Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A BSc-MSc rendszerű tanulmányok tapasztalatai a műszaki és a természettudományi felsőoktatásban II. MŰHELYKONFERENCIA AZ ELTE BOLYAI KOLLÉGIUMÁBAN 2008.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A BSc-MSc rendszerű tanulmányok tapasztalatai a műszaki és a természettudományi felsőoktatásban II. MŰHELYKONFERENCIA AZ ELTE BOLYAI KOLLÉGIUMÁBAN 2008."— Előadás másolata:

1 A BSc-MSc rendszerű tanulmányok tapasztalatai a műszaki és a természettudományi felsőoktatásban II. MŰHELYKONFERENCIA AZ ELTE BOLYAI KOLLÉGIUMÁBAN 2008. október 11. A mesterszakok felvételi eljárása és a hallgatói mobilitás a természettudományos felsőoktatás területén Hernádi Klára Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai

2 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai Egyetem – régen és ma Egyetemek középkorban ↔ napjainkban (küldetés, feladat, társadalmi szerep, stb.) Tudás = versenyképesség Oktatás iránti igény növekedése Piaci viszonyok EHEA – egységes Európai Felsőoktatási Térség (internacionalizáció, mobilitás) ↓ Bolognai Nyilatkozat

3 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai OECD körkép 2008

4 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai Rövid kitekintés: internacionalizáció, mobilitás Az USA-ba kiadott tanuló vízumok száma 1998 és 2006 között

5 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai Nem amerikai állampolgár doktoranduszok az USA-ban, 2006

6 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai

7 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai Igény a természettudományos diplomák iránt Munkaerőpiac o fokozódó igény a természettudományos és műszaki végzettségű szakemberek iránt (tudás alapú társadalom) o → az Európai Unió növelni kívánja az ilyen diplomával rendelkezők számát o beiskolázható létszám növelése o keretek minőségi feltöltése (érettségi vizsgatárgyak) Beiskolázási körkép

8 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai JÓ HÍR : Magyarországon a felsőfokú végzettség szintje nőtt, de jóval az OECD-átlag alatt maradt. DE! a népesség arányában Magyarországon a legkisebb a természettudomány területén felsőfokú végzettséggel rendelkezők száma o (695 fő jut 100 000 25–34 év közötti, foglalkoztatott személyre) o kevesebb, mint bármely más OECD-országban o ez az arány az OECD-átlagos arányának kevesebb mint fele a területre beiskolázottak esetében sem sokkal kedvezőbb a kép: o a képzési területeknek Magyarországon 7,9%-a természettudomány o a listavezető Svédországban ez az arány 25,7% o az OECD-átlag 12,7%.

9 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai A felsőoktatásban végzettek létszáma (2006)

10 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai Felvételi mesterszakokra A potenciális „nyersanyag”: (közvetlenül ráépülő) Mesterszakok: biológus (5) biológiatanár (4) hidrobiológus (1) molekuláris biológia (1) ökotoxikológus (?) biofizikus (?)

11 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai (közvetlenül ráépülő) Mesterszakok: fizikus (5) fizikatanár (5) csillagász (2) geofizikus (1) meteorológus (1) anyagtudomány (1) biofizikus (?)

12 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai (közvetlenül ráépülő) Mesterszakok: geográfus (4) földrajztanár (5) csillagász (2) geológus (1) meteorológus (1) földtudomány (1) térképész (1) geofizikus (1)

13 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai (közvetlenül ráépülő) Mesterszakok: földtudomány (1) geológus (1) geográfus (4) csillagász (2) meteorológus (1) térképész (1) geofizikus (1)

14 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai (közvetlenül ráépülő) Mesterszakok: vegyész (5) kémiatanár (4) anyagtudomány (1)

15 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai (közvetlenül ráépülő) Mesterszakok: környezettudomány (5) környezettantanár (5)

16 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai (közvetlenül ráépülő) Mesterszakok: alkalmazott matematikus (5) matematikus (4) matematikatanár (5)

17 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai SZTE TTIK

18 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai Várható jelentkezések mesterszakokra (a bemeneti követelmények függvényében) Szak Feltétel nélkül feltételesen Kredit alapján bárki aki teljesíti az alábbiakat biológu s biológia erdőmérnök, kertészmérnök, növénytermesztő mérnök, tájrendező és kertépítő mérnök, környezet-gazdálkodási agrármérnök, természetvédelmi mérnök, vadgazda mérnök,..,környezetmérnök, biomérnök, kémia, környezettan 60 kredit ebből - 20 kredit természet- tudomány, és - 20 kredit szakmai ismeretkörökből 40 kredit megléte elegendő, 20-at 2 féléven belül kell teljesíteni

19 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai SzakFeltétel nélkülfeltételesen Kredit alapján bárki aki teljesíti az alábbiakat csillagász fizika környezetfizika szakirány, földtudomány csillagász szakirány fizika, földtudományi alapszak 60 kredit ebből  15 matematika,  20 fizika,  20 csillagászat 40 kredit megléte elegendő, 20-at 2 féléven belül kell teljesíteni

20 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai SzakFeltétel nélkülfeltételesen Kredit alapján bárki aki teljesíti az alábbiakat fizikus fizika kémia, környezettudomány, villamosmérnöki, gépészmérnöki, mechatronikai mérnöki, anyagmérnöki, műszaki informatika, matematika, természettudomány alapszakok fizika tanári szakiránnyal 65 kredit ebből - 20 kredit fizika, fizikai kémia, elektronika, műszaki fizika, - 18 kredit matematika (10), informatika, programozás, számítástechnika - 15 természet- tudományos, ismeretkörökből 40 kredit megléte elegendő, 25-öt 2 féléven belül kell teljesíteni

21 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai Szak Feltétel nélkül feltételesen Kredit alapján bárki aki teljesíti az alábbiakat geográfus földrajz földtudomány, környezettan, földmérő és földrendező mérnök, tájrendező és kertépítő mérnök, környezetmérnök, turizmus és vendéglátás 65 kredit ebből - 10 természet- tudományos, ismeretkörökből - 10 kredit gazdasági és humán ismeretek - 45 szakmai ismeretek 45 kredit megléte elegendő, 20-at 2 féléven belül kell teljesíteni

22 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai SzakFeltétel nélkülfeltételesen Kredit alapján bárki aki teljesíti az alábbiakat környezet- tudomány környezettan, környezetmérnök, környezet- gazdálkodási agrármérnök, természetvédelmi mérnök, környezettan tanári szakirány (biol, földr, földt, kémia) biomérnök, vegyészmérnök, mérnöki, agrár egyéb szakok 80 kredit ebből - 50 kr természettud, és környezettudomány 60 kredit megléte elegendő, 20-at 2 féléven belül kell teljesíteni

23 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai SzakFeltétel nélkülfeltételesen Kredit alapján bárki aki teljesíti az alábbiakat alkalmazott matematikus matematika természettudományi, műszaki, informatika valamennyi alapszakja, gazdaságelemzés alapszakok 65 kredit matematikai ismeretkörökből matematikus matematika természettudományi, műszaki, informatika valamennyi alapszakja, gazdaságelemzés alapszakok 65 kredit matematikai ismeretkörökből

24 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai SzakFeltétel nélkülfeltételesen Kredit alapján bárki aki teljesíti az alábbiakat vegyész kémia, vegyészmérnök, főiskolai vegyészmérnök, vegyész-fizikus lab. op., kémiatanár biológia, fizika, földrajz, földtudományi, környezettan, matematika, természetismeret, biomérnök, anyagmérnök, orvosi lab. és képalkotó diagnosztikai analitikus 70 kredit ebből - 15 természettudományos, ismeretkörökből - 5 kredit gazdasági és humán ismeretek - 50 szakmai ismeretek 40 kredit megléte elegendő, 30-at 2 féléven belül kell teljesíteni

25 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai Hogyan tovább BSc diplomával? munkaerőpiac továbbtanulás milyen mesterszak? melyik intézmény? külföld?

26 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai Felvételi pontszámítás (100 pont max.) 30-50 pont diploma minősítés 30-70 pont szakmai ismeretek 0-70 pont szóbeli felvételi 10-20 többletpont (hátrányos helyzet max. 10 pont) nincs szóbeli (diploma + szakmai ismeretek + többletpont) van szóbeli (jelentős különbségekkel)

27 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai Szakmai ismeretek dokumentálása és elfogadása gyakran nehézkes (sok munka, hiányos anyagok - hiánypótlás) az alapképzési szakok esetében ez csökken (intézményi anyagok cseréje fontos lenne) Tanári mesterszakok népszerűsége 2008-ban (kiegészítő szakokat nem indítottunk) Meddig tart a tanári diplomával rendelkezők érdeklődése? Alapképzésből mennyien választják a kétszakos tanárszakot? (kevesen vettek fel tanári szakirányt) (van néhány szak, ahol van bölcsész érdeklődés (pl. földrajz) A 2009-ben végzős BSc-sek motivációja

28 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai

29 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai Az elmúlt 3 tanév (2005/2006, 2006/2007, 2007/2008) bejövő hallgatói mobilitása kari bontásban (fő)

30 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai Az elmúlt 3 tanév (2005/2006, 2006/2007, 2007/2008) kimenő hallgatói mobilitása kari bontásban (fő)

31 2008.10.11.Műhelykonferencia ELTE Bolyai


Letölteni ppt "A BSc-MSc rendszerű tanulmányok tapasztalatai a műszaki és a természettudományi felsőoktatásban II. MŰHELYKONFERENCIA AZ ELTE BOLYAI KOLLÉGIUMÁBAN 2008."

Hasonló előadás


Google Hirdetések