Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

FOGYATÉKKAL ÉLŐK SZABADIDŐS ÉS SPORT TEVÉKENYSÉGEI MINT ERŐFORRÁSOK A TELEPÜLÉSEK ÉLETÉBEN SZABÓ LÁSZLÓ ELNÖK.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "FOGYATÉKKAL ÉLŐK SZABADIDŐS ÉS SPORT TEVÉKENYSÉGEI MINT ERŐFORRÁSOK A TELEPÜLÉSEK ÉLETÉBEN SZABÓ LÁSZLÓ ELNÖK."— Előadás másolata:

1 FOGYATÉKKAL ÉLŐK SZABADIDŐS ÉS SPORT TEVÉKENYSÉGEI MINT ERŐFORRÁSOK A TELEPÜLÉSEK ÉLETÉBEN SZABÓ LÁSZLÓ ELNÖK

2 Büszkeségeink

3

4

5

6

7

8

9 Egy kis számtan… Magyarország lakossága: ember fogyatékkal élő felnőtt ember fogyatékkal élő diák

10 Fogyatékkal élők helyzete, problematikája -A fogyatékos felnőtteket nehéz megtalálni és megszólítani; -Nagy feladat őket kimozdítani a megszokott életterükből, és nehéz őket sport aktivitásra bírni; -Egyértelmű célkitűzés: komplex programokkal motiválni őket a mozgásra és sportolásra.

11 Fogyatékkal élő diákok helyzete Integrált – szegregált I. Az utóbbi 5-8 év egyértelmű tendenciája, hogy egyre több fogyatékos diák tanul integrált oktatási intézményben 2014 december 31-i állapot: integrált oktatási intézmény fő szegregált oktatási intézmény fő A folyamatot (egyre több fogyatékos diák integráltan tanul) folyamatosan szükséges után követni, és reagálni a tapasztalatokra a legtöbb esetben nem megfelelő a fogyatékos diákok kezelése!!

12 Integrált – szegregált II. A folyamat hátterében meglévő feszültségek: - A pedagógus (testnevelő részéről): nincs kellő szakmai tudás és tapasztalat a fogyatékos diákok kezelését illetően; - A fogyatékos diák részéről: nem a számára megfelelő sportszakmai képzést kapja; - Az oktatási intézmény részéről: nem áll rendelkezésre megfelelő, a fogyatékos diákok számára ideális infrastruktúra és humán erőforrás; Megoldás: tanórán kívüli sporttevékenységek szervezése a fogyatékos diákok számára: FODISZ

13 A FODISZ megalakulásának indítékai Közel fogyatékkal élő diák tanul integrált és szegregált oktatási intézményekben Magyarországon; 2008-ig nem volt ideálisan felépülő rendszer, amely működtette volna a fogyatékkal élő diákok, épekéhez hasonló diákolimpiai versenyrendszerét; 2008-ig a fogyatékkal élő embereknek nem volt lehetőségük szervezett keretek között egészségmegőrző szabadidősport tevékenységet végezni; Komoly igény merült fel egy alulról szerveződő országos hatáskörű, megyei hálózattal rendelkező országos sportszövetség megalakítására; Legfőbb cél: az integrált intézményekben tanuló, fogyatékkal élő diákok, valamint a fogyatékkal élő felnőttek számára széleskörű lehetőség biztosítása a mozgás és sport területén.

14 A FODISZ jelenlegi tevékenység - hálója Tevékenység megnevezéseTevékenység jellegeÉrintett célcsoport, létszám Potenciális célcsoport létszáma Diákolimpiai versenyrendszer sportszakmai (diáksport)Értelmi fogyatékosok, mozgássérültek, hallássérültek, látássérültek (6000 fő) fő Diák szabadidősportsportszakmai (rekreációs)fogyatékkal élő és hátrányos helyzetű diákok (7.000 fő) fő Egészség megőrző szabadidősport rekreációsfogyatékkal élő emberek (2.500 fő) fogyatékkal élő emberek ( fő) Tehetségkutatás színterének megteremtése sportszakmai (utánpótlássport) fogyatékkal élő gyermekek (2.000 fő) fogyatékkal élő gyermekek ( fő) Tehetséggondozás lehetőségének megteremtése sportszakmai (utánpótlássport, versenysport) fogyatékkal élő diákok (1000 fő) fogyatékkal élő diákok ( fő)

15 A FODISZ évi költségvetése Bevételek Állami támogatás: Ft Működés: Ft Diáksport: Ft Szabadidő: Ft Egyéb (pályázat, támogatás, szponzor): Ft Kiadások Megyei tagszervezetek működési támogatása: Ft Diáksport: Ft Szabadidő: Ft Működés: Ft Egyéb (szakmai programok, tehetség program): Ft

16 Fogyatékkal élők szabadidős tevékenységei Szabadidős jellegű testmozgás: tanórákon kívüli, nem versenyjellegű – komplex iskolai mozgásprogramok, valamint inkluzív jellegű közösségi programok generálása. Kis költségvetésű, elsősorban életmód sportágakra épülő, szabadban szervezhető programok megszervezése

17 FODISZ programok országszerte Kisközösségi, és tradicionális integrált programok és projektek működtetése: -Integrált vízi vándortáborok -Téli sporttalálkozók -Vizes sportnapok -Mezei futóversenyek -Játékos ügyességi sportnapok -Futó- és kerékpáros találkozók Éves szinten: Több mint 200 rendezvény; Több mint 50 helyszínen; 8000 résztvevő

18 A nélkülözhetetlen „HÍD” szerep A fogyatékkal élő emberek sporton keresztül megvalósított képviselete partneri együttműködések és összefogás mellett lehet sikeres. A FODISZ „HÍD” eszközei Folyamatos médiajelenlét; Aktív kapcsolattartás az oktatási intézményekkel; Figyelemfelkeltő akciók szervezése; Partneri együttműködések: - 20 megyei tagszervezet - Közel 100 oktatási intézmény - 50 sportegyesület - Kormányzat és érdekvédelmi szervezetek

19 Együttműködési területek a településekkel Szinergiák és adottságok kihasználása a települések és civil szervezetek között: - Közös rendezvények (sportnapok, konferenciák) szervezése; - Önkormányzati létesítmények kedvezményes vagy ingyenes rendelkezésre bocsátása délutáni sportfoglalkozásokra; - Figyelemfelhívó akciók a települések, és a sportszakmai munkát koordináló sportszövetségek és sportegyesületek között; - Közös információs felületek (települési honlap, polgármesteri hivatal, művelődési ház, sportcsarnok) létesítése és működtetése.

20 A FODISZ együttműködő partnerei 20 megyei szinten szerveződő tagszervezet; Közel 100 oktatási intézmény és 50 sportegyesület; Szakmai alapú együttműködési megállapodások, és közös munka az alábbi szervezetekkel: - Klebelsberg Intézményfenntartó Központ; - Magyar Diáksport Szövetség; - Országos Egészségfejlesztési Intézet; - Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége; - Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet; - Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége

21 Mentoraink

22

23 FODISZ- programok működtetése a fogyatékkal élőkért ( ) ▬ FODISZ mentor program elindítása ▬ Figyelemfelkeltő akciók szervezése (SPAR Maraton) ▬ Hagyományteremtő testnevelő piknik szervezése ▬ FODISZ díjak alapítása ▬ FODISZ tájékoztató eljuttatása minden oktatási intézménybe ▬ Fogyatékos diákok fizikai állapotfelmérése a TF-el és MDSZ-szel együttműködve ▬ Nemzetközi kapcsolatok generálása ▬ Egységes diákolimpiai versenyrendszer kialakítása és működtetése az összes sérülésspecifikumban

24 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! SZABÓ LÁSZLÓ, ELNÖK


Letölteni ppt "FOGYATÉKKAL ÉLŐK SZABADIDŐS ÉS SPORT TEVÉKENYSÉGEI MINT ERŐFORRÁSOK A TELEPÜLÉSEK ÉLETÉBEN SZABÓ LÁSZLÓ ELNÖK."

Hasonló előadás


Google Hirdetések