Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A múzeumi frontszemélyzet képzése dr. Juhász Erika Tanszékvezető főiskolai docens Eszterházy Károly Főiskola TKTK Andragógiai és Közművelődési Tanszék.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A múzeumi frontszemélyzet képzése dr. Juhász Erika Tanszékvezető főiskolai docens Eszterházy Károly Főiskola TKTK Andragógiai és Közművelődési Tanszék."— Előadás másolata:

1 A múzeumi frontszemélyzet képzése dr. Juhász Erika Tanszékvezető főiskolai docens Eszterházy Károly Főiskola TKTK Andragógiai és Közművelődési Tanszék Főiskolai docens Debreceni Egyetem BTK Andragógia és Művelődéstudományok Tanszéke Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május

2 Kiindulópont -„A látogatóbarát múzeumokért! Múzeumok mindenkinek” -Oktatási és Kulturális Minisztérium Alfa- program -dr. Veres Gábor, a Heves Megyei Múzeumi Szervezet, igazgató

3 Célcsoport Múzeumi frontszemélyzet - teremőrök - pénztárosok - jegyszedők - biztonsági őrök (- tárlatvezetők) A képzés tartalmának összeállítása:  Megrendelői igények  Múzeumi vendég-/panaszkönyv (szituációk)

4 A képzések helyszínei Észak-alföldi régió:  Debrecen  Nyíregyháza  Szolnok Észak-magyarországi régió:  Eger  Salgótarján  Miskolc

5 A képzés céljai Látogatóbarát szemlélet formálása Tapasztalatcsere Megjelenéssel, öltözködéssel kapcsolatos elvárások egyeztetése A látogatókkal való kommunikáció segítése szituációs játékokkal A látogatókkal és a kollégákkal való viselkedés elvárásainak egyeztetése A látogatókkal és a munkával kapcsolatos tapasztalatok feldolgozása

6 A képzők Előadó: dr. Juhász Erika Trénerek: –dr. Juhász Erika –Herpainé Lakó Judit –Simándi Szilvia –Herczegh Judit –Tátrai Orsolya

7 A képzés részei 1.Előadás (szemléletes, esetpéldákkal alátámasztott előadás prezentációval 1 órában) -Kommunikáció, társalgás, köszönési formák -Öltözködés, megjelenés -Viselkedés a múzeumban, illemszabályok

8 2. Tréning (azonos létszámú tréningcsoportok gyakorlati, szituációs, viselkedési, konfliktus- kezelési tréningje) -Célok ismertetése, együttműködés -Ráhangolódás – bemutatkozás -Élmény (+, - tapasztalat) -Megjelenés, öltözködés

9 -Kommunikáció, köszönés, megszólítás, társalgás Megszólítás  Ön egy 70 év körüli nyugdíjas férfi és nézi a kiállítást.  Ön egy teremőr, aki tájékoztatni kívánja a kiállítást néző 70 év körüli nyugdíjas férfi látogatót, hogy 10 perc múlva zár a múzeum.

10 - Viselkedés, illemszabályok, reakciók  Szerep:teremőr Ön egy olyan múzeumi teremben teremőr, amely szobrokat tartalmaz. Úgy látja, hogy egy fiatalember hozzáért az egyik szoborhoz. Tájékoztassa a múzeumi szabályokról. (Ön a szituáció kezdeményezője)  Szerep: múzeumlátogató Ön egy huszonéves fiatalember, aki a párjával egy szobormúzeumba látogat el. Miközben a szobron levő díszítőelemeket mutogatja párjának, egy teremőr odalép Önökhöz, mert úgy látta, hogy Ön hozzáért a szoborhoz. Jelezze, hogy nem ért hozzá, csak mutatta. (Nem Ön a szituáció kezdeményezője)

11 -„Nehéz emberek” – sajátos esetek kollégák közötti kapcsolatokban Az okoskodó A pletykás A panaszkodó stb. -Tapasztalatok a látogatókról -Lezárás

12 Azt szeretem legjobban a munkámban, hogy… …emberekkel találkozok, újat adhatok nekik, figyelnek rám. A személyes kommunikáció elkötelezett híve vagyok. Ez a terület az élet napos oldala – az emberek szabadidejüket töltik nálunk. … változatos, soha nincs két egyforma nap, gyakran vannak kihívások, amelyeket meg kell oldani és ritkán számíthatok segítségre. Nagy örömet jelent, ha a látogatók elégedetten távoznak, a gyerekek megismernek az utcán és rám köszönnek. Volt olyan kislány, aki beírta a vendégkönyvbe: az tetszett a legjobban, amikor Zsuzsa néni befonta a hajamat pataki fonásba.

13 … ismereteket közvetítek, hazaszeretetre „nevelek”, tartalmas „szórakozást” nyújtok. … a múzeumlátogatóval együtt örülhetünk a művészet és a tudomány csodálatos világának. … ez nem a munkám, hanem a hivatásom 26 éve.

14 Tapasztalatok Résztvevők – kezdeti „szorongások” után kellemes légkör, kevés „elégedetlen” Megbízók – pozitív visszajelzések, 6 megye tapasztalatai Trénerek – új élmények, folytatás lehetőségei –Más régiók és megyék –Évente egyszer ismétlő/megújító képzés javasolt –Más múzeumi célcsoportok képzése – különösen múzeumandragógusok képzése

15 Múzeumandragógus képzés lehetőségei Tréningek, belső továbbképzési rendszer – elismertség?! Akkreditált felnőttképzés keretében – min. 120 óra –Oktatási és Kulturális Minisztérium Muzeológiai Akkreditációs Szabizottsága – jelenleg csak egy hasonló képzés: múzeumi menedzser képzés 30 órában –"A kulturális szakemberek szervezett képzési rendszeréről, követelményeiről és a képzés finanszírozásáról” szóló 1/2000. (I. 14.) NKÖM rendelet –Felnőttképzési Akkreditáló Testület Felsőfokú képzés keretében

16 Felsőfokú Szakképzés – fiatalok a fő célcsoport 2 év Bachelor – nehéz bekerülni, korm. rendelet szabályozza általában 3 év Master – nehéz bekerülni, korm. rendelet szabályozza általában 2 év Ph.D. 3 év

17 Javasolt képzési rend Felsőfokú szakirányú továbbképzés Min. 2 félév, max. 4 félév, kredit „A szakirányú továbbképzés olyan, felsőfokú végzettséget nem biztosító képzés, amelyre az alap- és mesterfokozatot, illetve egyetemi vagy főiskolai szintű végzettséget tanúsító oklevéllel lehet jelentkezni, és - általában 2-4 félév alatt - a már meglévő diplomára épülő, mélyebb szaktudást biztosító szakirányú szakképzettség szerezhető.”

18 A felsőfokú szakirányú továbbképzés előnyei Képzési és kimeneti követelményeit a kérelmező felsőoktatási intézmény adja meg Több képzési terület végzettségéhez is kapcsolódhat Felvételi követelményeit is a kérelmező felsőoktatási intézmény adja meg Az Oktatási Hivatalnál bejegyezendő Kialakítása és engedélyeztetése max. fél évet vesz igénybe Államilag finanszírozott forma is lehetséges

19 Köszönjük megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A múzeumi frontszemélyzet képzése dr. Juhász Erika Tanszékvezető főiskolai docens Eszterházy Károly Főiskola TKTK Andragógiai és Közművelődési Tanszék."

Hasonló előadás


Google Hirdetések