Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis."— Előadás másolata:

1 SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.

2 A TERVEZÉS A tervezés komponensei A tervezésnek négy alapvető lépése van: 1.Az alapvető célok megállapítása. (A cég általános céljait specifikus célokra kell lefordítani.) (Pl. A gépkocsi márkakereskedők általános célja, hogy autókat adjanak el profit termelése mellett. Ezt úgy lehet lefordítani specifikus célra, hogy autót akarunk eladni darabonként 140 ezer forintos haszonnal!) 2.A politikák meghatározása. (A politika a cél elérése közben megfigyelhető viselkedés általános irányvonala.) 3.Az erőforrások megszervezésének és felhasználásának biztosítása. (Ez pl. az emberi erőforrások esetében egy hatékony szervezeti struktúra létrehozását jelenti.) 4.A terv elfogadtatása és azoknak a jóváhagyásoknak a megszerzése, amelyek a terv megvalósításához kellenek. (V+V: verifikálás + validálás) (MSZ EN ISO 9001: fejezet szerint!)

3 A TERVEZÉS Az egész cég számára kidolgozott terv megtervezése két elkülöníthető fázisból áll: Stratégiai tervezés - meghatározza a célokat, a jövőbeni lehetőségeket, a pillanatnyi erős és gyenge pontokat a szervezeten belül és meghatározza a kívánt akciókat. Taktikai tervezés - azt mondja el, hogy a kitűzött célok elérése érdekében miket kell tenni, kitűzi a célpontokat és ellenőrzi az egyes akciókat. A tervezés lényegében annak meghatározása, hogy milyen megoldás szolgál a célok elérésére. (A kérdés: Mihez képest?)

4 Stratégiai tervezés Területei: a szervezet hosszú távú céljainak tisztázása, a belső és külső környezet folytonos vizsgálata, stratégiai tervek kidolgozása annak biztosítására, hogy a szervezet elgondolásai megfeleljenek annak a környezetnek, amelyben működik.

5 A szervezetek környezete A környezetnek két, egymással átfedő csoportja különíthető el. 1.MAKRO (általános) környezet a potenciálisan ható elemeket tartalmazza 2.MIKRO (specifikus) környezet a szervezetre ténylegesen ható környezeti elemeket foglalja magába: pl. vevők, szállítók, versenytársak, szakszervezetek, Kormányzat, stb. A gazdasági szervezet specifikus környezete az általa választott működési területtől függ.

6 A szervezetek környezete, és vizsgálata A vállalati környezet vizsgálati módszerei: makrokörnyezet – STEEP mikrokörnyezet - SWOT (GYELV) Az analízis célja, hogy a vállalatok befolyásoló tényezőkről átfogó képet nyújtson, és ezzel segítse a vállalati folyamatok tervezését.

7 STEEP analízis A STEEP analízis az alábbi szavakból összeállt mozaikszó: Social-társadalmi környezet, Technological - technológia környezet, Economic - gazdasági környezet, Ecological - természeti környezet, Political - politikai és jogi környezet. A STEEP analízist a makrokörnyezet elemzéséhez használják. Az analízis célja, hogy a vállalatok befolyásoló tényezőkről átfogó képet nyújtson, és ezzel segítse a vállalati folyamatok tervezését.

8 PEST -STEEP Political - politikai és jogi környezet (adópolitika, külkereskedelem szabályozása, környezetvédelem, a Kormány stabilitása, az alkalmazottakkal kapcsolatos törvények, stb.) Economic - gazdasági környezet (kölcsönkamatok, importok és exportok értéke, fizetési egyenlegek, bankkölcsönök, új tőke kibocsátása, részvények árfolyama, árváltozások, stb.) Social-társadalmi környezet (életszínvonal, munkaidő, munkakörülmények, szociális segélyek, stb.) Technological - technológia környezet (eljárások, anyagok, találmányok, innovációk, stb.). A környezetnek a fenti négy csoport szerinti értékelését nevezzük PEST analízisnek (Political, Economical, Social, Technical). Napjainkban (GREEN paradigma megerősödésével) kibővült a környezetvizsgálat az alábbival: Ecological - természeti környezet (víz, föld, levegő, zaj-, rezgés, hulladék)

9 SWOT -GYELV 1.A külső környezet nyújtotta 1.Lehetőségek (kínálata) (A fejlődés potenciális területei. Pl. új piacok, új terméklehetőségek.) 2.Fenyegetések ( Azok a rizikók, amivel a szervezetnek szembe kell néznie. Pl. a kamat emelkedése, munkaerőelvándorlás, új versenytársak megjelenése. 2.a belső környezet 3.Erősségeink ( Azok a területek, ahol magas fokú kompetenciával rendelkezünk. Pl. elkötelezett munkaerő, rugalmas szervezeti struktúra.) 4.gyengeségeink (Azok a területek, ahol megvannak a korlátaink. Pl. gyenge vezetés, rossz ipari kapcsolatok.) (az erőforrások, a szervezeti struktúra, stb.) Ezt az elemzési típust hívjuk SWOT analízisnek (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats).

10 PÉLDÁK badacsony.hu/files/files/A%20Zalai%20borvid%C3%A9k%20bort urisztikai%20koncepci%C3%B3ja.pdf

11 Taktikai tervezés TERÜLETEI: Annak részletes meghatározása, hogy a választott stratégiák megvalósításához o mit kell tenni, és hogyan (milyen erőforrások és tevékenységek kellenek hozzá), o mik a prioritások o mik a határidők? A terv megvalósításának hatékonyságát mérő kritériumok megválasztása, meghatározása; Annak tisztázása (mindenki számára) milyen akciók kellenek és mikorra?

12 Taktikai tervezés SZINTJEI: PROJEKT-, OPERATÍV - TERÜLETEI: Annak részletes meghatározása, hogy a választott stratégiák megvalósításához o Milyen megoldást kell létrehozni (termékközpontú megközelítés!) o Mit kell tenni, és hogyan - milyen erőforrások és tevékenységek kellenek hozzá - (folyamatközpontú megközelítés!), o mik a prioritások o mik a határidők? A terv megvalósításának hatékonyságát mérő kritériumok megválasztása, meghatározása; Annak tisztázása (mindenki számára) milyen akciók kellenek és mikorra?


Letölteni ppt "SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis."

Hasonló előadás


Google Hirdetések