Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Problémás gyerekek, agresszió a gyerekpszichiáter nézőpontjából Dr. Hirsch Anikó MRE Bethesda Gyermekkórház.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Problémás gyerekek, agresszió a gyerekpszichiáter nézőpontjából Dr. Hirsch Anikó MRE Bethesda Gyermekkórház."— Előadás másolata:

1 Problémás gyerekek, agresszió a gyerekpszichiáter nézőpontjából Dr. Hirsch Anikó MRE Bethesda Gyermekkórház

2 Problémás gyerek vagy környezet? Kié a probléma?- „Nekem nincs semmi bajom „-„Nem tudom már kezelni” Hol keletkezik a tünet? Mi van a tünet hátterében? Kinél van a megoldás?

3 „Velem semmi baj nincs!” Általában nincs (betegség) belátás Általában nincs motiváció a változásra - sokszor a szülő részéről sem valódi a változtatni akarás A gyermeknek nincs problémája – illetve azt elzárja tudatosan vagy tudattalanul

4 „Nem tudom már kezelni!” A problémát a pedagógus, esetleg a szülő éli meg: tehetetlenség Motivált arra, hogy a gyermek változzon(!) Esetleg arra is, hogy tanácsot kapjon a gyermek kezeléséhez ?

5 Miért? 2002-es WHO és ENSZ Gyermekalap tanulmánya szerint minden 5 gyerekből egynél mentális vagy viselkedési zavar diagnosztizálható Mi lesz ennek a felnőttkori következménye? Mi lesz ennek a felnőttkori következménye?

6 Ami a legfontosabb A társadalmi változások kikerülhetetlenek A negatív következmények kiiktatása nem lehet sem a pedagógia, sem a pszichológia, sem az egészségügy feladata De kezelnie kell! Szemléletváltás szükséges

7 Agresszió és impulzivitás Destruktivitás A késleltetés képtelensége a szükségletek kielégítésében Hiányos információ feldolgozás Genetikai alapok és környezeti hatások együttesen alakítják

8 Szociológiai megközelítés Mikroszinten: korai gyermekkori szocializációs problémák Kötődési zavarok CSALÁD – krónikus konfliktusok, válás, veszteségek, öngyilkosság, személyiség zavar, munkanélküliség, szenvedélybetegségek Erőszakot elszenvedettek és elkövetők- azonos gyökér

9 Szociológiai megközelítés A probléma generációkon át újratermelődik Makrokulturális elmélet: a devianciát hallgatólagosan elfogadó normák Média

10 Pszichológiai elméletek Szociális tanuláselmélet A frusztráció sokféle magatartást kiválthat, többek közöt agressziót is –a korábbi tanulás alapján

11 A korai traumatizáció A károsító hatások ebben a korai fejlődési szakaszban az idegrendszeri, hormonális szerveződési folyamatokat kórosan befolyásolják és nem megfelelő pszichobiológiai mechanizmusokat rögzítenek Ez a személyiség fejlődését alapjaiban torzíthatja

12 Az agresszív viselkedés fejlődése A korai pszichés traumák hatásai –Modelltanulás –Azonosulás az agresszorral –Megerősítés és utánzás –Hipervigilancia (túlérzékenység) kifejlődése

13 Az agresszív viselkedés fejlődése –A környezet közömbös ingereinek félreértelmezése –Alacsony színvonalú kifejező készség –Alacsonyabb empátiás készség

14 Agresszió Növeli: minden, ami fokozza az irritabiliást, szorongást, gyanakvást, impulzivitást Csökkenti: minden, ami növeli az önkontrollt, önbizalmat, biztonságérzetet, mások érzelmeinek felismerét, érzelmek szóbeli kifejezését

15 Az agresszió kiélése Szükséges-e? Katarzis? Vagy sem? Az agresszív viselkedés a további agresszív viselkedés valószínűségét fokozza Begyakorlódhat, ha pozitív eredményre vezet- önigazolás A harag, düh érzése elkerülhetetlen, de az agresszió nem

16 Mi minden lehet a tünet mögött? Környezeti tényezők-ártalmak A hangulat problémái Szorongás Részképesség problémák Érzékszervi fogyatékosság Intellektus problémák Tourette syndroma

17 Mi minden lehet a tünet mögött? Pervaziv zavar Krónikus fájdalmak Krónikus fáradtság Cukor anyagcsere zavar Vérnyomás problémák, obesitas Drog Kötődési zavarok És még sokan mások…

18 Mi van a tünet mögött? Jó diagnózis nélkül nincs hatékony terápia 1.lépés a viselkedés térképezés A „Miért történik?” helyett „Hogyan történik?” Helyzet-viselkedés-mögöttes érzés- szükséglet Ki kompetens a szükséglet kielégítésében?

19 Hasonló viselkedés mögött különböző okok 1. Alulszocializált/elhanyagolt gyermek –Biológiai struktúrák hiányai is feltételezhetők – impulzivitás, részképeség gyengeségek –Nincs harag, örömtelenség, elutasítottság érzés és gyanakvás van –Szükséglet: elfogadás, figyelem, biztonság- bizalom, hiánypótlás, minta adás, szocializálás pótlás

20 Hasonló viselkedés mögött különböző okok 2. Depressziós magatartás zavar –Harag –Önmaga ellen fordult –Provokatív – „bántsatok!” –Szükséglet: a trauma feldolgozása, a belső feszültség oldása, önértékelés helyreállítása –A környezeti ok rendezése, pszichoterápia, önértékelést erősítő feladatok, re- szocializálás

21 Hasonló viselkedés mögött különböző okok 3. Hyperaktiv magatartás zavar (ADHD) –Genetikus, biológiai háttér: figyelem zavar, impulzivitás, hypermotilitás –Szükséglet: több mozgás, figyelem fejlesztése, tartása, erősségek megkeresése, beilleszkedés segítése, másodlagos érzelmi zavarok megelőzése –Pedagógia, fejlesztő pedagógia módszerek –Pszichológusi, orvosi ellátás

22 Mire jó a diagnózis? Hasznos a hatékony terápia szempontjából Sokszor megkönnyebbülés a gyereknek, családnak, pedagógusnak Káros a stigmatizálás miatt Káros a következetes terápia kivitelezése szempontjából – felmentést ad minden érintettnek

23 Hogyan tovább? „Pszicho” diagnózis „Orvosi” diagnózis-gyógyszeres th.- veszélyek „Környezeti” diagnózis „Pedagógiai” diagnózis Ki miben kompetens? - kinek mi a felalata a probléma rendezésében?

24 Hogyan tovább? Viselkedés terápiás protokoll kidolgozása-és következetes végig vitele (pszichológus és pedagógus) Környezeti faktorok rendezése (szociális munkás és gyermekvédelmi felelős) Szülőkonzultáció (pszichológus és pedagógus)

25 A beavatkozás Színtere a gyermek hétköznapi környezete- iskola,család,csoport A szokásos egyéni pszichoterápiás módszerek legtöbbször hatástalanok Csoportmódszer a legjobb kiegészítve szülőkonzultációval és az iskolában alkalmazott viselkedésterápiás módszerekkel Személyiség fejlesztő módszerek-javuló önértékelés-jobb önkontroll-jobb szoc.készségek

26 A korlátok Nem hatékony a pszichoterápia azokban az esetekben, ahol a szülők súlyos személyiség zavara, illetve súlyosan veszélyeztető környezeti tényezők- zaklatott életkörülmények miatt gyakorlatilag folyamatos a traumatizáció Komplex intervenció szükséges Személyiség fejlesztésre kerül a hangsúly

27 „Légy realista, követelj lehetetlent!” Egyre több problémás gyermek Egyre több a nehezen kezelhető helyzet Egyre több a hatékonyan nem kezelhető helyzet Több a „kudarc” Újra kell gondolni a kompetencia határokat

28 A szakember védelme Kisebb csoport létszám Több segítő – pedagógiai asszisztens, fejlesztő pedagógus, gyermekvédelmi felelős Egy csoportban a „nehezen kezelhető” gyerekek létszáma – max. 1-2 fő Szülők bevonása, együttműködés

29 A szakember védelme Az elérendő cél újraértelmezése szükséges Egyre fontosabb a burn-out tudatos prevenciója Rendszeres esetmegbeszélés Team-munka Önismeret -”munkaköri kötelesség”

30 „ Mivel mindenki a maga módján látja a világot, a maga módján éli meg a nehézségeit és a sikereit. Tanítani annyi, mint megmutatni a lehetőséget. Tanulni annyi, mint élni a lehetőséggel. „ Paulo Coelho


Letölteni ppt "Problémás gyerekek, agresszió a gyerekpszichiáter nézőpontjából Dr. Hirsch Anikó MRE Bethesda Gyermekkórház."

Hasonló előadás


Google Hirdetések