Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása."— Előadás másolata:

1 KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK

2 Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása

3 Z. Karvalics László „funkcionalitás kérdése a döntően meghatározó t.i., hogy milyen folyamatban, milyen termék előállításakor vagy szolgáltatás nyújtásakor, hol és milyen értékhozzáadás történik.”

4 … és hol vannak ebben a rendszerben a könyvtárak? Feladat Találjanak mindenhová könyvtári példát.  1. interkonnektivitás- és interakció biztosítása – ………………  2. korábban nem létező információs és tudásobjektumok előállítása – ………………………..  3. feldolgozó rendszerek input-oldalának folyamatos ellátása tartalommal – ……………………….  4. a létrejött tudásjavak „elosztása”, az információk célba juttatása, a feldolgozásnak és „kimeneteinek”, a disszeminációnak a segítése – ………………………………..  5. Információ- és tudásműveletek végzése, szimbólum manipuláció, információs rendszerek működtetése  6. A (vezetői) fejekben előidézett változás, a gondolkodási folyamatok módosítása és facilitációja – ……………………

5 … és hol vannak ebben a rendszerben a könyvtárak? Néhány példa 1. interkonnektivitás- és interakció biztosítása - közösségi oldal, blog, tudásportál stb. működtetése 2. korábban nem létező információs és tudásobjektumok előállítása – bibliográfiák, adatbázisok készítése, wikik, blogok, honlapok üzemeltetése; 3. feldolgozó rendszerek input-oldalának folyamatos ellátása tartalommal – a közhasznú, közérdekű és üzleti információszolgáltatás, a szakirodalmi tájékoztatás. 4. a létrejött tudásjavak „elosztása”, az információk célba juttatása, a feldolgozásnak és „kimeneteinek”, a disszeminációnak a segítése – ezek a tevékenységek a könyvtárak alapfunkciói; 5. Az információ- és tudásműveletek végzése, szimbólum manipuláció, információs rendszerek működtetése – a könyvtári dokumentumok feldolgozása, a szolgáltatások biztosítása. 6. a (vezetői) fejekben előidézett változás, a gondolkodási folyamatok módosítása és facilitációja – a könyvtárak szolgáltatásaikkal, rendezvényeikkel, tanfolyamaikkal és a civil szférával való együttműködés során – reményeink szerint – valóban változást idéznek elő a helyi közösség tagjainak gondolkodásában.

6 Az információs társadalom tudástranszfer innovatív módjai MTA Információtechnológiai Alapítvány, A társadalmi tudástranszfer modern eszközei Tudásmenedzsment és tudástranszfer a 21. századi könyvtárban

7 LKMC, Libraries as Knowledge Management Centers

8 Könyvtárak mint tudásmenedzsment központok PÉLDÁK digitális referenszkönyvek, online adatbázisok, hírportálok, e-folyóiratok, e-könyvek Könyvtáros, mint IT mentor PÉLDÁK digitális referenszkönyvek, online adatbázisok, hírportálok, e-folyóiratok, e-könyvek Könyvtáros, mint IT mentor Kevin Parker, Philip Nitse Kay Flowers Szolgáltatások kis- és középvállalatok számára

9 Tudásközpontok mindenhol …  Természettudományi Múzeum Dokumentációs és Informatikai Tudásközpontja,  óbudai Árpád Gimnázium könyvtára,  a Budapest Bank Nyrt. Tudásközpont Könyvtár.  A tudásközpont kifejezés igen változatos felhasználása (Lakhatási tudásközpont, Szent László Tudásközpont, Hallás Tudásközpont, Járműipari Tudásközpont, Globális Nevelés Tudásközpont)

10 Tudásközpontok mindenhol … Dél-Dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpont Az intézmény tudásközpont szerepe – jelenleg – az egyetemhez, az egyetemi kutatóközpontokhoz, kutatási innovációs programok, valamint egyetemi oktatási tantermek és hallgatói szolgáltatói központ befogadáshoz kötődik.

11 Feladatok 1.Keresés „Knowledge management centre/center” and library szavakkal. 2.A Dél-Dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpont szolgáltatásainak feltérképezése. Mitől tudásközpont?

12 Ajánlott irodalom 1. Z. Karvalics László gazdaság felosztása Z. Karvalics: Információs és tudásszolgáltatások: honnan hová? Szolgáltatások világa / szerk. Hetesi Erzsébet, Majó Zoltán, Lukovics Mihály. – Szeged: JATEPress,2009. – p.


Letölteni ppt "KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása."

Hasonló előadás


Google Hirdetések