Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Napjainkban legáltalánosabb értelemben: információátvitelt, információcserét jelent valamilyen jelrendszer (pl. a nyelv)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Napjainkban legáltalánosabb értelemben: információátvitelt, információcserét jelent valamilyen jelrendszer (pl. a nyelv)"— Előadás másolata:

1 Kommunikáció

2 Mi a kommunikáció? Napjainkban legáltalánosabb értelemben: információátvitelt, információcserét jelent valamilyen jelrendszer (pl. a nyelv) segítségével Szűkebb értelemben: jelentheti az emberi gondolatok cseréjét Technikai folyamat, melynek során információátvitel, információcsere történik à tényezők, elemek a kommunikáció megvalósulásához

3 Alapfogalmak: Közlemény: Jel, jelsorozat, adatok, amelyek információt "hordoznak", az amit az adó közöl a vevővel. – Redundancia: a közleményekben meglévő felesleges, újabb információt nem adó elem, amely nélkül azonban a megértés esetenként nehezebbé válna. Forrás: Az információ forrása, lehet személy, állat, gép stb., amely a közleményt előállítja és továbbítja.

4 Alapfogalmak (folyt.) Jelátalakító: A jeleket legtöbbször fizikailag át kell alakítani, hogy alkalmasak legyenek a továbbításra, például analóg hangjel átalakítása analóg elektromos jellé. Kódoló: A jeleket, illetve a közleményt kódolja egy másik jelrendszerbe. Dekódoló: A kódolt közlemény visszaalakítását végzi.

5 Alapfogalmak (folyt.) Zaj: A közleményekhez, jelhez keveredő, torzító, zavaró jel. Zajok elleni védekezés: Analóg jel esetén: zajszűrés, szigetelés, például a hang esetében hangszigetelés. – Elektromos jel esetében: elektromágneses árnyékolás és elektromos szigetelés. – Digitális jel esetén: szigetelés, ha a zaj hibákat okozott az adatbitekben – hibajavító eljárások, ellenőrző bitek.

6 A kommunikációhoz az alábbi fő elemek szükségesek: Adó – a jelek továbbítására szolgáló berendezés, az információforrás helyén Vevő – a jelek vételére szolgáló berendezés, azon a helyen, ahol szükség van a küldött információra Összeköttetés – az adó és a vevő közti közeg, amely átviszi, közvetíti az üzenetet

7 Kommunikációs folyamat

8 A kommunikációs folyamatok típusai A résztvevők száma szerint Két ember közötti = személyközi kommunikáció Én kommunikáció Tömegkommunikáció: a tömegkommunikáció azon kommunikációs csatornák összefoglaló neve, melynek célja a lehető legtöbb ember egyidejű elérése

9 A kommunikációs folyamatok típusai (folyt.) Az üzenet kódolásának jellege szerint Verbális kommunikáció A verbális kommunikáció alapja a nyelv, eszközei a beszéd és az írás. Nem verbális kommunikáció A nem verbális kommunikáció eszközei látszólag csak másodlagos, kiegészítő kommunikációs eszközök, valójában a verbális kommunikáció eszközeivel egyenértékűek.

10 A kommunikációs folyamatok típusai (folyt.) Kommunikáció iránya alapján: Simplex: egyirányú átviteli mód. Az egyik gép az adó, a másik a vevő. Pl.: TV, rádió Half-duplex: változó irányú átviteli mód. Mindkét gép lehet adó vagy vevő, de egy időben csak az egyik irányú adatátvitel lehetséges. Duplex: kétirányú átviteli mód. Mindkét gép egy időben lehet adó és vevő. Pl.: telefon

11 Információ fejlődésének hatása a társadalomra Elfogadott tény, hogy leghatékonyabban az internet használatával lehet elérni a rendelkezésre álló információkat. A társadalmi, gazdasági, kulturális élet, a valóságos környezetből egyre inkább áttevődik a virtuális tér útvesztőibe. Az infó- kommunikációs- digitális korszak szédületes fejlődése, a többség számára követhetetlen, kedvezőtlen hatásokat eredményez.

12 VÉGE


Letölteni ppt "Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Napjainkban legáltalánosabb értelemben: információátvitelt, információcserét jelent valamilyen jelrendszer (pl. a nyelv)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések