Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Berecz Antónia, Seebauer Gabriella

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Berecz Antónia, Seebauer Gabriella"— Előadás másolata:

1 Berecz Antónia, Seebauer Gabriella

2 „De én, én a semmiből egy új, más világot teremtettem. És ezzel a teljes napfogyatkozás, amely mind ez idáig az igazság után szomjazó szellemet teljes sötétségbe burkolta, véget ért, és megtevődött a legfontosabb lépés a tudomány haladása, a szellem kiművelése, valamint az emberi sors továbblendítésének előmozdítására.” Bolyai idézet értelmezés, Tóth Imre: Palimpszeszt, Typotex, 2001.

3 Élt: Hiperbolikus és abszolult geometria kidolgozása: Appendix megjelenése: Tan írása:

4

5 Nem metszők x távolság y párhuzamossági távolság k Paraszféra Hiperszféra Abszolút geometria Hiperbolikus geometria Elpattanás helye A ponttól. Modellezés alatt állandó. A

6 Cirkáló nyílással Köz-Üdv-Tan Abszolút Nincsenek párhuzamosok Paraszféra Euklideszi párhuzamos Hiperszféra Ultrapárhuzamos „(F– – tanban föl csak határ, és görbékért és egyenesekért is ! S– ben, abs.-ban ∫ alkalmazását – ugy minden–tan ki lesz merítve, mi kell, illő tanban.„ BJ79/1

7 Paraszféra értelmezése: „…minden oly tárgy mily „A” jegye. Mely tárgyakat egykor elmélek, illő p.o. val a megfelelő jegy-tárgyakat öszvekötni; s ily egyitéteket úgy következtetni, rendelni (egyi ür) hoszban (egyiben) vagy id(hossz)ban, mind elmében vannak.” Választott tárgy L vonal F felület Párhuzamos félegyenesek Választott tantárgy vetülete a parabolikus síkon Az L vonalon és az F felületen érvényes az euklideszi geom. Parabolikus felület k

8 Tetszőleges számú L vonal és F felület jelölhető meg a paraszférán. Érvényesek az euklideszi geometria axiómái és tételei. A tárgyak az idő és a hasonlósági tétel szabályai szerint transzformálhatók. A paraszférán a felületek mozaikolhatók. A paraszféra és az euklideszi geometria nem azonos. k

9 Élő kül-természet Isten Kozmosz Élővilág Társadalom Üdv- tan Mel- tan Múlt- tan Egy állandó Ellentmondásmentes szellemi szféra Ellentmondásmenteség mérésére alkalmas BJ geometriai rendszer Az emberiség tudásának megosztása Második természet Társadalom Szervezetek Családok Emberek

10 „…véleményem, sőt okos hitem, sőt meggyőződésem szerint [valamint valahogy tudó nem érezhet életje mozgásában, s nem akarhat (a tudásra nézve) egy élőlény sem] …a tudás az érzés és akarás (egy mozgással csak) mind e három egy a test állapotja által is.” A valóságról alkotott ítélet ellentmondásmentessége a modellező tudásától függ. „S ez viszont (de ha a tudás mozgás) úgy per se, pertinens! De így még neve: sincs a szellemnek. Szabad azonban ’tudó, érző, akaró’ szellemet érteni… s a test által (meg van határozva) tud, érez, és okos és mint vont kő esik a földre, vagy nyomja az alatti szert”.

11 Geometria Tud Érzez Akar Egy állandó Ellentmondásmentes szellemi szféra Az ember szellemi szférája Személyes környezet (MI) A modellező teste (ÉN) Az ember szellemi szférája Élő kül-természet (TI)

12 Bolyai János: Appendix, in. F. Bolyai, Tentamen, Marosvásárhely, 1832., Bolyai János: kézirati lapok, Magyar Tudományos Akadémia diatár. Benkő Samu szerk.: Bolyai János marosvásárhelyi kéziratai. I., Fogalmazványok a Tanhoz, illetőleg az Üdvtanhoz, Erdélyi Múzeum Egyesület, Kolozsvár, 2003.Bolyai János marosvásárhelyi kéziratai. I., Fogalmazványok a Tanhoz, illetőleg az Üdvtanhoz, Dr. Tóth Péter: A problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének módszertanaA problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének módszertana Seebauer Imre: Mit szimbolizál a konferencia emblémája? Szolnoki Tudományos Közlemények XV., Szolnok, 2011.Mit szimbolizál a konferencia emblémája? Dr. Szilassi Lajos: Euklidész, Bolyai és a tér - Háttérismeretek a hiperbolikus geometria Poncaré-féle körmodelljét bemutató BOLYAI.EXE számítógépi programhoz Euklidész, Bolyai és a tér - Háttérismeretek a hiperbolikus geometria Poncaré-féle körmodelljét bemutató BOLYAI.EXE számítógépi programhoz

13

14 Közösségi tudás Hogyan tanulunk? TUD AKAR ÉREZ G o n d o l k o d á s s z a b a d s á g a Saját akarat Elfogadja a közösségi akaratot Saját tudás ÉN ismeret Ahol a tudását használja Iskola Munkahely Családalapítás Vállalkozás Ahogyan saját magát megismeri (életvezetés) Mit akar megváltoztatni magán, az életén? Mit kell ehhez tudnia magáról? A tanítás által adott többlet Geometria Tudá s Érzés Aka r Egy, Egy,állandó Ellentmondásmentes szellemi szféra Az ember szellemi szférája Személyes környezet (MI) A modellező teste (ÉN) Az ember szellemi szférája Tapasztalati tudás, ahogyan tudok tanulni Tanult tudás Meggyőződés arról, mit tudok Egység, állandó

15 Eredmény Cél Hogyan tanítsunk? Múltban tanultak Tud-érez-akar Jövő tudása Akar-tud- érez Mit kell tudnia a tanárnak a tanulóról?  Jelenlegi tudása  Személyiségjegyei  Személyes környezete  Célfeladat definiálása  Eredmény definiálása Mi az, amit nem tud? Az ok, amiért nem tudja Gondolkodás szabadsága Saját akarat Elfogadja a közösségi akaratot TUD ÉREZ AKAR

16 Eredmény Cél Mi az, amit nem tud? Hogyan tanítsunk? Múltban tanultak Tud-Érez-Akar Jövő tudása Akar-Tud- Érez Cirkáló nyílás Az ok, amiért nem tudja

17 A megtanult tudás össztudásbeli helye Í Alsó tagozat Felső tagozat Középiskola Főiskola Az a terület, ahol éppen alkalmazni kell a tudást

18 A Bolyai gondolkozásra épült tanítás-tanulás módszertan Folyamatban lévő kutatási és az oktatásban való bevezetési területek: – Matematika oktatás: Vajda János Gimnázium Keszthely. Kutatás-fejlesztés szakmai tanára: Berkéné Várbíró Beáta mester matematika tanár. – Olasz szaknyelv oktatás: SchoolTv Program (e-learning keretrendszer). Alkalmazás bevezetése a nyelvi digitális oktatásba. Kutatás-fejlesztés szakmai tanára: Dávid Ilona olasz-francia szakos tanár. Módszertani oktatás és fejlesztés: – Transz-Formátor Ház Közhasznú Egyesületben Módszertani fejlesztő, oktató: Seebauer Gabriella. – Nyitott a kutatás fejlesztés, várjuk vállalkozó szellemű tanárok jelentkezését, akik másképpen szeretnének gondolkozni a tanítás-tanulásról. Rövidesen elkészül honlapunk, addig a honlapon vagy a lehet jelentkezni.www.schooltv.hu


Letölteni ppt "Berecz Antónia, Seebauer Gabriella"

Hasonló előadás


Google Hirdetések