Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat 2+1 - 1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat 2+1 - 1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon 1."— Előadás másolata:

1 Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon 1

2 3. A 2+1 sávos utak kialakításának geometriai paraméterei, jelzésrendszere (Keresztmetszeti kialakítás, átmeneti szakaszok, fizikai elválasztás) dr. Csorja Zsuzsanna és társai: Felméri Béla, Hóz Erzsébet, Jákli Zoltán, Dr. Koren Csaba, Püski Ottó, Tóthné Temesi Kinga, Siska Tamás Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

3 3.A 2+1 sávos utak kialakításának geometriai paraméterei, jelzésrendszere  A háromsávos út részei  A háromsávos út létesítésének általános feltételei  A háromsávos út jelzésrendszere 3 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

4 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember –1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Háromsávos út sémája

5 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon A háromsávos út részei 5 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

6 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon SZ.PARAMÉTEREK APAUF (2+1)F1 5 F2M 2×[2,3] (2+1)[2+2][1+1] 1 Megengedett sebesség (km/h) Tervezési sebesség (km/h) 2 legnagyobb (110) legkisebb Sávszámok irányonként és sávelrendezések ↓↓ǁ↑↑ ↓↓ǁ↑↓↓↑↑↓↑ 5 Sávszélesség (m)3,753,5 3,50-3,25ǁ 3,5 3,5 3,00 (2,75)[1] -3,25 6 Elkülönítés (osztósáv, osztósziget) 5,00 (3,60) ≥2,00 min. 1,50 min. dupla záróvonal, optikai elválasztás lehet -- (≥3,00 füves) 7 Üzemi sáv (m)3,00 - leállóöböl az 1 sávos közepén Padkaszélesség 1,0 2,50,stabilizált 2 sávnál 1,00; 1 sávnál 2,00 1,5 2,5 (ebből 2,0 stabilizált) 1,5 +1,00 (föld) teherbíró 9 Koronaszélesség (m) min. 26,6Min. 23,0 min. 14,75 min. 17,5min.12,0min. 7,0 10 Szolgáltatási szint (tervezési)BBB3B3 CCC 11 Burkolatszélesség (m)22,0min. 16,5min. 12,25min. 15min. 7,0Min. 4,0 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

7 A főúti keresztmetszet F (2+1) − Az egysávos és előzési sávos szakaszok 1-2,5 km-ként ismétlődnek, közöttük „nem kritikus váltási szakaszok” –szétválások – és „kritikus váltási szakaszok” – visszacsatlakozások- vannak − kiszámítható és az ellentétes forgalmi iránytól fizikai elválasztással védett az előzési lehetőség, − irányonként egy-egy folyamatos forgalmi sáv, 3,5 m és a váltakozó irányban előzést lehetővé tevő előzési sáv 3,5 m − a visszatartó elem helyigényét biztosító, szűkített középső fizikai elválasztás, legalább 1,5 m − nincs burkolt üzemi sáv, de az egysávos szakaszon leállóöböl van − A csomópontok körforgalmak, szintbeni „T” csomópontok, csökkentett paraméterű különszintűek, lehetőleg a nem kritikus váltási szakaszon A megengedett sebesség legfeljebb 100 km/ó. Tervezési sebesség, autópályává továbbfejleszthető esetben 130 km/h, egyébként km/h. Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

8 A 2+1, 1+2 sávos út alkalmazási lehetőségei a hazai úthálózati, útosztályozási rendszerben: 3 sávos gyorsforgalmi úttá fejleszthető főút, mint hálózati elem, és előzési sávok létesítése, mint lokális elem. Két új útügyi műszaki szabályozási anyag készült: Háromsávos utak tervezése (tervezési útmutató) Előzési szakaszok tervezése (úme módosítás). Az előírásokat a készülő új KTSZ-szel összhangban, folyamatos egyeztetéssel készítettük el. 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

9 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon A háromsávos út létesítése előtti vizsgálatok Hálózati kapcsolatok vizsgálata, hálózathoz illesztés, ütemezés Távlati forgalomnagyság, összetétel (nehéz jármű forgalom), szolgáltatási szint Meglévő utak baleseti helyzetének vizsgálata Csomópontok vizsgálata Szervízutak, mellék úthálózati kapcsolatok, földutak, ingatlanbejárók vizsgálata 9 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

10 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Háromsávos út létesítésének feltételei: Forgalomnagyság (18.000) jm/nap Legfeljebb 30 % teherforgalom Legalább 6 km összhosszban, lakott területen kívül Hálózati szempontból: távlati gyorsforgalmi út Fizikai elválasztás, 100 km/h megengedett legnagyobb sebesség Csomóponttávolság legalább 2 km (nem kritikus váltási szakaszokon) Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

11 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon A mintakeresztszelvény tervezése Vízszintes és magassági vonalvezetés A váltási szakaszok elhelyezése, kialakítása A kritikus váltás és a bukótér kialakítása A nem kritikus váltási szakasz kialakítása A háromsávos utak csomópontjai Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14. A háromsávos utak geometriája

12 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Svéd kezdet: meglévő 13 m-es út szélesítés nélküli átépítésével az ütközésmentes autóútnak és a gyalogos-kerékpáros forgalom nélküli ütközésmentes közútnak a következő 2+1-es mintakeresztszelvényűnek kell lennie P0,5—F3,25—F3,25–E1,75 (0,6–K—1,15)—F3,75—P0,5 vagy P0,75—F3,25—F3,25–E1,50 (0,6–K—0,9)—F3,75—P0,75 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

13 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Svéd folytatás : új építésnél (megengedett gyalogos-kerékpáros forgalommal): 14 m széles 2+1-es mintakeresztszelvényű P1,0—F3,25—F3,25— E1,75 (0,65—K— 1,10)—F3,75—P1,0 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

14 Német keresztmetszet Forgalmi sáv 3,50 m, előzési sáv 3,25 m Nincs fizikai elválasztás, csak 1,0 m széles kettős záróvonal 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon EKL1: autóút v t =110 km/h, különszintű csp.-k EKL2: főút előzési sávokkal, 100 km/h, jelzőlámpás csp.-k Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

15 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Írországi javaslat Fizikai elválasztás, burkolt padka Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

16 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Angliai keresztmetszet Nincs fizikai elválasztás, van burkolt padkarész Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

17 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Cseh keresztszelvény javaslat jelölésb tervezési sebesség a1a1 a2a2 dvc1c1 c2c2 e mkm/hmmmmmmm 2+1 elrendezés13,5 * 90; 80; 703,53,250,0 ** 0,25 0,25 ** * 1,5 *** * 0,5 d: 0,0; 1,25- 1,75C 2 : 0,5 m lehet, ha nincs középső korlát Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

18 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Hazai javaslat Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

19 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Hazai javaslat Egyoldalú oldalesés, forgalmi sávok 3,50 m. Az egysávos szakaszon két jármű kikerülését lehetővé tevő, 5,25 m széles teherbíró burkolatot kell alkalmazni. Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

20 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon 15,00 m koronaszélességű három sávos főút autópályává fejlesztése Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

21 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14. Vízszintes és magassági vonalvezetés Háromsávos utak előnyösen alkalmazható paraméterei A megállási látótávolság biztosításához szükséges legkisebb paraméterek alkalmazandók Sebesség km/h Megállási látótávolság Lm Előzési látótávolság Le Domború lekerekítés, Lm-hez Domború lekerekítés, Le- hez ???15500?????? 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon

22 Váltási szakaszok és csomópontok elhelyezése összhangban történjen Időben történő észlelés és jó áttekinthetőség Kétszeres megállási látótávolság biztosítása A kritikus váltás és a bukótér elhelyezése Ne legyen 600 m-nél kisebb sugarú ívben, Domború lekerekítés előtt, vagy közvetlenül utána Hídon, illetve jegesedésre veszélyes helyen 3 méternél magasabb töltésben A nem kritikus váltási szakasz elhelyezése Lehetőleg csomópontban legyen 22 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14. A váltási szakaszok elhelyezése, kialakítása

23 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Kritikus váltási szakasz a svéd előírásban Az átmenet hossza : 300 m Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

24 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Kritikus váltási szakasz Németországban Az átmenet hossza: 180 m Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

25 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Írország Az átmenet hossza: 300 m Nem kritikus váltási szakasz Váltási szakasz hossza 50 m Kritikus váltási szakasz Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

26 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Váltási szakaszok, Anglia Kritikus szakasz hossza: 300 m Nem kritikus szakasz: 50 m Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

27 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Váltási szakaszok, Csehország Nem kritikus váltás: 160 m Kritikus váltás: m Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

28 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Kritikus váltási szakasz 300 m, közepén „bukótér” Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14. Hazai javaslat

29 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon A nem kritikus váltási szakasz hossza 2x25 = 50 m Hazai javaslat Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

30 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Csomópontok létesítése elsősorban a nem kritikus váltási szakaszokon lehetséges (ez 1,5 -3 km csomóponttávolságot jelent). Szintbeni csomópontok: Háromágú „T” csatlakozás (fő és mellékirányból balra kanyarodási lehetőséggel) Négyágú csomópont helyett két háromágú „eltolt” keresztezés Körforgalmak Különszintű csomópontok: Gyorsforgalmi úti csomópontok „Csökkentett paraméterű” csomópontok Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14. A háromsávos utak csomópontjai

31 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Szintbeni „T” csatlakozás nem kritikus váltási szakaszon 31 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

32 Szintbeni „T” csatlakozás a kritikus váltási szakaszon 32 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember –1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon

33 Körforgalom Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

34 Csökkentett paraméterű különszintű csomópont 34 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

35 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon A háromsávos út jelzésrendszere és forgalomszabályozása Alapelvek: Az úttípus kezdetét és végét –önálló jelzéssel - jelölni kell, (a csomópontoknál ismételve), Csak a „fél útpályára” - az adott irányra- vonatkozó jelzéseket kell kitenni. Az út kezdetén a 100 km/ó sebességkorlátozást (megengedett sebességet) jelző táblát ki kell helyezni és a csomópontok után meg kell ismételni, A forgalmi sávok számát és irányát illetve megszűnését jelző táblák alapszíne fehér, fekete feliratokkal, nyilakkal, A csatlakozási szakaszon a záróvonalat akusztikus burkolati jellel (rázó jelzéssel) kell kialakítani. Éjszaka, esőben jól látható legyen és a felújítás során kiemelt figyelmet kell erre fordítani. 35 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

36 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon 36 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14. A háromsávos út jelzésrendszere

37 A háromsávos út egyedi megjelölésére használható a)A forgalmi sávok számát és irányát jelző fehér alapú fekete feliratos útbaigazító tábla b) A besorolás rendjét jelző kék alapú, fehér feliratos tájékoztató tábla (korábbi kapaszkodósáv helyett- előzési sáv) a lokális előzési sávot jelzi Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

38 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Jelzések a kritikus váltásnál 38 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

39 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Jelzések a nem kritikus váltásnál 39 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

40 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon A visszatérési szakasz burkolati jelei 40 Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

41 Egyetért-e a háromsávos út létjogosultságával a hazai úthálózati rendszerben? igen nem 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.

42 2+1–1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon Köszönöm a figyelmet Szakmai továbbképzés Budapest, szeptember 14.


Letölteni ppt "Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat 2+1 - 1+2 sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések