Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ember a Marson – az emberes Mars-utazás nehézségei Pázmándi Tamás KFKI Atomenergia Kutatóintézet Budapest.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ember a Marson – az emberes Mars-utazás nehézségei Pázmándi Tamás KFKI Atomenergia Kutatóintézet Budapest."— Előadás másolata:

1 Ember a Marson – az emberes Mars-utazás nehézségei Pázmándi Tamás KFKI Atomenergia Kutatóintézet Budapest

2 Az emberes repülések főbb állomásai A Mars kutatás története Miért a Mars? Az emberes Mars-repülés problémái Tervek és lehetőségek Miről lesz szó?

3 Az emberes repülések fő állomásai

4 Mars kutatás fontosabb állomásai 2004Mars Express (+ Beagle-2 ), Opportunity, Spirit: új sikerek

5 A Mars kutatás jelene Spirit Opportunity Beagle

6 Miért a Mars? tudományos szempontok kihívás –(Föld, Hold, … ez a következő) –ez viszi előre a világot

7 A Mars főbb adatai FM

8 gravitáció: 0,379 g szökési sebesség: 5,02 km/s (a Földön 11,18 km/s) A Mars holdjai (Hall, 1877) félelem rettegés

9 Néhány érdekes kérdés  vonalak  kráterek (  vulkán)  erózió (  folyómeder?)  Mars-arc

10 Néhány érdekes kérdés  légkör: 96% CO 2 + Ar + N  átlagosan 230 K (135 - 300)  24 fok dőlésszög  évszakok  sarki hósapkák (  víz? Inkább szárazjég, CO 2 )  van-e (volt-e) élet a Marson?

11 hosszú út: 510 vagy 975 nap A mars-közelség F-M táv. időpontja (millió km) 2001. jún. 13. 67 2003. aug. 28. 56 2005. nov. 7. 69 2007. dec. 24. 89 2010. jan. 30. 99 2012. márc. 3. 101 2014. ápr. 8. 93 2016. máj. 22. 76 2018. júl. 26. 58 2020. okt. 13. 63 ablakok Az emberes repülés jelentős problémái

12 energiatakarékos (Hohmann-) pálya Az emberes repülés jelentős problémái hintamanőver VAGY

13 Az emberes repülés jelentős problémái energia-ellátás –napelem? (messze a Nap, porvihar), futballpálya méret kellene (100 kW) –légellenállással megtakarítható a fékezés (energia 15%-a), de ez kockázatos nemcsak sokáig tart, de messze is van

14 egészségügyi problémák –„MIT PROFITÁL A FÖLD?” -“személyre szabott gyógyítás“ -“távgyógyítás” – telemedicine -“virtuális intelligencia” az űrhajós kiválasztása –2 évre előre  genetikai vizsgálatok Az emberes repülés jelentős problémái

15 kockázat –2,5 év és 4-6 ember a misszióban,  0,9 ember/misszió!!! –jelenleg a Föld körüli repüléseknél: 0,03 ember/misszió (kisebb kockázat, rövidebb misszió, könnyebb beavatkozni) társas kapcsolat hiánya, pszichés megterhelés Az emberes repülés jelentős problémái

16 nagy szállítandó tömeg –rengeteg eszköz, anyag, stb. szükséges  kétfokozatú repülés gravitáció hiánya útközben mozgás a Marson hova szálljon le? érdekes = veszélyes Az emberes repülés jelentős problémái

17 Emberes vagy automata? –F-N távolság 8 fényperc, ha F-M szemben áll  kb 20 perc!!! –ember Mars körüli pályán, onnan irányítja leszállóegységet + robotokat költségek >100 milliárd $ (az amerikai költségvetés 0,5%-a) Az emberes repülés jelentős problémái

18 sugárzás –útközben és a Marson!!! –folyamatos GCR és ritka napkitörés –légkör csak 1%-a Föld légkörének, –nincs mágneses tér Az emberes repülés jelentős problémái védekezés –bunker (vízből?) –mesterséges mágneses tér –lokális védelem a szekunder részecskék ellen –gyógyszerek, vitaminok

19 Tervek, realitások USA, Oroszország, ESA: tervek már vannak együtt??? vagy külön-külön???

20 ESA Aurora program 2005 – 2030 Holdra Arrow –Entry Vehicle Demonstrator –Mars Aerocapture Demonstrator Flagship –ExoMars (2009) –Mars Sample Return Mission (2011 körül) Marsutazás (2030)

21 IAA Cosmic Study (Wes Huntress 2004. július) SEL2 pontba, vagy a Holdra (Geospace Exploration Vehicle) Közeli kisbolygóra (Interplanetary Transfer Vehicle) Mars holdakra (Cargo Transfer Vehicle) Leszállás a Mars felszínére (Mars Descent/Ascent Vehicle)

22 Amerika: nagy ország – nagy tervek #1 Bush beszéde: 2004. jan. 14. 2015-20 között vissza a Holdra lakható bázist építenek ugródeszka a Marsra minden más háttérbe szorul (Hubble, ISS, szondák) "Crew Exploration Vehicle" (emberes felfedező jármű) kifejlesztése és tesztelése (2008 - 2014-ig) Leszállások a Holdon (2008-15) Holdbázis létrehozása (2020) Marsutazás és „távolabbi világok”

23 Amerika: nagy ország – nagy tervek #2 ez logisztikai rémálom 6-7 éven belül is lehetséges 20-100 Mrd USD teherűrhajókkal telep építése, az elemek ott összeilleszthetők háló, konyha, kórház 6-7 fő, másfél év (+ kétszer 6 hónap az út) vízmű, hidrogénre és oxigénre bontva üzemanyag a visszaútra atomerőmű az energiatermelésre? Humboldt Mandell, a NASA Mars-programjának korábbi vezetője

24 Nagyszabású orosz tervek 2015-ben embert a Marsra nemzetközi összefogás (ESA, NASA) 20 Mrd USD két űrhajó: egyik teher-, másik személyszállító 6 ember, 440 nap 3 űrhajós leszáll a Marsra, 3 kering közlekedést „rover” segíti

25 Köszönöm a figyelmüket! pazmandi@sunserv.kfki.hu

26


Letölteni ppt "Ember a Marson – az emberes Mars-utazás nehézségei Pázmándi Tamás KFKI Atomenergia Kutatóintézet Budapest."

Hasonló előadás


Google Hirdetések