Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A PIAC. Piaci szereplők: a termékeknek és szolgáltatásoknak tényleges és potenciális Fogalma: A kereslet és a kínálat, az eladók és a vevők között kialakuló.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A PIAC. Piaci szereplők: a termékeknek és szolgáltatásoknak tényleges és potenciális Fogalma: A kereslet és a kínálat, az eladók és a vevők között kialakuló."— Előadás másolata:

1 A PIAC

2 Piaci szereplők: a termékeknek és szolgáltatásoknak tényleges és potenciális Fogalma: A kereslet és a kínálat, az eladók és a vevők között kialakuló kapcsolatok összessége. (lehetséges) vásárlói és eladói. Piac elemei: kereslet:adott áron megvételre keresett áruk és szolgáltatások összessége

3 kínálat:a piacon eladásra felajánlott áru és szolgáltatás mennyiség ár:az áru pénzben kifejezett értéke

4 verseny: két vagy több szereplőnek a piacon egymással szemben előnyszerzésre irányuló, adott szabályok közt zajló tevékenysége versenytárs: azonos, vagy részben azonos tevékenységi körrel rendelkező másik eladó

5 Marshall kereszt Keresleti és kínálati függvény egy koordinátarendszerben ábrázolva

6 földrajzi szempont szerint Helyi piac Regionális piac Nemzetközi piac világpiac Piac csoportosítása

7 Piaci típusok Fogyasztási cikkek piaca Cél: szükségletkielégítés Termelői piac Cél:nyereség- maximalizálás Közvetítői piac Cél: nyereségmaximali- zálás Nagyfogyasztók piaca Cél: társadalmi igények kielégítése

8 Csoportosítás a vásárlás célja alapján Szükségletkielégítés A termelői és közvetítői piacon vásárlók célja profitmaximalizálás A lakosság szükségleteinek kielégítése

9 Kik a vevők ? ☺ Egyéni fogyasztók (fogyasztási cikk) ☺Család (csoport) (fogyasztási cikk) ☺ Csoportos fogyasztók (nagy fogyasztók) ☺Alapvetően csoportos, de van egyéni (közvetítői) ☺Csak csoportfogyasztás (termelői)

10 Piac szerkezet Piacszerkezet jellemzői Tiszta vagy tökéletes verseny Monopolisztik us verseny OligopóliumMonopólium Eladók számaNagyon soksoknéhányegy Belépési korlát KicsiKözepesNagy Termék jellegeHomogénDifferenciáltHomogén vagy differenciált E gyedi Termékek helyettesítése TökéletesRészbenKismértékben N incs ÁrbefolyásNincsKorlátozottJelentős K izárólagos Piacra lépés lehetősége Könnyű NehézNincs kismértékű példaZöldség, gyümölcs !!!? Élelmiszer- kereskedelem Mobiltelefon P osta

11 Szervezeti piacok Termelői vállalatok Szolgáltató vállalatok Kis-és nagykereskedők Idegenforgalmi vállalatok, vendéglátói tevékenységet végző vállalatok Kormányzati piac

12 Szervezeti piac jellemzői ● Szakszerűség elvén alapszik a vásárlás ● A vásárlók mérete nagy ● Kevés vásárló ● Vevők területi koncentrációja erős ● A vásárlás általában jelentős mértékű ● Kereslet rugalmatlan ● Az eladó és a vevő közötti kapcsolat szoros ● Reciprocitás: kölcsönösen vásárolnak egymástól ● Racionális vásárlás: vásárlás ésszerűség alapján

13 Mikrokörnyezet A környezet főbb típusai:

14 Kereskedő: feladata a vállalat által előállított termék értékesítése. Lehet nagy és kiskereskedő. Szállítmányozók: közúti, vasúti, vízi és légi fuvarozók. Pénzügyi szolgáltatók: bankok, biztosító társaságok.

15 Mikrokörnyezet c) Vevők d) Versenytársak e) Közvélemény - belső közvélemény - helyi közvélemény - pénzügyi közvélemény - média - polgárjogi közvélemény - kormányzat

16 Makrokörnyezet Az a környezet, amellyel a vállalat közvetett kapcsolatban áll, elemei a vállalat működésére hatással vannak. a, demográfiai tényezők: nem, kor, lakóhely stb.: b, gazdasági környezet: infláció, munkanélküliség, hitelek c, ország gazdasági környezet: természeti adottságok d, technológiai adottságok: K+F e, politikai környezet: törvények, kormányszervek, jogszabályok f, társ- kulturális környezet: hagyományok, attitűdök, normák

17 Nemzetközi környezet A mikro- és makrokörnyezet elemei nemzetközi szinten jelenik meg Külföldi vevők Külföldi konkurencia Eu jogrendszer

18 Piaci mérőszámok piacpotenciál: lehetőséget jelent (elméletileg eladható mennyiség) piacvolumen: a ténylegesen eladott mennyiség piaci telítettség: PV/PP piacrészesedés: az összes értékesítés egy válllatnak jutó hányada saját eladása/PV relatív piaci részesedés: egy adott vállalat eladása egy másik vállalat eladásához képest.

19 Swot Gyengeségek: Azok a vállalaton belüli tényezők, amelyekben az adott vállalatnak versenyhátránya van főbb vetélytársaival szemben. Erősségek: Azok a tényezők, erőforrások, amelyekben a vállalatnak versenyelőnye van legfontosabb versenytársaival szemben (pl. fejlett technológia, jól képzett munkaerő,)

20 Lehetőségek: Azok a vállalaton kívüli tényezők, amelyek lehetővé teszik a fejlődést, és amelyeket éppen ezért ki kell aknáznia a vállalatnak (gyorsan bővülő piac, jó pénzügyi/politikai kapcsolatok, javuló gazdasági helyzet az iparágban, stb.) Veszélyek: Azok a hatások, amelyek kedvezőtlenül befolyásolják, korlátozzák a szervezet fejlődését, amelyeket tehát le kell győzni, el kell hárítani (piac telítődése, fogyasztói igények változása, demográfiai eltolódás, versenytársak előnye a piacismeretben, stb.)

21


Letölteni ppt "A PIAC. Piaci szereplők: a termékeknek és szolgáltatásoknak tényleges és potenciális Fogalma: A kereslet és a kínálat, az eladók és a vevők között kialakuló."

Hasonló előadás


Google Hirdetések