Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEmma Orsósné Megváltozta több, mint 8 éve
1
K/5 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TELJES VERTIKUMÁT BIZTOSÍTÓ SZERVEZETI INTEGRÁCIÓK MEGVALÓSÍTÁSA Feladatfelelős: Kállai Ernő A „Roma kultúra” műveltségterület kidolgozása. (Kállai E., Finta É.) A Tolerancia szakkollégium ismeretanyagának kidolgozása, tanulmány írása,prezentáció készítése. (Vinnainé V.M. DráMÁS műhely elindítása, a műhely tantárgyi programjának elkészítése.(Jaskóné G.M.)
2
T OLERANCIA SZAKKOLLÉGIUM HOGYAN KERÜL A CSIZMA AZ ASZTALRA ? A Nemzeti Alaptanterv meghatározó gondolatait követve az iskolák és a pedagógusok egyik fő feladata, hogy elősegítsék a különböző társadalmi osztályok, kultúrák, etnikumok iránti nyitottságot, és az együttműködés közvetítőivé váljanak. A kurzus szorosan kapcsolódik a NAT bizonyos műveltségterületi blokkjaihoz, felhasználható ismeretforrásként épít rájuk.
3
MIÉRT ÓVODA ÉS ÁLTALÁNOS ISKOLA? az intolerancia megelőzésének leghatékonyabb eszköze az oktatás a pedagógiai gondolkodás és cselekvés során egyre inkább nélkülözhetetlenné válnak ezek a hiánypótló interdiszciplináris ismeretek.
4
A KURZUS FELÉPÍTÉSE T OLERANCIA AZ ISKOLÁBAN ÉS AZ ÓVODÁBAN Elméleti alapvetés A képzés célja Megszerezhető kompetenciák A képzés során alkalmazott módszerek Tantárgyi követelményrendszer Értékelési alapelvek Tananyagtartalom A kurzus felépítése A tantárgyi program megvalósítási terve a tanegység leírása
5
CÉLRENDSZER Megismertetni a hallgatókat az intolerancia problémakörével, társadalomban előforduló gyűlöletformákkal, az idegengyűlölet okával és mechanizmusával a kisebbségi csoportok helyzetével. Olyan pedagógusok nevelése, akik fogékonyak a társadalmi problémák iránt, elutasítják a kirekesztést. A kurzus elsődleges célja a szemléletformálás, a megszerzett ismeretek és kompetenciák birtokában a hallgatók tudják értelmezni és értékelni a tolerancia hazai és nemzetközi jelenségeit, megnyilvánulási formáit.
6
MEGSZEREZHETŐ KOMPETENCIÁK A kurzus végeztével a hallgatók képesek lesznek felismerni és értelmezni diszkriminációs helyzeteket. Képet kapnak a különböző kultúrák, szubkultúrák és kisebbségi csoportok jellemzőiről és ezáltal nagyobb hatékonysággal tudnak információt értelmezni, azzal dolgozni és foglalkozni a társadalmi kirekesztés potenciális áldozataival. Fogékonnyá válnak a kisebbségi csoportok speciális problémái iránt, kifejlődnek azon képességeik, mely segítségével felismerik és kezelni tudják saját előítéleteiket. A prezentációk és saját élményű gyakorlatok és esetmegbeszélések során mélyül a résztvevők önismerete.
7
É RTÉKELÉSI ALAPELVEK Mivel a tolerancia érzékeny, nehezen definiálható készség- és képesség együttes és attitűd, számokkal és százalékos arányban kifejezve nem mérhető, ezért az osztályozó keretek alkalmazása nem javasolt, kizárandó az ötfokú skálán való minősítés éppúgy, mint a feszültségekkel teli vizsgaszituáció. Közvetlen megfigyelésére ritkán adódik lehetőség, a személyiség különböző megnyilvánulásaiból vonhatók le következtetések. Folyamatos tanári visszajelzés javasolt az aktív részvétellel, a saját vélemény mások elé tárásával, a társak meghallgatásával, a feladatok megoldásával kapcsolatban. Nem kategorikus kijelentések megtétele, hanem sokkal inkább egy meglévő állapot tükröződjön a motiváló, további lehetőségeket feltáró szöveges értékelésben.
8
NEM SPANYOLVIASZ! A kurzus ötvözi és helyezi egységes keretbe a pedagógia, az andragógia, a szociológia, a pszichológia, és a művelődéstörténet alapvetéseit,interdiszciplinális megközelítéssel foglalja céljainak megfelelő sajátos rendszerbe.
9
A KURZUS EGYEDI JELLEGE óvodapedagógusoknak, általános iskolai tanítóknak és tanároknak szóló témakörök kiemelten foglakozunk az erre a problémakörre irányuló foglalkozás- és óratervezéssel, a szituációs- és drámajátékokkal valamint a mesék szerepével Tolerancia az óvodai és az iskolai mindennapokban. A tolerancia megjelenése az általános iskolai tankönyvekben, az illusztrációk üzenete. A tolerancia megjelenése a mesékben és a népmesékben. A nyelvtanulás és tolerancia lehetséges kölcsönhatásai. A tolerancia és a kisgyermek. Művészet és tolerancia.
10
A Z INTERKULTURÁLIS OKTATÁS, A HALLGATÓI ÖNISMERET ÉS TOLERANCIÁRA NEVELÉS ÖSSZEFÜGGÉSEI A NYELVTANÍTÁS TÜKRÉBEN Elsőként felhívom a figyelmet az önismeret szerepére az általános iskolai tanárképzésben, majd rávilágítok arra, hogy miért is olyan nehéz hatékony segítséget adni tanítványainknak a tanárrá fejlődés folyamatában. Ezt követően érveket sorakoztatok fel, hogy a kulturális ismeretek tanításának miért is van döntő jelentősége a nyelvi órákon, hogyan befolyásolja e folyamat az elfogadás folyamatát, milyen lehetőségek tárulnak fel a toleranciára való nevelésben. Továbbá kísérletet teszek arra, hogy alátámasszam az interkulturális tudatosság jelentőségét a tanárképzésben. Végezetül a saját tanítási gyakorlatomból merített példákkal igazolom elméleti fejtegetéseimet, felhívva a figyelmet a tanárképzők felelősségére.
11
EMBRACING DIVERSITY IN TEACHER TRAINING Marta Vinnai Vékony Eszterházy Károly College
12
CONTENTS DIVERSITY DIVERSITY IN EDUCATION PREJUDICE INTERCULTURAL LEARNING A NEW COURSE THE ROLE OF THE TEACHERS
13
DIVERSITY IS NOT ONLY black and white female and male homosexual and heterosexual young and old
14
BUT ALSO slow learner and fast learner introvert and extrovert scholar and sports-person
15
DIVERSITY IN EDUCATION Why is it a key issue in the 21th century? our society is very diverse many communities have become increasingly multicultural diversity enriches our lives appropriate educational framework is needed
16
THE ROOTS OF INTOLERANCE Categories gender race religion e thnicity language income age sexual orientation Unfortunately, these categories are sometimes used to label people unfairly. Stereotypes.
17
INTERCULTURAL LEARNING Main goal : to develop intercultural competence the ability to act and relate appropriately and effectively in various cultural contexts WHAT DOES IT INVOLVE? A CERTAIN SKILL-SET intercultural attitudes: openness, curiosity, readiness CULTURALLY SENSITIVE KNOWLEDGE how social groups etc. work and interact
18
WHAT IS TO BE DONE? Teacher education programs are responsible for: developing culturally sensitive curricula /they should address the histories and contributions of various ethno cultural groups/ giving much attention to socio-cultural research knowledge about the relationships among language, culture, and learning integrating multicultural viewpoints and histories giving information about the characteristics and learning styles of various groups and individuals preparing future teachers to promote meaningful, engaged learning for all students / regardless of their race, gender,ethnic heritage, or cultural background/
19
THE ROLE OF THE TEACHERS THEY SHOULD BE AWARE OF THAT no one learning style is superior to another rather, one style may be more or less effective in given situations understand how culture shapes learning styles teach behaviours in culturally diverse classrooms, teachers must clearly communicate the ground rules for classroom routines and procedures so that all students know what behaviour is expected in the classroom.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.