Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Jean Phillips & Stanley Gully 5-1 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Jean Phillips & Stanley Gully 5-1 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall."— Előadás másolata:

1 Jean Phillips & Stanley Gully 5-1 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

2  A szükséges tehetségekhez való hozzáférés meghatározza az üzleti stratégia sikerességét.  Munkaerő-tervezés: ◦ a szervezet jövőbeli EE szükségletének előrejelzési folyamata ◦ a jelenlegi munkaerő és felvehető külső munkaerő jövőbeli rendelkezésre állásának előrejelzése ◦ a kettő stratégiai szempontú összevetése  Ez a stratégiai EE ellátás alapja, mert ez határozza meg és irányítja a szervezet azon képességét, hogy a jövőben is megszerezze a szükséges tehetségeket a megfelelő pozícióra és időben és ezáltal végrehajtsa az üzleti stratégiát 5-2 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

3 1. Azonosítani az üzleti stratégiát. 2. Megfogalmazni a cég tehetség (HR) filozófiáját és a stratégiai emeberierőforrás-ellátási döntéseket. 3. Munkaerő elemzés elkészítése. 4. Akciótervek elkészítése és végrehajtása. Minden ‘rést’ meg kell célozni a munkaerő kereslet és kínálat közt az előrejelzések alapján. Az akcióterveknek konzisztensnek kell lenniük a tehetség- filozófiával, és ki kell terjedniük a következőkre: toborzás, megtartás, kompenzáció, utánpótlás-menedzsment, képzés és fejlesztés. Az akciótervek szólhatnak rövid- és hosszú távra. Ez a cég szükségletei mellett a környezet előrejelezhetőségétől függ. 5. Az előrejelzések és akciótervek monitoringja, értékelése és revíziója. 5-3 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

4 5-4 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

5  Az előrejelzési bizonytalanság miatt az előrejelzéseket sávosan kell megadni (legyen terjedelmük): alacsony, közepes és magas szint.  Újrabecslés szükséges, ha jelentős változás történik a belső vagy külső környezetben, vagy ha a szervezet feltételezései és várakozásai változnak meg. 5-5 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

6  A munkakereslet származékos: a szervezet termékei iránti kereslet határozza meg.  Be kell azonosítani a megbízható, jó minőségű (belső és külső) információforrásokat az üzleti tevékenység előrejelzéséhez.  Az üzleti tevékenység előrejelzésének típusai: ◦ Szezonalitási ◦ Kamatláb ◦ Árfolyam ◦ Versenytárs ◦ Iparági és gazdasági ◦ Egyéb 5-6 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

7  Minimális és maximális szükségleti szint azonosítása  Függ az előre jelzett üzleti tevékenységektől és üzleti szükségletektől, melyek viszont az üzleti stratégiától függnek  Az üzleti igények közé tartoz(hat)nak: ◦ Bevétel maximalizálás (pl. üzletkötők) ◦ Inövekedési igények ◦ Átszervezési időszakhoz igazodás ◦ Új tehetségek felvétel új termékek és szolgáltatások kialakításához 5-7 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

8  Relatíve rögzített arányt tételez fel a szükséges munkaerő-létszám és bizonyos üzleti mutatók közt ◦ Múltbéli adatok alapján becsülhető a mértéke (- tól, -ig). ◦ Használható felvétel és leépítés indoklására is.  Konzisztens múltbéli trendek léte szükséges az arányok becsléséhez. 5-8 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

9  A létszámmal: ◦ Termelés mennyisége ◦ Bevétel ◦ Vezetői létszám ◦ Készletszint ◦ Vásárlók vagy rendelések száma ◦ Termelési kapacitás kihasználtsága (%-ban)  A munkaerőköltséggel: ◦ Összes termelési költségLabor costs to all production costs 5-9 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

10  Két változó (pl. bevétel és eladói létszám) közti kapcsolat grafikus bemutatása. 5-10

11  Múltbéli foglalkoztatási mintázatokkal becsli a jövőbeli munkaerőigényt. ◦ Pl. ha az utóbbi 8 évben 5-5%-os növekedést produkált a vállalat, feltételezi, hogy ez a növekedési ütem a közeljövőben is fennáll majd.  Minden olyan foglalkoztatási trend, aminek továbbélése várható, hasznos segítség a munkaerő-keresleti becslésekhez.  Mivel számos, a trendtől független tényező is hat (verseny, gazdasági környezet, alkalmazott technológia stb.), ezért önmagában a trendelemzést általában ritkán használják. 5-11 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

12 5-12 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

13  Relies on the experience and insights of people in the organization to predict future needs.  Top-down: organizational leaders rely on their experience and knowledge of their industry and company to make predictions about what future staffing levels will need to be. Top managers’ estimates then become staffing goals for the lower levels in the organization. ◦ In some cases, particularly when companies are facing financial difficulties or restructuring, budgets may determine these headcount numbers.  Bottom-up: uses the input of lower-level managers in estimating staffing requirements. Based on supervisors’ understanding of the business strategy, each level provides an estimate of their staffing needs to execute the strategy. The estimates are consolidated and modified as they move up the organization’s hierarchy until top management formalizes the company’s estimate of its future staffing needs into staffing goals. 5-13 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

14  A változásokra a mechanikus előrejelzési eljárások érzékenyek (nem alkalmazkodnak), ezért ki kell egészíteni (vagy helyettesíteni) őket a vezetői döntésekkel (nem formalizált, holisztikus, megérzésen is alapuló döntés).  A mechanikus eljárás kiindulópontul szolgálhatnak. 5-14 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

15  Estimate the return on investment from adding a new position based on the costs and outcomes resulting from that new hire.  First assign monetary values to the benefits you expect from a new hire for the period of time most appropriate for the position and your organization. ◦ How much revenue during the period will be directly generated as a result of this position? ◦ How much money per period will this position save your organization in terms of increased efficiency, and how much value will it add in greater productivity, quality, or customer service?  Then compare this amount with the cost of adding the new hire. ◦ Compute the cost of hiring, including advertising the position, interviewing, screening, travel, relocation, and training expenses. ◦ Add this to the compensation for the new position during the time period to get your initial investment.  Compare this amount with the value your company will gain to determine the return on the investment of adding the new position. 5-15 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

16  Combining current staffing levels with anticipated staffing gains and losses results in an estimate of the supply of labor for the target position at a certain point in the future. ◦ Anticipated gains and losses can be based on historical data combined with managerial estimates of future changes.  The external labor market consists of people who do not currently work for a firm.  A firm’s internal labor market consists of the firm’s current employees. 5-16 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

17  Estimate the competency levels and number of employees likely to be working for the company at the end of the forecasting period.  To forecast internal talent resources for a position, subtract anticipated losses from the number of employees in the target position at the beginning of the forecasting period. ◦ These losses may be due to factors including promotions, demotions, transfers, retirements, and resignations. In tighter labor markets when workers are harder to find, more employees than usual may leave the organization to pursue other opportunities than leave during looser labor markets when jobs are less plentiful. ◦ Anticipated gains for the position from transfers, promotions, and demotions are then added to the internal labor supply forecast. 5-17 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

18  A quantitative technique used to analyze internal labor markets and forecast internal labor supply.  A simple but often effective technique for analyzing an organization’s internal labor market, which can be useful in answering recruits’ questions about promotion paths and the likelihood of promotions as well as in workforce planning.  Can also forecast the number of people who currently work for the organization likely to still be employed in various positions at some point in the future.  The analysis is best performed for a limited number of jobs at a time to keep it easily interpretable. 5-18 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

19 5- 19 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall Előléptetés Kilép és Utánpótlási pozíció 1. Utánpótlási pozíció 2. Cél pozíció Horizontális mozgás/áthelyezés Visszalé ptetés

20 5-20 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

21 5-21 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

22  Vezetői döntés  Tehetség-leltár: summarize each employee’s skills, competencies, and qualifications  Utánpótlási diagrammok: visually shows each of the possible successors for a job and summarizes their present performance, promotion readiness, and development needs  Munkavállalói felmérése, hogy azonosítsák a jövőbeli nagyobb fluktuáció lehetőségét.  Labor supply chain management: The basic foundation of any supply chain model is to have the right product, in the right volume, in the right place, at the right time, with the right quality ◦ Businesses use multiple suppliers so that they can quickly change and scale to meet changing business needs. ◦ Supply chain management principles of inventory management, planning, and optimization can be easily applied to people. ◦ Software and services allow companies to match employees' expertise and knowledge to business needs and deploy the right people just as assets would be deployed in a supply chain. 5-22 Copyright © 2011 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall Copyright © 2011 Pearson Education, Inc. Copyright © 2011 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

23 5-23 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

24  Organizations monitor the external labor market in two ways. ◦ The first is through their own observations and experiences. For example, are the quality and quantity of applicants responding to job announcements improving or getting worse? ◦ The second way is by monitoring labor market statistics generated by others.  U.S. Bureau of Labor Statistics (BLS) and others 5-24 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

25  Action plans proactively address an anticipated surplus or shortage of employees.  Understanding whether a shortage or surplus of applicants is the result of temporary factors or whether it reflects a trend that is likely to continue is important because different staffing strategies are appropriate for each. 5-25 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

26  Because higher salaries cost the organization more money throughout the new hire’s tenure with the company, hiring inducements that last only as long as the talent shortage does are often better.  Companies often turn to more expensive recruiting methods such as search firms, or lower their hiring standards so that more recruits are considered qualified. ◦ Neither of these strategies is guaranteed to work ◦ More expensive recruiting methods may quickly drain a recruiting budget without resulting in an acceptable hire ◦ Lowering hiring standards decreases the quality of the company’s workforce, which may not be acceptable  Options include offering hiring incentives such as sign- on bonuses and retention bonuses such as stock options or cash to be paid after the employee has successfully worked with the company for a certain period of time. 5-26 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

27  Ha valószínű, hogy a munkaerőhiány hosszabb távon (évekig) is fennáll, akkor szervezetnek szükséges: ◦ Csökkentenie kell a szűkös munkaerőtípus iránti igényét: pl. automatizálás, munkakörtervezés stb. ◦ És/vagy növelnie a kínálatot: pl. lobbizás, saját képzés, ösztöndíjak stb. 5-27 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

28  Ha a piaci kereslet csökkenése ciklikus vagy legalábbis gyakran megtörténik, akkor érdemes rövid távra szerződtetett vagy kölcsönzött munkaerőből puffert létrehozni.  Temporary layoffs may need to last more than six months to be cost-effective due to severance costs, greater unemployment insurance premiums, temporary productivity declines, and the rehiring and retraining process. ◦ Losing the investments the organization has already made in hiring and training the laid off workers can also be costly.  Alternatives to layoffs include across-the-board salary cuts or a reduction in work hours, or reallocating workers to expanding areas of the business. 5-28 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

29  Early retirement incentives, layoffs, and not filling vacated positions can all reduce an employer’s headcount, but with a cost. ◦ Early retirement programs can result in the most skilled and productive employees leaving the organization. ◦ Layoffs can damage workforce morale and hurt the firm’s reputation as an employer. ◦ Not filling open positions can leave key positions in the organization vacant or understaffed.  Action plans to address a persistent employee surplus may also involve reassignments, hiring freezes, and steering employees away from careers in that position to reduce the need for future layoffs.  Retraining employees to fill other jobs in the firm can help bring labor supply and demand into balance. 5-29 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

30  A 3 megválaszolandó kérdés: 1.Hány ember toborzására van szükség?  Szelekciós ráta (staffing yields): a felvételi folyamat következő szakaszába lépő jelöltek aránya  Felvételi arány (hiring yields): a végül felvett jelöltek aránya the percent of applicants ultimately hired (= beválási arány) 2.Milyen forrásokra van szükség?  Munkaterhelés-alapú előrejelzés: Egy toborzó által felvett dolgozók vagy az egy toborzó által kezelt jelentkezők számából kiindulva, régebbi adatok alapján becsli a ráfordításokat  Emberierőforrás-ellátási hatékonyságon alapuló előrejelzés: A felvett dolgozó béréhez viszonyítva adja meg a költségeket (%-os formában). 3.Mennyi időt vesz igénybe a toborzás?  Folyamatos toborzással csökkenthető a toborzási idővonal  „Kötegelt” toborzás: minden alkalommal egyszerre több jelölt (jelölt-készlet, applicant pool) toborzása 5-30 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

31 5-31 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

32 5-32 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

33  6 költségelem, amely az összes felvételi költség 90%-ért felel: 1.Hirdetési költségek 2.Ügynökségek és keresőcégek díjai 3.Munkatársi közvetítés bónuszai 4.Toborzó és jelölt utazási költségei 5.Áthelyezési/költözési költségek 6.Belső toborzó költségei (arányosítva, ha nem csak toborzási feladatai vannak) ◦ Vegyes egyéb kiadások miatt szokás bizonyos szorzóval felszorozni (pl. +10%) 5-33 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall

34  4 elem: 1.Belső hirdetési költségek 2.Utazási és interjúköltségek 3.Áthelyezési költségek 4.Belső toborzók költségei 5-34 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall


Letölteni ppt "Jean Phillips & Stanley Gully 5-1 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall."

Hasonló előadás


Google Hirdetések