Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kortárs költők honlapjainak válogatása, javaslattétel módszertani felhasználásukra Somogyi Tibor.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kortárs költők honlapjainak válogatása, javaslattétel módszertani felhasználásukra Somogyi Tibor."— Előadás másolata:

1 Kortárs költők honlapjainak válogatása, javaslattétel módszertani felhasználásukra Somogyi Tibor

2 Kortárs irodalom oktatása Mikortól kortárs? Mikortól kortárs? Leggyakoribb definíció időbeli: az napjainkig tartó időszakot jelöli. Leggyakoribb definíció időbeli: az napjainkig tartó időszakot jelöli. Irodalmi nyelvi- poétikai megalkotottság, kódrendszer figyelmen kívül marad. Irodalmi nyelvi- poétikai megalkotottság, kódrendszer figyelmen kívül marad.

3 Kortárs irodalom oktatása 2.  A választás a tanáré : posztmodern irodalom vagy hagyományosabb.  Fogódzók nélküli döntés: a kanonizáció kezdeti, bizonytalan fázisában van.  A „ biztos” irodalmi hagyomány helyett, csak a kortárs recepcióra és a saját jó ízlésére támaszkodhat az oktató.  Az eligazodás nem könnyű

4 Problémák  Időhiány  Biztos fogódzók hiánya  Nehéz közelebb hozni a műveket (hiányzó kis színesek)  A műveket nehéz kézbe adni ( sokkal kisebb példányszámban adják ki őket)

5 Helyzet  Tankönyvelemezések szerint a kortárs irodalom alulreprezentált.  Tankönyveink közlő jellegűek ( kronologikusak, a műelemzéseket az irodalomtörténet folyamata felől közelítik meg)  Kortárs irodalom, korszerű eszközökkel képzelhető el, de mai törvényi szabályozások mellett, tanítására csak korlátozott mértékben van lehetőség.

6 Helyzet 2.  „Sok diáknak már az is információ, hogy vannak élő írók, hogy íróvá nem a halál avat. A cél itt az, hogy valamilyen formában jelezzük: az irodalom élő organizmus.” ( Grecsó Krisztián)  Sok diáknak olvasási nehézségei vannak  Az irodalom és a művészet sokaknak nehezen befogadható  Az irodalomoktatás nem egyenlő az irodalomtörténet oktatásával.

7 A kortárs irodalom új útjai  Írók, költők honlapjai  Aktív Facebook jelenlét, oldallal, profillal  Író karrier kiindulhat Facebookról ( Nyáry Krisztián, Oravecz Nóra)  Megjelenő köteteiknek is hoznak létre a szerzők Facebook oldalt.

8 Honlapok / irodalomhoz/ https://marionettt.wordpress.com / l 5 olvasonak

9 Varró Dániel: Mászogató Hé, Te baba! Hé te! Hová lesz a séta? Nem mászom el Tömörkényig Csak ide a vödörkémig, Belehörgök ijesztően A szomszéd is ki lesz tőlem. Héka, baba, héka! Hová lesz a séta? Nem megyek a mányi tóig, csak a távirányítóig. Átteszem a kettesre, épp amikor fény derülne a filmben a tettesre. Hé, Te baba! Hová lesz séta? Nem mászom el Rédéig, csak a papa gépéig jeit befejezem, ne főjön a feje ezen. Héka, baba, héka! Hová lesz a séta? Nem megyek el Csátaljáig, csak a cica tányérjáig. Kieszem a kajáját, úgy tudom, hogy kisbabáknak kimondottan ajánlják.

10 Lackfi János: Apám kakasa Ej, mi a szösz, kakas szaki, csak nem a szobában lakik? Megzakkant tán az öregem, s beengedi ide nekem? Ide repül, oda kotor, tele önnel minden bokor, bár nincs is bokor a házban, s a kakast se kell magázzam. Kukorékolsz, mint az ágyú, az agyunk is belelágyul! Mint a postás a levelet, padlónk telepecsételed! Becsüld meg magad, öregem, mert hát úszni nem tudsz te sem, s ha levesben kötsz ki végül, tarajod is belekékül! Macska, téged arra intlek, ne lépj túl bizonyos szintet! Kakasnak erős a csőre, vagdos vele nyakra- főre. Láttam már félszemű kandúrt, biztosítlak, jól elrandult! S ha a harcban nem nyuvadsz ki, hát apám fog agyoncsapni

11 Vers-összehasonlítás A ciklus és a műcím világképére vonatkoztatható jelentéslehetőségek: A mászogató már címében játékos, tréfás hangulatot sugall, míg az Apám kakasa címről mindenkinek azonnal a Petőfi vers jut eszébe, annak inverz átiratának tűnik címe alapján és ez be is bizonyosodik. Mindkét mű játékos, némiképp abszurd, feje tetejére állított világot előjelez. A gyermek- felnőtt nézőpont Az első versben párbeszéd zajlik a kisbaba és a felnőtt, az apuka között. Megszólalásaiban a felnőtt fél a naivat, rácsodálkozóbb a baba világára, gondolkozásmódjára. A másodikban egy valószínűsíthetően gyermeki beszélő oktatja ki a nála alacsonyabb státuszú kakast a helyes viselkedésről és ezáltal felnőtt nézőpontba kerül.

12 Vers-összehasonlítás 2. A modern világkép jellemzői Mindkét versre jellemző a pátosztól mentes, köznyelvi, sőt szlenges megszólalás, a játékos nyelvezet. A Varró Dani versben ismerős lehet mindenkinek a tv. Az . Könnyed, játékos nyelvezetével a diákok számára mindkét vers könnyen befogadható és kedvcsináló lehet további versek olvasásához.

13 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Kortárs költők honlapjainak válogatása, javaslattétel módszertani felhasználásukra Somogyi Tibor."

Hasonló előadás


Google Hirdetések