Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dán intézmények a korai iskolaelhagyás csökkentésére Ifjúsági pályaorientációs központok és fogadó intézményrendszerek Mártonfi György Oktatáskutató és.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dán intézmények a korai iskolaelhagyás csökkentésére Ifjúsági pályaorientációs központok és fogadó intézményrendszerek Mártonfi György Oktatáskutató és."— Előadás másolata:

1 Dán intézmények a korai iskolaelhagyás csökkentésére Ifjúsági pályaorientációs központok és fogadó intézményrendszerek Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Budapest, október 3.

2 Röviden a dán pályaorientációs rendszer múltjáról Évtizedek óta nagy fontossága van 2003-ig expanzív módon fejlődött. 27 független alrendszer, ezek bürokratikusan kapcsolódtak (2004-ben nagyon szidták) 12 ezer (többnyire részállású) alkalmazott, csak kis részben magas szaktudás (sok órás továbbképzés tanároknak) 22 törvény szabályozta április – új pályairányítási törvény

3 Az új (2.generációs) rendszer Ifjúsági pályaorientációs központok (51 db) – középfokra, munkaerőpiacra Regionális pályaorientációs központok – felsőoktatásba (7 db.) Felnőttképzési központok (pályaorientációs szolgáltatással) A „munkaügyi központokban” (Job Centre) is van PORI e-Guidance (2011 óta) Kisebb, professzionálisabb, egyszerűbben tagolt rendszer

4 Az ifjúsági pályaorientációs központok (UU) 98 önkormányzat („municipalitás”, „kistérség”) Ők tartják fenn az 51 UU-t (1-4 önkormányzat) – eltérő prioritások (pl. középiskola versus ESL) és finanszírozás! Max. 25 éves korig nyújtanak szolgáltatást, legkorábban a 7. évfolyamon A fókuszban a (felső)középfokra való átmenet

5 Az UU-k fő tevékenységei 8-9. évfolyamon mindenkinek személyes tanácsadás (egyik célcsoport a évf.), sokszor szülővel, megállapítani a „középfokra való érettséget” (declare him/her ready for sec. ed.) – kb. 4% nem kapja meg, őket általában 10-be Lemorzsolódás által veszélyeztetettek és lemorzsolódottak (12-25 évesek) segítése Iskolai kihelyezett tevékenységek (csoportos tanácsadás, az 1-9. évfolyamon tanító tanárok támogatása stb.) Egyéb együttműködések (pl. Job Centre – kihelyezett tanácsadójuk lehet)

6 A lemorzsolódás adatbázisa(i) 18 éves korig – iskolai pályafutás adatai + a tanácsadás adatai mindenkiről (UU látja) Az iskolának kötelező jelezni a lemorzsolódás veszélyét és magát a lemorzsolódást is – az UU-k szerint kb %-osan jeleznek évesek – ha a nagyrendszer (CPR - oktatásügy, munkaügy) nem tartalmazza (kb. 4% vaklárma) – iskolai előzmények is (UU nem látja folyamatosan, csak jelzést kap, Job Centre látja, de költözés esetén nem ismeri az előzményt) UU-k szeretnék az egységes adatbázist /30-ig – van remény (2 minisztérium…)

7 Azonnali beavatkozás A pályairányítási törvény alapján a (tkp ) éveseknek „valamit” kell csinálni. Valami = oktatás, munka, „alternatív oktatási program”, UU – kemény anyagi szankciók Jelzés esetén 5 munkanapon belül fel kell venni a kapcsolatot a fiatallal (kőkemény feltétel!) Technikája SMS – kb. 70% siker, utána , telefon, levél, személyes – fiatalok kb. 99%-ban (kivéve drog dealer), szülők 80-90%-ban együttműködők Egyensúlyozás az érdekek között (egyén, család, munka világa, önkormányzat)

8 A fogadó rendszerek, alternatívák 10. évfolyam Termelőiskola Nappali népfőiskola Efterskole (bentlakásos, 14-18) Munkahely vagy munkatapasztalat Youth schools (13-18) – tanoda+klub+”alternatív iskola” EGU – kb. rész-szakképesítéshez vezet TAMU – „az utolsó állomás„ Kombinált programok (az egykori OYE, személyre szabott csomag – 3-4%)

9 Választható 10. évfolyam 2004: 40-50% 2012: 60% Erős pályaorientációs karakter + fejlesztés Kötelező eleme „bridge building” – 4 hetes „átlátogatás”, elvileg akár 10x 9. után még kevesen mennek a szakképzési ágba, sokkal többen 10. után A jól teljesítők is sokan választják (angol, matek, bridge – nem kell sietni)

10 Termelőiskolák I. Hetvenes évek Grundtvigi hagyomány 1996-tól külön törvény, 2010 óta Charta éveseknek átlagosan 5 hónap, max 1 év, 10% számára meghosszabbítható, némi zsebpénz (-18, 18+) Kötelező „termelés” és bevétel (kb. 10%) „Tanárok” – nincs előfeltétel Most kb. 80 termelőiskola, évi fő Egyedi jellegzetességek, kis intézmények

11 Termelőiskolák II. Már a fele ún. új képzési irány (dráma, hangszeres zene, tánc, informatika) Új fejlemény: kb. 25% „declared not ready” Jellemzően NEM szakképzési előkészítés (de arra is jó) 2010 óta minimális mértékben szakképzés november - International Production School Organisation (Leonardo) Németország (40-50), Finnország („300”), Ausztria (15-20), Franciaország (14) Magyarország kb. 5-6, célcsoport ugyanaz, de egész más intézmény…

12

13 A dán rendszer néhány üzenete Magas a lemorzsolódás, de utána jól működő (kicsit drága) rendszer. A grundtvigi szellemiségen alapuló kínálat és a „valamit kell csinálni” elv sikeres integrációhoz vezet – „Egészséges társadalom”. –Egyéni szintű nyilvántartás és problémakezelés –Azonnal kell lépni –Nem kell sietni, de lazsálni sem szabad –Differenciált kínálatra van szükség –Az integrációhoz a személyiség fejlesztésén keresztül vezet az út

14 Köszönöm a figyelmet! Mártonfi György


Letölteni ppt "Dán intézmények a korai iskolaelhagyás csökkentésére Ifjúsági pályaorientációs központok és fogadó intézményrendszerek Mártonfi György Oktatáskutató és."

Hasonló előadás


Google Hirdetések