Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Együtt egymásért A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben 2. rész Mire való az iskola? Dr. Hermann Istvánné.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Együtt egymásért A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben 2. rész Mire való az iskola? Dr. Hermann Istvánné."— Előadás másolata:

1 Együtt egymásért A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben 2. rész Mire való az iskola? Dr. Hermann Istvánné

2 „Elég jól tudok gondolkodni. Csak mindig kell valaki, aki segít elkezdeni.” (8 éves kisfiú)

3 Mire való az iskola? Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál, megtanulja azt a munkát, amit szeretni fog. (Szent-Györgyi Albert nyomán)

4 Mi a siker vagy kudarc oka? A gyermek? Motiválatlanság? Eltérő képességek? (gének) Természet, jellem? Szorgalom–lustaság? Szülői segítség – annak hiánya? Az iskola? Tananyag? Követelmény? A pedagógus? A társadalom? Elvárások?

5 Hazai mérések Difer (4 – 8 éves korosztály)  írásmozgás-koordináció készsége,  beszédhallgatás készsége,  relációszókincs,  elemi számolás,  tapasztalati következtetés,  tapasztalati összefüggés-megértés,  szocialitás Országos készség- és képességmérés (4. évf.) Országos kompetenciamérés (6.,8.,10. évf.) Célnyelvi mérés (két tanítási nyelvű isk.) Idegen nyelvi mérés (6., 8. évf.) Fizikai fittségi felmérés

6 Nemzetközi mérések OECD mérések (Mo.1996-tól tag)  PISA – vizsgálat (3 évente,15 évesek) IEA mérések (Mo.1997 óta tag)  TIMSS - vizsgálatok (4 évente, 4., 8. évf.)  PIRLS – vizsgálat (5 évente, 4. évf.)

7 Van megoldás? Szemléletváltás Tanári mesterség újra értelmezése Tanulásirányítási stratégia megváltoztatása Személyre szabott nevelés-oktatás A tudás új helyzetben való felhasználása

8 1. A tanulás nem az iskolára való felkészítés vagy a házi feladat elvégzése, hanem a világ szabad felfedezése. 2. A gyerekek akkor is tanulnak, ha közben jól érzik magukat. 3. A gyerekek olyasmit is megtanulnak, amit nem tanulási céllal adunk a kezükbe. 4. A dolgok sokkal tanulságosabbak (és érdekesebbek) lehetnek, ha megfordítjuk, szétszedjük, megszagoljuk, elképzeljük őket kívülről, belülről,más idői, téri dimenziókban. 5. A világ nem ér véget az iskola kapujánál, a tananyagon, az iskolán, sőt a tudásunkon kívül is létezik világ.

9 gyermekközpontúság  tananyag központúság, cselekvésközpontúság  passzív befogadás, sokoldalú képességfejlesztés  „egydimenziós”, értelemközpontú tanítás

10 Úgy gondoljuk, a siker természetes, magától értetődő, a hibákkal foglalkozni kell. Mit kell tennünk? Örülni a sikernek. A kudarcban az előre vivő elemet keresni, hangsúlyozni. Ne tulajdonítsunk neki túlzott jelentőséget. Kerüljük a hosszas lamentálást, sopánkodást, különösen a sajnálkozást. Derűs várakozással nézzünk a dolgok elébe.

11 Fontos a: magunk önbecsülésének erősítése gyermeki önbecsülés fenntartása versengés kizárása tanítványaink árnyalt megítélése bűnbakképzés megakadályozása természetes gyermeki kíváncsiság fenntartása gyermeki érdeklődés és a tananyag egymáshoz közelítése megfelelő tanulási eljárások elsajátíttatása

12 A gondolkodó gyermek tanuló gyermek. Számára a tanulás egyszerre ígéretes és kockázatos tevékenység. A gondolkodási és tanulási készségeiket kell fejlesztenünk. Meg kell őket tanítani tanulni.

13 Van megoldás A megoldás az osztálytermi folyamatokban dől el.


Letölteni ppt "Együtt egymásért A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben 2. rész Mire való az iskola? Dr. Hermann Istvánné."

Hasonló előadás


Google Hirdetések