Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„ …a helyes működés elérése érdekében nem valamely fogyatékosság változtatása, hanem a változásra képes ember segítése a cél!” ( Pető András)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„ …a helyes működés elérése érdekében nem valamely fogyatékosság változtatása, hanem a változásra képes ember segítése a cél!” ( Pető András)"— Előadás másolata:

1 „ …a helyes működés elérése érdekében nem valamely fogyatékosság változtatása, hanem a változásra képes ember segítése a cél!” ( Pető András)

2 A konduktív pedagógia, mint pedagógia… A kondukció rávezetés, amely egyrészt célképzéshez másrészt megoldáshoz vezet. Helyes cél elképzelésekor az idegrendszer megszervezi a hozzá vezető utat, A tanulás aktív formája, tevékenységhez kapcsolódóan jön létre. Intenció a cselekvés belső képe, tervezete, egy szabályozókörhöz hasonló rendszer: intenció- cselekedet- ellenőrzés Alapvető mozgásformák különböző testhelyzetből való gyakorlása. Az egész napirendet átfogja, ez által az önkiszolgálási tevékenységek során is a számára legcélravezetőbb mozgássort fogja begyakorolni.

3 Konduktív pedagógia sérülés specifikus alkalmazási területei: Oka a központi idegrendszert ért károsodás ( cerebromotorikus disfunkciók)  károsító ártalom az idegrendszert a születés előtt, alatt vagy újszülött korban érte,  egész fejlődésmenetében, szociális kapcsolataiban, tapasztalatszerzésben elmarad,  az általános alkalmazkodási képesség tartós romlását eredményezi

4 1. Athetosis (túlmozgás tág értelemben) - inkordinált, bizar egymásba átmenő mozgássorozat, mely mind a négy végtagon jelentkezhet - grimaszolás arc mimikai izmainak túlmozgása - kéz és lábujjak kisizületi túlnyújthatósága

5 Athetosis leggyakoribb társuló zavarok : - beszédzavarral (dysarthriával) jár együtt - centrális eredetű nagyothallás, esetleg süketség - értelmi képességei általában jók - akadályozott a légzés, a nyelés, a rágás, a szem- kéz koordináció

6 2. Diplégia spasztika (alsó végtagi „ollózó merevség”) - alsó végtagjainak izomtónusa fokozott, gyakran keresztezik - lábfejeik gacsos, lóláb vagy dongalóláb állásúak - a gerinc háti hajlatának fokozódása jellemző - enyhe fokú ügyetlenség a finommotorikában előfordulhat

7 Diplégia spasztika leggyakoribb társuló zavarok : - érzékelési, észlelési - lateralitási zavarok, - kancsalság, - félelem, szorongás

8 3. Hemiplégia spasztika (féloldali bénulás) - érintett oldalon a felső végtag hajlított, az alsó végtag nyújtott, élettani együttmozgásuk hiányzik - izomsorvadások, zsugorodások jönnek létre - jellemző a volárflexiós tartás, lólábállás - ökölben tartott kéz gyakori

9 Hemiplégia spasztika leggyakoribb társuló zavarok : - hemianopsia: látótér kiesés, strabizmus, - tárgyak felismerésének zavara, - epilepsia, - facialis paraesis: az egyik szájzug lepettyed, - hypoglassus bénulás: a nyelvmozgató izom bénulása, - mentalis retardáció - testséma zavar

10 Tetraparesis (négyvégtagi merev bénulás) - jellemzője a merev, ill. feszes tónusfokozódás gyakran a nyak és a törzs izomzatában is, - a felső végtagokon hajlításos túlsúly, alsó végtagok keresztezése és befelé csavarodása a jellemző, - nehézséget jelent az alapvető helyzet és helyváltoztatások kivitelezése, a fogás vagy a kézre támaszkodás, - előfordul csípőficam Leggyakoribb társuló zavarok : - epilepsia - gondolkodási folyamatok lelassulása, - lateralitási és térbeli tájékozódási zavar, - kancsalság, - nyálzás, nehezített nyelés, orrhangzós beszéd, - emocionális zavar is társulhat.

11 5. Cerebrális ataxia - a mozgások célszerű (idő és térbeli) megvalósításának zavara, - fixáló izmok működése összerendezetlen - mozgások ívei nagyobbra méretezettek, szakadozottak - a cél elérése előtt fokozódik a mozgás, intenciós trémor Leggyakoribb társuló zavarok : - skandáló beszéd, - szemteke rezgés, nystagmus - értelmi funkciók zavara,

12 Integrációjuk tárgyi feltételei : -akadálymentesített iskola épület (lift, rámpák, bejárati ajtók), -DE önállóan közlekedő tanulóknak sok esetben elegendő néhány kapaszkodó, korlát -a tantermek berendezési tárgyai ( állítható székek, asztalok), -ha szükségesek speciális taneszközök, -jól felszerelt tornaszoba, és a számukra kialakított illemhely

13 Integráció személyi feltételei: - speciális végzettséggel rendelkező szakemberek: szomatopedagógus, konduktor, gyógypedagógus, - fejlesztőpedagógus, pszichológus - a nevelőtestület, osztálytanító pedagógusok nyitottsága az új feladatra, - az osztályközösségek érzelmi ráhangolása, hogy befogadóvá váljanak a testi fogyatékkal élőkkel szemben

14 Kapcsolattartás, konzultáció szakemberekkel, intézményekkel: Pető Intézet Utógondozó Központ - segédeszközök, - műtéti javaslatok, - érzelmi megsegítés lehetőségei, - egységes szülői támogatás, iránymutatás Ortopédiai felülvizsgálat nyomon követése, segédeszközök igénylése Gyógypedagógusok Pszichológusok és más szakemberek

15 Tapasztalatok: + Egy társ jelenléte, motiváló és erőt ad a továbblépésekhez, fontos, hogy ne legyen „egyedül” az iskolában. Állandó biztonságos légkör, felszerelt tornaterem biztosítása, a rendszeres foglalkozásokhoz. Ez egy bizalmas kapcsolat, ahol könnyebben megnyílnak, fontos a pedagógusokkal való kölcsönös értekezés. - A gyermek rendszeres gyakorlásához a szülő megfelelő motiváltsága is feltétlenül szükséges. Nagyon nehéz a szülőre való ráhatás. Ortopédiai műtétek, beavatkozások időben történő elvégzése, megfelelő segédeszközök beszerzése kapcsán.

16 „ A legjobb terápia sem segít, ha nincs beépítve az élet minden részletébe és a ráhatás nem egységes". (Pető András)


Letölteni ppt "„ …a helyes működés elérése érdekében nem valamely fogyatékosság változtatása, hanem a változásra képes ember segítése a cél!” ( Pető András)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések