Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita."— Előadás másolata:

1 A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita

2 A évi CXC. törvény „A nemzeti köznevelésről” a pedagógiai szakszolgálati feladatok között felsorolja a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozását. A törvényhez kapcsolódó 15/2013 (II.26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről leírja a szakszolgálati tehetséggondozással kapcsolatos intézményi feladatokat és a tagintézményekben dolgozó tehetséggondozó koordinátorok teendőit. Kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló Hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermek, tanuló Különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló Kiemelten tehetséges gyermek, tanuló BTMSNI

3 Tehetségfogalmak Renzulli féle alapmodell: 1.Átlagon felüli képességek: - általános képességek szintjén - speciális képességek 2.Motiváció 3.Kreativitás A szakszolgálati rendszernek ajánlott tehetség definíció: Tehetségesnek azok tekinthetők, akik átlagon felüli általános és valamely területen megjelenő speciális képességgel, a feladat iránti tartós és stabil motivációval, valamint magas szintű kreativitással rendelkeznek. Ezek eredőjeként magas szintű teljesítményre képesek az élet valamely tevékenységi területén.

4 A speciális képességek adják a tehetség jellegzetességét, a tehetség-területeket: Nyelvi Zenei Matematikai-logikai Vizuális-téri Testi-mozgásos Szociális-interperszonális Intraperszonális

5 Tehetségtípusok Sikeres Ellenszegülő Rejtőzködő Lemorzsolódó Kettős különlegességgel rendelkező tehetség (SNI/BTM + tehetség) Önálló

6 Tehetséggondozás feladata A tehetség felismerése A tehetség azonosítása A tehetség gondozása

7 A tehetség felismerése szülők pedagógusok szakemberek óvoda/iskola pszichológusok pedagógiai szakszolgálati szakemberek segítségével.

8 A tehetség azonosítása pedagógiai szakszolgálati feladat Jelzés biztosítása és vétele Interjúk: - szülővel - pedagógussal - szakemberrel - gyerekkel Tehetségazonosítás (tesztek, vizsgálatok) A tehetség megállapítása Tehetségfejlesztő programok ajánlása A tehetséges gyermek személyiségének fejlesztése, támogatása Szülők támogatása, segítése Konzultáció a pedagógussal Kapcsolattartás a tehetséggondozó program vezetőjével, az óvoda/iskolapszichológussal Nyomonkövetés, kimeneti mérések végzése Mindezen feladatok koordinálása a tehetséggondozó koordinátor által

9 Tehetség megállapítása 4-6 éves korban: - a tehetség már néhány területen megnyilvánulhat (vizuális ábrázolás, muzikalitás, matematikai képességek, verbális képességek) - a tehetség valószínűsíthető (nem azonosítható) - feladat: a hatékony környezet „elmélyítése”, kitágítása, kibővítése 7-9 éves korban: - a mutatkozó tehetség intenzíven megjelenik - valószínűsíthető, még nincs azonosítás, szűrés lehetséges - feladat: a tehetség célzott és intenzív fejlesztése, egyéb területek hatékony továbbfejlesztése, kibővítése, elmélyítése éves korban: - a tehetségterület specializálódott - a tehetség azonosítható, megállapítható - feladat: speciális tehetségfejlesztő programban való részvétel, egyéb területek szinten tartása

10 Tehetséggondozást végezhet - nevelési, oktatási intézmény - szakterületi tehetséggondozó programokat meghirdető szervezet - Tehetség Pontok - egyéb helyek, ahol tehetséggondozó program létezik


Letölteni ppt "A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita."

Hasonló előadás


Google Hirdetések