok feltárása Lehetséges problémák: kontroll hiánya visszajelzés hiánya megerősítés hiánya kevés jog, nagy felelősség extra igénybevétel adminisztratív terhek kicsi előrejutási lehetőség gyakori krízishelyzet pénzproblémák

32 KEZELÉSE A kiégés krízishelyzet, melyet egyedül nem lehet megoldani. Közelítés: személy és szervezet oldaláról Szükséges elemek: Támogató csoport Külső megerősítés Vezetők pozitív visszajelzése Szakmai támogatás Én hatékonyság erősítése Szervezeti szabadság növelése Önismeret

33 Ha sikeres akarsz lenni, a dolog nagyon egyszerű: Érts ahhoz, amit csinálsz. Szeresd, amit csinálsz. És higgy abban, amit csinálsz. Igen, ilyen egyszerű ez. Will Rogers ÁLLANDÓSÁG - VÁLTOZÁS

34 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "BARANGOLÁS AZ ÁLLANDÓSÁG ÉS VÁLTOZÁS ÖSVÉNYEIN AZ OKTATÁSBAN Dr. Pais Ella Regina pszichológus TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések