Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tanulás Könnyítő Program

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tanulás Könnyítő Program"— Előadás másolata:

1 Tanulás Könnyítő Program
KÁRPÁTI TANULÁS KÖNNYÍTŐ PROGRAM - HOGY A TANULÁS ÖRÖM LEGYEN I. Nyugat- magyarországi ADHD Konferencia Győr 2015. Április 11. Tanulás Könnyítő Program Vadvirág Alapítvány Kaposvár, Németh István fasor 27.

2 A Tanulás Könnyítő Program célja, hogy öröm legyen a tanulás!

3 A Tanulás Könnyítő Program előzménye:

4 Tanulási motivációval kapcsolatos felmérésem eredménye
4.-5. osztályos gyermekeknél Mit szeretnek a gyermekek legjobban az iskolában? 15% a tanárokat 20% a tanulást 60% barátok, közösség 5% ebéd

5 Mit NEM szeretnek a gyerekek az iskolában?
78% a tanulást 16% a tanárokat 5% a társaikat 1% egyéb Az iskolai tanulást unalmasnak és fárasztónak tartják a diákok.

6 Flow élmény sávja

7 Miért fontos, hogy a gyermekek szeressenek tanulni?
Dopamin kulcsfontosságú neurotranszmitter a motiváció tekintetében. Milyen ingerekre termelődik: Semleges cselekmények, melyekhez örömélményt társít Bizonyos szenvedélyek (drog, játék, alk., stb.) Szex, szerelem Étkezés

8 A gyermekeket veszélyeztető jelenségek
Bulikultúra, extrém élmények hajszolása Szenvedély betegségek Korai szexuális élet Étkezési zavarok Ha a gyermek nem találja meg a tanulásban az örömét, máshol fogja pótolni!!!

9 Mennyi időt tölt egy kisdiák az iskolában ?

10 Tanulás és értékelés Értékelési tölcsér

11 Az oktatás kihívásai Nemzetközi kompetencia felmérés adatai szerint a magyar tanulók európai átlag alatt teljesítenek! A tantervi reformok az oktatás eredményességén nem tudtak változtatni. Tanulási motiváció hiánya. Tanulói énkép romlása.

12 Egyéb kutatási területek eredményei, amelyet az oktatás jelenleg figyelmen kívül hat.
Neurobiológia (Freund Tamás, Joachim Bauer, Arvid Carlsson) Neuropszihológia (Csépe Valéria, Páli Judit) Neurokognitív kutatások (Csapó Benő, Józsa Krisztián) Flow élmény kutatás (Csíkszentmihályi Mihály) PISA kutatások (Lannert Judit, D. Molnár Éva) ADHD kutatások (Richard A. Friedman)

13 Célkitűzések Olyan hatékony tanulási módszer kidolgozása, mely segíti az iskolai tanulás folyamatát Fejleszti a tanuláshoz szükséges képességeket Javítja eredményességét Az iskolában megszerzett tudás bármikor előhívható, gyakorlatban alkalmazható legyen Előmozdítja és fenntartja a tanulási motivációt a gyermekben Szívesen és örömmel végezzék a gyermekek a programot

14 Elvárások a módszerrel szemben:
Hipotézis Ha a gyermek a tanulás folyamatához jó élményeket társít, motivált lesz a tanulásra, akkor tanulása hatékonyabbá és eredményesebbé válik. Elvárások a módszerrel szemben: Segítse elő a gyermek idegrendszeri érését Motiválja a gyermeket Igazodjon az életkori sajátosságokhoz Vegye figyelembe a NAT követelményrendszerét

15 A Tanulás Könnyítő Program egy órájának bemutatása
Beszélgetés; mert fontos, hogy mit érzel Bemelegítés: mozogj és gondolkodj (változatos, játékos, zenés) Főrész: kis tudósok játéka (sok cselekmény, asszociáció, memória, logika, kombinatorika, szövegértés, kommunikáció, stb.) Befejezés: játék és jutalom

16

17 A TKP motivációs eszközei
Külső motivációs tényezők: Barátságos, biztonságos környezet Zene Mozgás Játék Jutalom (dicséret, bíztatás, pozitívumok kihangsúlyozása)

18 Belső motivációs tényezők:
Öröm Siker Kihívás Kudarc legyőzése Saját kompetencia erősítése Flow élmény Humor

19

20 A Tanulás Könnyítő Program lényege:
Mozgásos és játékos gyakorlatokkal olyan ingereket közvetít a gyermekek felé, melyek a tanuláshoz szükséges képességeiket fejlesztik, motiválják őket a tanulás örömére, sikerélményt adnak és közben az alapvető tudásanyagot erősítik meg.

21

22 A kidolgozott Tanulás Könnyítő Program tartalmazza
az iskola előkészítő: mozgás, játék, zene és gyakorlat anyagát Az osztályos tananyaghoz kapcsolódó program: mozgás, játék, zene és gyakorlat anyagát (évfolyamonként bontva)

23

24 A Tanulás Könnyítő Program eszköztára
Általános eszköztár: pad, zsámoly, bordásfal, gördeszka, futópad, stb. Gyurma, kréta, ceruza, gyöngyök, puzzle, könyvek, füzetek, pálcikák, stb. Speciális eszköztár: általunk kifejlesztett és készített segédanyagok és játékok Nincs olyan eszköz, vagy játék, amit ne tudnánk felhasználni!

25 A Tanulás Könnyítő Program sikeresen alkalmazható
Szorongó, gátlásos gyermekeknél Tanulási nehézséget mutató Hiperaktív, magatartás zavaros Sérült, alacsony tanulási motivációt mutató gyermekeknél Halmozottan hátrányos helyzetűeknél Tanulásban akadályozott gyermekeknél Értelmileg akadályozott gyermekeknél Valamint minden gyermeknél! S.O.S.

26 A Tanulás Könnyítő Program alkalmazásának lehetőségei
Önálló foglalkozásként (óvodákban, iskolákban, fejlesztő központokban) Részeit iskolai tanórákba integrálva Kiscsoportos formában, szakkör vagy korrepetálás keretében Fejlesztő terápiás foglalkozások során

27 A Tanulás Könnyítő Program eredményei
A gyermek motivált lesz a tanulásra Kudarc helyett a feladat kihívás lesz Problémamegoldó képessége javul Önbizalma erősödik Javul az iskolai teljesítménye Használható tudást szerez Személyisége egészségesen fejlődik

28 Nem várt eredmények Iskola előkészítő csoportoknál spontán olvasás tanulás Rendkívül jó matematikai képességek Több gyermeket segítettünk hozzá, hogy megtalálja „tehetség vonalát” Sok-sok tapasztalat, amely új gondolatokat indított el bennünk.

29 Egyedülállósága a felsorolt eszközök, gyakorlatok és játékok nem szokványos alkalmazásában rejlik.

30 Egyéb eredményeink 2010 NEsST különdíj 2010-12 Portfólió tagság
2012-től TKP oktató képzés 2012-től a TKP levédett oktatási módszer 2013 a TKP-hoz kapcsolódó kutatási terv előkészítése 2014 TKP hatékonyság kutatás megkezdése

31 Küldetésünk Öröm legyen a tanulás!
Szeretnénk elősegíteni azt, hogy az oktatási rendszer gyermekközpontú és használható tudás alapú legyen! Öröm legyen a tanulás!

32 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Tanulás Könnyítő Program"

Hasonló előadás


Google Hirdetések