Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Anyagmozgatás 2015 IV Előadás Emelőgépek elemei Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Pintér Péter.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Anyagmozgatás 2015 IV Előadás Emelőgépek elemei Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Pintér Péter."— Előadás másolata:

1 Anyagmozgatás 2015 IV Előadás Emelőgépek elemei Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Pintér Péter Mihály Szoba : A28

2 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Láncok A láncok csuklósan egymás után kapcsolódó viszonylag kis hosszúságú tagokból készülnek, és csak húzásra vehetők igénybe Mi a lánc? -Lánc tagjai könnyen cserélhetőek -Kopásra, korrózióra nem érzékenyek -Hőállóak -Széleskörű alkalmazás Az anyagmozgató gépeknél hajlékony függesztő- és vonóelemként, a gép üzemviszonyaitól és szerkezetétől függően sokféle, egymástól szerkezeti kialakításban és anyagában is különböző lánctípust alkalmaznak

3 A lánchajtások az alakzáró vonóelemes hajtások csoportjába tartoznak. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

4 Lánchajtások Előnyök: – alakzáró, csúszásmentes mozgásátvitel – állandó áttétel – kis csapágyterhelés – kis előfeszítés – kevésbé érzékeny a szennyeződésekre, a hőmérsékletváltozásra és a nedvességre – kis helyszükséglet – nagy tengelytávokra és több hajtott kerék esetén is alkalmazható – kis körülfogási szög lehetséges Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

5 Hátrányok – rugalmatlan, merev erőátvitel – csak párhuzamos tengelyek között lehetséges – drágább mint egy hasonló teljesítményű szíjhajtás – lengésekre való hajlam (zajforrás) – karbantartási igény – áttétel i<10 – poligonhatás Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

6 Alkalmazási területe: lassú hajtás, nagy erők. max. 30 m/s, max kW. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

7 Láncok típusai Teherláncok darabáru felfüggesztésére, az emelőgépeknél terhek emelésére szolgálnak. Igénybevételükre jellemző a szakaszos üzem, a kis emelési sebesség. Hajtóláncok szerepe a forgó tengelyek közötti energiaátvitel. Osztásuk általában kicsi, a 100 mm-t nem haladja meg. Vonóláncok folyamatos működésű szállítógépeknél a szállítóelemek vontatására, vagy az áru továbbítására szolgálnak.

8 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Szemes lánc A szemes lánc körszelvényű acélból hegesztett, ovális alakú szemekből áll Ipari szemeslánc Fajtái hossz szerint: - rövid szemű teherláncot - hosszú szemű vonóláncot Anyaga jól hegeszthető és nyújtható acél egyes láncszemek méretpontossága szerint: - ellenőrzött méretpontosságú, kalibrált (jele K), emelőgépek - nem ellenőrzött méretpontosságú, nem kalibrált, (jele N) szemes láncok előnye: -a nagyfokú hajlékonyság - olcsó előállítás -szállított anyaggal szembeni érzéketlenség -könnyű szerelhetőség -szállító- és továbbító elemek egyszerű felerősítési lehetősége Szemes kengyel

9 Szemesláncok hátrányai: -viszonylag nagy önsúlya, -érzékenysége a lökésszerű terhelésre (hirtelen szakadás) -egyes láncszemek kis felületen történő kapcsolódása miatti a nagymértékű kopás. A szemes láncok méretezése: csak húzásra méretezzük, a láncszem tulajdonképpen hajlításra és húzásra igénybe vett görbe rúd A láncban megengedhető húzóerő : F m [N] a láncban megengedett húzóerő d [m] a láncszem anyagának átmérője  m [N/m2] a láncszem anyagára megengedett feszültség. ()  [-] biztonsági tényező. Értéke kézi hajtás esetén  4, gépi hajtás esetén  =10  20 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

10 Csapokkal összekötött hevederekből áll. Emelőgépeknél a csapos (Gal1-) láncot alkalmazzák Hevederes láncok Csapos Gall (teher) lánc 1-a végszem, 2-a felfogó csap Hevederek rögzítése a csapon : - csapvég szegecsfejjé alakításával - vagy nagyobb méretű lánc esetén alátéttárcsával és sasszeggel csapos lánc előnye a szemes lánccal szemben: - megbízhatóbb, - a láncok csuklóiban keletkező súrlódás kisebb Hátránya: - a láncot a láncheveder mozgási síkjától eltérő erővel nem lehet terhelni, - lényegesen drágább A csapos láncokat kézi hajtású, nagy teherbírású emelőszerkezeteknél emelőelemként alkalmazzák,

11 folyamatos működésű szállítógépeknél Peremes, futógörgős hevederes vonólánc - egészen nagy osztású (1 m-es) láncok alkalmazását is lehetővé teszik - berendezések könnyítése a cél Futógörgős hevederes vonólánc A láncokhoz kapcsolódó szállítóelemeket és egyéb szerelvényeket a külső vagy belső hevederekre rácsavarozzák, vagy hozzáhegesztik Kúpgörgős csapágyas lánccsukló 1-belső heveder, 2-külső heveder, 3-lánchüvely, 4lánccsap, 5-láncgörgő, 7-biztosító fül Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

12 A hevederes vonóláncok a csuklók szerkezeti kialakítása szerint lehetnek : Hüvelyes hevederes vonólánc Görgős hevederes vonólánc Futógörgős hevederes vonólánc Kardáncsuklós vonólánc

13 Csuklós acélcsapos lánc Csuklós Láncok Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

14 Temperöntésű (Ewart) lánc A temperöntésü (Ewart) lánc szétszerelése Szétszedhető vonóláncok Könnyű és nehéz kivitelben, öntve, sajtolva vagy kovácsolva gyártják. Szerszám nélkül szerelhetők szét Előnyük : - egyszerű szerkezeti felépítésük - olcsó előállításuk - könnyű szerelhetőség - tagok tetszőleges kialakítási lehetősége főleg nedves, savas, gőzös, poros helyiségben működő szállítógépek vonóelemeként

15 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Csuklós acélcsapos lánc A temperöntésű láncszemeket acélból készült csapok kapcsolják össze A csap egyik, négyszögletes fejjel ellátott végét a külső villában elfordulás ellen rögzítik, a másik végét pedig sasszeggel biztosítják

16 Csuklós Lánctípusok Összehasonlítása Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

17 Kovácsolt (sajtolt) vonólánc. főleg a nagy szállítótávolságú berendezéseknél folyamatos működésű szállítógépek vonóelemeként láncszemeket két végén szimmetrikusan sajtolt acélcsapok kapcsolják össze Két szemből tevődik össze: -Egyik egy darabból készült belső tag -Másik két darabból álló külső tag -A láncszemeket két végén szimmetrikusan sajtolt acélcsapok kapcsolják össze Sajtolt hevederes vonólánc könnyebb kivitelű, laposacélból sajtolt hevederekből összeállított lánc sajtolt és kovácsolt szétszedhető láncok további előnye, hogy a szállító- és továbbító elemek igen könnyen felerősíthetők. A lánc különösebb gondozást, kenést nem igényel

18 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Hüvelyes láncok

19 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Hajtóláncok. Hüvelyes hajtóláncok A belső lánctagok egy egységet képező két belső hevederből és két vékony falú hüvelyből állnak. A külső lánctagok a csapokhoz kapcsolódnak. A hüvelyeket a belső hevederekbe, a csapot a hüvelyekbe, és a külső hevedereket a csapokra sajtolják. Elfordulás ellen nincsenek külön biztosítva. E láncok többsoros kialakításúak is lehetnek. Kivitelük könnyű és méretpontos. A lánc hajtását a hüvelyekkel kapcsolódó mart fogazatú lánckerék biztosítja A hajtóláncok lehetnek hüvelyes, görgős és fogas láncok. A teherláncokhoz képest a csuklók és a csapok anyagukat és felületi megmunkálásukat tekintve jobbak, ezért 40 [m/s] sebességig használhatók

20 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Görgős Láncok

21 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Görgős hajtóláncok. A belső lánctag szintén egy-egységet alkot és két-két belső hevederből, hüvelyből és görgőből áll. Elfordulás ellen itt sincs biztosítás. A belső tag hüvelyein forgó görgők csökkentik a lánckerék fogainak kopását, viszonylag zajmentesebb járást és jó, maximum 98,5%-os, hatásfokot biztosítanak. Többsoros kivitelben is készülnek. Sokoldalúan felhasználhatók és ezért a leginkább használt lánctípus. felvonóknál és daruknál teheremelő láncként. A lánc hajtását a görgőkhöz kapcsolódó lánckerék adja. Egy, kettő és három soros görgős láncok

22 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Többsoros Görgős Láncok

23 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

24 Összekötőszemek Görgős Láncokhoz Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

25

26 Műanyagperselyes görgős lánc Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

27

28 Lánckerekek

29 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

30

31 Csapos Fogazott hajtóláncok. A hevederpárokat összekötő hüvelyek és csapok alkotják a csuklót

32 Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

33

34

35 MOZGÓLÉPCSŐ LÁNCOK

36 Általános leírás: A szállítóláncok egyik meghatározó alfaja. A tervezést tekintve két alapvető csoport - kisebb igénybevételnek kitett kereskedelmi felhasználású - a nagyobb igénybevételnek kitett tömegközlekedési mozgólépcsőláncokra. Bizonyos típusok beépített lépcsőtengellyel szerelt konstrukcióban kerülnek legyártásra. Csapágyazott görgők jellemzik a legtöbb kivitelt. Egyre nagyobb teret hódít a kenés nélküli üzemeltetés, polimer tagok alkalmazásával. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

37 Alkalmazási terület: mozgólépcsők, mozgójárdák Üzemeltetési körülmények: folyamatos üzemű, erős porszennyezettség, állandó sebesség Elvárt élettartam: új lánc beépítése esetén év, 5 éves ellenőrzési ciklusokban(lánc kifűzése, ellenőrzése speciális húzó padon), kenés mentes láncnál 40 év Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

38 A mozgólépcső láncok új generációja a kenés mentes láncok. Előnyei: Lényegesen magasabb életciklus, karbantartási költségek csökkenése, élettartama több, mint 40 év. Tisztább működési környezet Jelentősen alacsonyabb szolgáltatási költségek,az időszakos zsírkenés elhagyása miatt. Stabil és kiszámítható kopás Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49


Letölteni ppt "Anyagmozgatás 2015 IV Előadás Emelőgépek elemei Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Pintér Péter."

Hasonló előadás


Google Hirdetések