Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

NAGYGÉPES ESEMÉNYEK 2009. KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, 2010. 04. 01. Háy György balesetvizsgáló.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "NAGYGÉPES ESEMÉNYEK 2009. KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, 2010. 04. 01. Háy György balesetvizsgáló."— Előadás másolata:

1

2 NAGYGÉPES ESEMÉNYEK 2009. KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, 2010. 04. 01. Háy György balesetvizsgáló

3 2 MAGYAR VONATKOZÁSÚ NAGYGÉPES BALESETEK 2005. – 2009.

4 3 EMBERÉLETET KÖVETELŐ NAGYGÉPES BALESETEK világszerte évenként 1946. – 2009. Év Halálos balesetek száma Éves esetszám Tízéves mozgó átlag © Aviation Safety Network

5 4 NAGYGÉPES BALESETEK MEGOSZLÁSA földrészek szerint 2009 © Aviation Safety Network

6 5 NAGYGÉPES BALESETEK MEGOSZLÁSA a repülés fajtája szerint 2009. © Aviation Safety Network

7 6 MAGYAR NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK 2005-2009

8 7 SÚLYOS NAGYGÉPES REPÜLŐESEMÉNYEK az esemény kiváltó oka szerint 2009.

9 8

10 9 Nevezetesebb külföldi nagygépes események

11 10 US AIRWAYS AIRBUS A320 New York, 2009.01.15.

12 11 Korábbi sikeres vízre szállások: PanAm Boeing 337 Csendes-óceán 1956. Aeroflot Tu-124 Leningrád 1963.

13 12 CONTINENTAL CONNECTION Q400 49+1 áldozat 2009.02.12. Buffalo NY USA megközelítés közben átesés (jegesedés)

14 13 AIR FRANCE AIRBUS A330 228 áldozat 2009.06.01. Atlanti-óceán zivatarok között repülve ACARS hibaüzeneteket küldött, majd „hassal” a vízbe csapódott

15 14 YEMENIA AIRWAYS AIRBUS A3100 152 áldozat 2009.06.30. Moroni, Comoros megközelítés közben vízbe csapódás (átesés) Szél: 22 G 33 kts

16 15 CASPIAN AIRLINES Tu-154 168 áldozat 2009.07.15. Qazvin, Irán heves süllyedés (67 m/s) utáni becsapódás

17 16 SPANAIR MD-82 154 áldozat 2008.08.20. Madrid Felszállás fékszárny nélkül: –Hőmérő hiba –Visszagurulás –Újabb indulás –1. checklist elmaradt –Figyelmeztető jelzés nem szólt –2. checklist gépiesen eldarálva

18 17 BRITISH AIRWAYS BOEING 777 London, 2008.01.17.

19 18 Hasonló esetek: (hajtómű lepörgés) British Airways B777 Calcutta, 2008.06.29. American Airl. B777 LAX, 2008.02.28. Air Canada B767 Zürich, 2008.11.24. Delta Airlines B777 Denver, 2008.11.26.

20 19 TURKISH B737-800 9 áldozat 2009.02.25. Amszterdam A rádió-magasságmérő hibája miatt az automata 600 m-en levette a gázt. Személyzet későn, csak az átesésre reagált. Siklópálya után Süllyedés (1400 f/m) 2000’ Bal rádió-magasság = 8200’ Bal rádió-magasság = - 8’ Tolóerő= Alapjárat „RETARD” Fékszárny: 40 o Sebesség = Beállított = 144 kts Sebesség = 110 kts StickShaker működésbe lép Gázt rátolják, de az automata visszahúzza Seb.= 85 kts, Vario = 2600 f/m, A/T: KI, Gáz: RÁ

21 20 EGY HÉTNÉL NAGYOBB KÉSÉSSEL JELENTETT ESEMÉNYEK SZÁMA 2008-2009.

22 21 Újabb „kihívások”: - „Hamis” TCAS riasztások - Lézer vakítás (Repülőgép, Torony) - Ember-számítógép kapcsolat

23 „HAMIS” TCAS RIASZTÁSOK 2009. 11 TCAS RA - ebből csak 2 elkülönítés sérült

24 MAGYARORSZÁGI LÉZER-VAKÍTÁS ESETEK 2008 – 2009. 23

25 LÉZER-TÁMADÁSOK REPÜLŐGÉPEK ELLEN 24 Első eset: 1993. Las Vegas Felszálló 737-es 1994-95 Las Vegas környékén: 150 eset Nagy-Britannia 2007: 29 eset 2008: 206 eset 2009: 737 eset Csehország, Prága 2009: 7 eset Magyarország, 2008: 2 eset 2009: 2 eset 2010: 2+??

26 5 mW 1100 m LÉZER-VAKÍTÁS HATÁSA REPÜLŐGÉPEN 25 5 mW 350 m 5 mW 110 m 5 mW 110 m

27 LÉZER-ESZKÖZÖK BESZERZÉSE 26 Vásárlás (Internet 50 – 150 $) Barkácsolás (10 – 20 $)

28 LÉZEREK HATÁSA A PILÓTÁKRA TÁVOLSÁGTÓL ÉS TELJESÍTMÉNYTŐL FÜGGŐEN 27

29 BRITISH AIRWAYS BOEING 747 Johannesburg, 2009.05.11. 28 Felszállás közben becsukódott az orr-segédszárny: –4 m magasan kormányrázó (StickShaker) működésbe lépett –10 - 12 m magasan vízszintes repülésben sikeresen begyorsítottak –az automatika a helyzetet leszállás utáni fékezésként érzékelte –behúzta az orr-segédszárnyakat (megvédeni a kő felverődéstől) –téves sugárfék visszajelzést kapott a 2-es és 3-as hajtóműről –miközben a gép még a földön gurult

30 EMIRATES AIRBUS A340 Melbourne, 2009.03.20. 29 Felszálláskor tailstrike és túlfutás: –Az első-tiszt tévedésből 260 t felszálló tömeget írt a laptopba 360 t helyett – A kapitány elfogadta az ebből számított túl alacsony tolóerőt és sebességeket –Orrfutó nem akart elemelkedni –Gép nem akart elemelkedni –Tailstrike –TOGA –Túlfutás –Elemelkedés –Visszaszállás

31 30 EMBER – SZÁMÍTÓGÉP KAPCSOLAT PROBLÉMÁI

32 31 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! hay.gyorgy@kbsz.hu www.kbsz.hu


Letölteni ppt "NAGYGÉPES ESEMÉNYEK 2009. KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, 2010. 04. 01. Háy György balesetvizsgáló."

Hasonló előadás


Google Hirdetések