Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

INFOKOMMUNIKÁCIÓS MENEDZSMENT BME-MBA Program 2003. Dr. Prónay Gábor (Pro-COMpass Kft.) T.: 355-2321, F.: 355-3652,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "INFOKOMMUNIKÁCIÓS MENEDZSMENT BME-MBA Program 2003. Dr. Prónay Gábor (Pro-COMpass Kft.) T.: 355-2321, F.: 355-3652,"— Előadás másolata:

1 INFOKOMMUNIKÁCIÓS MENEDZSMENT BME-MBA Program Dr. Prónay Gábor (Pro-COMpass Kft.) T.: , F.: ,

2 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 2 BEVEZETÉS INFOKOMMUNIKÁCIÓS SZAKIRÁNY technológiák szolgáltatások gazdaságtan és szabályozás menedzsment

3 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 3 INFOKOMMUNIKÁCIÓS MENEDZSMENT A képzés célja : az infokommunikációs technológiák vállalati menedzsmentet átalakító hatásainak bemutatása ügyfél központú vállalati folyamatok folyamatok elemei és a felhasználható alkalmazási rendszerek ismertetése korszerű menedzsment módszertanok (üzletmenet folytonosság menedzsment, információ menedzsment, projekt menedzsment) áttekintése

4 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 4 INFOKOMMUNIKÁCIÓS MENEDZSMENT (1. folyt.) A KÉPZÉS TÉMAKÖREI : üzleti trendek, vállalati információs igények (információ a vállalati működésben) vállalati folyamatok és funkciók (ügyfélkapcsolat szervezés, vállalkozási erőforrástervezés, ellátáslánc szervezés, üzleti intelligencia menedzselés) gyakorlati menedzsment kérdések : stratégia-kultúra- szervezet, stratégiai üzleti tervezés, üzletmenet-folytonos- ság menedzsment, információ menedzsment, projekt menedzsment

5 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 5 ÜZLETI TRENDEK Trendek : –technológiai fejlődés, –szervezetek-folyamatok, –ügyfél/felhasználói szokások Trendek jellemzői : –sikeres stratégia készítéshez nélkülözhetetlen –időbeli felismerés kulcsfontosságú –versenyképesség gyors reakciót igényel

6 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 6 ÜZLETI TRENDEK (1. folyt.) Vásárlókkal/ügyfelekkel kapcsolatos trendek –gyorsabb szolgáltatáshoz jutás –önkiszolgálás (időtől és helytől függetlenül) –csökkenő lojalitás (szükségesek a lojalitást elismerő kedvezmények, minőségi kiszolgálás) –nagyobb termékválaszték (a termékek testre szabása a választékot növeli, de ehhez ismerni kell az egyedi vevői igényeket) –tájékozottabb ügyfelek –igény az integrált megoldásokra (üzleti megoldások)

7 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 7 ÜZLETI TRENDEK (2. folyt.) Szolgáltatási trendek (elsősorban infokom technológiára épülés esetén) : az értékesítés és ügyfélszolgálat integrációja egyszerű és megoldás orientált ügyfélszolgálat rugalmas és megfelelő minőségű teljesítés (integrált ellátási lánc : egyszerű folyamatok, közelebb a vásárlókhoz, valósidejű információ áramlás, automatizált rendelés, szorosabb partneri viszonyok) Igény a folyamatok átláthatóságának növelésére (a vásárlók pontos és friss információval ellátása)

8 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 8 ÜZLETI TRENDEK (3. folyt.) Szervezeti trendek : –munkamegosztással a szervezet egyszerűsítése (költségtakarékosság, outsource) –megvalósítás (fejlesztés, gyártás) alvállalkozókkal (márkára, új termékekre összpontosítás) –virtuális értékesítés (virtuális terjesztők infokommunikációs technológia felhasználásával, sok esetben a pénzügyi- és logisztikai szolgáltatót is bevonják az együttműködésbe) –vállalati folyamatok és az azokat segítő alkalmazások egységes rendszerben –többcsatornás integráció (a vevő kapcsolati csatornák egységben kell működjenek)

9 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 9 ÜZLETI TRENDEK (4. folyt.) Alkalmazotti megatrendek : legjobb és legtehetségesebb emberek megtalálása és alkalmazása (korszerű infokom technológiai alkalmazások felhasználása gyorsaságot és nagyobb „merítést” eredményez) tehetséges alkalmazottak megtartása (erős motiváció az érdekeltségi rendszer minden elemének felhasználásával)

10 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 10 ÜZLETI TRENDEK (5. folyt.) Általános technológiai trendek különböző információ szállító infrastruktúrák integrációja (telefon, elektromos közmű, kábelTV, Internet) alkalmazás integrációk, alkalmazás szolgáltatók alkalmazás outsource

11 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 11 INFORMÁCIÓ A VÁLLALATI MŰKÖDÉSBEN információs rendszer lehetőségei és kockázatai a vállalati információ típusai információ, mint vállalati vagyon az információs infrastruktúra jellemzői

12 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 12 INFORMÁCIÓS RENDSZER LEHETŐSÉGEI ÉS KOCKÁZATAI ÁTALAKÍTHATÓSÁG (flexibility) új helyzetekhez,igényekhez (pl.: szervezet átalakítás, új piacra lépés, új szolgáltatás) alkalmazkodás – részletekben elveszés EGYÜTTMŰKÖDÉS üzleti partnerekhez kapcsolódás egyszerű – könnyű partnerváltás ELOSZTOTT FELELŐSSÉG különböző hierarchia szintű felelősség megosztások támogatása – hatékony ellenőrzés hiánya

13 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 13 INFORMÁCIÓS RENDSZER LEHETŐSÉGEI ÉS KOCKÁZATAI (1. folyt.) NYITOTT RENDSZER (szabványos formátumok) könnyen elérhető építőelemek – információ biztonság, értéknövelő megkülönböztethetőség nehezebb INTEGRÁLT ÜZLETI FOLYAMATOK szervezet és informatikai rendszer könnyen illeszthető – teljes, komplex folyamat felügyelet hiánya ÁR/TELJESÍTMÉNY ARÁNY CSÖKKENÉS gyors infokommunikációs infrastruktúra fejlesztés – költségek gyorsabban nőnek, mint a bevételek, dokumentálatlanság

14 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 14 INFORMÁCIÓS RENDSZER LEHETŐSÉGEI ÉS KOCKÁZATAI (2. folyt.) INFORMÁCIÓ KÖLTSÉGE ALACSONY mindenki hozzáfér a szükséges információhoz – információ szennyezés MAGAS INTEGRÁLTSÁGÚ RENDSZER többféle ellenőrzési eljárás – szerkezetváltás nehezebb (változtatás költsége magas), kevesebb innováció AGGREGÁLT INFORMÁCIÓK MEGLÉTE információ becsült értékű vagyontárgy – biztonság („szemét”) ?

15 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 15 VÁLLALATI INFORMÁCIÓ TÍPUSAI strukturált információ (pl.: adatbázisok, jegyzőkönyvek, számlák) félig strukturált információk (pl.: szöveg, beszéd, grafika/kép) nem strukturált/nem azonosított információk (pl.: gondolat, ötlet, tudás, tapasztalat, kulturális/pszihológiai tényezők, hozzáállás, viselkedés)

16 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 16 VÁLLALATI INFORMÁCIÓ KEZELÉS ESZKÖZEI Elektronikus és nem elektronikus eszközök tudáskezelés –szöveges adatbázisok, visszakeresés, feldol-gozás, mesterséges intelligencia, szakértő rendszerek –könyvtárak (nyomtatott és mikrofilmes), szakértői támogató berendezések (mérőberendezések) információ létrehozás –terminálok, számítógépek (EDI) – űrlapok, dokumentumok információ gyűjtés –szkennerek –iratgyűjtők, szabályzó eszközök (pl.: termosztat), diktafonok, dossziék

17 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 17 VÁLLALATI INFORMÁCIÓ KEZELÉS ESZKÖZEI (1. folyt.) információ szervezés –dokumentum tárgymutatók, tudás- és szabály bázis –irodalomjegyzékek, tárgymutatók, rövid kivonatok, nyomtatványok tárolás –adatbázisok, adattárolók (mágneses, CD ROM) –irattár, mikrolemez, könyvtár, videotár feldolgozás –számítógépek –fénymásolók, faxok

18 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 18 VÁLLALATI INFORMÁCIÓ KEZELÉS ESZKÖZEI (2. folyt.) elemzés –adatkonverzió –szótárak, mérő eszközök, diagrammok, ábrák alkalmazás –adatfeldolgozó rendszerek –értekezlet és üzemeltetés dokumentáció kommunikáció –infokommunikációs rendszerek, szolgáltatások (pl.: ) –jelentés, tanulmány, folyóirat, könyv, nyomtatvány

19 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 19 INFORMÁCIÓ, MINT VÁLLALATI VAGYON Információ nem megfogható (intangible) vagyontárgy (hasonlóan : hírnév, márka, szabadalom, szerzői jog, stb) Információ értéke = vállalat értéke információval – vállalat értéke információ nélkül

20 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 20 INFORMÁCIÓS INFRASTRUKTÚRA JELLEMZŐI Információs infrastruktúra összetevői : tudás - előrelátás (vision) - szakértelem – hozzáértés - tények és információk - folyamatok és gyakorlat - politikák (szabályok és kivételek meghatározására) - szabványok - szerződések - kulturális elvárások, előítéletek és izlések Infrastruktúra hatékony felhasználásának alapelvei : –felhasználható információk és felhasználási lehetőségeik ismerete –információk alapján keletkező eredmények elemzésének támogatása –információ biztosítás költsége < értéknövelés mértéke

21 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 21 VÁLLALATI ALKALMAZÁSRENDSZER MODELL

22 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 22 FOLYAMATOK ÉS FUNKCIÓK Ügyfélkapcsolat szervezés marketing, értékesítés, ügyfélszolgálat Vállalkozási erőforrástervezés (ERP) pénzügy, számvitel, üzleti elemzés,rendelés-feldolgozás, fejlesztés, gyártás, logisztika (leltár- és raktár készletek), számlázás, emberi erőforrás kezelés (pl.: bérszámfejtés, szervezeti irányítás, időbeosztás, szervezetfejlesztés, toborzás, munkaerő-irányítás, teljesítménymérés, juttatások, képzés, karriertervezés)

23 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 23 FOLYAMATOK ÉS FUNKCIÓK (1. folyt.) Ellátáslánc szervezés (Supply Chain Management) termékfejlesztés, automatizált beszerzés, hálózatmenedzsment Üzleti intelligencia és tudásmenedzselés csoportos memória rendszerek, intranet és döntéstámogató portálok, extranet és vállaltközi portálok, e-kereskedelem, üzleti intelligencia

24 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 24 ÜGYFÉLKAPCSOLAT SZERVEZÉS Ügyfélközpontúság motivációja : –új vevőnek eladni sokszorosan drágább, mint réginek –régi vevőnek könnyebben adható el új termék, mint újnak –vevői elégedetlenség oka nagy részben (70-80%) az ügyfélszolgálat –panaszos vevő újra vásárló lesz, ha a panasz gyorsan megoldódik Ügyfélközpontú stratégia összetevői : –ügyfélközpontú vállalati filozófia –támogató marketing-értékesítés-ügyfélkapcsolat stratégia –támogató üzleti folyamatok –üzleti folyamatokat támogató szervezet –támogató érdekeltségi rendszer

25 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 25 ÜGYFÉLKAPCSOLAT SZERVEZÉS (1. folyt.) Hatékony infrastruktúra összetevői : vevői tartalom (vevői adatok) vevői kapcsolatkezelés információi (napra kész vevői tranzakciók, különböző csatornán megjelenő adatai) üzleti folyamatok teljes rendszere (értékesítés és azt megelőzően és utólag támogató szolgáltatások ) partner kapcsolat rendszer (extranet a kölcsönös tájékoztatásra ) technikai információk (adattárház, call center, döntéstámogató rendszerek)

26 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 26 ÜGYFÉLKAPCSOLAT SZERVEZÉS (2. folyt.) Ügyfélkapcsolati ciklus elemei : – azonosítás (tervezés, kapcsolat a potenciális új ügyféllel, ellátása információkkal, ügyfél igények megértése) – meggyőzés (intelligens call center alkalmazások, lehetőségek megértetése, alternatívák kidolgozása, bemutató, referenciák, ajánlat, rendelés-szerződés): meghódítás – kiszolgálás (fejlesztés-integráció-megvalósítás-számlázás, kiszolgálás követése) : közelebb kerülés az ügyfelekhez – gondozás (eladás utáni szolgáltatások, kedvezmények, önkiszolgáló megoldások) : ügyfél megtartás

27 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 27 ÜGYFÉLKAPCSOLAT SZERVEZÉS (3. folyt.) Alapvető, elektronizált folyamatkompetenciák : értékesítés (ügyfél tranzakciók koordinálása eladási csatornától függetlenül) közvetlen marketing és teljesítés (ügyféltájékoztatás- nem spam!, ügyfélkérés teljesítés) ügyfélszolgálat és támogatás (felmérések, számlák, panaszok, szerződések, jogosultságok) internetes számlázás (interaktív belépési lehetőség) helyszíni-személyes értékesítés és kiszolgálás (pl.: karbantartás, javítás, számlázás) vásárlók megtartásának szervezése

28 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 28 ÜGYFÉLKAPCSOLAT SZERVEZÉS (4. folyt.) Szervezeti kihívások : funkcionális tagozódás és kiszolgálási folyamatok összehangolása egyedi értékesítés és átfogó, magasszintű vevőkiszolgálás érdekeltségi rendszerének egyeztetése vevők felé irányuló és belső tevékenységek összhangjának megteremtése ügyfélközpontú, integrált alkalmazások (termék orientáltak helyett)

29 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 29 ÜGYFÉLKAPCSOLAT SZERVEZÉS (5. folyt.) Marketing és értékesítés (dr. Kiss Ferenc slide-jai) –információs architektúra menedzselése –információszerzés web-en és -en –adatgazdálkodás –vevő szerepének és jelentőségének változása direkt és penetráns vevői információ kollaboratív kommunikáció ügyfélorientáció és ügyfélmenedzsment –az e-piac –fontos eszközök. árverés, perszonalizáció, multicsatorna

30 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 30 ÉRTÉKESÍTÉSLÁNC SZERVEZÉS Szervezést szükségessé tevő üzleti tényezők : értékesítést megelőző tevékenységek költségesek (egyre több szakértői tanácsadás szükséges a megrendelés előtt, ami az értékesítés költségeit növeli) a megrendelési hibák ára nő (hibás megrendelés leírás csak automatizálással csökkenthetők) csatornaszám jelentős növekedése az információ áramlást nehézzé teszi (értékesítés : üzletben, telefonhálózati értékesítéssel, viszonteladással, önkiszolgálással Interneten) terjednek az önkiszolgáló megrendelések/vásárlások (lásd könyv, CD, autó, stb.) a termékek fokozódó bonyolultsága és az életciklus rövidülése az értékesítők tájékoztatását nehezíti, a folyamat gyorsaságát akadályozza

31 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 31 ÉRTÉKESÍTÉSLÁNC SZERVEZÉS (1. folyt.) Problémák értékesítési csatornák integráció hiányából : –a párhuzamosan működő csatornák miatt az értékesítőket elárasztják az adminisztratív feladatok (értéknövelés nélkül), –a különböző csatornákon az információk egymáshoz képest is "elcsúsznak” (aktualitás sérül, ami különösen az önkiszolgáló csatornánál jelent problémát) –a vevőnek az integráció hiánya miatt esetleg többször is meg kell ismételnie a megrendelését –a vevőt a megrendelés után nem várja egységes segítség (különböző vállalati egységekkel kell kommunikálni) –az értékesítési alkalmazások nem elég rugalmasak (fejlesztések elmaradnak)

32 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 32 ÉRTÉKESÍTÉSLÁNC SZERVEZÉS (2. folyt.) Értékesítéslánc infrastruktúra elemei : – rendelésfelvétel- és kezelés : hagyományosan megvalósítás : üzlethálózaton keresztül. Online értékesítés specialitásai : a web oldal formai-tartalmi kialakítása ugyanolyan fontos, mint az árusító üzleté : teljes körű ismeretnyújtást (naprakész, érvényes és érdekes tartalom) és kommunikáció lehetőségét (ingyenes , telefon, stb.) kell adja. web oldal tartalmak szerkesztési és ellenőrzési folyamatait ki kell alakítani (szoftver eszköz támogatás). A szerkesztési munka a vevő igényekre kell épüljön (ismerni kell !) – értékesítési konfigurációs rendszerek : komplex igények kielégítése testre szabott termék/szolgáltatás rendszerrel történik (alkalmazási szoftver támogatással)

33 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 33 ÉRTÉKESÍTÉSLÁNC SZERVEZÉS (3. folyt.) Értékesítéslánc infrastruktúra elemei (folyt.): – termékkatalógusok és marketing enciklopédiák : egyszerűen fenntarthatók kell legyenek, hatékony kereső rendszerekkel és intelligenciával (kapcsolódó termékekre/szolgáltatásokra is rámutatva) – árazási rendszerek : rugalmas árkialakítási rendszer (akciók, kedvezmények figyelembevétele), amit megfelelően kialakított alkalmazás támogat és ami hozzáférhető az érdekeltek számára – árajánlat készítés : alkalmazások segítenek a meglevő ajánlatok megkeresésében, új változatok kidolgozásában – érdekeltségi rendszer és jutalék feldolgozás

34 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 34 VÁLLALKOZÁSI ERŐFORRÁSTERVEVEZÉS ERP (Enterprise Resource Planning) integrált funkciói : pénzügy, (pénzügyi műveletek, számvitel, üzleti elemzés, vállalati pénzügyek irányítása, vállalati szolgáltatások/ingatlan, utazás, bér, jutalék elszámolás/) rendelés-feldolgozás (teljesítést az ellátáslánc tartalmazza) gyártás (fejlesztéssel szoros kapcsolatban), logisztika (leltár- és raktár készletek), emberi erőforrás kezelés (pl.: bérszámfejtés, szervezeti irányítás, időbeosztás, szervezetfejlesztés, toborzás, munkaerő- irányítás, teljesítménymérés, juttatások, képzés, karriertervezés)

35 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 35 VÁLLALKOZÁSI ERŐFORRÁSTERVEVEZÉS (1. folyt.) Infokommunikációs technológiára épülő alkalmazások támogatják : a rutin feladatok automatizált megoldását pl.: alkalmazotti juttatások- egészségbiztosítás-nyugdíjbiztosítás ellenőrzése, részvényárfolyam ellenőrzés, vállalati továbbképzés beiratkozás, személyzeti anyagok frissítése a sürgős és hasznos információk megosztását (vállalati hírlevél, belső felmérések és beszámolók, elemzések, munkaköri előírások, személyzeti anyagok, belső munkalehetőségek, személyi tanácsadó) a költségek csökkentését (pl.: tagtoborzás, utazási kérelmek/elszámolások, alkalmazotti telefon- és címjegyzék, interaktív távoktatás, iratminták intraneten)

36 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 36 VÁLLALKOZÁSI ERŐFORRÁSTERVEVEZÉS (2. folyt.) Alkalmazás választáshoz szükséges : –üzleti stratégia (üzleti modell) meghatározása –vállalati folyamatok kidolgozása –stratégiához illeszkedő szervezet kialakítása Szervezeti megoldás : –hálózati adminisztrátor (webmaster) vagy – hálózatszervező csapat (programozás, tájékoztatás, marketing, PR)

37 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 37 VÁLLALKOZÁSI ERŐFORRÁSTERVEVEZÉS (3. folyt.) Alkalmazás megvalósítás lehetséges megoldásai : – saját fejlesztés (hosszadalmas fejlesztés-tervezés-megvalósítás, külső tanácsadók igénybevétele, alvállalkozók és koordinációjuk kockázata magas) – kész megoldás vásárlás (probléma az üzleti gyakorlat alkalmazáshoz illesztése, amihez költséges tanácsadói, programozói és projekt menedzselési források szükségesek. A vásárlás többféle stratégiával történhet : lépésről-lépésre (alkalmazás modulonkénti bevezetésével), fokozatosan (az alapmodulok bevezetésével, majd fokozatos bővítéssel), gyorsan- teljes alkalmazás rendszer bevezetés – bérelt alkalmazás modell : alkalmazás szolgáltatók (ASP) igénybe- vételével (más alkalmazások bérlésénél az alkalmazás integráció könnyen megvalósítható)

38 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 38 VÁLLALKOZÁSI ERŐFORRÁSTERVEVEZÉS (4. folyt.) Alkalmazás fenntartatás, üzemeltetés eszközei : – alkalmazási szolgáltatáskezelő : az alkalmazások teljesítményét, elérhetőségét felügyeli (szolgáltatási beszámoló, tranzakció elemzés, elérhetőség és teljesítményirányítás, pl.: reakcióidő) – alkalmazási használatkezelő : eseményfigyelés, munkák időbeosztása, biztonsági másolatkészítés, helyreállítás, felhasználói hozzáférés menedzselés – rendszerkezelő eszközök : hálózati infrastruktúra és – rendszerek felügyelete (hálózatmenedzsment), szoftver konfigurálás, szoftver változások terjesztése

39 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 39 ELLÁTÁSLÁNC SZERVEZÉS Ellátáslánc (Supply Chain) fő célja : –vevői igények gyors kielégítése (igényfelméréstől,termék fejlesztésen át a vevők kiszolgálásáig) – vállalati folyamatok összehangolása –ellátási folyamatokhoz szükséges anyagok, információk (kereslet, rendelés, megrendelés állapota) és pénzügyi adatok (hitelkártya információ, hitelfeltételek, fizetés ütemezése, stb.) áramoltatása –hatékony beszállítói és vevőkapcsolat

40 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 40 ELLÁTÁSLÁNC SZERVEZÉS (1. folyt.) Ellátáslánc szervezést két alkalmazás támogatja : ellátáslánc-tervezés : kereslet felmérés, leltárkészlet megtervezése, terjesztés-, szállítás- és gyártás tervezése (adatok vállalkozási forrástervezésből/ERP) ellátáslánc-megvalósítás : fejlesztés, beszerzés, gyártás, terjesztés optimalizálásával Elvégzendő feladatok : – megfelelő ellátáslánc szerkezet (felhalmozó vagy megrendelésre gyártó modellek) – versenyelőny biztosítás (ellátáslánc kifogástalan működésével) – hatékony rendelésteljesítés megvalósítása – megfelelő infrastruktúra meghatározása

41 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 41 ELLÁTÁSLÁNC SZERVEZÉS (2. folyt.) Alkalmazások automatizálják – a rendeléstervezési (rendelésfelvétel és - feldolgozás) – újrafeltöltési (igény előrejelzés, kapacitástervezés, forrástervezés) – előállítási (időbeosztás, prioritások, menetrend) – logisztikai és fordított logisztikai (menetrend, csomagolás, vevőhöz juttatás, nyomkövetési információk, termék visszavétel, felelős találás, megsemmisítés-újrafelhasználás) folyamatokat

42 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 42 ELLÁTÁSLÁNC SZERVEZÉS (3. folyt.) Ellátáslánc elemek integrálásának lépései : az információ megosztás eljárásának kidolgozása egységes teljesítménymérő rendszer és közös tervezési rendszer kidolgozása (részesedés költségekből és értékekből) együttműködési kapcsolatok megszervezése folyamatok egyszerűsítése, beépítése az együttműködő vállalatok belső rendszerébe

43 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 43 TERMÉKFEJLESZTÉS Termékfejlesztési folyamat lépései : –ötletgyűjtés és -válogatás (vevőktől, értékesítőktől, ügyfélszolg.-tól) –műszaki és gazdasági megvalósíthatóság értékelése –termékkoncepció kialakítása, tesztelése, optimalizálása –részletes üzleti elemzés és marketing stratégia kidolgozása –műszaki fejlesztés, prototípus létrehozása –házon belüli funkcionális tesztelés –a termék fogyasztói tesztelése –kísérleti gyártás –piaci tesztelés –végső üzleti elemzés és bevezetési terv készítése –piaci bevezetés végrehajtása

44 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 44 TERMÉKFEJLESZTÉS (1. folyt.) Szolgáltatás fejlesztési lehetőségek : –a meglevő szolgáltatás továbbfejlesztéséből vagy átcsomagolásából (bundling, unbundling). A meglevő szolgáltatások rendszeres életciklus vizsgálata segít a továbbfejlesztési igény erősítésében vagy a szolgáltatás megszüntetésében –új technológiai innovációra (újdonság) építetten (pl.: digitális előfizetői összeköttetés/DSL) –dinamikus, folytonos technológiai fejlődésre építetten (pl.: GSM) –folyamatos minőségjavító fejlesztéssel (pl.: folyamat- és szervezetfejlesztéssel)

45 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 45 TERMÉKFEJLESZTÉS (2. folyt.) Új szolgáltatások piacra vitelét segítő üzemeltetést támogató rendszer(Operations Support Systems) : –online módon kezeli az üzemeltetési adatokat, –automatizálja a szolgáltatási rendszert, menedzseli az ügyfélszolgálatot, egyedi eseteket és a visszaéléseket/csalásokat, –adminisztrálja a hibákat és a működés paramétereit –fejlesztésnél OSS adottságai figyelembeveendők –új szolgáltatás OSS módosítást igényelhet

46 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 46 TERMÉKFEJLESZTÉS (3. folyt.) Fejlesztésnél minőségi előírások kezelése szükséges (Service Level Agreement/SLA) : –szolgáltatás minőségi paramétereinek kiválasztása (pl.: maximális megengedett üzemen kívüli idő, elérhetőség), definíciója, –esetleges paraméter módosítási eljárás kidolgozása, –a fejlesztések eljárásának kialakítása –az üzemeltetési rendszer folyamatok konfigurációja, –a teljesítmény mérési paraméterek (pl.: vállalt bitsebesség, hiba arány, stb.) meghatározása, –az árak és a megvalósítás időintervallumának meghatározása, –a hálózat teljesítmény mérés időintervallumának, a hibajelentési rendszernek és a hiba-javítási időnek meghatározása –a számlázási időpontok meghatározása, stb.

47 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 47 AUTOMATIZÁLT BESZERZÉS Legfontosabb beszerzési kihívások : –a rendelés-feldolgozás költségének és időtartamának csökkentése –a beszerzési információkhoz való hozzáférés biztosítása –igények önálló felmérése az önkiszolgáló alkalmazottakon keresztül –a beszerzési alkalmazás integrálása a vállalat más alkalmazásaival –a beszerzési funkció stratégiai szintre emelése (versenyelőny a gyorsaságból, költségtakarékosságból és jó minőségből) : működési költségek csökkentése aránytalanul nagy nyereséget jelent (nagyobbat, mint az azonos mértékű bevétel növekedés

48 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 48 AUTOMATIZÁLT BESZERZÉS (1. folyt.) Megvalósítási modellek fejlődése : –elektronikus adatcsere hálózatok (nagyvállalati magánhálózatok) –szükséglet-felmérési alkalmazások (online vásárlás vállalati alkalmazottak számára) –vállalati beszerzési portálok (nyilvános eszközbeszerzési megoldás, igényfelméréstől átvételig teljes folyamat) –első generációs kereskedelmi csomópontok (tartalomszolgáltató) –második generációs kereskedelmi csomópontok (tranzakciós) –harmadik generációs kereskedelmi csomópontok (együttműködés segítő)

49 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 49 AUTOMATIZÁLT BESZERZÉS (2. folyt.) Első generációs kereskedelmi csomópontok : – információt és tartalmat közvetítő közösségek : online beszerzési magazin (rovatok : iparági hírek, trendek, termékinformációk, iparági résztvevők adatai, hirdetés, vitafórum, munkaközvetítés) iparági beszerzők számára. Bevételi forrásaik : reklám (rendszeres és egyedi díjak), tagdíj, jutalék (forgalom növekedés után). A kereskedelmi csomópont közösségei sokszor funkcionális fókusszal (pl.: fenntartás-javítás-üzemeltetés, emberi erőforrás menedzselés, logisztika, pénzügyi szolgáltatások) is rendelkeznek. – ajánlattételt megkönnyítő közösségek : a vevőktől érkező ajánlat-kérésre a közösség kijelölt csoportjának tagjai rögzített árú, zárt ajánlatokat tesznek. A vevő a számára legmegfelelőbb ajánlatot választja, nem a legalacsonyabb árút

50 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 50 AUTOMATIZÁLT BESZERZÉS (3. folyt.) Második generációs kereskedelmi csomópontok : –virtuális terjesztők : egyetlen ”megakatalógusban” a termékekről/szolgáltatásokról szóló információk (raktárkészlettel nem rendelkeznek). A vevőket a megrendelt termékek elszállíttatásával (logisztikai alvállalkozóval) segítik. A tranzakciós költséget csökkennek (csak egy megrendelés készítésére van szükség). Virtuális terjesztők lehetővé teszik a felhasználói rendszer integrációját (a tranzakció követés biztosítására)

51 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 51 AUTOMATIZÁLT BESZERZÉS (4. folyt.) Második generációs kereskedelmi csomópontok (folyt) : –akciós csomópont : az egyenes árverésen (pl.: rádiófrekvencia sávok értékesítése) vevők licitálnak egyetlen eladó termékeire/szolgáltatásaira a piaci árnál kedvezőbb kezdő áron (de az árak csak felfelé mozoghatnak), előre megadott időpontig (kikiáltási ár alatt az eladó nem köteles eladni). A fordított árverésen a vásárló feltünteti, hogy milyen termékre/szolgáltatásra van szüksége, az akciós csomóponthoz tartozó eladók pedig licitálnak (az árak csak lefelé mozognak) az előre megszabott határidőig. A vásárló köteles megvenni a legalacsonyabb árral előálló eladó termékét.

52 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 52 AUTOMATIZÁLT BESZERZÉS (5. folyt.) Harmadik generációs kereskedelmi csomópontok feladatai : tranzakció lebonyolítás (résztvevők ügyfélszolgálati és könyvelési rendszeréhez integrálva) ellátáslánc szervezés együttműködés támogatás (pl.: leltárkészlet csökkentés, megrendelés teljesítés felgyorsítás, keresleti előrejelzés, ár- és kommunikációs stratégia kidolgozás) értéknövelt szolgáltatások (pl.: automatizált tranzakció feldolgozás, logisztikai-, pénzügyi szolgáltatások, ügyfélszolgálati szolgáltatások) Példák : vásárlói konzorcium (autóipari Covisin – GM, Ford, DaimlerChrysler, Renault, Nissan), beszállítói konzorcium (repülőjegy árusító Orbitz.com), GE internetes adásvételi megoldása

53 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 53 AUTOMATIZÁLT BESZERZÉS (6. folyt.) Harmadik generációs kereskedelmi csomópont (folyt.) A csomópont üzleti megoldásainak kidolgozásánál figyelemmel kell lenni –az új tag belépésének szabályozására, –az összegyűjtött piaci adatok feletti felügyelet kidolgozására, –a szolgáltatások definiálására és árazására –a függetlenség fenntartására (biztosítékok)

54 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 54 AUTOMATIZÁLT BESZERZÉS (7. folyt.) A beszerzésért felelős szakember feladata : –a vásárlások felügyelete (megrendelések és árajánlatok felügyelete, beszállítók értékelése, jóváhagyás), –a minőség ellenőrzés (minőségi előírások termékekre és szállítókra, átvett termékek minősége), –beszállítók kiválasztása (kategorizálás : stratégiai-együttműködő/pl.: üzemeltetés-karbantartás szolgáltató/, stratégiai-kooperációs/pl.: PC rendszer szállító/, nem stratégiai-korlátozott/pl.: ideiglenes adminisztrációs, ügynöki szolgáltatások/, nem stratégiai-használati tárgyakat/pl.: irodaszer, könyv/), –vásárlási szerződések (mennyiség, ár, engedmények, szállítási feltételek), –könyvelés-költségelemzés (adatgyűjtés, piacelemzés, kiadások ellenőrzése, visszajelzés).

55 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 55 HÁLÓZATMENEDZSMENT ÉS ADMINISZTRÁCIÓ Korszerű infokommunikációs rendszerek üzemeltetésében a menedzsment és adminisztráció költsége az összköltség 85%-át teszi ki (a maradék 15% az eszközök költsége) A hálózatmenedzselő rendszerek alkalmazásának célja és várható eredménye : – a megbízhatóság növelése (a hibadetektálás, hibabehatárolás, illetve hibajavítás idejének csökkentése, a hibajavítási munkák megkönnyítése és meggyorsítása); – az üzemeltetési költségek csökkentése ; – a biztonság növelése (a hálózathoz történő hozzáférések jogosultságának szabályozása és ellenőrzése);

56 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 56 HÁLÓZATMENEDZSMENT (1. folyt.) A hálózatmenedzselő rendszerek alkalmazásának célja (folyt.) : – új szolgáltatások biztosítása a felhasználó számára (pl. hívások átirányítása, elszámolási/forgalmi adatok lekérdezése a felhasználó által, WEB, WAP stb.); – a hálózat elemeinek, működésének és forgalmának folyamatos figyelése és nyilvántartása (a hálózatban alkalmazott berendezések leltáradatainak és aktuális működési állapotának nyilvántartása, a műszaki terheltségi adatok, hiba-statisztikák nyomon követése és kiértékelése, az elszámolások számítógépes nyilvántartása stb.); – a hálózat fejlesztését célzó stratégia kialakításának támogatása (a fentiek szerint gyűjtött és kiértékelt forgalmi, terheltségi adatok, hibastatisztikák összevetésével és további kiértékelésével

57 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 57 HÁLÓZATMENEDZSMENT (2. folyt.) Szabványokba foglalt hálózatmenedzselési funkciók : – konfiguráció-menedzselés : a hálózati berendezések típusának, topológiai helyének, címének, valamint egyéb jellemzőinek statikus nyilvántartása, megjelenítését, valamint a hálózaton keresztül megvalósuló összeköttetések aktuális útvonalainak kijelölése, az adott útvonal meghibásodása esetén egy lehetséges új útvonal kijelölése, bontási igény esetén az útvonal megszüntetése, a hálózat aktuális állapotának lekérdezése, megjelenítése, stb. – esemény- és hibamenedzselés : különböző események észlelése, az egyes események közötti korrelációt megfelelő algoritmusokkal kiértékelve az események okának megállapítása, a hiba elhárítása, stb. –

58 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 58 HÁLÓZATMENEDZSMENT (3. folyt.) Szabványokba foglalt hálózatmenedzselési funkciók (folyt.): – a forgalom és a teljesítőképesség menedzselés : a hálózaton lebonyolított adatforgalom mennyiségének mérése, a mérési adatok összegyűjtése, kiértékelése és kijelzése, hatékonysági mutatók meghatározása, trendelemzése – az elszámolások menedzselése : díjtételek, a hálózat felhasználására vonatkozó egyéb adatok (használati idő, igénybe vett szolgáltatások stb.) nyilvántartása, ügyfélelszámolások összeállítása, számlák készítése, stb. – biztonsági menedzselés : a hálózathoz történő hozzáférések jogosultságának ellenőrzése; jelszavak megadása, ellenőrzése, adatvédelmi, titkosítási feladatok ellátása, stb.

59 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 59 HÁLÓZATMENEDZSMENT (4. folyt.) Kapcsolat más informatikai rendszerekkel –hálózati elemek grafikus ábrázolása - térinformatikai rendszerek térképi ábrázolásával mutat rokonságot ; –a hálózat egyes elemeire vonatkozó működési adatok nyilvántartása - egyéb, műszaki célú nyilvántartó rendszerek funkcióihoz hasonlít, –a hálózatelemek leltáradatainak nyilvántartása - közös vonásokat mutat a gazdasági célú integrált vállalatirányítási (ERP) rendszerek leltárnyilvántartási feladataihoz, –az elszámolások menedzselése - a gazdasági célú vállalatirányítási rendszerek számlázási funkcióihoz kapcsolódik, stb.

60 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 60 ÜZLETI INTELLIGENCIA-TUDÁSMENEDZSMENT Üzleti intelligencia alkalmazások  vállalati működés és tranzakciók adatainak tudássá alakítása Tudástőke felhasználás eredményei : –vásárlói szokások jobb megismerése, –eredmény növelés lehetőségeinek feltárása, –ügyfélszolgálat fejlesztése, –döntéshozás megkönnyítése

61 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 61 TUDÁSMENEDZSMENT (1. folyt.) TM-rendszer alapja : az információk (vállalat adattárházából) –csoportosítása, –kiválasztása, –rendezése –továbbítása Szakértői TM rendszer információ típusai : –statikus adatok és információk –tanácsadói-szakértői információk (gyakorlatok, tapasztalatok, oktatási- és bemutató anyagok, referenciák) –szakértői hozzáférés (szakértők szakértelme, elérhetősége, referencia munkái)

62 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 62 TUDÁSMENEDZSMENT (2. folyt.) A TM fejlődésének szakaszai : – csoportos memória rendszerek : könnyen elhelyezhető (e- maillel és asztali alkalmazásokkal hozzáférhetők) adatok és információk, amik kereső eszközökkel megtalálhatók és hasznosíthatók (intranet alkalmazások). – intranetek és döntéshozatalt segítő portálok : egységbe kapcsolhatják a vállalati szervezetben szétszórt adatforrásokat. Vállalati tudás csak akkor jön létre, ha az adatgyűjtést adatelemzés követi. Az adatok elemzését a döntéshozatalt segítő portálok támogatják (adatbányászat) – extranet és vállalkozások közötti portálok : a vállalati ellátáslánc belső elemeihez is hozzáférnek a stratégiai üzleti partnerek, hogy rövid reakció idejű, gyors piaci együttműködésekre nyíljon lehetőség (raktárkészletek, kapacitások, vevői igények kölcsönös ismerete).

63 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 63 TUDÁSMENEDZSMENT (3. folyt.) A TM fejlődésének szakaszai (folyt.) : – e-kereskedelem és kattintási szokások elemzése : a felhasználók kattintásaival kapcsolatos adatok elemzésére terabájtos új adatbázis generáció került kifejlesztésre, új tárolási-, másolási-, archiválási megoldásokkal. Az kezelés fontossága a vevői, partneri kapcsolattartásban is megnőtt (tájékoztatás, rendelés, direkt marketing, stb.). – üzleti intelligencia : segítségével személyre szabott információ feldolgozás történhet (lásd Amazon.com érdeklődésnek megfelelő ajánlatai). A cégek az aggregált információkat értékesíteni is akarják (pl.: hitelkártya cégek a tranzakciók lebonyolítása mellett a tranzakciós információkat is felajánlják megvételre - titoktartás, szellemi tulajdon?)

64 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 64 TUDÁSMENEDZSMENT (4. folyt.) ÜI alkalmazások összetevői : – adat/tartalomszerkesztés és –gyűjtés (adattárház) : nagymennyiségű adat, többféle adatbázis-szerkezet kezelése, információ hozzáférés rövid idő alatt – elemzés és csoportosítás : célja a vállalati folyamatok elemzése, piacelemzés, keresletbecslés, vásárlói szokások megismerése, árazási stratégia javítása, új bevételi források felfedezése. Az adattárház mellett az adatbányászati eszközökkel is kell rendelkezni – valósidejű személyre szabás (Interneten) : a személyre szabás felhasználó specifikus szűrőket használ és minden eseményből rögzíti az információkat. A kommunikációban az összes lehetséges csatornát ( , weboldal, fax, üzenetküldő, mobiltelefon, stb.) használja (pl.: „churn” analízis).

65 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 65 TUDÁSMENEDZSMENT (5. folyt.) ÜI alkalmazások összetevői (folyt.): – teljesítményfigyelés és mérés (analitikus alkalmazások) : speciális alkalmazásokkal figyelhetők a vállalati folyamatok (pl.: projekt portfoliófigyelés, menedzsment információk- döntéstámogatás) – infrastruktúra az információk továbbítására, rögzítésére illetve kapcsolatfelvételre (adatbázis, nyílt hálózati kiterjesztés, felhasználói szoftverek)

66 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 66 MENEDZSMENT KÉRDÉSEK Stratégia-kultúra-szervezet Stratégiai üzleti tervezés Üzletmenet-folytonosság menedzsment Információ menedzsment Projekt menedzsment

67 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 67STRATÉGIA-KULTÚRA-SZERVEZET Harmonikus és dinamikus kapcsolatrendszerük a sikeres vállalati működés feltétele ! Stratégia: –stratégiai célok elérésének szándékával kidolgozott akcióterv (Mintzberg) –alkalmazkodás a környezethez –jövő orientáltság + környezet érzékenység

68 STRATÉGIA-KULTÚRA-SZERVEZET (1. folyt.) Stratégiai vezetéshez szükséges: –a környezet állandó, alapos, alkotó elemzése –erős és gyenge pontok őszinte értékelése –versenyképes tevékenységek keresése, a vállalat sikerlehetőségeinek kiépítése –változásra érzékeny vezetői mechanizmusok létezése –stratégiai akciók megvalósításához szükséges vezetői módszertan megléte

69 STRATÉGIA-KULTÚRA-SZERVEZET (2. folyt.) Vállalati kultúra: hitek, értékek, viselkedési normák és előírások mintákon alapuló sokasága, pl.: –eredmény orientáció erőssége, kockázat vállalás támogatottsága –hatalom, döntési jog, juttatások elosztási rendje (hierarchia erőssége) –emberek magatartása felmerülő problémák esetén –belső kommunikáció nyíltsága és őszintesége –egymás megbecsülésének és az egymás iránti bizalom szintje (azonos és különböző hierarchia szinten)

70 STRATÉGIA-KULTÚRA-SZERVEZET (3. folyt.) Szervezet : Emberek egy csoportja, akik akarnak és képesek együtt dolgozni egy közös cél elérése érdekében Szervezeti rendszer : felelősségmegosztás munkamegosztás, hatalmi struktúra (emberi alá- és fölérendeltségi viszonyok), erőforrás elosztás

71 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 71 STRATÉGIA-KULTÚRA-SZERVEZET (4. folyt.) Szervezeti rend (1. folyt.) Felelősség : kötelezettség vállalás annak biztosítására, hogy az egyes munkatársaknak kiadott feladatok időben és megkívánt minőségben végrehajtásra kerülnek. egyértelműen meghatározandó és megoszthatatlan (több felelős esetén nincs igazi felelősség – megoldás több felelős helyett a felelősségeket kell külön kiosztani, ha lehetséges !).

72 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 72 STRATÉGIA-KULTÚRA-SZERVEZET (5. folyt.) Szervezeti rend (2. folyt.) Hatalom/hatáskör : jogosultság döntésre és végrehajtásra emberekkel, eszközökkel, anyagokkal és pénzzel kapcsolatban. Számonkérhetőség : a menedzsment ellenőrzés az átruházott hatalom fellett. Hatalom hiányában nem kérhetők számon a menedzsment döntések.

73 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 73 STRATÉGIA-KULTÚRA-SZERVEZET (6. folyt.) Szervezetfejlesztés -stratégiával összhangban levő szervezeti forma kiválasztása (stratégia megvalósítása szempontjából kritikus funkciókat megvalósító szervezeti egységek a szervezet központba helyezésével) -szervezet hatékony működéséhez szükséges képességek (vezetői tudás és képességek, technikai feltételek, információs rendszer, stb.) létrehozása –legmegfelelőbb emberek kiválasztása kulcspozíciókra

74 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 74 STRATÉGIA-KULTÚRA-SZERVEZET (7. folyt.) Üzleti folyamatok : az ügyfelek számára értéket létrehozó, egymással együttműködő tevékenységek szervezett rendszere (mikor ? ki ? mit ? csinál ) Egy vállalat ~ 5-10 üzleti folyamat. Minden folyamat felelőssel rendelkezik. Üzleti folyamat felelőse felel : –folyamat megtervezéséért (megismételhető) –folyamatban résztvevők felkészítése, tájékoztatása

75 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 75 STRATÉGIA-KULTÚRA-SZERVEZET (8. folyt.) Hagyományos vállalat Folyamat-orientált vállalat funkció orientáció folyamat orientáció osztály szervezet munkacsapat kis hatáskörteljes folyamatra hatáskör célpont a főnök célpont a vevő pozíció-alapú érdekeltségeredmény-alapú érdekeltség vezető = felügyelő vezető = edző/tréner kulcs = funkcionális vezetőkulcs = folyamat tulajdonos konfliktus-orientációegyüttműködés-orientáció

76 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 76 STRATÉGIA-KULTÚRA-SZERVEZET (9. folyt.) Infokommunikációs infrastruktúra szervezeti hatása : laposabb szervezet –utasítások helyett cél kijelöléses és teljesítményméréses menedzsment –infokom infrastruktúra támogatja a menedzsmentet –infokom infrastruktúra elvégzi a hajdani középvezetők információ gyűjtési és továbbítási feladatait A középvezetők konkrét feladatokat megoldó szakértőkké (érték növelés) kell váljanak –üzemviteli - taktikai - stratégiai vezetési piramis megfordításával központi szolgáltatások – infrastruktúra és fejlesztés – szolgáltatástámogatás – vevői kapcsolattartók (a vevő kapcsolatban dolgozók hatalmi megerősödése)

77 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 77 STRATÉGIA-KULTÚRA-SZERVEZET (10. folyt.) Infokommunikációs infrastruktúra szervezeti hatásai (folyt) a feladatok emberek felé mozognak –a hagyományos ipari társadalmakban az emberek mozogtak a munkalehetőségek felé (nagy városok alakultak ki, környezeti problémák) –az információ- és tudás bázisú feladatok kihelyezhetők (térbeli függetlenség) és elektronikusan koordinálhatók, felügyelhetők –külön-külön kialakíthatók a fejlesztési, gyártási, szolgáltatási központok, mert az elektronikus koordináció a megoldásokat támogatja –nagy irodaépületek szükségessége csökken –az utazásra, kommunikációra fordított idő az új helyzetben gondolkodásra, munkára és vevőkapcsolat ápolásra fordítható

78 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 78 STRATÉGIA-KULTÚRA-SZERVEZET (11. folyt.) Infokommunikációs infrastruktúra szervezeti hatásai (2. folyt) virtuális munkacsapatok –térbeli kötöttség nélkül, közvetlen kapcsolat nélkül alakulhat ki munkacsapat (elektronikus információ csere, videokonferencia) – projekt menedzsment –a személyes kapcsolattal megvalósuló csapatmunkának is megmarad a létjogosultsága (pl.: projekt indításnál) –funkcionális menedzsment hatalom csökken –a virtuális csapat irányításához sokirányú tudás (szakmai és menedzseri) és képesség (kommunikációs, csapat építő, stb.) szükséges jobb horizontális- és vertikális információ áramlás

79 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 79 STRATÉGIAI ÜZLETI TERVEZÉS Cél : –ügyfelek igényeinek legjobb kielégítése (vevői elégedettség) –hatékony belső működés (folyamatok, szervezet, kompetens munkaerő) –hatékony partneri együttműködés –eredményes működés (profit)

80 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 80 STRATÉGIAI ÜZLETI TERVEZÉS (1. folyt.) Lépések : – Környezet elemezés, trend-vizsgálat, képességek felmérése – Értéklánc átalakítás – Stratégiai célválasztás Tökéletes szolgáltatás ( felkészülés a váratlan eseményekre,aktuális, pontos piaci-üzleti információkkal rendelkezés, vevők mozgásának állandó figyelése, következetes ügyfélszolgálati tevékenység Tökéletes működés (a források leghatékonyabb elosztása, eredményes tranzakciók,értékesítési intelligencia, értékesítési rendszer hatékony működése, vásárlói elvárások kezelése) Folyamatos újítás (kockázat orientált vezetési stílus, növekedés felvásárlásokkal, a piac oktatása, újításra ösztönzés – Hibátlan megvalósítás : stratégiai célokhoz kapcsolódó projekt cél megfogalmazása és a jó projektterv

81 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 81 ÜZLETMENET FOLYTONOSSÁG MENEDZSMENT Definíció : kritikus üzleti folyamatok és erőforrások védelme váratlan üzletmenetet megakasztó események, katasztrófák esetén (az üzletmenet elfogadható szinten történő fenntartása, a vállalkozás üzleti létének megőrzése) Igény : –külső könyvvizsgálói beszámolóból –iparági szabályzó hatóságtól, mint iparági elvárás –a vállalatban érdekeltektől/stakeholderektől –a vállalat vagy versenytársainak rossz tapasztalatából Megoldás : üzletmenet folytonosság tervezés (Business Continuity Planning/BCP)

82 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 82 ÜZLETMENET FOLYT. MENEDZSMENT (1. folyt.) Üzleti szervezetek meghatározó tényezői : – az üzleti folyamatok (a termékek/szolgáltatások vevőkhöz juttatásának folyamat) : a vállalati szervezeten keresztül valósulnak meg az információ áramlás integrációjával – a résztvevők (akik az üzleti folyamatban keletkező feladatokat végrehajtják) kompetenciája és mennyisége (vállalaton kívüliek is !) – az infrastruktúra és erőforrások (az üzleti folyamat végrehajtáshoz szükségesek) Üzleti folyamatok kritikus tevékenységei : melyek kiesése esetén a teljes üzleti folyamat leáll (ezek érintik a vevők kiszolgálását) BCP : krtitikus tevékenységek tartalék megoldásairól gondoskodás

83 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 83 ÜZLETMENET FOLYT. MENEDZSMENT (2. folyt.) Üzletmenetet befolyásoló véletlen tényezők : – természeti csapások - pl.: árvíz, földrengés, villámcsapás, tűzvész, szélvihar, hóvihar, stb. – kívülről érkező emberi beavatkozások - pl.: terrorista támadás, betörés, rongálás, illetéktelen informatikai rendszer behatolás (hacking), csalás (fraud), hamisítás, vírusfertőzés, áramszünet, stb. – belső nem szándékos események - pl.: véletlen file vesztés, számítógép és távközlési berendezés hibák, kommunikációs hálózati hibák, tűz, áramszünet, légkondicionálás kimaradás – belső szándékos események - pl.: sztrájk, szabotázs, adattörlés, adatmódosítás, lopás, vandalizmus, tűz, stb.

84 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 84 ÜZLETMENET FOLYT. MENEDZSMENT (3. folyt.) Üzletmenetet befolyásoló meghatározó véletlen tényezők (amerikai tapasztalat) : 37% lopás, 23% vírusfertőzés Kockázatkezelési döntés : kockázatok bekövetkezési valószínűsége és hatása alapján BCP keretében a folyamat végeredményére (ügyfél kiszolgálás) meghatározó és nagy valószínűséggel bekövetkező kockázatokkal kell foglalkozni !

85 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 85 ÜZLETMENET FOLYT. MENEDZSMENT (4. folyt.) BCP= kockázat menedzsment –kockázatok felmérése, becslése –adott kockázat elfogadása (következmények vállalása) vagy elvetése (fontos, hogy megfelelő és elegendő információn alapuljon a döntés !) –kockázat elkerülés, kockázat áthárítás vagy kockázat csökkentés egy elfogadható szintre –teljesítmény különbség analízise –tevékenység különbség csökkentésre

86 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 86 ÜZLETMENET FOLYT. MENEDZSMENT (5. folyt.) Menedzsment stratégiák : – az infrastruktúra újraépítése : a hangsúly a tartalék rendszeren és helyszínen van, a katasztrófa miatti kritikus elemek kiesésének csökkentésére (kell a kritikus elemek, rendszerek listája) – az üzleti tevékenységek katasztrófa utáni folytatása : a hangsúly olyan szervezeti felépítésen és szolgáltatásokon van, melyek segítségével a kulcs emberek a kritikus tevékenységeket. – vevőszolgálat folytonosságának adott szintű fenntartása : a hangsúly a kiszolgálási szint meghatározásán és ennek fenntartásához szükséges feltételek meghatározásán van

87 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 87 ÜZLETMENET FOLYT. MENEDZSMENT (6. folyt.) Az üzletmenetet fenyegető véletlen események menedzselési módszerekkel nem védhetők ki, de –egyrészt a kockázatok csökkenthetők, –másrészt tervezhető a nem csökkenthető kockázatok kezelése Példák kockázat csökkentésre : – árvíz (ne alagsorba, vízelvezetés megoldása) – tűz (óvórendszabályok : füstérzékelők-, tűzoltó berendezések elhelyezése, tűzálló nyílászárók beépítése, dohányzás és gyúlékony anyagtárolás szabályozása) – természeti katasztrófa (pl.: szélsőséges időjárási feltételek, földrengés, villámcsapás, stb. – tennivalók tervezése szükséges. Az események bekövetkezésekor alapos helyzetértékelésre szükséges).

88 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 88 ÜZLETMENET FOLYT. MENEDZSMENT (7. folyt.) Példák kockázat csökkentésre (1. folyt.) : – emberi hiba (elkerülésre tett intézkedések megfontolandó tényezői : képzés, munkaerőfelvétel, alvállalkozói partner kiválasztás, épületbe bejutás ellenőrzötten, fegyelmi kodex-rendszerhez hozzáférés megvonása, kritikus kompetenciák tartalékolással, eljárási rend kilépéskor) – kommunikáció (adatokhoz, információkhoz való hozzáférés biztonsága - informatika+távközlés, backup) – szoftver védelem (felső vezetés figyelme, biztonsági szolgáltatások időben, tesztelés, felhasználók kiképzése, központi helpdesk, jelszó- azonosító használat szabályozása, stb.) – vírusvédelem (vírusellenőrzés, vírusölés, felsővezetés fegyelme) – környezet (pl.: tápellátás, hőmérséklet, páratartalom, stb.)

89 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 89 ÜZLETMENET FOLYT. MENEDZSMENT (8. folyt.) Példák kockázat csökkentésre (2. folyt.) : – illetéktelen behatolás (hacking – tűzfal alkalmazás) – hardver védelem (berendezés elhelyezés, tűzállóság és tűzvédelem, behatolás jelzés és –védelem, tartalékolás, előírások) – stratégiai dokumentumok védelme (felelősség, gépi és papír alapú tárolás is!) Nem csökkenthető kockázatkezelés terve tartalmazza : –a kulcsfontosságú funkciók meghatározását –kulcsfontosságú funkciók helyreállításhoz szükséges erőforrásokat –a folyamatok menedzselésénekrendszerét, felelősségeit –üzletmenet folytonossági szintekhez tartozó időütemezési tervet

90 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 90 ÜZLETMENET FOLYT. MENEDZSMENT (9. folyt.) Nem csökkenthető kockázatkezelés (1. folyt.) – információ biztonság (védelem a különböző támadások ellen. Támadás típusok :lehallgatás, megtévesztés, üzenethamisítás, újrajátszás, beszivárgás, forgalom vizsgálat, szolgáltatás megtagadás) – kockázat menedzsment (bekövetkezési valószínűség, hatás, költség) – biztonsági szolgáltatások (hitelesítés, hozzáférés felügyelet, bizalmas adatkezelés, adat sértetlenség, nem megtagadás, stb.) – biztonsági eljárások (titkosítás, digitális aláírás, kulcs menedzsment, hozzáférés felügyelet, adatsértetlenség biztosítási eljárás, útvonal keresés felügyeleti eljárás, igazolási eljárás, biztonság ellenőrzési eljárásrend/audit)

91 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 91 INFORMÁCIÓ MENEDZSMENT Kihívások (információ, tudás, technika, kultúra, ember) Infrastruktúra és architektúra (integráltság, vállalati szervezet) Hatalom átrendeződés (hatalmi paradigma váltás) Szervezet, szerepek, felelősségek (információs szolgáltatások, szervezeti megoldások, információ menedzsment modell, felső vezetés tennivalói) Üzleti architektúra és információ menedzsment kapcsolata (vállalati rendszer, információ igények, technológiai lehetőségek)

92 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 92 INFORMÁCIÓ MENEDZSMENT KIHÍVÁSAI Információ kihívása: a vállalatok számára szükséges információk átfogóak és sokirányúak (menedzselés illuzórikusnak tűnik) Tudás kihívása: az információ (struktúrált és nem struktúrált) a korábbi tapasztalathoz kapcsolva válik tudássá. A tudás magába foglalja a felismerést, a tapasztalatot és az ítéletet. A tudás értékét a jó döntés lehetősége adja Integráció kihívása: a vállalatoknál már működő információs rendszerek, alkalmazói rendszerek integrálásra kell kerüljenek (szervezeti felosztástól függetlenül) Technika kihívása: az információ menedzselést különböző szervezeti egységek tulajdonába álló, különféle technológiai megoldások támogatják

93 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 93 INFORMÁCIÓ MENEDZSMENT KIHÍVÁSAI (1. folyt.) Emberek közötti kommunikáció kihívása: különböző szervezeti egységek különböző kultúrában élve, különböző nyelvet használva nehezen értik egymást. A menedzseri szintek is különböző szintű információkkal dolgoznak (üzletemberek és technikai szakértők más nyelvet beszélnek, az ő összehozásukat a vevők „végzik el”). Emberek menedzselésének kihívása: a sorozatos szervezeti és menedzser szerep változások közepette kihívást jelent a munkatársak motiválása és vezetése. Meghatározó lehet a szerepek és felelősségek egyértelmű kijelölése Kulturális kihívás: az információ és infrastruktúra felhasználás rendkívül különbözőképpen történik az egyes szervezeti egységekben

94 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 94 INFRASTRUKTÚRA ÉS ARCHITEKTÚRA Infokommunikációs infrastruktúra  infokom technológiára épül és infokom szolgáltatások lehetőségét biztosítja standard módon Informatikai architektúra szintjei (különböző vezetői szintek számára) : –üzleti (stratégiai célok – tulajdonosok, legfelső vezetés információs igényei), –rendszertechnikai (vállalati információs rendszer – felelősök : funkcionális vezetők és információs menedzser), –műszaki-technikai (rendszerterv, elem specifikáció) –eszköz (működési platform)

95 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 95 INFRASTRUKTÚRA ÉS ARCHITEKTÚRA (1. folyt.) Infokom architektúra kialakítás szabályai : –az információs architektúra definiálása, specifikálása nem egy felülről lefelé irányuló, lineáris tevékenységsor !!! –A különböző szintű architektúrák kialakítása egymással párhuzamosan (vertikális és horizontális integrációban) kell megvalósuljon. –A vállalat üzleti stratégiája, szervezeti felépítése és információs rendszere (beleértve a műszaki-technikai stratégiát is) kölcsönösen meghatározzák egymást, így csak együtt alakíthatók ki.

96 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 96 HATALOM ÁTRENDEZŐDÉS Hagyományos vállalatban –információ ellenőrzéssel, feldolgozással csak felső vezetés foglakozik –többi dolgozó „csak” info gyűjtést és felhasználást végzett Modern vállalatban –egyszerűbb feladatok és hozzá kapcsolódó információk automatizálásra kerültek (közép vezetés kiszorul, több vertikális és horizontális kommunikáció szükséges) –nagyobb informáltságot igénylő feladatok (ellenőrzés, elemzés a munkavégzés szintjén is) –hatalom eltolódás önállóan dolgozó vállalati munkacsoportok felé (szervezeti változtatás igénye – projekt menedzsment)

97 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 97 HATALOM ÁTRENDEZŐDÉS (1. folyt.) Hatalmi paradigmaváltás Hatalom összetevők Hagyományos eset Új rendszer - információ birtoklás- vezetői képesség - vezetettek/felügyeltek száma- stratégiai kijelölési képesség - költségvetés nagysága- tudás és info bizt. képesség - értéknövelési képesség Új vezető tulajdonságai : -„edző” kell legyen (nemcsak irányító, koordinátor) : szakmai kérdésekkel érintettség -minden funkcióban (fejlesztés, gyártás, marketing, értékesítés, szabályozás) jártasság nélkülözhetetlen (funkciók szerepe csökken)

98 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 98 SZERVEZET - FELELŐSSÉGEK Információ szolgáltató szervezeti egység : vállalati információ igény biztosítása (információ menedzsment) Probléma : információ menedzsment más mint a technológia (IT) menedzsment Felelősségek : –információs stratégiáért és üzleti folyamatokért (információs menedzser/Chief Information Officer). –infokommunikációs stratégiáért és infrastruktúráért (IT menedzser) –a két funkciót legfels ő szint ű felügyeletét egy Információ Menedzsment és Technológia (IM&T) vezérigazgatóhelyettes foghatja össze

99 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 99 SZERVEZET – FELELŐSSÉGEK (1. folyt.) Információs központi szolgáltatások (költségalapú árazással) : –infrastruktúra szolgáltatások (outsource is lehet) –rendszerfejlesztés (outsource is lehet) –vállalati politika kialakítás –vállalati információs menedzsment modell kialakítás –üzleti egységek számára szolgáltatásbiztosítás Probléma : struktúrált és nem struktúrált információk egységes kezelése

100 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 100 SZERVEZET – FELELŐSSÉGEK (2. folyt.) Felsővezetői, szervezeti tennivalók : világos szerep és felelősség definíciók a menedzseléshez oktatási programok a vállalati információk értékének bemutatásáról és azok felhasználásáról munkaköri leírásokba az információ menedzsmenttel kapcsolatos felelősségek és mérési eljárások beépítése a vállalati információs vagyon növeléséhez kapcsolódó érdekeltségi rendszer kialakítása oktatási programok létrehozása a vállalati infokommunikációs technológiák értékéről és hatékony felhasználásáról információ- és infokom technológia felhasználásra épülő szervezeti alapelvek, rendszerek oktatása (virtuális csapat munka, PM, a munka emberek felé mozgatása) változás menedzsment eljárásrend kidolgozása

101 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 101 ÜZLETI ARCHITEKTÚRA ÉS INFORMÁCIÓ MENEDZSMENT KAPCSOLATA Infokommunikációs technológiák hatása : –Termékek/szolgáltatások függése (iparág specialitások) –Technológiából elérhető versenyelőny (üzleti folyamat átalakítás) Üzleti architektúra : biztosítja a vállalat fő céljainak és tevékenységeinek megértését. Legfelső szintű keretet jelent, melyen belül az információs rendszerek, a szervezeti egységek és más rendszerek egységben, integrált kapcsolat rendszerükben láthatók (elsősorban a küldetés kritikus üzleti egységekre vagy folyamatokra kell kidolgozni)

102 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 102 ÜZLETI ARCHITEKTÚRA ÉS INFORMÁCIÓ MENEDZSMENT KAPCSOLATA (1. folyt.) Az üzleti architektúra összetevői (együttes vizsgálat, egységes vezetés szükséges): vállalati rendszer definíciója (stratégia) információ igények infokommunikációs technológiai lehetőségek Felelős : Információ Menedzsment és Technológia vezérigazgatóhelyettes

103 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 103 TÁVKÖZLÉSI VÁLLALATI FOLYAMATOK Telecommunications Operational Map (TOM - távközlési működés folyamatai) : az infokom szolgáltató iparág működési folyamat-ajánlásai (benne a tevékenységek között szükséges áramló információkkal) Kidolgozó : TeleManagement (TM) Fórum nemzetközi szervezet TOM szereplői : az ügyfelek, a szolgáltatók és a beszállítók, partnerek.

104 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 104 TÁVKÖZLÉSI VÁLLALATI FOLYAMATOK (1. folyt.) TOM működés menedzsment dimenziói : üzleti menedzsment nézet : (szolgáltatásteljesítés, fenntartás/biztosítás, számlázás, fizetési folyamat) üzleti-szolgáltatói folyamatok (hálózati infrastruktúra és elemmenedzsment, hálózat- és rendszer menedzsment folyamat, szolgáltatásfejlesztési- és üzemeltetési folyamat, ügyfélszolgálati folyamat, ügyfélkapcsolati menedzsment folyamat) folyamatszolgáltatási vagy technológiai összetevők (pl.: szélessávú, IP, Mobil/vezetéknélküli) üzleti folyamatokat támogató rendszer/alkalmazás és adat architektúra szervezet

105 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 105 TÁVKÖZLÉSI VÁLLALATI FOLYAMATOK (2. folyt.) TOM üzleti menedzsment folyamatai : : szolgáltatásteljesítés : az értékesítés előkészítéssel (pre-sale) kezdődik és az ügyfél által igényelt szolgáltatás időbeli megvalósításával, valamint a szolgáltatási szerződés (SLA) megvalósításához (hiba menedzsmenthez, számlázáshoz) szükséges információk meglétével zárul fenntartás/biztosítás : az SLA-ban szereplő követelmények, minőségi paraméterek nem teljesülésének azonosításával indul és a riasztás által jelzett vagy a rendszerben vizsgálat eredményeképpen észlelt hibák meghatározásával, kijavításával, a számlázással és az ügyfél tájékoztatásával fejeződik be számlázás : kezdődik az ügyfél számla megnyitásával és befejeződik a pontos, időbeli számlázással, számlainformáció tájékoztatással, gyors és pontos számlamódosítással, ügyfélszámlák (beszedés) menedzselésével fizetési folyamat : a teljes értékesítési folyamatot átfogó (end-to-end) fizetési rendszerre van szükség.

106 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 106 TÁVKÖZLÉSI VÁLLALATI FOLYAMATOK (2. folyt TOM üzleti-szolgáltatói folyamatai : hálózat- és rendszermenedzsment folyamat hálózattervezés és fejlesztés, hálózatépítés, -megvalósítás, hálózati készlet (inventory) menedzsment, hálózat fenntartás/üzemeltetés és –javítás, hálózati adatkezelés (hálózati események és adatok, teljesítmények, forgalmi adatok) szolgáltatásfejlesztési- és üzemeltetési folyamat szolgáltatástervezés és fejlesztés, szolgáltatás összeállítás, szolgáltatási hibakezelési folyamat, szolgáltatás minőség menedzsment folyamat, árazási folyamat ügyfélszolgálati folyamat értékesítés, megrendelés, probléma kezelés, ügyfélszolgálat minőség menedzsment, számlázás és beszedés ügyfélkapcsolati menedzsment folyamat ügyfélkapcsolat létesítés, közvetlen kérdések a megfelelő félhez, a szolgáltatási folyamat állapotának követése, rendszeres jelentés az ügyfél számára

107 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 107 PROJEKT MENEDZSMENT DEFINÍCIÓ Egy bizonyos CÉL érdekében végrehajtott feladatok sora (fejlesztési‚ termelési‚ üzleti‚ szervezeti‚ pénzügyi problémák megoldására)

108 PROJEKT CÉL IDŐ KÖLTSÉG MINŐSÉG PROJEKT JELLEMZŐK I. Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSEMENT 103

109 PROJEKT JELLEMZŐK II. PROJEKT CÉL EMBEREK SZERVEZET RENDSZEREK 109 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSEMENT 104

110 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 110 PROJEKT MENEDZSMENT (3. folyt.) PROJEKT – alapvetően fontos a vállalatnak (stratégiai célok‚ határidő‚ költség, vevőkapcsolat) – meghatározott (mérhető) végeredmény van (minőségi kritériumok) – meghatározott idő- és költségkorlát van – összetett‚ komplex (interdiszciplináris) feladatsor – a szokásos vállalati tevékenységet meghaladó feladatrendszer‚ mely több embert (szervezeti egységet) több pénzügyi erőforrást igényel több időt – kockázatos (bizonytalansági tényezők egyediségből, újdonságból‚ komplexitásból‚ méretből‚ érdek különbségekből)

111 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 111 PROJEKT MENEDZSMENT (4. folyt.) PROJEKT IGÉNY – Szervezetfejlesztés (termék ágazat, ügyfél szegmentálás, profit centrum) – Üzleti folyamatok átszervezése (BPR, megismerhető minőség, hatékony vevő kiszolgálás, benchmarking) – Új vállalkozás létrehozása – Új termék/szolgáltatás fejlesztése és piaci bevezetése – Teljes körű minőségbiztosítás (TQM - minőségi követelmények a funkciók működésébe, a vezetésbe) – Beruházás – Vevő kapcsolat (We are dependent on him !)

112 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 112 PROJEKT MENEDZSMENT (5. folyt.) A PROJEKT FÁZISAI 1.ELŐKÉSZÍTÉS : projekt kezdeményezés, célok definiálása, helyzetfelmérés, megvalósíthatóság vizsgálat, specifikálás, erőforrás szükséglet becslés, vezetői döntés indításról, felelős kijelölése 2. TERVEZÉS : idő- és feladatterv, költségterv, szervezeti terv, erőforrásterv, minőségbiztosítási terv, beszerzési terv, kommunikációs terv, kockázati terv 3. MEGVALÓSÍTÁS : koordináció, felülvizsgálat (tervkövetés), ellenőrzés 4. LEZÁRÁS – ÉRTÉKELÉS : értékelés, eéismerés, tapasztalatok

113 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 113 PROJEKT MENEDZSMENT (6. folyt.) Tudás Gyakorlat/készségalkalmazása Technika PM egyensúlyozás –szakmai területek, idő, költség és minőség között –különböző tulajdonosi igények és elvárások között –megadott követelmények (igények) és nem definiált követelmények (elvárások) között

114 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 114 PROJEKT MENEDZSMENT (7. folyt.) FUNKCIONÁLIS ÉS PROJEKT SZERVEZET Közös jellemzők: –végrehajtók: emberek –erőforrások: korlátozottak –fázisok: tervezés, végrehajtás (szervezés, vezetés, koordinálás), ellenőrzés

115 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 115 PROJEKT MENEDZSMENT (8. folyt.) FUNKCIONÁLIS ÉS PROJEKT SZERVEZET (folyt.) Különbségek: Funkcionális működés Projekt működés –létező rendszer (szervezet) - ideiglenes szervezet, –fix függőségi viszonyok hierarchia, határidők –rutinszerű működés - egyedi eredmény létrehozása –statikus (fix) adottságok - dinamikus (változás menedzselés) hatékony felhasználása

116 Társasági/vállalati vezetés Projekt felelős Projekt menedzser + projekt csoport Munkacsoportok Projekt tanácsadók Projekt iroda Felső vezetés Projekt vezetőség Projekt menedzsment bizottság TISZTA PROJEKT SZERVEZET Dr. Prónay Gébor INFOKOM MENEDZSMENT 116

117 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 117 PROJEKT MENEDZSMENT (10. folyt.) PM képesség érettség minősítő modell (Capability Maturity Model/CMM) szintjei : (1) Kezdeti szint : nem definiált folyamatok ; egyéni teljesítőképesség dominál; teljesítőképesség megjósolhatatlan; a projekt felsővezetői követés korlátozott (2) Megismételhető szint : definiált alap PM folyamatok eljárások; tapasztalatok felhasználása; egyéni és nem szervezeti teljesítőképesség dominál; ellenőrzési pontokban követés (3) Definiált szint : írásban rögzített, egész szervezetre érvényes folyamatok; képzési programok (4) Irányított szint : számszerű minőségi célkitűzések; mérési módszerek alkalmazása; döntés objektív, kvantitatív adatok alapján (5) Optimalizáló szint : folyamatok fejlesztése a középpontban

118 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 118 PROJEKT MENEDZSMENT (11. folyt.) PROJEKT KOMMUNIKÁCIÓ A kommunikáció három szintje: tevékenységek között projekten belül (munkabizottság munkarendje, külső beszállítókkal szakmai kapcsolat) projekt csapat és a környezete között –társaságon/vállalaton belül (felső vezetés, tulajdonosok tájékoztatása) –társaságon/vállalaton kívül (külső környezet tájékoztatása)

119 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 119 PROJEKT MENEDZSMENT (12. folyt.) A projekt minőségmendzsment tárgya : a PM és a projekt terméke A vállalati minőség hordozói : a vezetés minősége, a vállalati kultúra, az alkalmazottak felkészültsége, a technológia, a folyamatok minősége, utasítások rendszere, stb. Projekt minőség alapja : módszertan (feladat megoldásra, PM-re, minőségbiztosításra) + technológia + szervezet + emberek teljesítménye

120 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 120 PROJEKT MENEDZSMENT (13. folyt.) Stratégiai tézisek a gyakorlat számára : T1: Szolgáltató vállalatoknál a funkcionális- és projekt menedzsment hosszú távú együttélésére kell felkészülni Szolgáltatás 7*24 órában – állandó fejlesztés T2: Legfelső vezető projekt módszertan ismerete és – támogatása nélkül nincs projekt siker Ideiglenes projekt hatalmi „hiányát” felső vezető figyelme pótolja T3: A projekt csak konkrét, mérhet cél esetén lehet sikeres Felelősség, érdekeltség csak egyértelmű feltételekhez köthető

121 Dr. Prónay Gábor INFOKOM MENEDZSMENT 121 PROJEKT MENEDZSMENT (14. folyt.) Stratégiai tézisek a gyakorlat számára (folyt.): T4: Szolgáltató vállalatoknál tisztán informatikai projekt nem létezik Projekt célja üzleti megoldás (versenyelőny) T5: A projekt menedzsment = vállalkozás Kockázat vállalás, hiba lehetősége T6:A projekt siker szempontjából meghatározó érdekeltségi rendszer felépítése a vállalati kultúra függvénye Emberi motiváció sokféle


Letölteni ppt "INFOKOMMUNIKÁCIÓS MENEDZSMENT BME-MBA Program 2003. Dr. Prónay Gábor (Pro-COMpass Kft.) T.: 355-2321, F.: 355-3652,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések