Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kovács Veronika Koreanisztika MA II. Korea vallásai BMA-KORD-252 2014/15 tavaszi félév.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kovács Veronika Koreanisztika MA II. Korea vallásai BMA-KORD-252 2014/15 tavaszi félév."— Előadás másolata:

1 Kovács Veronika Koreanisztika MA II. Korea vallásai BMA-KORD-252 2014/15 tavaszi félév

2  James Huntley Grayson: Korea – A Religious History. Routledge, NY: 2002.  Andrew Eungi Kim: Characteristics of Religious Life in South Korea: A Sociological Survey. In: Review of Religious Research, Vol. 43, No. 4, 2002. 291-310.  Park Moon-su: Urgent Issues Facing Modern Korean Catholicism and Their Subtext. In: Korea Journal, Vol. 52. No. 3, 2012. 91-118.  Moon Youngseok: Sociological Implications of the Roman Catholic Conversion Boom in Korea. In: Korea Journal, Vol. 51. No. 1., 2011. 143-175.  Choi Suk-woo: Korean Catholicism Yesterday and Today. in: Korea Journal, Vol.24 No.8 1984. 4-13.  Grant S. Lee: Persecution and Success of Roman Catholic Church. in Korea. In: Korea Journal, Vol. 22. No. 1. 1988. 16-27.  Cho Kwang: The Meaning of Catholicism in Korean History.in: Korea Journal Vol. 24. No. 8., 1984. 14-27.  Choe Ki-bok: The Abolition of Ancestral Rites and Tablets by Catholicism in the Choseon Dynasty and the Basic Meaning of Confucian Ancestral Rites. In: Korea Journal Vol. 24. No. 8., 1984. 41-52.  Kwanbae Stephanus Lee: Early Catholic Encounters http://chosonkorea.org/index.php/history/encounters-with-the-west/early-catholic- encounters [2015.05.03.] http://chosonkorea.org/index.php/history/encounters-with-the-west/early-catholic- encounters  Stephen Vincent: (2014.02.21.): With New Cardinal and New Martyrs, Church is Growing in South Korea http://www.ncregister.com/daily-news/with-new-cardinal-and-new-martyrs-church-is- growing-in-south-korea/ [2015.05.03.] http://www.ncregister.com/daily-news/with-new-cardinal-and-new-martyrs-church-is- growing-in-south-korea/  Hannah Beech (2014.08.14.): Pope Francis Arrives in South Korea With a Message for All of Asia http://time.com/3110856/pope-francis-south-korea-asia-catholicism-church/ [2015.05.03.] http://time.com/3110856/pope-francis-south-korea-asia-catholicism-church/

3  Egyedülálló módon belső erőből terjedt el  Korea a világ második legjelentősebb országa missziós tevékenységek terén  A világon a harmadik legtöbb szent (1984: 103 fő; 2014: +124 fő)

4  16-17. sz.: A nyugati misszionáriusok próbálkozásai  18. sz.: helyi hívők kezdeményezései  18-19. sz.: keresztényüldözés s földalatti mozgalmak Yi Seunghun megkeresztelkedése http://suwons.net/f-5-20.htm

5 16-17. sz.: a környező országokon keresztül próbáltak eljutni Koreába Japán: Gaspar Vilela (1525-72) jezsuita szerzetes 1594: az első jezsuita szerzetesek Toyotomi Hideyoshi seregeivel érkeznek Koreába - Gregorio de Cespedes (1551-1611) - Vincent Kwon (1581-1626) Fülöp-szigetek: Juan de Domingo(?-1619) domonkos rendi szerzetes Kína: Hsü Kuang-chi (1562-1634) Joannes Adam Schall (1591-1666) ; Sohyeon koronaherceg (1612- 1645)

6 Indirekt hatás: - Keresztény könyvek szivárogtak be az országba -> hatással volt a 17. sz. tudós nemeseire - Yi Sugwang ( 이수광 李睟光 ): Jibong Yuseol ( 지봉유설 芝峰類說 ) (Matteo Ricci- T’ien-chu Shih-i hatása) - Namin párt - Silhak mozgalom - Seohak iskola

7  18. század közepétől kezdve fiatal értelmiségiek (Yi Ik (1681-1763) követői) kezdenek érdeklődni a katolikus vallás iránt  1777: első gyülekezet  1784: Yi Byeok ( 이벽 李蘗, 1754-1786), Yi Seunghun ( 이승훈 李承薰, 1756-1801) 이승훈 http://suwons.net/f-5-20.htm

8 -Cheonju ( 천주 天主 mennyei úr) -Konfucianizmus: túlzottan konzervatív, a haladás útjában áll - A haladás és a modernitás iránti vágy -Az emberi jogok, egyenlőség hirdetése, lelki vigasz Tanításuk: - egyenlőség -a nők egyenjogúsága -a gyerekek védelme Eredmények: - a hangeul terjedése (Seonggyeong Jikhae 성경직해 – zsoltárok; doktrina könyvek írása pl. Jugyo yoji 주교요지 ) - új hierarchikus rendszer gondolata: Jeong Yakyong: „T’angon”

9  - Isten abszolút hatalma, az uralkodó és a szülők tisztelete felett áll  Az ősök tiszteletére bemutatott szertartások megtagadása  A hagyományos társadalmi rend elutasítása   veszélyes az államra nézve! - Eretnekség - A nyugati nagyhatalmak kezében eszköz az ország feletti hatalomátvételhez 1785: a katolicizmus betiltása 1786: keresztény művek behozatalának tiltása -> gyakori letartóztatások (1787: első mártír: Kim Beomu 김범우 金範禹, 1751- 1787)

10  1786 (-89): Yi Seunghun, Yi Byeok, Kwon Ilsin: ideiglenes egyház alapítása  1790: levél Pekingből: megtiltja a hívőknek az ősök tiszteletére bemutatott szertartások elvégzését  1791: Kwon Sangyeon, Yun Jichung kivégzése  1795: Chou Wen-mu atya  Myeongdo hoe ( 명도회 明道會 )

11  Közvetlen kiváltó okok: - Hwang Sa-yeong ( 황사영 黃嗣永 1775-1801) levele („baek seo” 백서帛書 ) - ediktum az eretnekség büntetésére: 1801-1886 között érvényes 1801: „Sinyu” kivgzések ( 신유박해 辛酉迫害 ) – Jeongsu régenskirálynő ( 정순왕후 김씨貞純王后 ) -> Yi Seunghun, Kwon Cheolsin, Cho Wen-mu http://web.pbc.co.kr/CMS/newspaper/200 9/03/rc/288618_1.0_image_1.jpg

12  1815: Eulhae kivégzések: a hegyekbe menekültek mártíromsága  1827: Cheonghae kivégzések  Chou atya halála után több kérés Peking felé 1826: a pápának is írtak  -> 1831: apostoli vikáriátus Koreában -> 1837: püspökök: Pierre Philibert Maubant, Jacques- Honore Chastan, Laurent Marie Joseph Imbert -> papokat Makaóba: Kim Taegeon ( 김대건 金大建 1821- 1846) Kim Taegeon http://web.pbc.co.kr/CMS/newspaper/2009/06/rc /300266_1.0_titleImage_1.jpg

13  1837: Kihae kivégzések – felfedezték az idegen missziók jelenlétét Koreában – a nyugati hatalmak hatalomátvételétől való félelem  1839: külföldi misszionáriusok: Imbert püspök, Maubant atya, Chastan atya kivégzése -> nemzetközi probléma!  1846: Kim Taegeon atya kivégzése  1866-71: „Nagy kivégzések” – Taewongun régensherceg ( 흥선대원군 興宣大院君, 1820- 1898)

14  1876: Kanghwa-szigeti békemegállapodás Japánnal  1882: USA 3 kikötő megnyitása  1883: Nagy-Britannia, Németország,  1886: Franciaország – részleges vallásszabadság!  1899: megállapodás a koreai kormány és az egyház között: szabadon téríthettek. -> Koreai papok, apácarendek Első maradandó templomépületek: Yakhyeon templom (1893), Szűz Mária székesegyház (1898), Szöul

15 Bihyeon a Maryknoll misszió archívumából

16

17  Alapkőletétel: Kojong király, 1892. 08. 05.  Az első katolikus közösség gyülekezőhelyén épült (Myeongnaebang) 1894 – 1898 között  Tervezte: Xavier Baudonet  Kripta: az 1839 – 1866 között mártírhalált haltak maradványai

18 Korea egyik legrégebbi temploma 1902-re készült el, tervezője Eugene Coste francia pap Kim Dae-gon, Korea első papja itt volt eltemetve 1942-ig

19

20

21  Tervezte: Xavier Baudonet  Épült: 1908 – 1914 között Yun Jichung, Kwon Sangyeon és Yu Hang Geom püspök mártíromságának helyszínén

22

23 Kyeonghyang Sinmun 1906-tól 1911: Aposoli vikáriátus Szöulban és Taeguban, 1920: Wonsan „gettó mentalitás”: elhatárolódtak a társadalomtól, követőik inkább az alacsonyabb rétegekből 1910: An Junggeun ( 안중근 安重根, 1879- 1910) „Anak-incidens” ( 안악 사건 ) 1919. márc. 1: katolikus szemináriumi hallgatók részvétele

24 A japán hatalom különféle intézkedéseket hajtott végre a kereszténység ellen: templomok felgyújtása, bebörtönzések, kivégzések a misszionáriusok deportálása Shintoizmus: 1920-as évektől kötelező 1936: A Vatikán elfogadta a shinto szertartások gyakorlását, mint állami rituálé  „Japán” Katolikus egyház japán papok koreai papok katonai szolgálatra

25  ÉK: – a vallás eltörlése – anti-keresztény propaganda.  1949: nagyszabású kivégzések – ma már nincsenek katolikus papok ÉK-ban.  DK: vallásszabadság – több katolikus újság, katolikus ált. isk-k, főiskolák.  aktívan részt vettek a Koreai Köztársaság megalapításában. – újraegyesülés és a kommunizmus elutasítására ösztönöztek  a koreai háború alatt és után egyre növekedett a hívők száma. koreai háború végén 160 000 hívő, 1962: 530 000 hívő. motiváció: az ENSZ anti-kommunista programja és az amerikai egyház segítő akciói. spirituális vigasz és támasz.  két főiskola: Hyoseong Női Főiskola, Daegu 1952; Seogang Főiskola, Szöul 1960

26  1962: saját hierarchikus rendszer  Katonai diktatúra: elköztelezték magukat a társadalmi roblémákban – kritizálták az embertelen és pénzsóvár tendenciákat, amik a gazdasági fejlődés hívott életre.  70-80as évek: kritizálták Pak Cheong Hui és Cheon Du Hwan rendszerét  részt vettek több szociális mozgalomban  1984: II. János Pál pápa Koreába látogat: 103 koreai mártírt és szentet avatott – a legtöbb számú egyidejű kanonizáció – nemzetközi elismerés  90-es évek: belső változások – ismét a felsőbb rétegek részvétele a meghatározó  1997: első katolikus elnök: Kim Daejung ( 김대중 金大中, 1924- 2009)

27  5.1 M hívő – 10%  5 érsek  25 püspök  4100 pap  11500 szerzetes és apáca  Újabban egyre növekvő népszerűségnek örvend, növekvő gyülekezet - Észak és Dél egyesítésének támogatása - Nem követel tagdíjat, az egyház pénzügyei nyilvánosak

28  nem térdelnek ill. hajtanak térdet – helyette fejet hajtanak  Pénteken nem esznek húst  A nők kendővel fedik be fejüket a templomban  A férfiak és nők elkülönülve ülnek  „kamsaheongeum” ( 감사 헌금 )

29 A Maryknoll misszió archívumából

30 Daegu, 1928 A Maryknoll misszió archívumából

31

32 김기창 : 오천명을 먹임 ( 五餠二魚 ) Köszönöm a figyelmet~!


Letölteni ppt "Kovács Veronika Koreanisztika MA II. Korea vallásai BMA-KORD-252 2014/15 tavaszi félév."

Hasonló előadás


Google Hirdetések