Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat 2015 1 Anyagismereti és munkavédelmi oktatás járművezetők számára Folyékony MDI/TDI ömlesztett szállítása.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat 2015 1 Anyagismereti és munkavédelmi oktatás járművezetők számára Folyékony MDI/TDI ömlesztett szállítása."— Előadás másolata:

1 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Anyagismereti és munkavédelmi oktatás járművezetők számára Folyékony MDI/TDI ömlesztett szállítása ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat 2015

2 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Járművezetők oktatása: MDI/TDI Cég neve: [cégnév] Oktatás helyszíne : [hely] Időpontja: 20/09/2015 Oktató neve: [név]

3 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Bevezetés  Az MDI/TDI biztonságosan szállítható, világszerte igen elterjedt vegyi anyagok.  A jelen oktatási program ezen anyagok biztonságos szállítását a járművezetők megfelelő képzése révén segíti elő.  Az oktatási anyagot az ISOPA és a szállítmányozó cégek közösen, gyakorlati tapasztalatok alapján állították össze.  A képzést sikeresen elvégző járművezetők az MDI/TDI járművezetői oktatásról szóló igazolókártyát kapnak.

4 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Az ISOPA bemutatása  Európai ISO cyanate P roducers A ssociation [Izocianát- és polyol-gyártók szövetsége]  Honlapja:  Tagvállalatok : olyol

5 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat ISOPA Member Companies

6 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Felhasználási területek A poliuretánok számos termék előállítása során kerülnek felhasználásra:  Autóülések, kormánykerekek  Sportcipők  Heverők, székek, matracok  Farostlemez (MDF)  Táguláskiegyenlítők és tömítések  Szigetelőhab (hűtőgépeké, tartályoké, épületeké)  Festékek, bevonatok ...és még sok más

7 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Az anyagok külső megjelenése Folyadékként:Reakció után: MDI Áttetszőtől barnáig Enyhén dohszagú Barna, kéreg- szerű TDI Áttetszőtől a halványsárgáig, Csípős, szúrós szagú Fehér, hab- szerű

8 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Legnagyobb megengedett koncentráció (MAC-érték) MAC: : 5,0 – 10,0 ppb Szagküszöbérték : 0,2 – 0,4 ppm Vagyis:  Mire megérzi a szagát már határérték felett van a koncentráció!  Ne legyen használt személyi védőfelszerelés a kabinban.

9 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Főbb fizikai és kémiai jellemzők (1):  Gőznyomás: Az MDI és TDI azonos mértékben veszélyesek, azonban… a TDI gőznyomása jóval magasabb (20×), vagyis a TDI jóval nagyobb kockázatot jelent!  Gőzsűrűség = levegősűrűség × 6 azaz a gázok a levegőnél nehezebbek!

10 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Főbb fizikai és kémiai jellemzők (2):  Sűrűségtartomány: 1,20 – 1,29 (A TDI esetében az ADR szerinti töltésszint-előírásokat kell betartani  lásd a következő diát!)  Fontosabb hőmérséklet-értékek (TDI) : Kristályosodás megindulása:± 15°C (termékhőfok) Olvadás erre a hőfokra való visszamelegítés után: ± 45°C (termékhőfok)

11 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat TDI / MDI* 20% 80% ±95% MEG- FELELŐ NEM MEGFELELŐ NEM MEGFELELŐ ADR Töltési szint “A válaszfalakkal vagy hullámtörő lemezekkel legfel-jebb 7500 liter űrtartalmú rekeszekre fel nem osztott tartályok esetében a töltési szint a teljes befogadó-képesség legalább 80%-a, illetve legfeljebb 20%-a legyen!” A TDI-re vonatkozó töltésszintek *) Az MDI-re jogszabály nem vonatkozik, a legtöbb gyártó azonban a TDI-vel megegyezően kezeli.

12 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Az MDI/TDI a vízzel reakcióba lép (a levegőben levővel is)!  A hőmérséklet és a nyomás (CO2 kibocsátás) jelentősen megemelkedhet külső melegítés nélkül.  Víz a rendszerbe bekerülhet a tartály tisztítás során a búvónyílások – mintavételi, lefejtési, stb. céllal, – a vámhatóság, megrendelők, járművezetők, stb. általi kinyitása következtében szárítatlan levegővel a megrendelő berendezéseiből a szilikagéles szűrő meghibásodása miatt Főbb fizikai és kémiai jellemzők (3):

13 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Az MDI / TDI hatása az Ön egészségére Rövid távon / egyedi terhelő hatás a biztonsági szint felett  - Irritálja a szájat, garatot, tüdőt  - Mellkasi szorítás, köhögés  - Nehéz légzés  - Könnyezés  - Viszketés, bőrpir (azonnal vagy késleltetve)  - Esetleg forró, égető érzés A tüneteket soha ne próbálja leplezni!!! Azonnal forduljon orvoshoz!

14 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Hosszútávú/ismétlődő határértéken felüli expozíció belégzés vagy bőrkontaktus következtében → Érzékennyéválás kockázata Olyan tünetek, mint eseti, asztmához hasonló nehéz légzés, szénanátha, tüsszögés → érzékennyéválás esetén esetleg előfordulhatnak asztmás tünetek alacsony MDI / TDI hatás esetén is Az érzékennyéválás nem teszi lehetővé az diizocianátokkal való munkát életreszólóan; az expozíció korai és azonnali megszüntetése jellmezően az allergiás reakciók megszűnését eredményezi. Az MDI / TDI hatása az Ön egészségére Az érzékennyéválás nem visszafordítható és az immunrendszer egy reakciója. Nem tévesztendő össze az irritációval.

15 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Veszélyes jellemzők: TDI  Belégzése az egészségre rendkívül káros.  A szemet, a légzőszerveket, és a bőrt irritálja.  Belégzés és bőrrel való érintkezés esetén érzékenyítés veszélye áll fenn. Figyelem!  E hatás jelentkezéséig az anyaggal való érintkezést követően akár 24 óra is eltelhet!  Az érzékenyítés maradandó allergiás reakció kialakulását jelenti.

16 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Veszélyes jellemzők: MDI  Belégzése az egészségre káros.  A szemet, a légzőszerveket, és a bőrt irritálja.  Belégzés és bőrrel való érintkezés esetén érzékenyítés veszélye áll fenn. Figyelem!  E hatás jelentkezéséig az anyaggal való érintkezést követően akár 24 óra is eltelhet!  Az érzékenyítés maradandó allergikus reakció kialakulását jelenti.

17 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Besorolás és jelölés Anyag:Szállítási mód:Jelölés: MDI Nem szabályozott, de ennek ellenére veszélyes anyag! TDIADR / RID / IMDG UN 2078 Osztály: 6.1 Csomagolási osztály: II Jelölés és bárca: ADR szerinti alagúti besorolás: (D/E)

18 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Személyi védőfelszerelés – MDI  Védősisak  Védőszemüveg  Folyadékbiztos kesztyű  Védőcipő/védőbakancs  Kezeslábas  Szemmosó-palack A minimum: Butilkaucsuk Neoprén Nitrilkaucsuk

19 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Személyi védőfelszerelés – TDI  Védősisak  Gázálarc (megfelelő szűrővel)  Folyadékbiztos kesztyű  Védőcipő/-védőbakancs  Teljes vegyvédelmi öltözék  Szemmosó-palack Minimum: A szűrőt 2 nap után cserélni kell, kivéve, ha a beszállító más útmutatást nem ad. Butilkaucsuk Neoprén Nitrilkaucsuk

20 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Egészségkárosító hatások – Kontaktlencse A szembe kerülő és a lencsékkel, a szemgolyó felületével, illetve a közöttük lévő vízzel reagáló anyag a kontaktlencséket a szembe ragasztja, azok nem távolíthatók el. Izocianátokkal való foglalkozás közben kontaktlencsét viselni nem szabad!

21 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Egészségvédelem(1)  Megfelelő szűrőbetét használata (min. AP2).  A szűrőt 2 nap után cserélni kell, kivéve, ha a beszállító más útmutatást nem ad.

22 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Egészségvédelem (2)  Evés, ivás, dohányzás, vagy WC-használat előtt mossunk kezet (és arcot)!  A szennyezett személyi védőfelszerelést a mindig hagyjuk a vezetőfülkén kívül! Az anyag egy eurócentes pénzérme méretének megfelelő mennyiségű párája elegendő ahhoz, hogy az átlagos méretű vezetőfülkében a koncentrációt jóval a MAC-érték fölé növelje! Gondoljon bele, milyen lehet egy ilyen környezetben 8 órán keresztül dolgozni, pihenni!

23 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Az anyagminőség ellenőrzése  Elemzési igazolás [Certificate of Analysis: CoA]  Mintavétel (Nem ajánlott!) A mintavétellel szemben mindenképpen az elemzési igazolás bemutatása részesítendő előnyben. A járművezető mintát nem vehet ! Mintát a vezetőfülkébe akárcsak egyetlen percre is bevinni szigorúan tilos!!!  Hőmérséklet(megrendelőtől függ)

24 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Helyismeret Ismerkedjünk meg az adott telephely vészhelyzeti irányelveivel, illetve az alábbiak pontos elhelyezkedésével:  Jelzések és riasztóberendezések  Szélirányjelző  Vészleállító  Sürgősségi zuhanyzó  Gyülekezési hely  Hulladékgyűjtő (használt tömítések, kesztyűk, stb. számára)  Szennyezésmentesítő és abszorpciós anyagok

25 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Teendők az anyag környezetbe kerülése esetén (a beavatkozó szakszolgálat részére) Mindig legyen rajtunk védőfelszerelés!!!  A járművezetőnek biztonságos távolságból kell figyelnie az eseményeket, de az esetleges tájékoztatás érdekében miatt mindig elérhetőnek is kell lennie.  A beavatkozó szakszolgálat teendői: 1.A csatornarendszer lezárása 2.A kikerült anyag felitatása 3.Semlegesítés 4. Várakozás (30–60 perc a reakció megtörténtét követően) 5.A reakció befejeződése után a kikerült anyag elszállítása 6.Az anyagmaradványok kijelölt hulladékgyűjtőbe való elhelyezése 7.Mentesítő folyadék alkalmazása

26 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Töltés: Fő tudnivalók  Személyi védőfelszerelés használata kötelező  Tartályszerelvények  3 perces átvizsgálás töltés előtt és után

27 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat  TDI / MDI lefejtése során a tartálykocsi vagy tartálykonténer tetején kell dolgoznia  Egy US tanulmány szerint 5-ből 1 gépkocsivezető sérül meg leeséssel és ezekből a sérülésekből 1000-ből 1 sérülés végzetes.  MDI / TDI esetében, az egyszerű összecsukható korlát nem elegendő a megfelelő leesés elleni védelem biztosítására és veszélyesnek tekinthető  A legjobb megoldás egy rögzített állvány vagy kas (felső) 360°-os védőkorláttal, míg a egy mobil padlózat olcsóbb és sokkal rugalmasabb megoldást kínál (alsó). Magasból való leesés megelőzése/ Leesés elleni védelem(1)

28 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat  Ha rögzített állvány vagy kas nem elérhető egy leesés elleni beülő hám elfogadható megoldás lehet.  Biztosítani kell:  Mindig ellenőrzött és karbantartott hám legyen önnél. harness  Minden használat előtt ellenőrizze, hogy nem sérült-e  Legyen oktatva a hám használatáról  A helyszínen biztosítani kell egy csatlakozási pontot (lehetőség szerint csúszó vagy mobil) és egy rögzítő kötelet (lehetőség szerint önszabályozó rendszerrel)  A helyszíni üzemeltetőnek igazolnia kell, hogy a telephely rendelkezik mentési tervvel mely biztosítja a gyors beavatkozást az akasztásból adódó trauma elhárítása érdekében és a jelenlétet a működés során. Magasból való leesés megelőzése/ Leesés elleni védelem (2)

29 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Tartályszerelvények  A búvónyílást zárva kell tartani! (a nedvesség bejutásának megelőzése érdekében)  Az esetleges vámpapíroknak kéznél kell lenniük  Vigyázzunk, a páravisszavezető és folyadékvezetéket nehogy felcseréljük!!!  A tartály túlnyomásmentes?  A tartályt tisztítás után feltétlen ki kell szárítani!  Űrtartalom (a töltési szintre mindig figyeljünk oda!)

30 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat perces ellenőrzés töltés előtt Tartály, berendezések  A tartálykocsi külső felülete tiszta?  A kármentő tálca tiszta?  A tartálykocsi feliratozása, jelölése megfelelő?  Az összes szelep lezárt helyzetben van, vakkarimák/vakdugók a helyükön?  Búvónyílás lezárva, csavarok meghúzva?  Hőmérséklet ellenőrzése

31 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat perces ellenőrzés töltés után Tartály, berendezések  A szétkapcsolás megtörtént?  Sehol, így a kármentő tálcában sincs a környezetbe kikerült anyag?  A védőkorlátot leengedték?  Szelepek elzárva, vakkarimával lezárva, tömítés újra cserélve?  Legfeljebb kismértékű (max 0,1 bar) túlnyomás?  A hőmérsékletbeállítás megfelelő?  Minta? (szükség szerint) Dokumentáció  Fuvarokmányok, vámpapírok, elemzési igazolás (CoA), mérlegjegy, veszélyesáru-nyilatkozat?  Irásbeli Utasítás?

32 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Szállítási szempontok  Vezetési idő / sebesség  Hőmérséklet- (és nyomás-)ellenőrzés  Veszélyes körülmények/rendellenes esetek lejelentése  Parkolás

33 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat A tartály kinyitása szállítás közben a vámhatóság részéről  A tartályokat szállítás közben az egészségre gyakorolt káros hatások miatt kinyitni nem szabad.  Az ISOPA a vámhatóságok részére e tilalom indoklását tartalmazó tájékoztatót adott ki.  Ez a tájékoztató az alábbi 14 nyelven áll rendelkezésre: CZ - DE - EN - ES - FR - HU - IT - LV - PL - RO - RU - SK - TUR - UA  A tájékoztató az ISOPA honlapjáról letölthető:

34 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Vagyonvédelem szállítás közben Kötelességek és tilalmak:  A járművet soha ne hagyja lezáratlanul!  A szállított anyagról, a megrendelőről, a szállítási útvonalról vagy az úticélról információt másnak kiadni tilos!  A járművel lehetőleg őrzött parkolóhelyen parkoljon!

35 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Melegítés Az összes melegítési mód esetében érvényes szabály:  Maximum termék érintkezési hőmérséklet = 60°C  A búvónyílást kinyitni tilos! Gőzzel:  Csak külső kígyócső használható!  Legfeljebb 1,7 bar gőznyomáson (= ~ 115 °C)

36 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Lefejtés: Fő tudnivalók (1)  Az adott telephelyen érvényben lévő előírásokat be kell tartani  A magatartás fontossága  A sofőr a forgalmazót képviseli!  Ismerni a működtetési felelősséget a kezelő és a járművezető között a CEFIC/ ECTA / FECC Legjobb gyakorlat a közúti tehergépjárművek biztonságos töltésére/ lefejtésére útmutatókban leírtak szerint.  A megrendelő telephelyén fennálló, előforduló veszélyes körülményeket jelenteni kell (a kvázi baleseteket is)!

37 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Lefejtés: Fő tudnivalók (2)  A tárolótartály befogadóképessége Járművezető és kezelő közötti információcsere!  Személyi védőfelszerelés használata kötelező!  Lefejtés közben a csatlakozásokat, a nyomást figyelni kell!  Anyagminták (Ha mintát kell vennünk, azt mindig jelentsük le!)  Lefejtés módok (Részletesebb kifejtésüket lásd a következő ábrákon!)

38 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Lefejtési módok (1) A megrendelő szivattyújával és páravisszavezetéssel (lehetőség szerint a megrendelő által biztosított tömlőkkel)

39 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Lefejtési módok (2) A megrendelő által biztosított nitrogénnel és szárított levegővel

40 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Lefejtési módok (3a) A szállítójármű kompresszorával szilikagéllel

41 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Lefejtési módok (3b) A szállítójármű kompresszorával szilikagél nélkül

42 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Kármentő tálca kialakítása (példa) A folyadék- és páravisszavezető vezetékeknek megfelelően azonosíthatónak kell lennie! gőz folyadék nyomás

43 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat perces ellenőrzés lefejtés után (1) Tartály, berendezések  A szétkapcsolás megtörtént?  Sehol, így a kármentő tálcában sincs a környezetbe kikerült anyag?  A védőkorlátot leengedték?  Szelepek elzárva, vakkarimával lezárva, tömítés újra cserélve?  A kármentő tálca fedele lezárva?  Legfeljebb kismértékű (max 0,1 bar) túlnyomás?  A nyomásmentesítést lehetőleg a megrendelő telephelyén végezze el vagy értesítse a tervezési részleget! Dokumentáció (1)  A megrendelőnek átadásra került?  A fuvarokmányokat aláírták?

44 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat perces ellenőrzés lefejtés után (2) Dokumentáció (2)  Megrendelőnél marad: A fuvarokmány járművezető és megrendelő által aláírt példánya Elemzési igazolás (CoA)  Járművezetőnél marad: A fuvarokmány járművezető és megrendelő által aláírt példánya TDI esetében: Az alábbi információt tartalmazó dokumentumot kell beszerezni vagy kiállítani: Üres tartály *), utolsó töltet: UN 2078 toluol-diizocianát, 6.1, II (D/E) * vagy: tartálykocsi; leszerelhető tartály; hordozható tartály

45 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Kvázi balesetek és veszélyes körülmények A jéghegy-elmélet Kvázi balesetek és veszélyes körülmények Rendellenes események

46 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Kvázi balesetek/veszélyes körülmények Példák lejelentendő eseményekre A kvázi baleset balesetek aktív lejelentésével a súlyos balesetek megelőzhetők / számuk csökkenthető:  Közúti balesetek  Berendezések meghibásodása  Helytelen emberi magatartás  Túltöltés  Túlnyomás  Anyag környezetbe kerülése  Váratlan hőmérséklet-emelkedés (rendszeresen ellenőrizendő!)  Veszélyes munkakörülmények (mentesítő zuhany kihagyása, veszélyes hozzáférés a berendezés tetejéhez, stb.)  Nem biztonságos útvonal

47 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Rendellenes események ENNEK az elvárásnak kell tehát megfelelni: Önök a legfontosabb biztonsági tényezők A statisztikák szerint:  A rendellenes események 80 %-a az emberi magatartással függ össze  A rendellenes események és balesetek többségükben feltöltés, illetve lefejtés közben következnek be. (DE ugyanígy lehetnek a legsúlyosabb kockázati tényezők is!)

48 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Vészelhárító eljárások Ismerje az MDI / TDI esetében alkalmazandő ELSŐ SEGÉLYT  Húzzuk fel a szemhéjat  Öblítsük ki bő vízzel legalább 15 percen át  Biznytalanság esetén öblítsük tovább  Forduljunk szem specialistához a lehető leghamarabb  Azonnal távolítsuk el a szennyezetté vált ruhát  Azonnnal mossuk, mossuk és mossuk a bőrfelületet szappannal & vízzel  Menjen ki a sérült friss levegőre  Ki kell hívni az orvost, vagy a sérültet el kelll vinni a rendelőintézetbe  Értesítsük a beszálllítót, aki támogató információkat tud adni

49 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Sürgősségi eljárások – MDI / TDI terhelő hatás esetén  Egy egyszeri, nagydózisú MDI/TDI-vel történő érintkezés is okozhat MDI/TDI érzékenységet.  Fontos a korai kezelés  Emlékezzünk rá, hogy a tünetek később is jelentkezhetnek  Az orvos számára segítség áll rendelkezésre az ISOPA tagvállalatai részéről  A gyorsaság nagyon lényeges!  Gyakorolják az eljárás módját Első Segély eljárás  Kérjen orvosi segítséget!

50 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat És Vészhelyzet esetén: hívja a ………. Ne próbáljon hősködni….!!!!

51 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Katasztrófaelhárítást bemutató videók TDI  Dán eset – csomagolt  Francia eset – ömlesztett  Magyar eset – ömlesztett  Portugál eset – ömlesztett  Svéd eset – ömlesztett  Török esetek – ömlesztett MDI  Brit eset – ömlesztett  Német eset – ömlesztett  Olasz eset – ömlesztett

52 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Katasztrófaelhárítást bemutató videók A katasztrófaelhárítás menete  Mi ment jól?  Mi az, amin lehetne javítani?

53 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Vizsga  20 db feleletválasztós kérdés:  Csak egy helyes válasz lehetséges!  Egy kérdésnél több válasz megjelölése esetén az adott kérdést az értékelésnél nem vesszük figyelembe!  Javításra van lehetőség. (feltéve, hogy a kívánt válasz jelölése egyértelmű!)  A minimális pontarány 70 % = 14 helyes válasz

54 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Vége! Gratulálunk! Az oktatás sikeres elvégzését igazoló kártyákat a lehető legrövidebb időn belül továbbítjuk!

55 ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat Külső iratra vonatkozó jogi nyilatkozat Az ISOPA és annak tagjai ugyan jóhiszeműen mindent megtesznek annak érdekében, hogy a lehető legpontosabb és legbízhatóbb információkkal szolgálhassanak a jelenleg elérhető legjobb információkra támaszkodva, azonban a felhasználó ezen információkat csak saját felelősségére használja. A nyújtott információ teljességével, pontosságával vagy megbízhatóságával kapcsolatosan semmiféle képviselet illetve szavatosság nem keletkezik továbbá az információ megbízhatóságából és annak használatából származó kárért sem az ISOPA, sem pedig az ISOPA-ban tagsággal rendelkező társaság nem vállal felelősséget. Disclaimer


Letölteni ppt "ISOPA Driver Training Program Felülvizsgálat 2015 1 Anyagismereti és munkavédelmi oktatás járművezetők számára Folyékony MDI/TDI ömlesztett szállítása."

Hasonló előadás


Google Hirdetések