Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A szakképzésfejlesztéshez szükséges támogató környezet kialakítása Kiskőrös 2009. február 10.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A szakképzésfejlesztéshez szükséges támogató környezet kialakítása Kiskőrös 2009. február 10."— Előadás másolata:

1 A szakképzésfejlesztéshez szükséges támogató környezet kialakítása Kiskőrös február 10.

2 Az NSZFI szerepe a szakképzés tartalmának és minőségének fejlesztésében  Moduláris felépítésű, kompetencia alapú képzési szerkezet jogszabályi megalapozottsága  OKJ monitoring vizsgálat  TISZK regisztráció  TÁMOP 2.2.1

3 Tárcák SZVK (416 db) SZVK-t kiadó rendeletHatályba lépés SZMM /2006. (VIII. 8.) SZMM 21/2007. (V. 21.) SZMM 15/2008. (VIII. 13.) SZMM aug szept aug. 28. FVM448/2008. (I. 23.) FVM2008. ápr. 22. GKM /2006. (VIII. 30.) GKM 78/2007. (VIII. 31.) GKM 15/2008. (IV. 3.) GKM szept szept aug. 31. ÖTM1125/2008. (IV. 29.) ÖTM2008. szept. 1. SZVK-t kiadó rendeletek (1.)

4 SZVK-t kiadó rendeletek (2.) Tárcák SZVK (416 db) SZVK-t kiadó rendeletHatályba lépés KvVM1212/2008. (IV. 30) KvVM2008. szept. 1. HM3 17/2008. (VII. 18.) HM 19/2008. (VIII. 14.) HM aug. 1. IRM1015/2008. (VII. 28.) IRM2008. aug. 1. OKM61 20/2008. (VII. 29.) OKM 21/2008. (VII. 30.) OKM szept. 10. PM1923/2008. (VIII. 8.) PM2009. jan. 1. EÜM1632/2008. (VIII. 14.) EÜM2008. aug. 15.

5 Szakmai és vizsgakövetelmények moduláris OKJ szerint

6 Szakképesítések száma típusaik szerint (8/2008. (VI. 13.) SZMM rendelet alapján)

7 Központi programok moduláris SZVK szerint

8 OKJ monitoring vizsgálat Célja:  Megítélni az új szakképesítési rendszer bevezetésének sikerességét, a szakmai megvalósítás hatékonyságát  Véleményt mondani az új rendszer beválásáról  Javaslatokat tenni a szükséges módosításokra

9 A vizsgálat témakörei 1. Vélemény az SZVK általános előírásairól 2. Vélemény a szakképesítések szakmai-és vizsgakövetelményeiről 3. Vélemény a központi programok helyi alkalmazásának tapasztalatairól 4. Vélemény az áttérés sikerességéről Összesen 16 kérdés-csoportban, adat-típusú és szöveges véleménykérés

10 A vizsgálat kiterjedtsége  A vizsgálat azokra az intézményekre irányult, amelyek a 2007.október 1.- és szeptember 30. között vizsgával befejeződött, új OKJ szerinti képzéseket folytattak.  Vizsgálni kívántunk összesen 323 intézményt,ezen belül  234 felnőttképzési intézményt,  89 szakképző iskolát, illetve  113 szakképesítést kívántunk vizsgálni.  Visszaérkezett kérdőív összesen 116 intézménytől, ezen belül:  79 felnőttképzési intézménytől  37 szakképző iskolától, összesen  61 szakképesítésre vonatkozóan érkezett vissza kérdőív.

11 Főbb megállapítások Az új moduláris rendszert a válaszadók nem kérdőjelezték meg. Az átlagos „osztályzat” minden kérdéscsoportban 3,5 - 4,5 volt. A szöveges vélemények kritikusabbak voltak, mint az adattípusúak. A rendszer elemeinek pontosítása, jobb összehangolása egyértelmű kérés. Egyes szakképesítések esetében a konkrét változtatási javaslatokat tettek. Igény van a folyamatos és pontosabb segítségre a rendszer sikeres működése érdekében.

12 További feladatok  Szakértői értékelés (minősítés) készül az egyes szakképesítésekre vonatkozóan  Intézkedési terv készül a szükséges korrekciós feladatokra, pl.:  szakértői fórum összehívása,  konkrét felülvizsgálat,  módosítás (korrekció) végrehajtása, stb.  Külön terv készül a szakmai segítségadás további feladataira (pl.. Útmutatók készítése)

13 A január 31-ig nyilvántartásba vett TISZK-ek adatai  Az NSZFI által nyilvántartásba vett TISZK-ek száma:70  Regisztrált központi képzőhelyek száma:7  Nyilvántartásba vett TISZK-ek típusonként I. önkormányzati társulásként működő16 II. nonprofit társaságként működő6 III. évfolyam-szétválasztós19 IV. tagintézményes7 V. kiemelkedően közhasznú társaságként működő21 VI. önkormányzati társulás és más iskolafenntartó megállapodása alapján működő1 VII. önkormányzati társulás és nonprofit társaság megállapodásával működő0

14 TISZK típusonként iskolák száma és tanulók száma I II III IV V VI VII. 0 0 TISZK-ekben lévő fenntartók száma: 241 Állami121 Nem állami120 TISZK-ekbe bevitt iskolák száma 561 TISZK-ekben lévő összes tanuló létszáma:

15 „A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE” TÁMOP 2.2.1

16 Tervezett alprojektek  Pályakövetés rendszerének kialakítása  Minőségbiztosítási rendszer fejlesztése  Szakmai vizsgarendszer fejlesztése (AP3)  Tananyagfejlesztés (AP4)  Vizsgafeladat-bank kialakítása (AP5)  A szak- és felnőttképzésben oktatók szakmai, munkahelyi tapasztalatszerzése és továbbképzése  Szakmai idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése  Munkahelyi gyakorlati képzés támogatása  A képzés iránti kereslet növelése

17 Szakmai vizsgarendszer fejlesztése

18 SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNY 1. KÖVETELMÉNYMODUL 2. KÖVETELMÉNYMODUL 3. KÖVETELMÉNYMODUL 1. KÖVETELMÉNYMODUL 2. KÖVETELMÉNYMODUL 3. KÖVETELMÉNYMODUL 1. KÖVETELMÉNYMODUL ÍRÁSBELI GYAKORLATI INTERAKTÍV SZÓBELI Kompetencialeírások

19 ÍRÁSBELIGYAKORLATIINTERAKTÍVSZÓBELI A követelménymodulok lefedése feladatokkal

20 A tankönyvi tartalommező megoszlása Hagyományos tankönyvek tartalma: szakmai információk Tanulás- irányító Stabil tartalmak Új korszerű információk Tanulás- irányító Változó tartalmak Információ Tanulás- irányító Helyi tartalmak Korszerű tartalmak befogadása   Helyi  fejlesztések  befogadása A tananyagfejlesztés Tananyagfejlesztés Matematika

21 3. új tananyag 2. új tananyag 1. új tananyag kell Jelenlegi helyzet Helyi tananyagok összeállításának jelenlegi lehetőségei „A” szakképesítés „B” szakképesítés „C” szakképesítés „A” szakképesítés„B” szakképesítés„C” szakképesítés 1. Régi tankönyv Régi tankönyv Régi tankönyv Tanulásirányító az „A” cél-csoportnak Tanulásirányító a „B” cél-csoportnak Tanulásirányító a „C” célcsoportnak

22 Szakmai Tankönyvi Tartalomszolgáltatási Rendszer Szak-Tan-TáR Tartalom- elemek Tartalomelem: a tananyagelemek szakmai információtartalma + tanulásirányító Tanulásirányító: módszertani segédlet a feladattal vezérelt tanulói tevékenységhez Tantárgy szerkezetű képzési folyamat A. tantárgy B. tantárgy C. tantárgy D. tantárgy E. tantárgy F. tantárgy G. tantárgy H. tantárgy A tartalomelemekből többféle szakmai tankönyv állítható össze Szakmai tantárgyak tankönyveiTananyagegységek tankönyvei 1. tananyagegység 2. tananyagegység 3. tananyagegység 4. tananyagegység 5. tananyagegység 6. tananyagegység Tananyagegység alapú képzési folyamat

23 A Szak-Tan-TáR használata Szakképesítés kiválasztása Követelménymodulok Abroncsgyártó Agrokémiai és növényvédelmi kereskedő Akusztikus emissziós anyagvizsgáló Anyagbeszerző Asztalosipari szerelő Atomerőművi gépész Atomerőművi karbantartó Automatikai műszerész Automatikai technikus Autógyártó Belsőépítési szerkezet- és burkolatszerelő Beszédleíró-gyorsíró Beton- és vasbetonkészítő Betonelemgyártó Autógyártó feladatok Általános gépészeti munka-, baleset-, tűz- és környezetvédelmi feladatok A próbagyártás technológiája Gépgyártósori gépkezelői, gépszerelői feladatok Autógyártó Felhasználók tanulási képességek szerint: Információs tartalomTanulásirányító Autógyártó feladatok A próbagyártás technológiája Gépgyártósori gépkezelői, gépszerelői feladatok „A” 30-as szintű „B” 50-es szintű „C” Gyakorlattal rendelkező Egyéni A képzés tartalomelemei

24 Tartalomelemek Vizsgaelemek SZVK szerinti kompetenciák tartalma Lefedettség

25

26 1. szakképesítés Szakképesítések (kimenetek) 2. szakképesítés M 0001M 0002M 0003M 0004M 0005M 0006M 0008M 0009M 0010 Modulok M 0007 Szakképesítések minőségértéke 2. szakképesítés 3. szakképesítés Modulok mennyiségértéke M 0001 M 0002 M 0004 M 0007M 0006 M 0005 M 0008M 0009 M 0010 M 0008 M 0009 M 0010 M 0007 M 0005 M 0006 A modulokhoz kötődő fejlesztési feladatok mennyisége  

27 SZAKKÉPESÍTÉSEK Fejlesztési feladatok Kompetenciák leírása Belső arányok feltárása Leképezés a vizsgafolyamatra Vizsgahelyszínek akkreditációs követelményei Tartalomelem-struktúra meghatározása Meglévő tan- és szakkönyvi anyagok feltárása Bemeneti kompetenciák Feladatkészítés Tananyag-tartalomelemek készítése

28 SZAKKÉPESÍTÉSEK S) SzolgáltatásokP) PénzügyA) AgrárG) GépészetE) Építészet, faiparI) Informatika, elektromosság közlekedés V) Vegyipar, Könnyűipar,Nyomda- ipar, Környezetvédelem H) Humán 8 szakmai tématerület; 40 szakmai téma-főcsoport 144 szakmai témacsoport 192 munkacsoport; 6x192 szakértő. Fejlesztési feladatok Kompetenciák leírása Belső arányok feltárása Leképezés a vizsgafolyamatra Vizsgahelyszínek akkreditációs követelményei Tartalomelem-struktúra meghatározása Meglévő tan- és szakkönyvi anyagok feltárása Bemeneti kompetenciák Feladatkészítés Tananyag-tartalomelemek készítése Szakképesítések = 8 szakmai tématerület

29 A szakértők felkészítése Szakértői pályázat

30 A szakértők kiválasztásának szempontjai  Önéletrajz 30 pont  Motivációs levél10 pont  E-learninges feladat20 pont – tananyagok a HEFOP eredményei alapján – tananyagokhoz tartozó gyakorló tesztek – tudásfelmérő teszt  Személyes beszélgetés30 pont – szakmai képzési tevékenység – szakmai képzési tapasztalat – feladatvállalás  Számítógépes gyakorlati feladat10 pont – Word, Excel

31 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A szakképzésfejlesztéshez szükséges támogató környezet kialakítása Kiskőrös 2009. február 10."

Hasonló előadás


Google Hirdetések