Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A HAGYOMÁNYOK HÁZA PROJEKTBEN BETÖLTÖTT SZEREPÉNEK BEMUTATÁSA.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A HAGYOMÁNYOK HÁZA PROJEKTBEN BETÖLTÖTT SZEREPÉNEK BEMUTATÁSA."— Előadás másolata:

1 A HAGYOMÁNYOK HÁZA PROJEKTBEN BETÖLTÖTT SZEREPÉNEK BEMUTATÁSA

2 A Kárpát-medencei néphagyomány ápolására és továbbéltetésére létrehozott nemzeti intézmény, melyet a Nemzeti Kulturális Örökség minisztere 2001. január elsején alapított. A Hagyományok Háza szolgáltató központ. Három nagy egysége eltérő eszközökkel, de egyazon céllal és elkötelezettséggel várja a népi kultúra, a hagyomány iránt érdeklődő nagyközönséget és a szakmabelieket, akik útmutatásért, vagy segítségért keresik fel intézményünket. HAGYOMÁNYOK HÁZA

3 PROJEKTBEN VÁLLALT FELADATOK 1.A hagyományőrzéssel – ápolással kapcsolatos módszertani fejlesztések népszerűsítése: Bemutatkoznak az összes régióban több helyszínen a Hagyományok Háza óvodás és iskolás korosztálynak szóló innovatív oktató, ismeretterjesztő programjai (gyermek és ifjúsági bérletes előadások, komplex oktatóprogramok - Jeles napok, Mesterségünk címere, rendhagyó órák), akkreditált pedagógus továbbképzései, valamint azok a szolgáltatások, amelyeket az intézmény a néphagyomány óvodai, iskolai, művészeti iskolai szakmai munkájához nyújt (archívum, könyvtár, kiadványok, szakmai tanácsadás). A jelentkezők részt vehetnek keresztmetszet- jellegű saját élményű műhelyfoglalkozásokon, valamint a programot elemző, bemutató konzultáción. Helyszínek: Pilisvörösvár, Zsámbék, Balatonboglár, Göd, Sárospatak, Litér, Keszthely

4 PROJEKTBEN VÁLLALT FELADATOK 2. Kutatás A három térség településein működő hagyományőrző közösségek helyi társadalomba történő beágyazottságának vizsgálata

5 PROJEKTBEN VÁLLALT FELADATOK 3. A hagyományos kézműves mesterségek elterjesztéséhez kapcsolódó képzési programok kidolgozása, lefolytatása, rendezvényeken történő bemutatása 3.1. 30-60-120 órás képzések követelményének, szakmai tartalmának kidolgozása. Cél: ifjúság, felnőttek, gyerekek számára szervezett szakkörök vezetésére történő felkészítés. A legfontosabb kézműves ágazatban,( hímzés, szövés, gyöngyfűzés, faművesség, nemezelés, bőrművesség, bútorfestés, fazekasság, tojásfestés, mézeskalács készítés) közművelődésben, muzeális intézményben, tájházakban dolgozók képzésben történő akkreditációja érdekében. 3.2. Óravázlatok, foglalkoztató füzetek, módszertani segédanyagok kidolgozása, megjelentetése a Hagyományok Háza honlapján (vagy a projekt közös honlapján) az egész napos iskola kereteinek kihasználására, valamint nem iskolai keretek között (pl. művelődési házakban, alkotóházakban) megvalósítható tevékenységek szöveges leírása. Rövid oktatófilmek készítése, mindezen tevékenységeket jól végző szervezetek bemutatása, elérhetősége. 3.3. Tananyagfejlesztés a gyékény tárgykészítés keretén belül: Biharnagybajomi gyékényes kutatóút lebonyolítása, eredményeinek online felületen történő megjelenítése

6 PROJEKTBEN VÁLLALT FELADATOK Mindhárom térségben működő népművészeti civil szervezetek szakmai munkájának támogatása 3.4. A Keszthelyi Alkotóházban szervezett komplex – pedagógusok, szakmunkástanulók, faműves és bőrműves mesterek lokális hagyományokat, mesterségeket megcélzó képzései, ezekhez szükséges anyagok, kis értékű eszközök beszerzése 3.5. A Paloznaki hímző – csipkekészítő közösség alkotóinak lokális hagyományokat, mesterségeket megcélzó képzései, gyűjtései, mesterségbemutatói, ezekhez szükséges szakmai feltételek kialakítása, anyagok, kisértékű eszközök beszerzése (bakonyi textilek) 3.6. A Szadai alkotóközösség Galga – menti, turai, szadai hímzéseknek felújítása, bemutatása mesterségbemutatókon keresztül, ezekhez szükséges szakmai feltételek kialakítása, anyagok, kis értékű eszközök beszerzése 3.7. Az Iharos Népművészeti Egyesület (Tárnok) közösség alkotóinak lokális hagyományokat, mesterségeket megcélzó mesterségbemutatói, múzeumokban, tájházakban, iskolákban, ezekhez szükséges szakmai feltételek kialakítása, anyagok, kis értékű eszközök beszerzése 3.8. A Hegyalja Népművészeti Egyesület alkotóházának helyi mesterségeket bemutató rendezvényeihez szükséges szakmai feltételek kialakítása, anyag, eszköz igényei

7 PROJEKTBEN VÁLLALT FELADATOK 3.9. A Hagyományok Házában működő kézműves képzési formák interaktív bemutatkozása az agglomerációban. Mesterség-bemutatók, kézműves képzésekről tájékoztatók, ízelítők az agglomeráció lakosai számára Helyszín: Vác, Kerepes, Ócsa

8

9

10 PROJEKTBEN VÁLLALT FELADATOK 3.10. A Művészetek Völgye Fesztiválon a Kobuci kertben bemutatkozik (Hagyományok Háza által támogatott) helyi közösségfejlesztő, mesterség tanító, innovatív helyi termékeket létrehozó mintaprojekt - "Nyiss ajtót a Barkóságra". A cél: a néphagyomány iránti érdeklődés felkeltése a fiatalokban

11 PROJEKTBEN VÁLLALT FELADATOK 4. Rendezvények szervezése: 4.1. A Felszállott a páva vetélkedő legtehetségesebb résztvevői számára szervezett gyermektábor kézműves foglalkozásainak szakmai megvalósítása, eszközigényei. Helyszín: Balatonakarattya.

12 PROJEKTBEN VÁLLALT FELAATOK 4.2. A XVI. Élő Népművészet, Országos Népművészeti Kiállítás megrendezése a Néprajzi Múzeumban, ahol az elmúlt 5 év legkiemelkedőbb népi kézműves alkotásai kerülnek bemutatásra minden mesterség területéről. A Budapesti kiállítást regionális zsűrik, és kiállítások előzik meg. A kiállításon közel 450 alkotó 1700 alkotása mutatkozik be. Célunk a népi iparművészet, a kortárs kézművesség népszerűsítése, olyan alkotások ösztönzése, melyek megfelelnek a XXI. század embere tárgy, viselet, és környezetkultúrájának, mely modern, és a hagyományt, mint ihlető forrást használja fel. A kiállítást mesterségbemutatók, divatbemutató, ismeretterjesztő komplex foglalkozások kísérik.

13 PROJEKTBEN VÁLLALT FELADATOK 4.3. Mesterségek Ünnepe a Budai Várban – A Mesterségek Ünnepe, az élő népművészet fóruma, immáron huszonkilencedik alkalommal kerül megrendezésre a Budai Várban. A rendezvény résztvevői az egész ország területéről érkeznek, Idén huszonkilencedik alkalommal érkeznek az egész Kárpát - Medencéből a hazai mesterek és kézművesek színe-java. 2015-ben négy napon át, augusztus 20 – 23. között a pásztorok élete kerül előtérbe a Mesterségek Ünnepén. A majdnem három évtized alatt sem változott a fő cél, mégpedig hogy jobban megismerhessük a még élő, ám ritka kézműves hagyományokat, amelyek mögött a régmúlt emberének találékonysága, ízlése és kitartása is érződik. Az idei fő téma az egyik legősibb mesterség, a pásztorélet, és az ehhez kötődő mesterségek. Mely mesterség és életforma egyszerre, ősidők óta. Mesterségbemutatók, kézműves iskolák, felnőttképző intézmények, bemutatkozása, népszerűsítése, játszóházak lebonyolításának költségei, valamint a „Hagyomány esztétikuma” elnevezésű Várkert Bazárban rendezendő kiállítás megvalósítása.

14 PROJEKTBEN VÁLLALT FELADATOK 4.4. Nyitott Műhely tevékenysége a Magyar Népi Iparművészeti Múzeumban. A Nyitott Műhely olyan interaktív programokat kínál, ahova az utcáról betérhet az érdeklődő, hogy megtekinthesse, kipróbálja a népi kézműves mesterségeket. Mindez történhet spontán módon, de szervezetten, előre meghirdetett foglalkozások tekintetében is. Célközönség: érdeklődők, turisták, óvodások, iskolások.

15 PROJEKTBEN VÁLLALT FELADATOK

16 5. Értékalapú társadalmi szemlélet kialakítása ( a Népi kézműves stratégia stratégiai céljaihoz kapcsolódva), a népi kézművesség népszerűsítése 5.1. A népi iparművészeti bíráló bizottság által zsűrizett termékek védjegy kommunikációja, TV, rádió 5.2. Marketinganyagok készítése a kézműves szakmák és képzések népsze- rűsítésére 5.3. Kézműves útvonalak kidolgozása és konkrét megvalósítása mindhárom térségben

17 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "A HAGYOMÁNYOK HÁZA PROJEKTBEN BETÖLTÖTT SZEREPÉNEK BEMUTATÁSA."

Hasonló előadás


Google Hirdetések