Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ÚJ ESZKÖZÖK A KRIMINÁLANDRAGÓGIÁBAN Molnár Attila Károly ELTE PPK Andragógia MA szak I. évfolyam Konzulens: dr. Sz. Molnár Anna Problémafelvetés Problémafelvetés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ÚJ ESZKÖZÖK A KRIMINÁLANDRAGÓGIÁBAN Molnár Attila Károly ELTE PPK Andragógia MA szak I. évfolyam Konzulens: dr. Sz. Molnár Anna Problémafelvetés Problémafelvetés."— Előadás másolata:

1 ÚJ ESZKÖZÖK A KRIMINÁLANDRAGÓGIÁBAN Molnár Attila Károly ELTE PPK Andragógia MA szak I. évfolyam Konzulens: dr. Sz. Molnár Anna Problémafelvetés Problémafelvetés A témaválasztás indoklása A témaválasztás indoklása A kutatás – kutatási kérdések A kutatás – kutatási kérdések Hipotézisek Hipotézisek Szakirodalmi áttekintés Szakirodalmi áttekintés A terepmunka, terepkutatás módszertana A terepmunka, terepkutatás módszertana Eredmények – a hipotézisek vizsgálata Eredmények – a hipotézisek vizsgálata Következtetések, javaslatok Következtetések, javaslatok XXXII. OTDK április

2 150%-os telítettség a börtönökben150%-os telítettség a börtönökben A büntetés-végrehajtási (bv.) intézmények kapacitásának határaiA büntetés-végrehajtási (bv.) intézmények kapacitásának határai A bv-állomány túlterheltségeA bv-állomány túlterheltsége A szabadultak 50%-a visszaeső leszA szabadultak 50%-a visszaeső lesz Az államkassza terheléseAz államkassza terhelése A fogvatartottak hiányoznak a munkaerőpiacrólA fogvatartottak hiányoznak a munkaerőpiacról PROBLÉMAFELVETÉS 1/9 ■■■■■■■■

3 150%-os telítettség a börtönökben150%-os telítettség a börtönökben A büntetés-végrehajtási (bv.) intézmények kapacitásának határaiA büntetés-végrehajtási (bv.) intézmények kapacitásának határai A bv-állomány túlterheltségeA bv-állomány túlterheltsége A szabadultak 50%-a visszaeső leszA szabadultak 50%-a visszaeső lesz Az államkassza terheléseAz államkassza terhelése A fogvatartottak hiányoznak a munkaerőpiacrólA fogvatartottak hiányoznak a munkaerőpiacról PROBLÉMAFELVETÉS 1/9 Újabb megoldásokra lenne szükség a reintegráció hatékonyságának növelésére ■■■■■■■■

4 A TÉMAVÁLASZTÁS INDOKLÁSA A társadalom kettős deficitje:A társadalom kettős deficitje: –a fogvatartottakkal jelentkező költségek –munkaerőpiaci, állampolgári inaktivitás 2/9 Fejleszthető területek a büntetés-végrehajtás módszertanábanFejleszthető területek a büntetés-végrehajtás módszertanában Személyes tapasztalataim a bv-intézményekben végzett önkéntes terepmunkám során: - filmklubvezetés - honlapszerkesztés - publikációSzemélyes tapasztalataim a bv-intézményekben végzett önkéntes terepmunkám során: - filmklubvezetés - honlapszerkesztés - publikáció Csáki, 2006 Maróti, évi CCXL. törvény Berényi, 2013

5 A KUTATÁS 3/9 Komplex stratégia: - elméleti kutatás, a szakirodalom elemzése - empirikus kutatás (terepmunka)Komplex stratégia: - elméleti kutatás, a szakirodalom elemzése - empirikus kutatás (terepmunka) ■■■■■■■■

6 Nyitott-e a magyar büntetés-végrehajtás új kezdeményezések felé?Nyitott-e a magyar büntetés-végrehajtás új kezdeményezések felé? Milyen lehetőségei vannak a reintegráció megújításában közreműködőknek a fogvatartottakkal való együttműködésre?Milyen lehetőségei vannak a reintegráció megújításában közreműködőknek a fogvatartottakkal való együttműködésre? Mely andragógiai programok alkalmasak arra, hogy előremozdítsák az elítéltek társadalomba történő visszailleszkedését?Mely andragógiai programok alkalmasak arra, hogy előremozdítsák az elítéltek társadalomba történő visszailleszkedését? A KUTATÁS 3/9 Komplex stratégia: - elméleti kutatás, a szakirodalom elemzése - empirikus kutatás (terepmunka)Komplex stratégia: - elméleti kutatás, a szakirodalom elemzése - empirikus kutatás (terepmunka) KUTATÁSI KÉRDÉSEK ■■■■■■■■

7 HIPOTÉZISEK 1. Létezik olyan andragógiai eszköz, amely motiválja a fogvatartottakat a segítőkkel történő együttműködésre. 2. A szabad életben bevált speciális fejlesztő gyakorlatok a börtön keretein belül éppúgy alkalmazhatók. 3. A fogvatartottak a csoportfoglalkozásokon tanult gyakorlatokat nemcsak a közös program időtartama alatt, hanem azon túl, egyénileg is alkalmazzák. 4/9

8 SZAKIRODALMI ÁTTEKINTÉS A BV. TÖRTÉNETE, A MAI HAZAI ÉS EURÓPAI BÖRTÖNHELYZET 5/9 ■■■■ A BV-N BELÜL IS ALKALMAZHATÓ ANDRAGÓGIAI MÓDSZEREK AZ ELÍTÉLTEK AKTÍV ÉS ÖNFEJLESZTŐ MAGATARTÁSÁNAK ELŐMOZDÍTÁSA

9 SZAKIRODALMI ÁTTEKINTÉS A BV. TÖRTÉNETE, A MAI HAZAI ÉS EURÓPAI BÖRTÖNHELYZET RESZOCIALIZÁCIÓ REINTEGRÁCIÓ Mezey Barna (2010): Régi idők tömlöcei Pál László (1976): Nevelés a büntetés- végrehajtásban 5/9 A BV-N BELÜL IS ALKALMAZHATÓ ANDRAGÓGIAI MÓDSZEREK AZ ELÍTÉLTEK AKTÍV ÉS ÖNFEJLESZTŐ MAGATARTÁSÁNAK ELŐMOZDÍTÁSA ■■■■

10 SZAKIRODALMI ÁTTEKINTÉS A BV. TÖRTÉNETE, A MAI HAZAI ÉS EURÓPAI BÖRTÖNHELYZET A BV-N BELÜL IS ALKALMAZHATÓ ANDRAGÓGIAI MÓDSZEREK AZ ELÍTÉLTEK AKTÍV ÉS ÖNFEJLESZTŐ MAGATARTÁSÁNAK ELŐMOZDÍTÁSA RESZOCIALIZÁCIÓ REINTEGRÁCIÓ Mezey Barna (2010): Régi idők tömlöcei Pál László (1976): Nevelés a büntetés- végrehajtásban CSOPORTMUNKA AKTÍV RÉSZVÉTEL, ÉLMÉNYEK TÁMOGATÓ CSOPORTLÉGKÖR A TAPASZTALATOK MEGOSZTÁSA Csoma Gyula (2005): Andragógiai szemelvények Durkó Mátyás (1998): Társadalmi kihívások és a felnőttnevelés funkciói Maróti Andor (2005): Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről 5/9 ■■■■

11 SZAKIRODALMI ÁTTEKINTÉS A BV. TÖRTÉNETE, A MAI HAZAI ÉS EURÓPAI BÖRTÖNHELYZET A BV-N BELÜL IS ALKALMAZHATÓ ANDRAGÓGIAI MÓDSZEREK AZ ELÍTÉLTEK AKTÍV ÉS ÖNFEJLESZTŐ MAGATARTÁSÁNAK ELŐMOZDÍTÁSA RESZOCIALIZÁCIÓ REINTEGRÁCIÓ Mezey Barna (2010): Régi idők tömlöcei Pál László (1976): Nevelés a büntetés- végrehajtásban CSOPORTMUNKA AKTÍV RÉSZVÉTEL, ÉLMÉNYEK TÁMOGATÓ CSOPORTLÉGKÖR A TAPASZTALATOK MEGOSZTÁSA Csoma Gyula (2005): Andragógiai szemelvények Durkó Mátyás (1998): Társadalmi kihívások és a felnőttnevelés funkciói Maróti Andor (2005): Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉS Atkinson et al. (2005): Pszichológia Buda Béla (1995): A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája Cole és Cole (2006): Fejlődéslélektan 5/9 ■■■■

12 A TEREPMUNKA, TEREPKUTATÁS MÓDSZERTANA 6/9 Fotó: Kovács Mihály Módszer: közös filmnézés, beszélgetés, élménymegosztás, kérdőívezésMódszer: közös filmnézés, beszélgetés, élménymegosztás, kérdőívezés ■■■■■■■

13 A TEREPMUNKA, TEREPKUTATÁS MÓDSZERTANA Endrődi-Nagy, 2013 ■■■■■■■ Fotó: Kovács Mihály Módszer: közös filmnézés, beszélgetés, élménymegosztás, kérdőívezésMódszer: közös filmnézés, beszélgetés, élménymegosztás, kérdőívezés Forma: filmklub, tréning-jellegForma: filmklub, tréning-jelleg 6/9

14 A TEREPMUNKA, TEREPKUTATÁS MÓDSZERTANA ■■■■■■■ Endrődi-Nagy, 2013 Fotó: Kovács Mihály 6/9 Módszer: közös filmnézés, beszélgetés, élménymegosztás, kérdőívezésMódszer: közös filmnézés, beszélgetés, élménymegosztás, kérdőívezés Forma: filmklub, tréning-jellegForma: filmklub, tréning-jelleg 10 alkalom, 4-4 óra, 20 fő10 alkalom, 4-4 óra, 20 fő

15 A TEREPMUNKA, TEREPKUTATÁS MÓDSZERTANA Endrődi-Nagy, 2013 Fotó: Kovács Mihály 1.A változás életem természetes rendje. 2.Saját világom egyetlen gondolkodója én vagyok. 3.A siker feltételei eleve adottak bennem. 4.Az egészséget és a szabadságot választom. 5.Teremtő erőmet a közösség javának szolgálatába állítom. 6.Örömmel tölt el, ha másokért valamit tehetek. 7.Tudom, hogy ideális társam békéjét és boldogságát gyarapíthatom. 8.Azért születtem a világra, hogy egész életemet bőségben, boldogságban, szabadon és sugárzó módon éljem. 9.Pozitív gondolkodással érem el mindazt, amit akarok. 10.Segítek magamon, és az élet is megsegít. KÉRDŐÍVES FELMÉRÉS Módszer: közös filmnézés, beszélgetés, élménymegosztás, kérdőívezésMódszer: közös filmnézés, beszélgetés, élménymegosztás, kérdőívezés Forma: filmklub, tréning-jellegForma: filmklub, tréning-jelleg 10 alkalom, 4-4 óra, 20 fő10 alkalom, 4-4 óra, 20 fő ■■■■■■■ 6/9

16 A TEREPMUNKA, TEREPKUTATÁS MÓDSZERTANA stat1siker.gifstat1siker.gif-* 63% ■■■■■■■ A siker feltételeiA siker feltételei A közösség szolgálataA közösség szolgálata Módszer: közös filmnézés, beszélgetés, élménymegosztás, kérdőívezésMódszer: közös filmnézés, beszélgetés, élménymegosztás, kérdőívezés Forma: filmklub, tréning-jellegForma: filmklub, tréning-jelleg 10 alkalom, 4-4 óra, 20 fő10 alkalom, 4-4 óra, 20 fő Endrődi-Nagy, 2013 Fotó: Kovács Mihály KÉRDŐÍVES FELMÉRÉS 6/9

17 A TEREPMUNKA, TEREPKUTATÁS MÓDSZERTANA stat1siker.gifstat1siker.gif-* 63% 88% A siker feltételeiA siker feltételei A közösség szolgálataA közösség szolgálata A változás elfogadásaA változás elfogadása Saját gondolatokSaját gondolatok BoldogságBoldogság ÖnsegítésÖnsegítés Módszer: közös filmnézés, beszélgetés, élménymegosztás, kérdőívezésMódszer: közös filmnézés, beszélgetés, élménymegosztás, kérdőívezés Forma: filmklub, tréning-jellegForma: filmklub, tréning-jelleg 10 alkalom, 4-4 óra, 20 fő10 alkalom, 4-4 óra, 20 fő Endrődi-Nagy, 2013 Fotó: Kovács Mihály ■■■■■■■ KÉRDŐÍVES FELMÉRÉS 6/9

18 A TEREPMUNKA, TEREPKUTATÁS MÓDSZERTANA stat1siker.gif A siker feltételeiA siker feltételei A közösség szolgálataA közösség szolgálata 88% 100% EgészségEgészség SzabadságSzabadság Egymás segítéseEgymás segítése KapcsolatápolásKapcsolatápolás Pozitív gondolkodásPozitív gondolkodás 63% A változás elfogadásaA változás elfogadása Saját gondolatokSaját gondolatok BoldogságBoldogság ÖnsegítésÖnsegítés Módszer: közös filmnézés, beszélgetés, élménymegosztás, kérdőívezésMódszer: közös filmnézés, beszélgetés, élménymegosztás, kérdőívezés Forma: filmklub, tréning-jellegForma: filmklub, tréning-jelleg 10 alkalom, 4-4 óra, 20 fő10 alkalom, 4-4 óra, 20 fő Endrődi-Nagy, 2013 Fotó: Kovács Mihály ■■■■■■■ KÉRDŐÍVES FELMÉRÉS 6/9

19 1. Létezik olyan andragógiai eszköz, amely motiválja a fogvatartottakat a segítőkkel történő együttműködésre. EREDMÉNYEK – A HIPOTÉZISEK VIZSGÁLATA 7/9 CSOPORTMUNKA, BESZÉLGETÉS, ÖNKÉNTES AKTÍV RÉSZVÉTEL ■ ■■

20 EREDMÉNYEK – A HIPOTÉZISEK VIZSGÁLATA FILMKLUB, RELAXÁCIÓ, MEDITÁCIÓ CSOPORTMUNKA, BESZÉLGETÉS, ÖNKÉNTES AKTÍV RÉSZVÉTEL ■■■■■■■■■■■■ 1. Létezik olyan andragógiai eszköz, amely motiválja a fogvatartottakat a segítőkkel történő együttműködésre. 2. A szabad életben bevált speciális fejlesztő gyakorlatok a börtön keretein belül éppúgy alkalmazhatók. 7/9

21 EREDMÉNYEK – A HIPOTÉZISEK VIZSGÁLATA FILMKLUB, RELAXÁCIÓ, MEDITÁCIÓ A GYAKORLATOK VEZETETTSÉGÉNEK HIÁNYA CSOPORTMUNKA, BESZÉLGETÉS, ÖNKÉNTES AKTÍV RÉSZVÉTEL ■■■ 1. Létezik olyan andragógiai eszköz, amely motiválja a fogvatartottakat a segítőkkel történő együttműködésre. 2. A szabad életben bevált speciális fejlesztő gyakorlatok a börtön keretein belül éppúgy alkalmazhatók. 3. A fogvatartottak a csoportfoglalkozásokon tanult gyakorlatokat nemcsak a tanulási környezetben, hanem azon túlmenően, egyénileg is alkalmazzák. 7/9

22 KÖVETKEZTETÉSEK, JAVASLATOK 8/9 A reintegráció támogatása andragógiai eszközökkel: a csoporthatás révén a személyiség önfejlesztésre való képességének erősítéseA reintegráció támogatása andragógiai eszközökkel: a csoporthatás révén a személyiség önfejlesztésre való képességének erősítése A módszerek hatékonyságának növelése:A módszerek hatékonyságának növelése: rendszeres foglalkozások szervezése További szakemberek bevonása:További szakemberek bevonása: –andragógusok, –pszichológusok, –képzett önkéntesek, –civil szervezetek

23 IRODALOMJEGYZÉK (KIVONAT) Atkinson, R. C., Hilgard, E., Smith, E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. (2005): Pszichológia. Osiris, BudapestAtkinson, R. C., Hilgard, E., Smith, E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. (2005): Pszichológia. Osiris, Budapest Buda Béla (1995): A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, BudapestBuda Béla (1995): A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest Cole, M., Cole, S. R. (2006): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, BudapestCole, M., Cole, S. R. (2006): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Budapest Csáki Anikó, Gosztonyi Ágnes, Halmos Szabolcs, Mészáros Mercedesz (szerk., 2006): Fogvatartottak és büntetés-végrehajtási intézetekből szabadulók munkaerő-piaci (re)integrációjának támogatása. Országos Foglalkoztatási Közalapítvány, Budapest. URL: (letöltve: :14)Csáki Anikó, Gosztonyi Ágnes, Halmos Szabolcs, Mészáros Mercedesz (szerk., 2006): Fogvatartottak és büntetés-végrehajtási intézetekből szabadulók munkaerő-piaci (re)integrációjának támogatása. Országos Foglalkoztatási Közalapítvány, Budapest. URL: (letöltve: :14) Csoma Gyula (2005): Andragógiai szemelvények. Bevezetés a felnőttképzés tanulmányozásába. Nyitott Könyv, BudapestCsoma Gyula (2005): Andragógiai szemelvények. Bevezetés a felnőttképzés tanulmányozásába. Nyitott Könyv, Budapest Falus Iván (1996): A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései. In: Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Keraban, Budapest, 7–33.Falus Iván (1996): A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései. In: Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Keraban, Budapest, 7–33. Feketéné Szakos Éva (2014): Innovatív irányok az ezredforduló utáni andragógiában. Eötvös József Könyvkiadó, BudapestFeketéné Szakos Éva (2014): Innovatív irányok az ezredforduló utáni andragógiában. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest Kálmán Anikó (2008): A felnőttkori tanulás sajátosságairól. In: Benedek András (szerk.): Tanulás életen át {TÉT} Magyarországon. Tempus Közalapítvány, Bp.Kálmán Anikó (2008): A felnőttkori tanulás sajátosságairól. In: Benedek András (szerk.): Tanulás életen át {TÉT} Magyarországon. Tempus Közalapítvány, Bp. Maróti Andor (2005): Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről. Nyitott Könyv, BudapestMaróti Andor (2005): Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről. Nyitott Könyv, Budapest Mezey Barna (2010): Régi idők tömlöcei. Rubicon-könyvek, BudapestMezey Barna (2010): Régi idők tömlöcei. Rubicon-könyvek, Budapest Pál László (1976): Nevelés a büntetés-végrehajtásban. KJK, BudapestPál László (1976): Nevelés a büntetés-végrehajtásban. KJK, Budapest Ruzsonyi Péter (2006): A kriminálpedagógia lehetősége a börtönadaptáció és a társadalmi integrálódás érdekében. Börtönügyi Szemle, sz. 21–33.Ruzsonyi Péter (2006): A kriminálpedagógia lehetősége a börtönadaptáció és a társadalmi integrálódás érdekében. Börtönügyi Szemle, sz. 21–33. Schlosser Károly (2012): Mindfulness, meditáció és klinikai hatékonyság – áttekintés. In: Mikonya György (szerk.): Vallásos mozgalmak nézetei a családi életről és az oktatásról. Elte Eötvös Kiadó, Budapest. 143–156. URL: (letöltve: :16)Schlosser Károly (2012): Mindfulness, meditáció és klinikai hatékonyság – áttekintés. In: Mikonya György (szerk.): Vallásos mozgalmak nézetei a családi életről és az oktatásról. Elte Eötvös Kiadó, Budapest. 143–156. URL: (letöltve: :16) Silva, J., Miele, P. (1990): Agykontroll Silva módszerével. Magánkiadás, BudapestSilva, J., Miele, P. (1990): Agykontroll Silva módszerével. Magánkiadás, Budapest Sz. Molnár Anna (2009): A tanuló felnőtt. Pedagógusképzés, 7. 2–3. sz. 199–220.Sz. Molnár Anna (2009): A tanuló felnőtt. Pedagógusképzés, 7. 2–3. sz. 199–220. URL: (letöltve: :25)URL: (letöltve: :25) Szarka Emese (2012): Az agykontroll mozgalom tanfolyamainak üzenete – nevelési és oktatási koncepciók. In: Mikonya György (szerk.): Vallásos mozgalmak nézetei a családi életről és az oktatásról. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 115–130. URL: (letöltve: :16)Szarka Emese (2012): Az agykontroll mozgalom tanfolyamainak üzenete – nevelési és oktatási koncepciók. In: Mikonya György (szerk.): Vallásos mozgalmak nézetei a családi életről és az oktatásról. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 115–130. URL: (letöltve: :16) Szegál Borisz (2007): A szocializáció és a reszocializáció a börtönben. Börtönügyi szemle, sz. 25–37.Szegál Borisz (2007): A szocializáció és a reszocializáció a börtönben. Börtönügyi szemle, sz. 25–37. Tough, A. M. (1997): Az önálló tanulás: elmélet és gyakorlat. In: Maróti Andor (szerk.): Andragógiai szöveggyűjtemény II. Válogatás a felnőttoktatás elméletének külföldi szakirodalmából. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 110–118.Tough, A. M. (1997): Az önálló tanulás: elmélet és gyakorlat. In: Maróti Andor (szerk.): Andragógiai szöveggyűjtemény II. Válogatás a felnőttoktatás elméletének külföldi szakirodalmából. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 110–118. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 9/9


Letölteni ppt "ÚJ ESZKÖZÖK A KRIMINÁLANDRAGÓGIÁBAN Molnár Attila Károly ELTE PPK Andragógia MA szak I. évfolyam Konzulens: dr. Sz. Molnár Anna Problémafelvetés Problémafelvetés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések