Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Béres Judit Pécsi Tudományegyetem FEEK Könyvtár- és Információtudományi Intézet, biblioterápia szak MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor, 2015.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Béres Judit Pécsi Tudományegyetem FEEK Könyvtár- és Információtudományi Intézet, biblioterápia szak MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor, 2015."— Előadás másolata:

1 dr. Béres Judit Pécsi Tudományegyetem FEEK Könyvtár- és Információtudományi Intézet, biblioterápia szak MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor,

2 Olvasásnépszerűsítés, olvasóvá nevelés tanácsadás, ismeretterjesztés szülőknek a gyermekek korai olvasóvá neveléséhez, személyiség- és készségfejlesztéséhez nemzetközi példák: Born to read, Bookstart, Nati per leggere – Szletés csomagok és olvasásssal kapcsolatos, családi könyvtári programok, szolgáltatások A szülők fejlesztése, segítése Biblioterápiás csoport babát váró szülőknek és nagyszülőknek MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor,

3 Ismeretterjesztő és könyvajánló segédlet a 0-3 éves gyermekek szüleinek Ismeretterjesztő és könyvajánló segédlet a 3-6 éves gyermekek szüleinek MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor,

4

5 ELSŐDLEGES az önismeret és a pozitív önértékelés fejlesztése a szüléssel, gyermekneveléssel, a párkapcsolat sorsával kapcsolatos félelmek, szorongás csökkentése társas kompetenciák (megosztás és egymás támogatásának képessége, egymással kapcsolatos elvárások, elképzelés szülői szerepről) MÁSODLAGOS információadás relaxáció olvasásnépszerűsítés, szülők olvasóvá nevelése családi könyvtári programok népszerűsítése MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor,

6 Varró Dániel: Szakirodalom tanulmányozgató; Tóth Krisztina: Nagy vonalakban a női szexualitásról Pilinszky János: Hitünk titkairól; Varró Dániel: Babavárogató Szabó Attila: Pocakmese Szabó T. Anna: Szülőszoba Varró Dániel: Altató apukáknak; Kaffka Margit: Lackó Libby Purves: A mózeskosár: csecsemőkor Varró Dániel: Misi és a fegyelem; Szabó Lőrinc: Lóci óriás lesz + válogatott szakirodalmak (Winnicott, Ranschburg, Vekerdy, Kádár Annamária) + relaxációhoz zenék (Bizek Emi: Álomszép zenék babáknak és mamáknak I-II.) MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor,

7 Univerzalitás érzése Megosztás és személyes feltárulkozás lehetősége Szorongások, félelmek, kételyek csökkenése Magabiztosság fokozódása Tökéletesség-ideál elengedése Felismerésekhez, belátásokhoz jutás (párkapcsolati értékek, szülői szerepek, saját felelősség, változáshoz való viszony) Hangos és közös olvasás fontossága Kortárs irodalom fölfedezése Könyvtári családi programok fölfedezése MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor,

8

9 nőknek szóló terápiás szolgáltatások szakirodalma pl. Eichenbaum-Orbach: Outside in: Inside out Women’s Psychology. A Feminist Psychoanalitic Approach (1982); Worell-Remer: Feminist perspectives in therapy: empowering diverse women (2003) intézményei pl. Women’s Therapy Centre, NY + London női könyvtári és múzeumi gyűjtemények, központok (pl. a londoni, a glasgowi és sidney-i Women’s Library, vagy az amerikai Sallie Bingham Center for Women's History and Culture, a Jewish Women's Archive, a Maine Women Writers Collection, és a Boston Women’s Health Book Collective Records stb.) olvasmányajánló könyvlisták nőknek, lányoknak pl. West- Peske: The Girl's Guide to Books for Every Phase of Our Lives (2001) MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor,

10 (Biblio)terápiás szolgáltatások kidolgozása nőknek (pl. Glasgow Women’s Library – Christine Cather: To Every Readers Her Book. Creating Bibliotherapy for Women + CLTL program, Women’s Prison Book Project + Women’s Therapy Centre (NY, London) Különböző terepeken más női célcsoportok: közkönyvtári női csoportok krízisintervenciós intézményben pl. Vadvirág Családok Átmeneti Otthona, Pécs büntetésvégrehajtásban (női fogvatartottak) „virtual reader’s advisory” Lélek/tükör női biblioterápiás kör FB-közösség MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor,

11 az Én sokszor elfelejtett, elhanyagolt, háttérbe szorított női oldala, női identitása ehhez kapcsolódó egyéni létélményei, létlehetőségei, problémái az egyén megerősítése és bátorítása az őt érő nehéz élethelyzetek és döntő kihívások közepette a csoport bizalmi és biztonságos, az egyént érzelmileg megtartó és törekvéseiben támogató környezetet és közösséget nyújt a nőiség témájához köthető olvasmányokat használunk kiindulópontként a személyes tartalmú beszélgetésekhez támogatjuk a csoporttagokat abban, hogy kifejezzék érzéseiket, megosszák egymással gondolataikat, problémáikat, tapasztalataikat, lehetőségük nyíljon egymáshoz szabadon kapcsolódni, egymás élettapasztalatából tanulni rálátni életük ismétlődő csapdahelyzeteire, és saját viselkedésük hibáira, hiányosságaira

12 Erdős Virág: Ma Ljudmila Ulickaja: Szonyecska Szakács Eszter : Saudade Mirtse Zsuzsa: Éva-arcok Tóth Krisztina: Tímár Zsófi muskátlija; Napfogyatkozás Turi Tímea: A dolgok, amikről nem beszélünk Falcsik Mari: Nőket néző képek női testről és szexualitásról szóló Szomjas oázis és Éjszakai állatkert című magyar irodalmi antológiák pl. Tóth K.: A lélek megatest akik a leszbikus és transz identitás és létélmény felől közelítik meg a nőiség problémáját (pl. Kiss Tibor Noé: Imágó) Boldizsár Ildikó válogatásában megjelent Mesék nőkről férfiaknak nőiséggel foglalkozó non-fiction olvasmányok Sheena Wilson-Diana Davidson: Telling Truth. Storying motherhood MKE PEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor,

13 PTE FEEK Senior Akadémián részt vevő, szellemileg és fizikailag rendkívül aktív idősekkel. Az olvasmányélmények megosztásával lehetővé válik az idősödés élményének, a személyes élettörténeteknek a megfogalmazása. Az életútra való visszaemlékezés, az emlékek összeillesztése, az élet egészként való megélését (énintegritás) adja – E. Erikson segít a meg nem cselekedett lehetőségek, veszteségek és a változás elfogadásában (naplóírás, önéletírás készítése) előmozdíthatja a traumatikus életesemények személyes életútba való beillesztését, megértését, feldolgozását MKE PEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor,

14 memória frissítése, edzése időskori dementia elleni küzdelem, megelőzés + rehabilitáció (pl. Alzheimer-kór megelőzéséhez) énintegritás fejlesztése generációk közti konflisktuskezelés társas érintkezés és kommunikáció lehetősége (csoporthoz tartozás, támogatás, pozitív élmények a csoportban) hasznosságtudat és kompetenciaérzés biztosítása, új kihívások, életlehetőségek megláttatása örömszerzés, hangulatjavítás, időskori depresszió mérséklése.

15 Erdős Virág: Ma Illyés Gyula: Április Kosztolányi Dezső: Tengerszem Mirtse Zsuzsa: Éva-arcok Márai Sándor: Füves könyv Aktív terápiás feladatok: kreatív írás – versmintára asszociáció vagy önéletírás, naplóírás terápiás alkalmazása pl. M. Tegzes Tünde – MA- ITT: ÉLETEM TÖRTÉNETEI pályázat + saját írások a versek, novellák kapcsán + finn Reminiscence Sticks projekt mintájára: szövegrészletek, fotók kollázsa a csoportélményből

16 Köszönöm a figyelmet! MKE PEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor,


Letölteni ppt "Dr. Béres Judit Pécsi Tudományegyetem FEEK Könyvtár- és Információtudományi Intézet, biblioterápia szak MKE PPEMEKSZ OLVASÓSZOLGÁLATOS MŰHELY, Monor, 2015."

Hasonló előadás


Google Hirdetések